МОНІТОРИНГ РИНКОВИХ КОНКУРЕНТІВ ТА ПЕРЕВАГИ УМОВНОЇ ПРОДУКЦІЇ

Ключові слова: моніторинг конкурентів, конкурентні переваги, SWOT-аналіз модель Портера, стратегія диференціації, цінова політика, унікальна торгова пропозиція, конкурентний аналіз, маркетингові стратегії, інноваційна діяльність

Анотація

Стаття присвячена теоретичним та практичним аспектам моніторингу конкурентів та визначенню конкурентних переваг продукції. Досліджено методи й інструменти моніторингу, включаючи аналіз відкритих джерел, дослідження ринку, вивчення патентів та інновацій, моніторинг цін, застосування SWOT-аналізу та моделі п'яти сил Портера. Описано ключові показники для відстеження: частка ринку, обсяги продажів, цінова політика, маркетингові стратегії, асортимент та відгуки клієнтів. Розглянуто етичні аспекти моніторингу, зокрема законність збору інформації, конфіденційність даних та уникнення промислового шпигунства. Проаналізовано методологію проведення конкурентного аналізу та формування конкурентних переваг продукції через стратегії диференціації, лідерства за витратами та фокусування. Запропоновано практичні рекомендації щодо використання результатів моніторингу для коригування продуктової стратегії, цінової політики, маркетингових комунікацій, каналів дистрибуції та інноваційної діяльності, висвітлено підходи до унікальних характеристик продукції.

Посилання

Лупак Р. Л., Васильців Т. Г. Про конкурентоспроможність підприємства. Вісник видавництво Львівського торговельно-економічного університету, Львів. Україна. 2017. С. 14 – 29.

Про те, чому ваш продукт програє без аналізу ринку – колонка Тимура Догадкіна, Pragmatech. URL: https://ain.ua/2023/02/01/chomu-vash-produkt-prograye-bez-analizu-rynku/ (дата звернення 01.03.2025).

Про конкурентні переваги бізнесу: шукаємо, виділяємо та правильно подаємо своєму клієнту. URL: https://impulse-design.com.ua/ua/konkurentnye-preimushchestva-biznesa.html (дата звернення 02.03.2025).

Про конкуренцію. Визначення, види. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/ (дата звернення 02.03.2025).

Про конкурентну перевагу. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/ (дата звернення 03.03.2025).

Про ринкову конкуренцію, її суть, форми та значення у розвитку економіки. URL: https://studentam.net.ua/content/view/ (дата звернення 03.03.2025).

Зозульов О.В., Царьова Т.О., Гавриш Ю.О. Про фундаментальний маркетинг навчально-методичний комплекс. Вісник Міністерство освіти і науки України. Національний технічний університет україни «Київський політехнічний інститут Імені Ігоря Сікорського». 2022. С. 43 – 70.

Єресько І. Про формування конкурентоспроможної регіональної економіки як мета стратегічного планування комплексного розвитку регіону. Конкуренція. 2010. №3. С.19 – 25.

Герасимчук З.В., Ковальська Л.Л. Про конкурентоспроможність регіону: теорія, методологія, практика: монографія. Вісник Луцьк: Надстир’я, 2008. С. 248.

Білик Р.Р. Про методологічні засади формування та забезпечення конкурентоспроможності регіону. Вісник ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І. Долішнього НАН України» 2017. С. 70 – 75.

Стасюк О. М., І.А. Бевз. Про інтегральну оцінку конкурентоспрможності регіонів України. Вісник Науково-технічна збірка:

Комунальне господарство міст. 2010. С. 53 – 60.

Мітюшкіна Х.С. Про конкурентоспроможність регіонів України на мікро-та мезорівня. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Економіка. 2013. С. 31 – 42.

Білецька Вікторія Романівна. Про аудит і оцінювання конкурентоспромоожності підприємства. Вісник Міністерство освіти і науки України. Тернопільський національний економічний університет. Кафедра економічної експертизи та аудиту бізнесу. 2018. С. 6 – 74.

Горник Володимир Гнатович, Кравченко Сергій, Клименюк Микола Миколайович, Путінцев Анатолій Васильович, Царенко Оксана Вячеславівна, Петровська Ірина Олегівна. Про економічне зростання та конкурентоспроможність національного господарства. Вісник таврійський національний університет імені В.І. Вернадського навчально-науковий інститут управління, економіки та природокористування. 19 – 20 жовтня 2018 р. С. 44 – 84.

