PERSONNEL MARKETING IN THE CONTEXT OF FORMATION OF THE ORGANISATION'S HUMAN RESOURCES POLICY IN MODERN CONDITIONS

Keywords: HR policy, HR marketing, HR marketing tools, search, selection and attraction of personnel, labour market, employer brand, digital marketing

Abstract

The article highlights the role and features of ER-marketing in the context of formation of the personnel policy of organisations in modern conditions. The result of the article is substantiation and essential characteristics of the main functions of ER-marketing (communication, information, research and analytical, formation of the knowledge base and employer's brand), which are related to the choice of the type of personnel policy and its formation. Based on the methods of analysis and synthesis, the study concludes that it is important to use ER-marketing tools to match the needs and capabilities of labour market actors, optimise financial costs for searching and attracting personnel, create an effective system for organising the search for candidates for positions, build a positive employer brand, and create a knowledge bank. The article argues the effectiveness of introducing digital marketing technologies and methods into the processes of personnel policy. It substantiates the importance of segmentation of the communication space by relevant parameters, intensification of internal organisational communications, positioning of the employer's brand, and expansion of interaction with public institutions. The research highlights the special role of the employer's value proposition in connection with the imbalances in the labour market and the shortage of personnel in most professions due to the war. It has been demonstrated that market research enables organisations to rapidly identify untapped opportunities and, through statistical analysis, construct a comprehensive database of job applicants' requests, develop detailed profiles of their requirements, and ascertain the cost indicators pertinent to recruitment. It is emphasised that HR-marketing ensures the formation of an information base and expert systems aimed at modernising the mechanisms for forming a personnel policy that is adequate to the challenges of the digital economy and adapted to modern realities. The publication emphasises that modern HR policy requires an individual approach to each employee in order to identify effective motivational levers that are in tune with the needs of staff and can ensure loyalty and team cohesion. The article's practical value lies in its potential to expand the scientific field of research in a variety of ways, including conceptual, methodological, theoretical, and applied.

References

Борисенко О.С., Фісун Ю.В. Маркетинг відносин як сучасна концепція маркетингу. Інфраструктура ринку. 2017. Вип. 7. С. 107–113.

Водянка Л. Д., Ратушняк Д.В., Лусте О.О. Інноваційні методи підбору персоналу в умовах диджиталізації. Бізнес Інформ. 2022. № 1. С. 403-409.

Глушман Т.М. Маркетинг персоналу як інструмент реалізації кадрової політики підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки Електронне наукове фахове видання. Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського. 2016. Випуск 14. С. 322-326.

Дядик Т. В. Необхідність HR-маркетингу на сучасному ринку праці. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 33. С. 246-253.

Захарчин Г.М., Гладун С.О. Кадрова політика на світоглядно-ціннісній основі. Інфраструктура ринку. 2023. Випуск 73. С. 46-50.

Кравчук О. І., Варіс І. О., Потоскуєва А. Д. Цифрові технології HR маркетингу. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, 2023. № 9.

Муштай, В., Лишенко, М., & Макарова, В. Методологічні основи наукового дослідження стратегічних напрямів діяльності підприємств за концепції маркетингу відносин. Економіка та суспільство, 2022. № 35.

Потьомкіна О. В. Формування кадрової політики підприємства: мотиваційний аспект. Економічний форум. 2021. № 3. С. 145‒150.

Райко Д. В., Кролівець І.В. Особливості формування маркетингового персоналу щодо людського капіталу осіб з особливими потребами у системі управління персоналу. Ефективна економіка: електрон. журнал. 2023. № 8. 18 с.

Торяник Ж., Савіна А., Торяник І. Маркетинг персоналу як інструмент формування ефективного бренду роботодавця. Економіка і фінанси. 2022. Вип. 1. № 4. с. 34-47.

Borysenko, O.S., Fisun, U.V. (2017) Marketing vidnosyn iak suchasna kontseptsiia marketingu [Relationship marketing as a modern marketing contract]. Infrastruktura rynku, no 7, pp. 107–113.

Vodjanka, L. D., Ratushnjak, D.V., Luste O. O. (2022). Innovacijni metody pidboru personalu v umovakh dydzhytalizaciji [Innovative methods of personnel selection in conditions of digitization]. Biznes Inform, 1, 403– 409. (in Ukrainian).

Hlushman, T. M. (2016). Marketynh personalu iak instrument realizatsii kadrovoi polityky pidpryiemstva. [Marketing personnel as a tool for implementing personnel policy of the company]. Hlobal'ni ta natsional'ni problemy ekonomiky Elektronne naukove fakhove vydannia. Mykolaivs'kyj natsional'nyj universytet imeni V.O. Sukhomlyns'koho. Vol. 14, pp. 322-326. (in Ukrainian).

Dyady`k, T.V. (2019). Neobkhidnist' HR-marketynhu na suchasnomu rynku pratsi. [The need for HR-marketing in today's labor market]. Market infrastructure, vol. 33, pp. 246-253. (in Ukrainian).

Zakharchyn, H.M., Hladun S.O. (2023). Kadrova polityka na svitohliadno-tsinnisnij osnovi. [Personnel policy on a worldview-value basis]. Infrastruktura rynku, vol. 73, pp. 46-50. (in Ukrainian).

Kravchuk, O.I., Varis, I.O., & Potoskuieva, A.D. (2023). Tsyfrovi tekhnolohii HR marketynhu [Digital technologies for HR marketing]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia, No 9. (in Ukrainian).

Mushtai, V.A., Lyshenko, M.O., Makarova, V. V. (2022). «Methodological foundations of scientific research of strategic areas of enterprise activity based on the concept of relationship marketing». Economy and society. No. 35. (in Ukrainian).

Pot'omkina, O. V. (2021). Formuvannia kadrovoi polityky pidpryiemstva: motyvatsijnyj aspekt. [Formation the personnel policy of the enterprise: motivational aspect]. Ekonomichnyj forum, no. 3, pp. 145‒150. (in Ukrainian).

Rajko, D. V., Krolivets' I.V. (2023). Osoblyvosti formuvannia marketynhovoho personalu schodo liuds'koho kapitalu osib z osoblyvymy potrebamy u systemi upravlinnia personalu. [Features of the formation of marketing staff regarding the human capital of persons with special needs in the personnel management system]. Efektyvna ekonomika: elektron. zhurnal, no. 8, 18 p. (in Ukrainian).

Torianyk, Z., Savina, A., & Torianyk, I. (2022). Personnel marketing as a tool for forming an effective employer brand [HR marketing as a tool for building an effective employer brand]. Economics & Finance, 1(4), 34–47. (in Ukrainian).

Article views: 7
PDF Downloads: 4
Published
2024-08-26
How to Cite
Zakharchyn, H. (2024). PERSONNEL MARKETING IN THE CONTEXT OF FORMATION OF THE ORGANISATION’S HUMAN RESOURCES POLICY IN MODERN CONDITIONS. Economy and Society, (66). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-71
Section
MARKETING