PROBLEMS AND PROSPECTS OF APPLYING MARKETING TOOLS IN THE FORMATION OF THE COMPANY'S BRAND VALUE
Abstract
The article analyzes and explores the problems and prospects of using marketing tools in the formation of enterprise brand value. The main objectives of the article are to study the problems of using marketing tools in the formation of enterprise brand value and the prospects for solving them. The methods used in the research are morphological analysis, synthesis, induction, and system analysis. The necessity of creating, further developing, and maintaining brands in different historical periods of economic development is analyzed. The problems of forming the values of the enterprise brand and their further practical solution are highlighted. Effective and consistent performance of brand functions helps enterprises to achieve significant prospects and results. It is advisable to test the perception of the values of the enterprise brand in targeted focus groups and to adjust and regulate the results of this process. The paper proposes a structural scheme of functional support of marketing tools in the formation of enterprise brand value. The key functions of the brand are detailed. It is established that several main problems arise in the formation of enterprise brand values and their further practical use. The first is the very formulation of values. There is a need, an attempt to include as many positive values as possible in the values of the enterprise brand. However, this leads to the fact that consumers are simply confused by this diversity and cannot recall any specific value. It is advisable to limit the list of the most important beliefs that clearly define the essence of the brand. Research shows that the optimal number of values is 5. Another problem is the direct articulation of values. A good way to solve this problem is to formulate the final version of the company's brand values through brainstorming (with the participation of top managers). The practical results of the article are that the effective and consistent implementation of brand functions will help enterprises achieve significant prospects and results. It is advisable to test the perception of the values of the enterprise brand in targeted focus groups and to adjust and regulate the results of this process.
References
Амосов О.Ю., Діденко Н.В., Лебєдєва К.Ю. Брендинг як основний інструмент маркетингу в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2015. 12. С. 10-12.
Завербний А., Ломага Ю. Проблеми та перспективи формування репутаційного менеджменту українськими підприємствами і організаціями з метою підвищення їх конкуренції. Економіка та суспільство. 2020. 22. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/93
Зоріна О.І., Нескуба Т.В. Формування бренду як складової конкурентоспроможності підприємства. Інфраструктура ринку. 2018. 23. С. 39-44.
Івашова Н.В. Місце брендингу у сучасних маркетингових концепціях. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4 (2). С. 89–97.
Кабанова О.О. Оцінка національних брендів в контексті формування іміджевої економіки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія "Міжнародні економічні відносини та світове господарство". 2018. Вип. 17. Ч. 1. С. 179-185.
Ковальов А.В., Шиян А.О. Теоретичні основи бренду, брендингу та ребрендингу. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності: збірник наукових праць. 2. Т.1. Маріуполь: ПДТУ. 2013. С. 76–80.
Малтиз В.В., Вовченко Д.В., Панфьоров Д.М. ДНК та піраміда бренду як складові маркетингових інструментів впливу на поведінку споживачів. Актуальні проблеми економіки. № 10 (268). 2023. С. 31-38.
Марченко О.М. Бренд-менеджмент у сучасному бізнесі: навчальний посібник. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ. 2023. 268 с.
Оберемчук В.Ф. Формування та реалізація ефективних стратегій розвитку бренда як засіб підвищення конкурентоспроможності підприємства. Агросвіт. 2012. № 18. С. 17-21.
Орел А.М., Суходольський О.С., Березкін І.М. Стратегії розвитку бренду підприємства в контексті маркетингової орієнтації. Інвестиції: практика та досвід № 16/2024. С. 98-102.
Орел В.М. Вплив глобалізації на економічні системи та виникнення між ними конкуренції. Актуальні проблеми інноваційної економіки. №3. 2017. С. 52-58.
Полішко Г.Г. Світовий досвід створення національних брендів. Бізнес-Інформ. 2015. № 11. С. 80-85.
Фарат О.В., Мазурик М.Б. Базові принципи управління брендом. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2007. № 580: Логістика. С. 337-341.
Чечель О.М. Особливості брендингу в діяльності підприємств сфери культури. Економіка і менеджмент культури. 2014. № 1. С. 58–65.
Ященко М.С. Взаємозв’язок та інтеграція брендингу та контент-маркетингу. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія «Економіка і менеджмент». Випуск 1 (97). 2024. С. 24-30.
Aulina D., Brilina V. Brand equity dimension and consumer behavior in social media. South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law. 2017. Vol. 13. No. 2. P. 15-24.
Fumbrun C.J., Nielsen K.U., Trad N.G. Saving Face for Corporative Value. Communication Director. 2008. № 1. P. 80-84.
Helmig B., Huber J., Leeflang P. Co-branding: the state of the art. Schmalenbach Business Review: ZFBF. 2008. Vol. 60. P. 359-377
Keller K., Kotler P. Marketing Management. 15th ed. Pearson Education Canada. 2016. 976 p.
Zaverbnyj A., Pushak H. Theoretical and Applied Principles of Supply Chain Management under Crisis Economic Conditions: Strategic Aspect. Economic Bulletin of Donbas. 2022. №4 (70). рр. 57-62.
Wijaya I.M. The influence of brand image, brand personality and brand awareness on consumer purchase intention of Apple smartphone. Jurnal emba: jurnal riset ekonomi, manajemen, bisnis dan akuntansi. 2013. Vol. 1. No. 4.