Про зображення моделі п’яти сил Портера. URL: https://bakertilly.ua (дата звернення 05.03.2025)

Lupak R. L., Vasyltsiv T. H. (2017) Pro konkurentospromozhnist pidpryyemstva. [About the competitiveness of the enterprise]. Visnyk vydavnytstvo Lvivskoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu, m. Lviv. Ukrayina, pp. 14 – 29. (in Ukrainian)

About why your product loses without market analysis – column by Timur Dogadkin, Pragmatech. [About why your product loses without market analysis – column by Timur Dogadkin, Pragmatech]. URL: https://ain.ua/2023/02/01/chomu-vash-produkt-prograye-bez-analizu-rynku/ (access date 03.01.2025).

About competitive advantages of business: we search, highlight and correctly present them to our client. [About competitive advantages of business: we search, highlight and correctly present them to our client]. URL: https://impulse-esign.com.ua/ua/konkurentnye-preimushchestva-biznesa.html (access date 02.03.2025).

About competition. Definition, types. [About competition. Definition, types] URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/ (access date 03.02.2025).

About competitive advantage. [About competitive advantage]. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/ (access date 03.03.2025).

About market competition, its essence, forms and significance in the development of the economy. [About market competition, its essence, forms and significance in the development of the economy]. URL: https://studentam.net.ua/content/view/ (access date 03.03.2025).

Zozuov O.V., Tsarova T.O., Havrysh YU.O. (2022) Pro fundamentalnyy marketynh navchalno-metodychnyy kompleks. [About fundamental marketing educational and methodological complex]. Visnyk Ministerstvo osvity i nauky ukrayiny. Natsionalnyy tekhnichnyy universytet ukrayiny «Kyyivskyy politekhnichnyy instytut Imeni Ihorya Sikorskoho», pp. 43 – 70. (in Ukrainian)

Yeresko I. (2010) [About the formation of a competitive regional economy as the goal of strategic planning for the comprehensive development of the region]. Pro formuvannya konkurentospromozhnoyi rehionalnoyi ekonomiky yak meta stratehichnoho planuvannya kompleksnoho rozvytku rehionu. Konkurentsiya, №3. pp. 19 – 25. (in Ukrainian)

Herasymchuk Z.V., Kovalska L.L. (2008) Pro konkurentospromozhnist rehionu: teoriya, metodolohiya, praktyka: monohrafiya. [About the competitiveness of the region: theory, methodology, practice: monograph]. Visnyk Lutsk: Nadstyya,

pp. 248. (in Ukrainian)

Bilyk R.R. (2017) Pro metodolohichni zasady formuvannya ta zabezpechennya konkurentospromozhnosti rehionu. [About the methodological principles of forming and ensuring the competitiveness of the region]. Visnyk DU «Instytut rehionalnykh doslidzhen imeni M.I. Dolishnoho NAN Ukrayiny» pp. 70 – 75. (in Ukrainian)

Stasyuk O. M., I.A. Bevz. (2010) Pro intehralnu otsinku konkurentosprmozhnosti rehioniv Ukrayiny. [About the integrated assessment of the competitiveness of the regions of Ukraine]. Visnyk Naukovo-tekhnichna zbirka: Komunalne hospodarstvo mist. pp. 53 – 60. (in Ukrainian)

Mityushkina KH.S. (2013) Pro konkurentospromozhnist rehioniv Ukrayiny na mikro-ta mezorivnya. [About the competitiveness of regions of Ukraine at the micro- and meso-levels]. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Seriya: Ekonomika, pp. 31 – 42. (in Ukrainian)

Biletska Viktoriya Romanivna. (2018) Pro audyt i otsinyuvannya konkurentospromoozhnosti pidpryyemstva. [About audit and assessment of the competitiveness of an enterprise]. Visnyk Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny.

Ternopilskyy natsionalnyy ekonomichnyy universytet. Kafedra ekonomichnoyi ekspertyzy ta audytu biznesu. pp. 6 – 74. (in Ukrainian)

Hornyk Volodymyr Hnatovych, Kravchenko Serhiy, Klymenyuk Mykola Mykolayovych, Putintsev Anatoliy Vasylovych, Tsarenko Oksana Vyacheslavivna, Petrovska Iryna Olehivna. (2018) Pro ekonomichne zrostannya ta konkurentospromozhnist natsionalnoho hospodarstva. [About economic growth and competitiveness of the national economy]. Visnyk tavriyskyy natsionalnyy universytet imeni V.I. Vernadskoho navchalno-naukovyy instytut upravlinnya, ekonomiky ta pryrodokorystuvannya. pp. 44 – 84. (in Ukrainian)

Pro zobrazhennya modeli pyaty syl Portera. [About the image of Porters five forces model]. URL: https://bakertilly.ua (access date 05.03.2025).

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-02-24
Як цитувати
Самодай, В., Машина, Ю., & Білаш, С. (2025). МОНІТОРИНГ РИНКОВИХ КОНКУРЕНТІВ ТА ПЕРЕВАГИ УМОВНОЇ ПРОДУКЦІЇ. Економіка та суспільство, (72). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-72-127
Розділ
МАРКЕТИНГ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>