DIVERSIFICATION OF TOURIST ATTRACTIONS AS A TOOL FOR THE INDUSTRY'S ADAPTATION TO CONDITIONS OF UNCERTAINTY (OPPORTUNITIES OF THE IVANO-FRANKIV REGION)

Abstract

The article substantiates the need to diversify tourist attractions in the Carpathian region - the most popular tourist destination in Ukraine during the war years. The purpose of the study is to identify new tourist products and attractions for the development of tourism activities in the Ivano-Frankivsk region in order to diversify domestic tourism products in Ukraine. The stages of tourism development in recent years, characterized by significant uncertainty in economic conditions due to the pandemic and the war in Ukraine, are analyzed. Based on the analysis of statistical information, it is concluded that the tourism industry shows examples of adaptability and flexibility, has a stable trend towards an increase in the volume of services provided. Thus, the tourism industry of the Ivano-Frankivsk region is developing in accordance with all-Ukrainian trends: tax revenues from the tourism sector for 9 months of 2024 amounted to 183 million UAH, which is 84 million more than for the same period in 2023. An analysis of the structure of tourist offers of operators during the war years indicates an increase in the number of domestic tourism tours. Due to growth of domestic tourism, tour operators need new ideas and tourist locations, on the basis of which it is possible to diversify regional tourist offers. Within the Ivano-Frankivsk region, new tourist attractions have been identified - the Hutsul bazaars, their significance for the diversification of tourist offers has been analyzed. The bazaars of Kosov, Kuty, and Kolomyia have been characterized as tourist attractions. These tourist facilities offer Attention is focused on the negative aspects of the impact of tourism on local crafts and production, which in the literature are defined as the erosion of culture and a reconstructed ethnicity. A separate problem is the offer of products made in the local style, produced in China. It is of very low quality, but it also has a low price, which encourages local sellers to sell such products. The conclusions are drawn that during the protracted war, domestic tourism is developing, therefore the Hutsul bazaars analyzed in the article can be new tourist attractions for shopping tourism and components of other cognitive tourist products.

References

Статистика: надходження до держбюджету. Офіційна сторінка ДАРТ. URL: https://www.tourism.gov.ua/blog/u-2024-roci-do-derzhbyudzhetu-vid-turistichnoyi-galuzi-vzhe-nadiyshlo-616-mln-grn (дата звернення 26.11.2024)

Economic Impact Reports. World Travel & Tourism Council. URL: https://wttc.org/Research/Economic-Impact (дата звернення 26.11.2024)

How COVID-19 is changing the world: a statistical perspective Volume III URL: https://unstats.un.org/unsd/ccsa/documents/covid19-report-ccsa_vol3.pdf (дата звернення 26.11.2024)

Роїк О., Лущик М. Розвиток туристичної сфери України в умовах підвищених епідемічних ризиків. Економіка та суспільство. 2020 (22).URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-9 (дата звернення 29.11.2024)

Даниленко-Кульчицька В.А. Вплив пандемії Covid-19 на туристичний ринок світу та України. Причорноморські економічні студії. Випуск 58-1. 2020. С.120 – 124. URL: https://doi.org/10.32843/bses.58-20 (дата звернення 26.11.2024)

Мазаракі А., Ткаченко Т., Гладкий О. Світовий туризм у період пандемії COVID-19. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2020. № 5. С. 27-41. URL: http://doi.org/10.31617/visnik.knute.2020(133)03 (дата звернення 29.11.2024)

Побігун О.В., Коробейникова Я.С. Антикризовий менеджмент у сфері готельно-ресторанного бізнесу в умовах пандемії Covid-19. Науковий вісник Івано=Франківського національного технічного університету нафти і газу. Серія Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості. 2022: № 1(25). URL: https://doi.org/10.31471/2409-0948-2022-1(25)-172-182 (дата звернення 29.11.2024)

Непочатенко В.О. Covid-19 і туризм: аналіз ситуації та економічні шляхи виходу з кризи. Ефективна економіка. 2020. № 7. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.7.52 . (дата звернення 29.11.2024)

Омельчак Г. (). Особливості інноваційного розвитку туризму в Україні в умовах війни та євроінтеграції. Сталий розвиток економіки. 2023. 1(46). С.106-109. URL:https://doi.org/10.32782/2308-1988/2023-46-14 (дата звернення 20.12.2024).

