EFFECTIVE BUSINESS COMMUNICATIONS AS A STRATEGIC COMPONENT OF ENTERPRISE RISK MANAGEMENT

Keywords: business communications, efficiency, strategies, risk, ESG principles

Abstract

The article presents the arguments for new methodological and theoretical provisions of business communications analysis. They are a strategic part of enterprise risk management. It is emphasized that the role of business communications is special in wartime. The inaccessibility of individual employees due to their remoteness, inconsistency of communication messages among management, lack of effective communication tools, and a large number of communication channels create additional risks for doing business during wartime. The author’s understanding of the signs of ineffective communication is presented. The author considers the cause-and-effect relationship between ineffective communication and the emergence of various types of risks. It is proved that the impact of business communications on strategic risk management is manifested in multiple aspects: risk information, early risk diagnosis, risk perception, planning and strategy, stakeholder engagement, staff training, internal control, crisis management. The author proposes and substantiates the improvement of the efficiency of business communication in risk management through various strategies. The general scheme of development of the enterprise communication strategy is formed in successive stages: analysis of the current state, definition of goals and audience, selection of communication channels, development of strategy and budgeting, implementation of strategy and monitoring, adaptation and improvement. Each stage has its sub-stages. It is concluded that external and internal communication plays a vital role in business. Regular consultations and communications with stakeholders help identify new risks and monitor identified risks. Business communications should be based on ESG approaches. In today's environment, consumers, investors, and business partners make decisions about cooperation with a particular company based on an assessment of its environmental and social responsibility performance, as well as the development of the company’s management culture and its projects. The role of the leader is particularly important in ensuring the effectiveness of business communications. The study’s findings allow enterprises to take advantage of effective business communications and improve their risk management activities.

References

Германюк Н. В. Роль комунікацій в управлінні організаційним процесом. Ефективна економіка. 2021. № 10. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9408 (дата звернення: 26.12.2023). DOI: 10.32702/2307-2105-2021.10.73

Комунікація. ULR: https://uk.wikipedia.org/wiki/Комунікація (дата звернення 27.12.2023).

Кравчук І. І., Лавриненко С. О. Управління знаннями та бізнес-комунікаціями – актуальні тренди інноваційного розвитку сучасних організацій. Ефективна економіка. 2022. №1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9868 (дата звернення: 28.02.2023). DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.4

Лавриненко, С., Зелінська, А., & Бездітко, О. (2023). Бізнес-комунікації та їх інноваційність в системі менеджменту підприємства. Економіка та суспільство, (48). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-41

Мова тіла. Експерименти Альберта Маграбяна. ULR: https://masterlev.com.ua/mova-tila-eksperimenti-alberta-magrabyana/ (дата звернення 27.12.2023).

Назаренко, С., & Матюшенко, Н. (2023). Вплив внутрішніх комунікацій на ефективність діяльності підприємств. Економіка та суспільство, (56). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-92

Петропавловська, С. Є., & Ковтун, К. Ю. (2021). Маркетингові комунікації в мережі інтернет як іноваційний інструмент стратегії просування. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки», (2-2 (104), 78-83. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2021-2-2-11

Фінансові ризики ведення бізнесу в Україні: сектор нефінансових корпорацій : колективна наукова доповідь / за ред. д.е.н. В.В. Зимовця ; НАН України, ДУ«Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». – Електрон. дані. – К., 2022. – 260 с. – Режим доступу : http://ief.org.ua/docs/sr/309.pdf

81% компаній допомагає працівникам в Україні та за кордоном – нове опитування «Делойт» в Україні та Американської торговельної палати в Україні. ULR:https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/press-room/press-release/2022/acc-deloitte-survey.html (дата звернення 27.12.2023).

Mehrabian, Albert (1971). Silent Messages (1st ed.). Belmont, CA: Wadsworth.

Germaniuk, N. (2021). Rol komunikatsii v upravlinni orhanizatsiinym protsesom [The role of communications in management of organizational processes]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy. Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9408. DOI: 10.32702/2307-2105-2021.10.73

Komunikatsiia [Communication]. Retrieved from: https://uk.wikipedia.org/wiki/Комунікація [in Ukrainian].

Kravchuk, I.I., Lavrynenko S.O. (2022). Upravlinnia znanniamy ta biznes-komunikatsiiamy – aktualni trendy innovatsiinoho rozvytku suchasnykh orhanizatsii [Knowledge management and business communications are current trends in the innovative development of modern organizations]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy. Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9868 [in Ukrainian]. DOI: 10.32702/2307-2105-2022.1.4.

Lavrynenko, S., Zelinska, A., & Bezditko, O. (2023). Biznes-komunikatsii ta yikh innovatsiinist v systemi menedzhmentu pidpryiemstva [Business communications and their innovativeness in the enterprise management system]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, 48. Retrieved fromhttps://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-41.

Mova tila. Eksperymenty Alberta Mahrabiana [Body language. Albert Magrabyan's experiments]. Retrieved from: https://masterlev.com.ua/mova-tila-eksperimenti-alberta-magrabyana/ [in Ukrainian].

Nazarenko, S., Matiushenko, N. (2023). Vplyv vnutrishnikh komunikatsii na efektyvnist diialnosti pidpryiemstv [The influence of internal communications on the efficiency of enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. Retrieved from: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-92 [in Ukrainian].

Petropavlovska, S.Ie., Kovtun, K.Iu. (2021). Marketynhovi komunikatsii v merezhi internet yak inovatsiinyi instrument stratehii prosuvannia [Marketing communications on the Internet as an innovative tool of promotion strategy]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. Seriia «Ekonomichni nauky» – Scientific Bulletin of the Poltava University of Economics and Trade. Series «Economic Sciences». Retrieved from: https://doi.org/10.37734/2409-6873-2021-2-2-11 [in Ukrainian].

Zymovets, V.V. (2022). Finansovi ryzyky vedennia biznesu v Ukraini: sektor nefinansovykh korporatsii [Financial risks of doing business in Ukraine: the sector of non-financial corporations]: kolektyvna naukova dopovid DU «In-t ekon. ta prohnozuv NAN Ukrainy» – a collective scientific report. Institute of Economics and Forecasting NAS of Ukraine [in Ukrainian].

81% kompanii dopomahaie pratsivnykam v Ukraini ta za kordonom – nove opytuvannia «Deloit» v Ukraini ta Amerykanskoi torhovelnoi palaty v Ukraini [81% of companies help employees in Ukraine and abroad - a new survey by Deloitte in Ukraine and the American Chamber of Commerce in Ukraine]. Retrieved from: https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/press-room/press-release/2022/acc-deloitte-survey.html [in Ukrainian].

Mehrabian, Albert (1971). Silent Messages (1st ed.). Belmont, CA: Wadsworth.

Article views: 175
PDF Downloads: 102
Published
2023-12-26
How to Cite
Storozhuk, O., Nemchenko, T., & Zaiarniuk, O. (2023). EFFECTIVE BUSINESS COMMUNICATIONS AS A STRATEGIC COMPONENT OF ENTERPRISE RISK MANAGEMENT. Economy and Society, (58). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-5
Section
MANAGEMENT