АНТИКРИЗОВЕ УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОМ ТУРИСТИЧНИХ ДЕСТИНАЦІЙ В УМОВАХ НЕСТАБІЛЬНОСТІ

  • Софія Римар Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського https://orcid.org/0009-0004-3136-1447
  • Оксана Никига Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського https://orcid.org/0000-0002-3492-7475
Ключові слова: антикризове управління, маркетинг дестинацій, ризик-менеджмент, стійкість туризму, стратегічна комунікація

Анотація

У статті розглянуто антикризове управління маркетингом туристичних дестинацій як цілісну систему управлінських заходів, спрямованих на запобігання, мінімізацію та подолання негативних наслідків кризових явищ. Детально проаналізовано ключові складові антикризового управління, серед яких моніторинг ризиків, розробка планів реагування, формування кваліфікованої команди, оперативне реагування на кризові ситуації, реалізація комунікаційної політики, підтримка психологічної стабільності персоналу, ефективне використання фінансових ресурсів, партнерство з органами влади та підтримка репутації дестинації, а також сертифікація і акредитація відповідно до стандартів безпеки та якості. Визначено, що застосування таких підходів забезпечує стабільність, стійкість і конкурентоспроможність туристичних дестинацій у умовах високої нестабільності та зовнішніх загроз.

Посилання

Білецька І.М. Антикризовий менеджмент в туризмі // Ефективна економіка. 2016. №4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_4_26 (дата звернення: 12.11.2025).

Бобрицька Н.Д., Кирилова О.В. Маркетингове антикризове управління туристичними підприємствами в сучасних умовах // Економіка: реалії часу. 2014. №5 (15). С. 41–46. URL: https://economics.net.ua/files/archive/2014/No5/41-46.pdf (дата звернення: 12.11.2025).

Головчук Ю.О., Мороз С.Р., Цесьців Д.С. Управління туристичними дестинаціями: інноваційні маркетингові підходи // Проблеми сучасних трансформацій. 2022. №5. С.14-18. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-5-12-02

Голод А.П., Штойко П.І., Головчук Ю.О. Концептуальні засади туристичної регіоналістики // Географія та туризм. 2022. Вип. 68. С.102-108. URL: http://www.geolgt.com.ua/images/stories/zbirnik/vipusk68/v681.pdf

Казюка Н.П. Антикризовий маркетинг у туристичному бізнесі в умовах пандемії коронавірусу // Економічна теорія та право. 2021. №1 (44). С. 103–117. DOI: https://doi.org/10.31359/2411.

Кокорєва О.В., Корчевська Л.О., Глинська А.Є. Управління креативним потенціалом персоналу туристичного підприємства на засадах інноваційних і комунікативних технологій // Науково-виробничий журнал «Бізнес-навігатор». Вип. 4 (65). 2021. С. 72-75. DOI: https://doi.org/10.32847/business-navigator.65-12 (дата звернення: 12.11.2025).

Кравцова Т., Лащенко О., Кравцов О. Теоретичні основи впровадження антикризового менеджменту в діяльність органів публічного управління // Аспекти публічного управління. – 2021. – Т. 9, №3. – С. 64–72. – DOI: https://doi.org/10.15421/152129.

Кульчій І.О. Антикризове управління: навчальний посібник. Полтава, 2016. 120 с.

Любіцева О.А. Ринок туристичних послуг (геопросторові аспекти): 2-е вид., перероб. та доп. К.: Альтерпрес, 2003. 145 с.

Перегуда Ю.А. Антикризове управління в туристичній галузі // Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. №3. С. 33–38. DOI: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-3-5

Петрик Т.М., Панахид М.М., Івашко Т.П. Принципи антикризового корпоративного управління: сучасна парадигма // Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2023. Вип. 37. С. 203–208. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8074496.

Роїк О., Заневич Д. Антикризове управління туристичними підприємствами: теоретико-методологічні засади та практичні рекомендації // Економіка і регіон. 2024. №4(95). С. 40–47. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.4(95).3605

Школа І.М., Ореховська Т.М., Корольчук О.П., Кифяк В.Ф. Розвиток туристичного бізнесу регіону: монографія. Чернівці, 2007. – 291 с.

Gajda W., Zaplatynskyi V. Innovation in crisis management // MEST Journal. 2017. Vol. 15, №1. P. 32–39.

Fullagar S., Markwell K. Slow tourism: experiences and mobilities [Monograph]. – Bristol: Channel View Publications, 2012. 233 p.

Tanasiichuk A., Kovalchuk S., Nianko V., Boiko R., Drazhnitsya S., Holovchuk Y. Marketing activities of extractive industry enterprises in Ukraine in overcoming the consequences of the corona crisis // European Journal of Sustainable Development. 2022. Vol. 11, №1. P. 147–161. DOI: https://doi.org/10.14207/ejsd.2022.v11n1p147

Trkman P., Mertens W., Viaene S., Gemmel P. From business process management to customer process management // Business Process Management Journal. 2015. Vol. 21, №2.– P. 250–262.

Walecka A. Determinants of managers’ behaviour in a crisis situation in an enterprise – an attempt at model construction // Management. 2016. №20, №1. P. 58–70.

Biletska, I. M. (2016). Antykryzovyi menedzhment v turyzmi [Crisis management in tourism]. Efektyvna ekonomika - Effective Economy, vol.4. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_4_26 (accessed 12.11. 2025). (in Ukrainian).

Bobrytska, N. D., & Kyrylova, O. V. (2014). Marketynhove antykryzove upravlinnia turystychnymy pidpryiemstvamy v suchasnykh umovakh [Marketing crisis management of tourism enterprises in modern conditions]. Ekonomika: realii chasu - Economics: realities of time, vol. 5(15), р.р. 41–46. Available at: https://economics.net.ua/files/archive/2014/No5/41-46.pdf (accessed 12.11. 2025). (in Ukrainian).

