THE ROLE OF COMMUNICATION CULTURE IN HR MANAGEMENT

Keywords: culture, communications, communication management, ethical norms, values, functions of communication culture

Abstract

The article highlights the peculiarities of communication culture and its role in the personnel management system. It emphasises the modern factors that have qualitatively changed the processes of communication in society in general and in organisations in particular and stimulated the search for adequate mechanisms of interaction culture. The points of contact between communication culture and communication management as autonomous but complementary categories are emphasised. The paper emphasises the multidimensional manifestation of communication culture in personnel management, in particular: cultural, informational, image-forming, social, technological, which emphasises its specificity and peculiarity. The result of the presentation is a definition of communication culture and a description of its main functions aimed at the efficiency of personnel management. It is noted that in conceptual terms, communication culture is closely related to the social concept of personnel management, which reflects the humanistic philosophy and value-oriented personnel policy of the organisation. Based on the methods of analysis, synthesis and generalisation, it is proved that communication culture is determined by the values and norms dominating in society and the ways of fixing and disseminating cultural meanings, the instrument of which is the communication system. It is substantiated that in the system of personnel management, communication culture is manifested through the institutional component of culture (cultural norms) and emotional (formation of an attractive emotional and psychological climate in the team). The practical value is the substantiation of the mechanism for using cultural norms in all areas of personnel management - when hiring an employee, evaluating personnel performance, motivational policy, adaptation, personnel development, establishing team cooperation, etc. It is noted that the emergence of digital technologies has made adjustments to the communication process and stimulated the emergence of a new ethical norm in the communication culture - digital etiquette. The research highlights the peculiarities of communication processes in wartime, which outline new tasks for communication culture.

References

Амро Т. Професійна комунікація державних службовців у контексті війни: аналіз викликів та перешкод. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління. 2023. Випуск 5 (65). С. 104–107.

Близнюк Т. П., Майстренко О. В., Андрійченко Ж. О. Бізнес-етика та ділові комунікації в контексті теорії поколінь. Науковий погляд: економіка та управління. 2022. №1 (77). С. 44–50.

Дідок О. Комунікації під час війни. Як лідеру говорити зі співробітниками, щоб підтримати команду. Електронний ресурс. Режим доступу: https://forbes.ua/leadership/komunikatsii

Зернецька О. В. Глобальна комунікація: монографія. Київ: Наукова думка. 2017. 352 с.

Кошелєва, О. Б., Кравчук, О.А., Цисельська, О.В. Комунікаційна культура в умовах глобалізації та її вплив на формування іміджу країни. Питання культурології. 2021. Випуск 38. С. 287–300.

Мельник В. В. Інформаційно-комунікативна культура особистості та проблеми її віртуалізації: соціально-філософські виміри. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії: збірник наукових праць. Запоріжжя: Вид-во ЗДІА, 2016. Випуск 67. С.258–266.

Романуха О. М. Роль крос-культурних комунікацій у менеджменті організацій. Економіка і суспільство. 2017. Випуск 9. С.608–612.

Чередниченко В. Комунікативний менеджмент в стратегії розвитку підприємства. Економіка та суспільство, 2022. Випуск 42. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-89

Amro, T. (2023) Profesijna komunikatsiia derzhavnykh sluzhbovtsiv u konteksti vijny: analiz vyklykiv ta pereshkod [Professional communication of public servants in the context of war: analysis of challenges and obstacles]. Naukovi pratsi Mizhrehional'noi Akademii upravlinnia personalom. Politychni nauky ta publichne upravlinnia. Vol. 5 (65), pp. 104-107. (in Ukrainian).

Blyznyuk, T., Maistrenko, O., & Andriichenko, Zh. (2022) Biznes-etyka ta dilovi komunikatsii v konteksti teorii pokolin [Business ethics and business communications in the context of generational theory]. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia – Scientific view: economics and management, 1(77), 44–50. DOI: https://doi.org/10.32836/2521-666X/2022-77-6 (in Ukrainian).

Didok, O. (2022) Komunikatsii pid chas vijny. Yak lideru hovoryty zi spivrobitnykamy, schob pidtrymaty komandu [Communications during the war. As a leader, how to talk to employees to support the team]. Forbes.ua. Available at: https://forbes.ua/leadership/komunikatsii-pid-chas-viyni-yak-lideru-govoriti-zi-spivrobitnikami-shchob-pidtrimati-komandu-15032022-4673 (in Ukrainian).

Zernetska, O. V. (2017). Hlobalna komunikatsiia: monohrafiia. [Global communication: monograph]. Kiеv, Naukova dumka, 350 p. (in Ukrainian).

Koshelieva, O.B., Kravchuk, O.A., Tsysel's'ka, O.V. (2021). Komunikatsijna kul'tura v umovakh hlobalizatsii ta ii vplyv na formuvannia imidzhu krainy [Communication culture in the globalised world and its influence on the country image making]. Pytannia kul'turolohii – Issues in Cultural Studies. Vol. 38, pp. 287-300. (in Ukrainian).

Mel'nyk, V.V. (2016). Informatsijno-komunikatyvna kul'tura osobystosti ta problemy ii virtualizatsii: sotsial'no-filosofs'ki vymiry [Information and komunikativnaja culture identity and problems of its virtualization: socio-philosophical dimension]. Humanitarnyj visnyk Zaporiz'koi derzhavnoi inzhenernoi akademii: zbirnyk naukovykh prats' – Humanities Bulletin of Zaporizhzhe State Engineering Academy. Zaporizhzhia: Vyd-vo ZDIA, vol. 67, pp. 258-266. (in Ukrainian).

Romanukha, О. (2017) Rol' kros-kul'turnykh komunikatsiy u menedzhmenti orhanizatsiy [The role of cross-cultural communications in organizations’ management]. Ekonomika i suspil'stvo – Economics and Society, 9, рр. 608–613. (in Ukrainian)

Cherednychenko, V. (2022). Komunikatyvnyj menedzhment v stratehii rozvytku pidpryiemstva [Communication management in enterprise development strategy]. Ekonomika ta suspil'stvo – Economy and society, vol. 42. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-89 (in Ukrainian).

Article views: 53
PDF Downloads: 51
Published
2023-10-31
How to Cite
Zakharchyn, H. (2023). THE ROLE OF COMMUNICATION CULTURE IN HR MANAGEMENT. Economy and Society, (56). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-125
Section
MANAGEMENT