Amosov O.Ju., Didenko N.V., Lebjedjeva K.Ju. (2015). Brendynh yak osnovnyi instrument marketynhu v Ukraini [Branding as the main marketing tool in Ukraine]. Investyciji: praktyka ta dosvid. no. 12, pp. 10–12. (in Ukrainian).
Zaverbnyi A., Lomaha Yu. (2020). Problemy ta perspektyvy formuvannia reputatsiinoho menedzhmentu ukrainskymy pidpryiemstvamy i orhanizatsiiamy z metoiu pidvyshchennia yikh konkurentsii [Problems and prospects of formation of reputation management by Ukrainian enterprises and organizations to increase their competitiveness]. Ekonomika ta suspilstvo. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/93
Zorina, O.I., Neskuba, T.V. (2018). Formuvannia brendu yak skladovoi konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Formation of a brand as a component of enterprise competitiveness]. Infrastruktura rynku. 23. Р. 39-44.
Ivashova N.V. (2011) Misce brendynghu u suchasnykh marketynghovykh koncepcijakh [Branding place in modern marketing concepts]. Marketyngh i menedzhment innovacij, vol. 4, no. 2, pp. 89–97. (in Ukrainian).
Kabanova, O.O. (2018). Otsinka natsionalnykh brendiv v konteksti formuvannia imidzhevoi ekonomiky [Assessment of national brands in the context of image economy formation]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. vol. 17. 1. P. 179-185. (in Ukrainian).
Kovaljov A.V., Shyjan A.O. (2013) Teoretychni osnovy brendu, brendynghu ta rebrendynghu [The theoretical foundations of the brand, branding and rebranding]. Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualjnoji vlasnosti: zbirnyk naukovykh pracj. 2, no. 1, pp. 76–80 (in Ukrainian).
Maltyz, V.V., Vovchenko, D.V., Panforov, D.M. (2023). DNK ta piramida brendu yak skladovi marketynhovykh instrumentiv vplyvu na povedinku spozhyvachiv [DNA and brand pyramid as components of marketing tools to influence consumer behavior]. Aktualni problemy ekonomiky. 10 (268). P. 31-38.
Marchenko O.M. Brend-menedzhment u suchasnomu biznesi: navchalnyi posibnyk [Brand management in modern business: a textbook]. Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav. 2023. 268 p.
Oberemchuk, V. F. (2012). Formuvannia ta realizatsiia efektyvnykh stratehii rozvytku brenda yak zasib pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Formation and implementation of effective brand development strategies as a means of increasing the competitiveness of the enterprise]. Ahrosvit. vol. 18. P. 17-21. (in Ukrainian).
Orel, A.M., Sukhodolskyi, O.S., Berezkin, I.M. (2024). Stratehii rozvytku brendu pidpryiemstva v konteksti marketynhovoi oriientatsii [Strategies of enterprise brand development in the context of marketing orientation]. Investytsii: praktyka ta dosvid.16. P. 98-102.
Orel, V.M. (2017). Vplyv hlobalizatsii na ekonomichni systemy ta vynyknennia mizh nymy konkurentsii [The impact of globalization on economic systems and the emergence of competition between them]. Aktual'ni problemy innovatsiynoyi ekonomiky. 3. P. 52-58. (in Ukrainian).
Polishko, H.H. (2015). Svitovyi dosvid stvorennia natsionalnykh brendiv [World experience in creating national brands]. Biznes-Inform. vol. 11. P. 80-85. (in Ukrainian).
Farat, O.V. (2007). Bazovi pryncypy upravlinnja brendom [Basic principles of brand management]. Basic principles of brand management. no. 580. P. 337–341. (in Ukrainian).
Chechel, O.M. (2014). Osoblyvosti brendynghu v dijaljnosti pidpryjemstv sfery kuljtury [Characteristics of branding in the sphere of culture enterprises]. Ekonomika i menedzhment kuljtury. no. 1. P. 58-65. (in Ukrainian).
Yashchenko, M.S. (2024). Vzaiemozviazok ta intehratsiia brendynhu ta kontent-marketynhu [Interrelation and integration of branding and content marketing]. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriia «Ekonomika i menedzhment». 1 (97). P. 24-30.
Aulina, D., Brilina, V. (2017). Brand equity dimension and consumer behavior in social media. South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law. Vol. 13. No. 2. P. 15-24.
Fumbrun, C.J., Nielsen, K.U., Trad, N.G. (2008). Saving Face for Corporative Value. Communication Director. 1. P. 80-84.
Helmig, B., Huber, J., Leeflang, P. (2008). Co-branding: the state of the art. Schmalenbach Business Review: ZFBF. Vol. 60. P. 359-377
Keller, K., Kotler, P. Marketing Management. (2016). 15th ed. Pearson Education Canada. 976 p.
Zaverbnyj, A., Pushak, H. (2022). Theoretical and Applied Principles of Supply Chain Management under Crisis Economic Conditions: Strategic Aspect. Economic Bulletin of Donbas. 4 (70). Р. 57-62.
Wijaya, I.M. (2013). The influence of brand image, brand personality and brand awareness on consumer purchase intention of Apple smartphone. Jurnal emba: jurnal riset ekonomi, manajemen, bisnis dan akuntansi. Vol. 1. No. 4.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.