METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF BRAND CREATION

Keywords: brand, branding, brand concept, brand manager, strategy

Abstract

The article is devoted to the features of brand creation, its importance for enterprises. The functions of brand management are studied and described, existing brand strategies and brand promotion tools are considered. The step-by-step process of brand creation is described. Its practical value and importance for enterprises are indicated.Until recently, product quality was considered very important, but when the market is flooded with dozens and hundreds of high-quality products and services, quality in itself is no longer a competitive advantage. When buying a product of a particular brand, consumers want to buy an idea that is close to them or that they want to try. Experts consider branding not only a measure of communication between producers and consumers, the purpose of which is to increase sales and profit, but also a new culture, religion, science and art.The concept of "branding" has not yet had time to firmly enter the minds of Ukrainians. For many, this is nothing more than creating a label, logo, and bright packaging for a product. In fact, this concept is developed more widely, if used correctly, it can become an effective managerial branding, a long-term investment in business development that will pay off in the future. A brand or brand is a set of concepts that generalize people's ideas about the relevant product, service, company or person. Widely used in marketing and advertising, however, it is a financial concept. Effective company branding requires the implementation of the main stages, which include analysis, development of the brand concept and design. A brand defines a company to distinguish it in the market, show its strengths and protect it from competition. This is one of the key success factors – the brand is the essence of the company's image and visibility. Being able to control both aspects simultaneously and create synergy between them gives your company a huge advantage over competitors who are not yet actively promoting their brand. Gets more orders with a big markup. A good brand in Ukraine and abroad is a valuable asset for a company and an individual specialist: it attracts attention, is rich in content and has a clear message. As a result, it is easy to remember, which turns into a top brand and leads to company growth. The relevance of this topic determined the direction of this research and confirmed its reliability. The proposed results can be used by enterprises to build their own brands and attract additional resources with their help.

References

Абрамович І.А., Єфименко А.Ю., Вєрцева А.О. Бренд – сутність та особливості застосування в сільському господарстві. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 21. С. 46–47.

Савицька Н.Л., Мелушова О.М., Прядко О.М. Брендинг : конспект лекцій для студентів спеціальності 075 Маркетинг, 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність. Харків, 2019. 72 с.

Гриценюк В.В., Руснак А.В., Надточій І.І. Сутність брендингу та його роль у забезпеченні конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2019. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7545 (дата звернення: 04.12.2022).

Данько H.I., Риндич A.C. Розробка туристичного бренду міста Харкова. Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. 2019. №9. С. 179–189.

Буняк Н.М. Особливості бренд-орієнтованого управління сучасним підприємством. Економіка та управління підприємствами. Серія: Інфраструктура ринку. 2020. № 43. С. 125–130.

Корепанов А.С., Галушка К.А. Бренд-менеджмент преміум-сегмента в сфері моди: основні концепції та моделі. Бізнес Інформ. 2019. № 10. C. 295–300. DOI : https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-10-295-300 (дата звернення: 06.12.2022).

Салюк А.П., Холодний Г.О. Формування бренда підприємства: фактори впливу та особливості. Бізнес-інформ. 2018. № 9. С. 265–271.

Деркач О.Г., Кузьміна А.О. Методичні підходи до формування бренд-орієнтованої системи управління підприємством. Проблеми системного підходу в економіці. 2020. № 5(79). С. 140–147.

Зборовська О.М., Красовська О.Ю. Систематизація існуючих наукових підходів до розвитку бренду підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 17. С. 12–16.

Денисенко М.П., Мельник А.О., Зінорук Л.В. Брендинг як чинник підвищення ефективності діяльності підприємства. Ефективна економіка. 2019. № 11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2019_11_13 (дата звернення: 06.12.2022).

Ковальчук К.В., Подорожна М.Р. Концептуальні засади формування бренду. Бізнес Інформ. 2021. № 5. C. 396–401.

Касич О.А., Рафальська І.В. Імплементація концепції бренду в практику корпоративного управління: підходи та зарубіжний досвід. 2021. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2021/19.pdf (дата звернення: 10.12.2022).

Поплавська В.В. Теоретичні засади та моделі брендингу: облікові аспекти. Вісник ЖДТУ. 2019. № 1. C. 101–108.

Грецька О.А., Ніфатова О.М. Використання ко-брендингу як інструментарію розвитку конкуруючих торгових марок. ІV Всеукраїнська наукова інтернет-конференція «Освітньо-інноваційна інтерактивна платформа «Підприємницькі ініціативи». Київ, 2019. С. 122–129.