Зарубіна, А., Сіра, Е., & Демчук, Л. Особливості туризму в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2022 (41). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-14 (дата звернення 20.12.2024).

Щука Г.П., Міхо О.І., Літовка-Деменіна С.Г. Нішевий туризм як шлях розвитку повоєнної України. Причорноморські економічні студії. 2023. Вип. 84. С. 174 – 179. https://doi.org/10.32782/bses.84-29 (дата звернення 20.12.2024).

Карпенко Ю., Логвин М., Тараненко О., Логвин Д., Луценко, О. (). Стан розвитку туризму в умовах війни та повоєнне відновлення. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки». 2023. 2 (108). С. 59-68. URL: https://doi.org/10.37734/2409-6873-2023-2-8 (дата звернення 20.12.2024).

Бойко З., Горожанкіна Н., Грушка В. Тенденції розвитку туризму в Україні в умовах воєнного часу. Економіка та суспільство. 2024 (59). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-7 (дата звернення 20.12.2024).

За 9 місяців 2024 р. до державного бюджету надійшло понад 2 млд.грн. Офіційна сторінка ДАРТ. URL:https://www.tourism.gov.ua/blog/za-9-misyaciv-2024-roku-do-derzhavnogo-byudzhetu-vid-turistichnoyi-galuzi-nadiyshlo-ponad-2-mlrd-grn (дата звернення 20.12.2024).

365. Мережа туристичних комплексів. URL: https://tur365.ua/shop-tur-na-stryjskyj-rynok (дата звернення 20.12.2024).

Інформаційний портал «Ваш турагент». Шоп-тур «Гуцульські закупи». URL: https://help.vashturagent.lviv.ua/?p=260 (дата звернення 20.12.2024).

Косівська кераміка – спадщина ЮНЕСКО. Українська правда. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2019/12/13/239317/ (дата звернення 20.02.2025).

Statystyka: nadkhodzhennia do derzhbiudzhetu. Ofitsiina storinka DART. URL: https://www.tourism.gov.ua/blog/u-2024-roci-do-derzhbyudzhetu-vid-turistichnoyi-galuzi-vzhe-nadiyshlo-616-mln-grn (accessed November 26, 2024)

Economic Impact Reports. World Travel & Tourism Council. URL: https://wttc.org/Research/Economic-Impact (accessed November 26, 2024)

How COVID-19 is changing the world: a statistical perspective Volume III. URL: https://unstats.un.org/unsd/ccsa/documents/covid19-report-ccsa_vol3.pdf (accessed November 26, 2024)

Roik O., & Lushchyk M. (2020) Rozvytok turystychnoi sfery Ukrainy v umovakh pidvyshchenykh epidemichnykh ryzykiv. [Development of the tourism sector of Ukraine in conditions of increased epidemic risks]. Ekonomika ta suspilstvo, (22).URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-9 (accessed November 29, 2024)

Danylenko-Kulchytska V.A. (2020) Vplyv pandemii Covid-19 na turystychnyi rynok svitu ta Ukrainy. [The impact of the Covid-19 pandemic on the global and Ukrainian tourism market]. Prychornomorski ekonomichni studii, Vypusk 58-1. рр.120 – 124. URL: https://doi.org/10.32843/bses.58-20 (accessed November 26, 2024)

Mazaraki A., Tkachenko T., Hladkyi O. (2020) Svitovyi turyzm u period pandemii COVID-19 [World tourism during the COVID-19 pandemic] Visnyk Kyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu, № 5. рр. 27-41. URL: http://doi.org/10.31617/visnik.knute.2020(133)03 (accessed November 29, 2024)

