CONCEPTUAL PRINCIPLES OF HOTEL INDUSTRY ESTABLISHMENTS DEVELOPMENT IN AN INNOVATIVE FORMAT
Abstract
The article examines the conceptual foundations of hotel industry development in the context of innovative transformation. The relevance of the topic is determined by the growing need for modernization in the hospitality sector, driven by rapid technological advancements, changing consumer expectations, and increasing competition in the global market. This research aims to identify key trends and factors shaping the future of the hotel industry, including digitalization, automation of services, service personalization, ecological sustainability, and adaptation to global challenges. The methodology is based on a systematic approach that includes comparative analysis, structural-functional methods. The analysis focuses on the practical implementation of smart hotels, hybrid accommodation models, wellness-oriented services, and sustainable development strategies. The study also integrates managerial and technological perspectives to understand industry transformation comprehensively. The results indicate that adopting digital technologies and automation significantly enhances service efficiency and customer satisfaction. Personalized service models, driven by artificial intelligence and big data analytics, enable hotels to meet guests' specific needs, increasing customer loyalty. Integrating innovative technologies, such as the Internet of Things and AI-based automation, facilitates seamless guest experiences and operational efficiency. Furthermore, implementing sustainable business practices, including energy-efficient solutions, waste reduction programs, and eco-friendly certification, is becoming a priority for modern hotels. The study highlights that innovation is a tool for increasing competitiveness and a necessity for adapting to dynamic market conditions. The findings suggest that successful hotel enterprises invest in developing hybrid business models, which combine traditional hospitality with new services, such as co-working spaces, digital nomad-friendly environments, and wellness tourism offerings. The research also underscores the importance of quality management in the digital transformation era, where automation and customer relationship management are crucial in service excellence. This study's practical significance lies in its ability to provide hotel industry professionals with strategic insights into implementing innovative solutions. The research findings can be applied to optimize hotel management processes, enhance service personalization, and develop sustainable business strategies.
References
Гончар Л. О., Маковей А. В. Особливості впровадження інноваційних технологій у діяльність підприємств готельного господарства. Традиційні та інноваційні підходи до наукових досліджень : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., Тернопіль, 7 лип. 2023 р. Тернопіль, 2023. С. 25–26.
Дмитришин Б. В. Інновації як визначальний фактор розвитку готельно-ресторанного бізнесу. Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки : зб. наук. пр. 2023. Вип. 9(42). С. 58–66. DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2023.9(42).58-66.
Єремія Г. І., Наконечний К. П. Аналіз інноваційної діяльності та стратегії розвитку у сфері послуг (на прикладі готельного господарства Чернівецької агломерації). Галицький економічний вісник. 2021. Вип. 73. №6. С. 64–69. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.06.064.
Нодь О. Л., Бергхауер О. О. Збалансований регіональний розвиток туризму та готельно-ресторанного бізнесу. Журнал з менеджменту, економіки та технологій. 2024. № 2. С. 51–62. DOI: https://doi.org/10.69803/2312-3427-2024-2-51.
Парубець О. Технологічні інновації в готельному бізнесі: вплив сучасного обладнання на якість обслуговування. Економіка та суспільство. 2024. № 64. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-15.
Паска М., Графська О., Запісоцький А. Соціально-культурні проблеми управління якістю на підприємствах індустрії гостинності. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 56. С. 1–6. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-31.
Паска М., Графська О., Запісоцький А. Управління якістю в індустрії гостинності: концептуальні підходи в умовах цифрової трансформації. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. 2 (11). С. 172–176. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.11-27.
Паска М., Графська О., Кулик О. Сучасні аспекти формування крафтових продуктів у ресторанній справі. International scientific and practical conference. Prague, 2020. C. 76–79. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-79-2-2.19.
Паска М., Радзімовська О., Гузенко І., Гузенко А., Холявка В. Інновації в готельно-ресторанній індустрії. Humanities Studies. 2022. Вип. 12. С. 153–159. URL: http://humstudies.com.ua/article/view/266506.
Середа Н., Піюренко І. Інноваційна діяльність в готельно-ресторанному бізнесі. Економіка та суспільство. 2023. № 55. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-58.
Ховрак І. Управління сталим розвитком закладів готельного бізнесу: статистичний та економетричний аналіз. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2020. 3(2). С. 286–298. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.3.2.2020.219714.
Шумпетер Й. Теoрія екoнoмічнoгo рoзвитку. Дoслідження прибутків, капіталу, кредиту, відсoтка та екoнoмічнoгo циклу. Київ : Вид. дім «Києво-Могил. акад.», 2011. 242 с.