Abramovych I.A., Yefymenko A.U., Viertseva A.O. (2018) Brend – sutnist ta osoblyvosti zastosuvannia v silskomu hospodarstvi. [Brand – essence and features of application in agriculture]. Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 21, pp. 46–47. (in Ukrainian)

Savytska N.L., Melushova O.M., Priadko O.M. (2019) Brendynh : konspekt lektsii dlia studentiv spetsialnosti 075 Marketynh, 076 Pidpryiemnytstvo, torhivlia ta birzhova diialnist.[Branding: synopsis of lectures for students of specialty 075 Marketing, 076 Entrepreneurship, trade and exchange activity] Kharkiv, 72 p. (in Ukrainian)

Hrytseniuk V.V., Rusnak A.V., Nadtochii I.I. (2019) Sutnist brendynhu ta yoho rol u zabezpechenni konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [The essence of branding and its role in ensuring the competitiveness of the enterprise]. Efektyvna ekonomika, vol. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7545 (accessed December 04, 2022).

Danko H.I., Ryndych A.C. (2019) Rozrobka turystychnoho brendu mista Kharkova. Mizhnarodni vidnosyny [Development of the tourism brand of the city of Kharkiv]. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm, vol. 9, pp. 179–189. (in Ukrainian)

Buniak N.M. (2020) Osoblyvosti brend-oriientovanoho upravlinnia suchasnym pidpryiemstvom [Features of brand-oriented management of a modern enterprise. Economics and enterprise management]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. Seriia: Infrastruktura rynku, vol. 43, pp. 125–130. (in Ukrainian)

Korepanov A.S., Halushka K.A. (2019) Brend-menedzhment premium-sehmenta v sferi mody: osnovni kontseptsii ta modeli [Brand management of the premium segment in the field of fashion: basic concepts and models]. Biznes Inform, vol. 10, pp. 295–300. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-10-295-300 (accessed December 06, 2022).

Saliuk A.P., Kholodnyi H.O. (2018) Formuvannia brenda pidpryiemstva: faktory vplyvu ta osoblyvosti [Formation of the enterprise brand: influencing factors and features]. Biznes-inform, no 9. P. 265–271. (in Ukrainian)

Derkach O.H., Kuzmina A.O. (2020) Metodychni pidkhody do formuvannia brend-oriientovanoi systemy upravlinnia pidpryiemstvom [Methodical approaches to the formation of a brand-oriented enterprise management system]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, vol. 5(79), pp. 140–147. (in Ukrainian)

Zborovska O.M., Krasovska O.U. (2019) Systematyzatsiia isnuiuchykh naukovykh pidkhodiv do rozvytku brendu pidpryiemstva [Systematization of existing scientific approaches to the development of the enterprise brand]. Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 17, pp. 12–16. (in Ukrainian)

Denysenko M.P., Melnyk A.O., Zinoruk L.V. (2019) Brendynh yak chynnyk pidvyshchennia efektyvnosti diialnosti pidpryiemstva [Branding as a factor in increasing the efficiency of the enterprise]. Efektyvna ekonomika, vol. 11. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2019_11_13 (accessed December 06, 2022).

Kovalchuk K.V., Podorozhna M.R. (2021) Kontseptualni zasady formuvannia brendu [Conceptual principles of brand formation]. Biznes Inform, vol. 5, pp. 396–401.

Kasych O.A., Rafalska I.V. (2021) Implementatsiia kontseptsii brendu v praktyku korporatyvnoho upravlinnia: pidkhody ta zarubizhnyi dosvid [Implementation of the brand concept in the practice of corporate management: approaches and foreign experience]. No 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2021/19.pdf (accessed December 10, 2022).

Poplavska V.V. (2019) Teoretychni zasady ta modeli brendynhu: oblikovi aspekty [Theoretical foundations and models of branding: accounting aspects]. Visnyk ZHDTU, vol. 1, pp. 101–108.

Hretska O.A., Nifatova O.M. (2019) Vykorystannia ko-brendynhu yak instrumentariiu rozvytku konkuruiuchykh torhovykh marok [Using co-branding as a tool for developing competing brands]. IV Vseukrainska naukova internet-konferentsiia «Osvitno-innovatsiina interaktyvna platforma «Pidpryiemnytski initsiatyvy», Kyiv. P. 122–129.

Article views: 734
PDF Downloads: 834
Published
2023-01-31
How to Cite
Samoday, V., Mashyna, Y., & Kovtun, G. (2023). METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF BRAND CREATION. Economy and Society, (47). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-3
Section
ECONOMICS