Pobihun O.V., Korobeinykova Ya.S. (2022) Antykryzovyi menedzhment u sferi hotelno-restorannoho biznesu v umovakh pandemii Covid-19 [Anti-crisis management in the hotel and restaurant business during the Covid-19 pandemic]. Naukovyi visnyk Ivano-Frankivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu nafty i hazu. Seriia Ekonomika ta upravlinnia v naftovii i hazovii promyslovosti, № 1(25). URL: https://doi.org/10.31471/2409-0948-2022-1(25)-172-182 (accessed November 29, 2024)

Nepochatenko V.O. (2020) Covid-19 i turyzm: analiz sytuatsii ta ekonomichni shliakhy vykhodu z kryzy [Covid-19 and tourism: analysis of the situation and economic ways out of the crisis.]. Efektyvna ekonomika, № 7. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.7.52 (accessed November 29, 2024)

Omelchak H. (2023) Osoblyvosti innovatsiinoho rozvytku turyzmu v Ukraini v umovakh viiny ta yevrointehratsii [Peculiarities of innovative tourism development in Ukraine in conditions of war and European integration]. Stalyi rozvytok ekonomiky, 1(46). рр.106-109. URL: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2023-46-14 (accessed December 20, 2024) [

Zarubina A., Sira E., Demchuk L. (2022) Osoblyvosti turyzmu v umovakh voiennoho stanu [Features of tourism under martial law]. Ekonomika ta suspilstvo, (41). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-14 (accessed December 20, 2024)

Shchuka H.P., Mikho O.I., Litovka-Demenina S.H. (2023). Nishevyi turyzm yak shliakh rozvytku povoiiennoi Ukrainy [Niche tourism as a way of developing post-war Ukraine]. Prychornomorski Ekonomichni Studii – Black Sea Economic Studies, Issue 84, pp. 174–179. https://doi.org/10.32782/bses.84-29 (accessed December 20, 2024)

Karpenko Yu., Lohvyn M., Taranenko O., Lohvyn, D., Lutsenko O. (2023) Stan rozvytku turyzmu v umovakh viiny ta povoienne vidnovlennia [The state of tourism development during the war and post-war recovery]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. Seriia «Ekonomichni nauky», 2 (108). рр. 59-68. URL: https://doi.org/10.37734/2409-6873-2023-2-8 (accessed December 20, 2024)

Boiko Z., Horozhankina N., Hrushka V. (2024) Tendentsii rozvytku turyzmu v Ukraini v umovakh voiennoho chasu [Trends in tourism development in Ukraine during wartime]. Ekonomika ta suspilstvo, (59). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-7 (accessed December 20, 2024)

Za 9 misiatsiv 2024 r. do derzhavnoho biudzhetu nadiishlo ponad 2 mld.hrn. Ofitsiina storinka DART [Over 2 billion UAH was received by the state budget in the first 9 months of 2024. Official page of DART]. URL:https://www.tourism.gov.ua/blog/za-9-misyaciv-2024-roku-do-derzhavnogo-byudzhetu-vid-turistichnoyi-galuzi-nadiyshlo-ponad-2-mlrd-grn (accessed December 20, 2024)

365. Merezha turystychnykh kompleksiv [365. Network of tourist complexes]. URL: https://tur365.ua/shop-tur-na-stryjskyj-rynok (accessed December 20, 2024)

Informatsiinyi portal Vash turahent. Shop-tur «Hutsulski zakupy» [Information portal Your travel agent. Shopping tour "Hutsul purchases"] URL: https://help.vashturagent.lviv.ua/?p=260 (accessed December 20, 2024)

Kosivska keramika – spadshchyna YuNESKO. Ukrainska pravda [Kosiv ceramics – UNESCO heritage. Ukrainska Pravda] URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2019/12/13/239317/ (accessed February 20, 2025)

Article views: 8
PDF Downloads: 2
Published
2025-01-27
How to Cite
Korobeinykova, Y., Shchuka, H., & Petrunchak, I. (2025). DIVERSIFICATION OF TOURIST ATTRACTIONS AS A TOOL FOR THE INDUSTRY’S ADAPTATION TO CONDITIONS OF UNCERTAINTY (OPPORTUNITIES OF THE IVANO-FRANKIV REGION). Economy and Society, (71). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-160