Pertus A. Why Marriott’s Bet on Smart Hotels is a Game Changer for the Hospitality Industry. 2024. URL: https://www.reportlinker.com/article/7758
Svart Hotel. URL: https://www.svart.no/
Honchar L. O., Makovey A. V. (2023). Osoblyvosti vprovadzhennia innovatsiinykh tekhnolohii u diialnist pidpryiemstv hotelnoho hospodarstva [Peculiarities of implementing innovative technologies in hotel business enterprises]. Tradytsiini ta innovatsiini pidkhody do naukovykh doslidzhen – Traditional and Innovative Approaches to Scientific Research: Materials of the International Scientific and Practical Conference (Ternopil, July 7, 2023), 25–26. (in Ukrainian).
Dmytryshyn B. V. (2023). Innovatsii yak vyznachalnyi faktor rozvytku hotelno-restorannoho biznesu [Innovations as a key factor in the development of the hotel and restaurant business]. Tsentralnoukrainskyi naukovyi visnyk. Ekonomichni nauky – Central Ukrainian Scientific Bulletin. Economic Sciences, 9(42), 58–66. https://doi.org/10.32515/2663-1636.2023.9(42).58-66. (in Ukrainian).
Yeremiia H. I., Nakonechnyi K. P. (2021). Analiz innovatsiinoi diialnosti ta stratehii rozvytku u sferi posluh (na prykladi hotelnoho hospodarstva Chernivetskoi ahlomeratsii) [Analysis of innovation activity and development strategies in the service sector (on the example of hotel business in Chernivtsi agglomeration)]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician Economic Bulletin, 73(6), 64–69. https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2021.06.064. (in Ukrainian).
Nod O. L., Berghauer O. O. (2024). Zbalansovanyi rehionalnyi rozvytok turyzmu ta hotelno-restorannoho biznesu [Balanced regional development of tourism and the hotel-restaurant business]. Zhurnal z menedzhmentu, ekonomiky ta tekhnolohii – Journal of Management, Economics and Technology, 2, 51–62. https://doi.org/10.69803/2312-3427-2024-2-51. (in Ukrainian).
Parubets O. (2024). Tekhnolohichni innovatsii v hotelnomu biznesi: vplyv suchasnoho obladnannia na yakist obsluhovuvannia [Technological innovations in the hotel business: The impact of modern equipment on service quality]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, 64. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-15. (in Ukrainian).
Paska M., Hrafska O., Zapisotskyi A. (2023). Sotsialno-kulturni problemy upravlinnia yakistiu na pidpryiemstvakh industrii hostynnosti [Socio-cultural problems of quality management at hospitality industry enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, 56, 1–6. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-31. (in Ukrainian).
Paska M., Hrafska O., Zapisotskyi A. (2024). Upravlinnia yakistiu v industrii hostynnosti: kontseptualni pidkhody v umovakh tsyfrovoi transformatsii [Quality management in the hospitality industry: Conceptual approaches in the digital transformation era]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka – Digital Economy and Economic Security, 2(11), 172–176. https://doi.org/10.32782/dees.11-27. (in Ukrainian).
Paska M., Hrafska O., Kulyk O. (2020). Suchasni aspekty formuvannia kraftovykh produktiv u restorannii spravi [Modern aspects of forming craft products in the restaurant business]. International scientific and practical conference (Prague, 2020), 76–79. https://doi.org/10.30525/978-9934-588-79-2-2.19. (in Ukrainian).
Paska M., Radzimovska O., Huzenko I., Huzenko A., Kholiavka V. (2022). Innovatsii v hotelno-restorannii industrii [Innovations in the hotel-restaurant industry]. Humanities Studies, 12, 153–159. Retrieved from http://humstudies.com.ua/article/view/266506. (in Ukrainian).
Sereda N., Piiurenko I. (2023). Innovatsiina diialnist v hotelno-restorannomu biznesi [Innovative activities in the hotel and restaurant business]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, 55. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-58. (in Ukrainian).
Khovrak I. (2020). Upravlinnia stalim rozvytkom zakladiv hotelnoho biznesu: statystychnyi ta ekonometrychnyi analiz [Sustainable development management of hotel businesses: Statistical and econometric analysis]. Restorannyi i hotelnyi konsaltynh. Innovatsii – Restaurant and Hotel Consulting. Innovations, 3(2), 286–298. https://doi.org/10.31866/2616-7468.3.2.2020.219714. (in Ukrainian).
Schumpeter J. (2011). Teoriia ekonomichnoho rozvytku: doslidzhennia prybutkiv, kapitalu, kredytu, vidsotka ta ekonomichnoho tsyklu [The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle]. Kyiv: Vydavnytstvo «Kyievo-Mohylianska akademiia». (in Ukrainian).
Pertus A. (2024). Why Marriott’s bet on smart hotels is a game changer for the hospitality industry. Retrieved from https://www.reportlinker.com/article/7758
Svart Hotel. (n.d.). Retrieved from https://www.svart.no/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.