IMPROVEMENT OF MARKETING COMMUNICATIONS OF BUSINESS ORGANIZATIONS

Keywords: marketing communications, communication policy, communication strategy, target audience, consumers

Abstract

The article examines the issue of improving marketing communications in modern business organizations. The study highlights the importance of a strategic approach to communication processes, as well as recommendations for improving the communication strategy of organizations. In the modern conditions of fierce competition in the market, it is not enough to simply develop new high-quality products, set the best price for them, and choose effective distribution channels.The rational use of marketing communications serves as the cornerstone for cultivating a resilient, positive corporate image. This, in turn, empowers companies to wield a certain degree of influence in the market, fortifies their standing among alternative options, and streamlines their entry to financial, informational, and human resources. The relevance of the researched topic is due to the need for enterprises to adapt to changes in consumer attitudes, as well as to meet new challenges and opportunities provided by the modern market. A successful business organization must be open to innovative approaches in the field of marketing communications, as they help define the brand, attract and retain customers. In this context, the article explores the key aspects of marketing communications, such as communicative marketing policy, which is aimed at ensuring the sustainable future development of the enterprise, implementing the company's development strategy, and increasing demand to maximize profits. The complex of marketing communications involves the unification of all participants, channels and methods, means of communication of the enterprise aimed at establishing and maintaining the necessary relationships between the enterprise and the market environment to achieve marketing goals. In addition this article provides examples of innovative approaches that contribute to the improvement of marketing communication strategies in business organizations. This article is aimed at increasing the level of effectiveness of marketing communications which, in turn, can lead to stronger brand recognition and customer engagement, ultimately bolstering the overall success and competitiveness of the business.

References

Балабанова Л.В. Маркетинг підприємства: навч. пос. / Л.В. Балабанова, В.В. Холод, І.В. Балабанова. К.: Центр учбової літератури, 2012. 612 с.

Войнаренко С.М. Комунікативна політика підприємств у сучасних умовах. Вісник Хмельницького Національного Університету. 2011. №6. Т.2. С.51-54.

Лук’янець Т.І. Маркетингова політика комунікацій: навч. пос. К.: КНЕУ, 2010. 524 с.

Міронова Ю.В., Кагляк О.О., Пітик О.В. Науково-теоретичні основи дослідження маркетингових комунікаційних процесів на підприємстві. Вісник Хмельницького Національного Університету. Економічні науки. 2016. №1. С.207-214.

Новикова Н.В., Черненко С.В. Організація інтегрованих маркетингових комунікацій. Економіка. Менеджмент. Бізнес: збірник наукових праць. 2014. №1(9). С. 130.

Окландер М.А. Маркетингові комунікації промислових підприємств в умовах інформаційної економіки. К.: Знання, 2011. 265 с.

Пономарьова Н.М. Новітні підходи до сучасних маркетингових комунікацій. ХНАДУ. 2011. № 3 С. 75-86.

Пілько А.Д. Сучасні тенденції розвитку моделей маркетингових комунікацій. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2011. Випуск VІІ, Т.2. С. 253-260.

Павленко І.Г. Комунікаційна політика як елемент системи маркетингу підприємства у процесах сучасного комунікаційного суспільства. Академічний огляд. 2013. № 1 (38). С. 109-113.

Цуканова І.В. Зозульов О.В. Особливості формування інтегрованих маркетингових комунікацій на ринку консалтингових послуг. Актуальні проблеми економіки та управління: Зб. Наук. Праць. Київ: НТУУ „КПІ”. Вип. 7. 2013. URL: http://probl-economy.kpi.ua/pdf/2013-2.pdf (дата звернення: 18.10.2023).

Balabanova L.V., Kholod V.V., Balabanova I.V. (2012) Marketynh pidpryyemstva [Enterprise marketing]. navchal єnyy posibnyk [tutorial]. Kyiv: Vydavnytstvo "Tsentr uchbovoyi literatury", 612 p. (in Ukrainian)

Voynarenko S.M. (2011) Komunikatyvna polityka pidpryyemstv u suchasnykh umovakh [Communicative policy of enterprises in modern conditions]. Bulletin of the Khmelnytskyi National University, no. 6(2), pp. 51-54.

Lukyanets T.I. (2010) Marketynhova polityka komunikatsiy [Marketing policy of communications]. navchal єnyy posibnyk [tutorial]. Kyiv: KNEU, 524 p. (in Ukrainian)

Yu.V. Mironova, O.O. Kaglyak, O.V. Pityk (2016) Naukovo-teoretychni osnovy doslidzhennya marketynhovykh komunikatsiynykh protsesiv na pidpryyemstvi [Scientific and theoretical bases of research of marketing communication processes at the enterprise]. Bulletin of the Khmelnytskyi National University. Economic sciences, no. 1, pp. 207-214.

Novikova N.V., Chernenko S.V. (2014) Orhanizatsiya intehrovanykh marketynhovykh komunikatsiy [Organization of integrated marketing communications]. Economy. Management. Business: a collection of scientific papers, no. 1(9), p. 130.

Aucklander M.A. (2011) Marketynhovi komunikatsiyi promyslovykh pidpryyemstv v umovakh informatsiynoyi ekonomiky [Marketing communications of industrial enterprises in the conditions of the information economy]. Kyiv: Vydavnytstvo "Znannya", p. 265. (in Ukrainian)

Ponomaryova N.M. (2011) Novitni pidkhody do suchasnykh marketynhovykh komunikatsiy [The latest approaches to modern marketing communications]. Kharkiv: KHNADU, no. 3, pp. 75-86. (in Ukrainian)

Pilko A.D. (2011) Suchasni tendentsiyi rozvytku modeley marketynhovykh komunikatsiy [Modern trends in the development of marketing communication models]. Actual problems of the development of the economy of the region, issue VII, vol. 2. pp. 253-260.

Pavlenko I.H. (2013) Komunikatsiyna polityka yak element systemy marketynhu pidpryyemstva u protsesakh suchasnoho komunikatsiynoho suspil єstva [Communication policy as an element of the enterprise's marketing system in the processes of modern communication society]. Academic review, no. 1 (38), pp. 109-113.

Tsukanova I.V., Zozulyov O.V. (2013) Osoblyvosti formuvannya intehrovanykh marketynhovykh komunikatsiy na rynku konsaltynhovykh posluh [Features of the formation of integrated marketing communications in the market of consulting services]. Actual problems of economy and management: Collection of Science Works. Kyiv: NTUU "KPI". vol. 7. Available at: http://probl-economy.kpi.ua/pdf/2013-2.pdf (accessed October 18, 2023).

Article views: 223
PDF Downloads: 94
Published
2023-09-26
How to Cite
Osokina, A., & Rylovnikova, A. (2023). IMPROVEMENT OF MARKETING COMMUNICATIONS OF BUSINESS ORGANIZATIONS. Economy and Society, (55). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-103
Section
MANAGEMENT