Holovchuk, Yu. O., Moroz, S. R., & Tsetsiv, D. S. (2022). Upravlinnia turystychnymy destynatsiiamy: innovatsiini marketynhovi pidkhody [Management of tourist destinations: Innovative marketing approaches]. Problemy suchasnykh transformatsii - Problems of modern transformations, vol. 5, р.р. 14–18. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-5-12-02 (in Ukrainian).

Holod, A. P., Shtoiko, P. I., & Holovchuk, Yu. O. (2022). Kontseptualni zasady turystychnoi rehionalistyky [Conceptual foundations of tourism regional studies]. Heohrafiia ta turyzm - Geography and tourism, vol. 68, р.р. 102–108. Available at: http://www.geolgt.com.ua/images/stories/zbirnik/vipusk68/v681.pdf (accessed 12.11. 2025). (in Ukrainian).

Kaziuka, N. P. (2021). Antykryzovyi marketynh u turystychnomu biznesi v umovakh pandemii koronavirusu [Crisis marketing in the tourism business during the coronavirus pandemic]. Ekonomichna teoriia ta pravo - Economic theory and law, vol. 1(44), р.р. 103–117. DOI: https://doi.org/10.31359/2411 (in Ukrainian).

Kokorieva, O. V., Korchevska, L. O., & Hlynska, A. Ye. (2021). Upravlinnia kreatyvnym potentsialom personalu turystychnoho pidpryiemstva na zasadakh innovatsiinykh i komunikatyvnykh tekhnolohii [Management of the creative potential of tourism enterprise personnel based on innovative and communication technologies]. Biznes-navihator - Business navigator, vol. 4(65), р.р. 72–75. DOI:https://doi.org/10.32847/business-navigator.65-12 (in Ukrainian).

Kravtsova, T., Lashchenko, O., & Kravtsov, O. (2021). Teoretychni osnovy vprovadzhennia antykryzovoho menedzhmentu v diialnist orhaniv publichnoho upravlinnia [Theoretical foundations of crisis management implementation in public administration bodies]. Aspekty publichnoho upravlinnia, vol. 9(3), р.р. 64–72. DOI:https://doi.org/10.15421/152129 (in Ukrainian)

Kulchii, I. O. (2016). Antykryzove upravlinnia: navchalnyi posibnyk [Crisis management: A textbook]. Poltava, 120 р. (in Ukrainian).

Liubitseva, O. A. (2003). Rynok turystychnykh posluh (heoprostorovi aspekty) [Tourism services market (geospatial aspects)] (2nd ed., revised and supplemented). Kyiv: Alterpres. 145 р. (in Ukrainian).

Perehuda, Yu. A. (2021). Antykryzove upravlinnia v turystychnii haluzi [Crisis management in the tourism industry]. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi - Tourism and hospitality industry in Central and Eastern Europe, vol. 3, р.р. 33–38. DOI:https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-3-5 (in Ukrainian).

Petryk, T. M., Panakhid, M. M., & Ivashko, T. P. (2023). Pryntsypy antykryzovoho korporatyvnoho upravlinnia: suchasna paradigma [Principles of corporate crisis management: Modern paradigm]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava - Scientific notes of Lviv university of business and law , vol. 37, р.р. 203–208. DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.8074496 (in Ukrainian).

Roik, O., & Zanevych, D. (2024). Antykryzove upravlinnia turystychnymy pidpryiemstvamy: teoretyko-metodolohichni zasady ta praktychni rekomendatsii [Crisis management of tourism enterprises: Theoretical and methodological foundations and practical recommendations]. Ekonomika i rehion - Economy and region, vol. 4(95), р.р. 40–47. DOI:https://doi.org/10.26906/EiR.2024.4(95).3605 (in Ukrainian).

Shkola, I. M., Orekhovska, T. M., Korolchuk, O. P., & Kyfak, V. F. (2007). Rozvytok turystychnogo biznesu rehionu: monohrafiia [Development of regional tourism business: Monograph]. Chernivtsi: Knyhy – XXI. Available at: http://tourlib.net/books_ukr/shkola.htm (accessed 12.11. 2025). (in Ukrainian).

Gajda, W., & Zaplatynskyi, V. (2017). Innovation in crisis management. MEST Journal, vol. 15(1), р.р. 32–39.

Fullagar, S., & Markwell, K. (2012). Slow tourism: Experiences and mobilities [Monograph]. Bristol: Channel View Publications. 233 р.

Tanasiichuk, A., Kovalchuk, S., Nianko, V., Boiko, R., Drazhnitsya, S., & Holovchuk, Y. (2022). Marketing activities of extractive industry enterprises in Ukraine in overcoming the consequences of the corona crisis. European Journal of Sustainable Development, vol. 11(1), р.р. 147–161. DOI: https://doi.org/10.14207/ejsd.2022.v11n1p147

Trkman, P., Mertens, W., Viaene, S., & Gemmel, P. (2015). From business process management to customer process management. Business Process Management Journal, vol. 21(2), р.р. 250–262.

Walecka, A. (2016). Determinants of managers’ behaviour in a crisis situation in an enterprise – an attempt at model construction. Management, vol. 20(1), р.р. 58–70.

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-10-27
Як цитувати
Римар, С., & Никига, О. (2025). АНТИКРИЗОВЕ УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОМ ТУРИСТИЧНИХ ДЕСТИНАЦІЙ В УМОВАХ НЕСТАБІЛЬНОСТІ. Економіка та суспільство, (80). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-80-95