FORMATION OF MARKETING COSTS AT THE ENTERPRISE: ACCOUNTING AND TAX ACCOUNTING
Abstract
Marketing is an effective tool and way of functioning of the enterprise. Because, marketing costs in the enterprise are an important aspect for successful financial and economic activities. The successful realization of a product or service depends on the maximum profit (economic effect), which is the main purpose of financial and economic activities of any enterprise. All advertising, discounts and bonuses are ways to bring products to the end consumer. However, currently there is no single approach to the interpretation of the essence of the concept of «marketing costs», the algorithm for the formation of marketing costs in the enterprise and distinguishing them from marketing costs. In addition, there are complex and multifaceted issues related to the display of information about marketing costs in accounting and tax accounting. This article is devoted to topical issues and problematic issues of marketing costs in the enterprise, accounting and their functional purpose. The basis is the formation of accounting and tax accounting (according to the Tax Code of Ukraine) marketing costs, their accumulation and accounting in synthetic accounts, distribution and reflection in tax accounting, the formation of primary and consolidated accounting data, and as a result of financial statements. Since in modern conditions of accounting and tax accounting, there is a need to sell not only goods but also services, which led to this study. Approaches to defining the essence of the concept of marketing costs of different economists are also analyzed, and the greatest affiliation to one of them is established. The distinction and difference between marketing costs and marketing costs are established. And the normative-legal acts, the legal base concerning the marketing expenses are investigated and the main ones are determined, which is no less important for the correctness of conducting financial and economic activity and successful realization of goods and services to the final consumer.
References
Антонюк А.А. Аналіз підходів до визначення суті та змісту маркетингових витрат підприємства. URL: http://www..rusnauka.com/4._SVMN_2007/Economics/30.doc (дата звернення 29.03.2021).
Безугла Л.С., Проходніченко К.Р. Формування маркетингової збутової політики підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2018. С. 111-116.
Бест Р. Маркетинг от потребителя / пер. с англ. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2008. 760 с.
Гофербер Ю. В. Визнання і оцінка маркетингових витрат. Економічні науки. Cер.: Облік і фінанси. 2012. Вип. 9 (1). С. 262–269.
Гуріна Н.В. Облік та аналіз витрат і доходів підприємств: теорія та методика: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.00.09. Національна академія статистики, обліку та аудиту. Київ, 2014. 20 с.
Гуріна Н.В. Формування облікової політики підприємства щодо доходів і витрат. ЕКОНОМІКА: Бухгалтерський облік і аудит. 2015. С. 194-199.
Інструкція «Про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку, активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій»: наказ Міністерства фінансів України від 30.11.1999 №291. Відомості Верховної Ради. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99#Text.
Киселев В. Сколько тратить на маркетинг и рекламу. URL: http://www.sgqconsulting.ru/skolko-stoit-marketing.htm
Копченков В. Маркетинговые расходы: 3 простых, но гениальных способа сэкономить. URL: http://www.kom-dir.ru/article/268-red-marketingovye-rashody.
Мельник І. Теоретичні аспекти формування маркетингової стратегії підприємства. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/40230/1/296.pdf.
Могилевська О.Ю., Гладун А.І., Дмитріченко Т.С. Роль маркетингу в формуванні конкурентоспроможного потенціалу підприємства. Сучасні питання економіки і права. 2018. С. 22-31.
Податковий кодекс України: станом на 01.01.2021. Відомості Верховної Ради. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text.
Правдюк Н.Л. Облікове забезпечення управління маркетинговою стратегією підприємства. Економіка. фінанси. менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2019. С. 100-115.
Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»: наказ Міністерства фінансів України від 07.02.2013 №73. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0336-13#Text.
Antonyuk A.A. Analysis of approaches to determining the nature and content of marketing costs of the enterprise. Available at: http://www.rusnauka.com/4._SVMN_2007/Economics/30.doc (accessed 29 March 2020).
Bezugla L.S., Prokhodnichenko K.R. (2018) Formation of marketing sales policy of the enterprise. Economics and management of enterprises. рр. 111-116.
Best R. (2008) Consumer Marketing. [trans. with English M.: Mann, Ivanov i Ferber]. pp. 760.
Goferber Y.V. (2012) Recognition and evaluation of marketing costs. Economic sciences. Ser .: Accounting and Finance. Vip. 9 (1). pp. 262–269.
Gurina N.V. (2014) Accounting and analysis of costs and revenues of enterprises: theory and methodology. [author. dis. for science. degree of Cand. econ. Science: special. 08.00.09]. National Academy of Statistics, Accounting and Auditing. Kyiv, 20 p.
Gurina N.V.(2015) Formation of the accounting policy of the enterprise on income and expenses. [ECONOMICS]. Accounting and auditing. pp. 194-199.
Instruction «On the application of the Chart of Accounts, assets, capital, liabilities and business operations of enterprises and organizations»: Order of the Ministry of Finance of Ukraine dated 30.11.1999 №291. Information of the Verkhovna Rada. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99#Text (accessed 29 March 2020).
Kiselev V. How much to spend on marketing and advertising. Available at: http://www.sgqconsulting.ru/skolko-stoit-marketing.htm (accessed 29 March 2020).
Kopchenkov V. Marketing costs: 3 simple but ingenious ways to save. Available at: http://www.kom-dir.ru/article/268-red-marketing-expenses (accessed 29 March 2020).
Melnyk I. Theoretical aspects of the formation of marketing strategy of the enterprise. зp. 296-299. Available at:http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/40230/1/296.pdf (accessed 29 March 2020).
Mogilevskaya O.Y., Gladun A.I., Dmitrichenko T.S. (2018) The role of marketing in the formation of the competitive potential of the enterprise. Modern issues of economics and law. рр. 22-31.
Tax Code of Ukraine: as of 01.01.2021. Information of the Verkhovna Rada. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text (accessed 29 March 2020).
Pravdyuk N.L. (2019) Accounting management of marketing strategy of the enterprise. Economy. finances. management: current issues of science and practice. рр. 100-115.
On approval of the National Regulation (standard) of accounting 1 «General requirements for financial reporting»: Order of the Ministry of Finance of Ukraine dated 07.02.2013 №73. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0336-13#Text (accessed 29 March 2020).