THE ROLE OF MARKETING STRATEGIES IN THE FORMATION OF ENTERPRISE COMPETITIVENESS

Keywords: marketing mix, marketing strategies, marketing mix of 4P and 8P, competition, restaurant business, stakeholders, idea generation

Abstract

The article considers the role of marketing strategies in the formation of enterprise competitiveness. A review of the literature on the selected topic is carried out. It is established that many researchers were interested in this problem. It is noted that in conditions of uncertainty, the use of the basic marketing mix 4P is an ineffective solution and requires the use of the marketing mix 8P. The author's own definition of the term «marketing strategy» is provided and the problems it solves are indicated. Attention is focused on the fact that when choosing a marketing strategy, an enterprise should understand what type of stakeholders it will cooperate with and whether it will be able to meet their needs with the available resources and technologies. The process of implementation of the marketing strategy is provided. It is indicated what types of marketing analysis should be used in order to avoid unreasonable risks and deepen knowledge about the market in which the enterprise operates. Different types of marketing strategies are considered and the conditions for their use are described. It is noted that when forming a marketing plan, it is necessary to pay special attention to existing research and innovations, as well as to take into account the ability of the enterprise to cooperate with the external environment. The chosen marketing strategy will be effective if the target audience is identified, which is aimed at cooperation with the restaurant business enterprise, and is ready to cooperate with it within the framework of marketing activities. The process of implementing the strategy for creating a new product is presented. Attention is focused on the fact that when choosing a marketing strategy, you need to remember at what stage of the life cycle the product or service is, as well as what methods of product output can be used. The advantages that the enterprise achieves in the formation of a competitive level based on the results of the use of marketing strategies are indicated.

References

Петрова, І.Л. & Лойко, Є.М. (2022). Методичні засади розробки маркетингової стратегії підприємства. Вчені записки університету «КРОК», №1 (65), 95–104.

Шевченко, Т. М. & Шевченко, О. А. (2020). Маркетингова стратегія підприємства: формування та розвиток в умовах ринкових відносин національної економіки. Ефективна економіка, №12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8414

Бочко, О.Ю., Кузяк, В.В., Гринів, Н.Т. (2022). Space-аналіз як основа вибору стратегії розвитку підприємства на ринку мінеральних вод. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону, Вип. 18(1), 8–16.

Миськів, Г.В. & Лихолат, С.М. Комунікації в бізнесі. Львів : Растр-7.

Артімонова, І.В. (2010). Концепція маркетинг-міксу як основа програмно-цільового підходу до організації маркетингової діяльності підприємства. Актуальні проблеми економіки, № 4, 94–101.

Шульга, Л.В., Терещенко, І.О. & Шарлай О.В. (2020). Сучасні маркетингові стратегії управління підприємством. Ефективна економіка, №9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8192

Лабурцева, О.І. (2018). Ризики формування маркетингових стратегій. Вісник Хмельницького національного університету, №2, 237–243.

Лихолат, С. & Грицюк, Т. (2022). Формування комплексу маркетинг-міксу у банківській сфері. Економіка та суспільство, (42). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-7

Мельник, Д.Л. (2009). Маркетингова стратегія підприємства. Вісник Хмельницького національного університету, №3 (1), 213–219.

Куденко, Н.В. (2004). Дискусійні проблеми сутності і змісту маркетингової стратегії підприємства. Вісник НУ «Львівська політехніка» «Логістика», №499, 72–78.

Мних, О.Б. & Довгунь, О.С. Спеціалізація маркетингових досліджень в інноваційному розвитку глобальних компаній. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Економіка», випуск 17(34).

Petrova, I.L. & Loiko, Ye.M. (2022). Metodychni zasady rozrobky marketynhovoi stratehii pidpryiemstva [Methodical principles of development of the marketing strategy of the enterprise]. Vcheni zapysky universytetu «KROK», №1 vol. (65), pp. 95–104. [in Ukrainian].

Shevchenko, T. M. & Shevchenko, O. A. (2020). Marketynhova stratehiia pidpryiemstva: formuvannia ta rozvytok v umovakh rynkovykh vidnosyn natsionalnoi ekonomiky [Marketing strategy of the enterprise: formation and development in the conditions of market relations of the national economy]. Efektyvna ekonomika, vol. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8414 [in Ukrainian].

Bochko, O.Yu., Kuziak, V.V., Hryniv, N.T. (2022). Space-analiz yak osnova vyboru stratehii rozvytku pidpryiemstva na rynku mineralnykh vod [Space-analysis as a basis for choosing an enterprise development strategy in the mineral water market]. Aktualni problemy rozvytku ekonomiky rehionu, vol . 18(1), pp. 8–16. [in Ukrainian].

Myskiv, H.V. & Lykholat, S.M. (2023). Komunikatsii v biznesi [Communications in business]. Lviv : Rastr-7. [in Ukrainian].

Artimonova, I.V. (2010). Kontseptsiia marketynh-miksu yak osnova prohramno-tsilovoho pidkhodu do orhanizatsii marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva [The concept of marketing mix as the basis of a program-targeted approach to the organization of marketing activities of an enterprise]. Aktualni problemy ekonomiky, vol. 4, pp. 94–101. [in Ukrainian].

Shulha, L.V., Tereshchenko, I.O. & Sharlai O.V. (2020). Suchasni marketynhovi stratehii upravlinnia pidpryiemstvom [Modern marketing strategies of enterprise management]. Efektyvna ekonomika, vol. 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8192[in Ukrainian].

Laburtseva, O.I. (2018). Ryzyky formuvannia marketynhovykh stratehii [Risks of forming marketing strategies]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, vol. 2, pp. 237–243. [in Ukrainian].

Lykholat, S. & Hrytsiuk, T. (2022). Formuvannia kompleksu marketynh-miksu u bankivskii sferi [Formation of a marketing mix complex in the banking sector]. Ekonomika ta suspilstvo, (42). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-7 [in Ukrainian].

Melnyk, D.L. (2009). Marketynhova stratehiia pidpryiemstva [Marketing strategy of the enterprise]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, vol. 3 (1), pp. 213–219. [in Ukrainian].

Kudenko, N.V. (2004). Dyskusiini problemy sutnosti i zmistu marketynhovoi stratehii pidpryiemstva [Debatable problems of the essence and content of the marketing strategy of the enterprise]. Visnyk NU «Lvivska politekhnika» «Lohistyka», vol. 499, pp. 72–78. [in Ukrainian].

Mnykh, O.B. & Dovhun, O.S. Spetsializatsiia marketynh doslidzhen v innovatsiinomu rozvytku hlobalnykh kompanii [Specialization of marketing research in the innovative development of global companies]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia «Ekonomika», vol. 17(34). [in Ukrainian].

Article views: 48
PDF Downloads: 35
Published
2024-03-26
How to Cite
Lykholat, S., & Stasula, M. (2024). THE ROLE OF MARKETING STRATEGIES IN THE FORMATION OF ENTERPRISE COMPETITIVENESS. Economy and Society, (61). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-32
Section
MARKETING