МОТИВАЦІЯ ПРАЦІВНИКІВ ЯК КЛЮЧОВИЙ ЧИННИК ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТОРГОВЕЛЬНИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ В ЕПОХУ СОЦІАЛЬНООРІЄНТОВАНОГО БІЗНЕСУ
Анотація
У статті обґрунтовано провідну роль мотивації персоналу у забезпеченні ефективного функціонування торговельних підприємств в умовах соціально орієнтованої економіки. Автори акцентують увагу на трансформації управлінських практик, яка вимагає переорієнтації з традиційних матеріальних стимулів до комплексних мотиваційних стратегій, що базуються на визнанні цінності працівника як активного суб’єкта організаційного розвитку. Розкрито зв’язок між рівнем умотивованості персоналу та результативністю торговельної діяльності, визначено особливості мотиваційних очікувань представників різних поколінь. Обґрунтовано необхідність застосування людиноцентричних та гнучких мотиваційних систем, інтегрованих у стратегію соціально відповідального бізнесу, що дозволяє перетворити підприємство роздрібної торгівлі на повноцінну екосистему розвитку персоналу, сервісу й інновацій.
Посилання
Середа С., Сапожник, Д. Експертне оцінювання параметрів ефективності діяльності роздрібного торговельного підприємства. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences. 2024. № 332(4). С. 428–433. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-332-65
Череп О., Ульяшин І. Ефективність торговельних підприємств на засадах інноваційної діяльності. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки. 2022. № 1 (53). С. 33–36. DOI: https://doi.org/10.26661/2414-0287-2022-1-53-05
Гірняк К. М., Тарасович Л. В. Мотивація персоналу в контексті трансформацій та змін на уcіх рівнях менеджменту. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2025. № 17. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2025-17-04-06
Addair A. M. Retail employee motivation and performance (Doctoral dissertation, Walden University). Walden Dissertations and Doctoral Studies. 2019. Р. 122. URL: https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/7453
Zhang M., Devi S. Toward a Theory of Motivation and Performance for Organizational Employees: A Case Study of a Walmart Store in the USA. Public Administration Research, Vol. 13, No. 2, pp. 9–28. DOI: https://doi.org/10.5539/par.v13n2p9
Machova R., Zsigmond T., Zsigmondova A., Seben Z. Employee Satisfaction and Motivation of Retail Store Employees. Marketing and Management of Innovations, 2022. №1, рр. 67–83. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2022.1-05
Костюк К., Шарий В. Система мотивації для збереження персоналу торговельного підприємства. Економіка та суспільство. 2024. № 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-17
Цінності, мотивація та гнучкість: як ритейлерам долати дефіцит кадрів та приваблювати найкращих кандидатів. RAU. URL: https://rau.ua/novyni/jak-ritejleram-dolati-deficit-kadriv/
Mathe H., Pavie X., O'Keeffe M. Valuing People to Create Value: An Innovative Approach to Leveraging Motivation at Work, World Scientific Books, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd., 2011. 195 p
Pink D. H. Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us. New York: Riverhead Hardcover, 2009. 256 р.
Sereda S., Sapozhnyk D. (2024). Ekspertne otsiniuvannia parametriv efektyvnosti diialnosti rozdribnoho torhovelnoho pidpryiemstva [Expert evaluation of performance efficiency parameters of a retail enterprise]. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, (332)4, 428–433. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-332-652.
Cherep O., Uliashyn I. (2022). Efektyvnistʹ torhovelʹnykh pidpryiemstv na zasadakh innovatsiinoi diialʹnosti [Efficiency of trade enterprises based on innovative activity]. Finansovi stratehii innovatsiinoho rozvytku ekonomiky – Financial Strategies of Innovative Economic Development, (1)53, 33–36. DOI: https://doi.org/10.26661/2414-0287-2022-1-53-05
Hirniak, K. M., & Tarasovych, L. V. (2025). Motyvatsiia personalu v konteksti transformatsii ta zmin na usikh rivniakh menedzhmentu [Staff motivation in the context of transformations and changes at all levels of management]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: Ekonomika ta upravlinnia – Problems of Modern Transformations. Series: Economics and Management, (17). DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2025-17-04-06
Addair A. M. (2019) Retail employee motivation and performance (Doctoral dissertation, Walden University). Walden Dissertations and Doctoral Studies. 2019. Available at: https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/7453
Zhang M., Devi S. (2024). Toward a theory of motivation and performance for organizational employees: A case study of a Walmart store in the USA. Public Administration Research, 13(2), 9–28. DOI: https://doi.org/10.5539/par.v13n2p9
Machova R., Zsigmond T., Zsigmondova A., Seben Z. (2022) Employee Satisfaction and Motivation of Retail Store Employees. Marketing and Management of Innovations, 1, 67–83. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2022.1-05
Kostiuk K., Sharii V. (2024). Systema motyvatsii dlia zberezhennia personalu torhovelnoho pidpryiemstva [Motivation system for retaining personnel in a retail enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, (62). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-17
Tsinnosti, motyvatsiia ta hnuchkistʹ: yak ryteileram dolaty defitsyt kadriv ta pryvablyvaty naikrashchykh kandydativ [Values, motivation and flexibility: how retailers overcome staff shortages and attract top talent]. RAU (Retail Association of Ukraine). Available at: https://rau.ua/novyni/jak-ritejleram-dolati-deficit-kadriv/
Mathe, H., Pavie, X., & O'Keeffe, M. (2011). Valuing people to create value: An innovative approach to leveraging motivation at work. Singapore: World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd. 195 p.
Pink, D. H. (2009). Drive: The surprising truth about what motivates us. New York: Riverhead Hardcover. 256 p.
Авторське право (c) 2025 Тетяна Немченко, Оксана Сторожук

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.