THEORETICAL ASPECTS OF THE MANAGEMENT OF SALES ENTERPRISES

Keywords: financial management, activities of sales enterprises, management of sales activities of an enterprise, processes of management of sales activities of an enterprise, principles of sales activities of an enterprise

Abstract

The article is devoted to topical issues of financial management in the system of ensuring the activities of sales enterprises. On the basis of the theoretical developments of scientists, approaches to the interpretation of the concept of sales activity are distinguished. It was determined that among the existing sufficient number of publications, sales activity is considered as the practice of exchanging material values and services, or a special type of activity, which depends on the final results of the economic activity of the enterprise as a whole. On the basis of the analysis of the scientific works of scientists, which was carried out in order to identify the current state of the process of managing the sales activities of the enterprise, the primary tasks of the financial management of sales enterprises in the conditions of war were determined. The concept of «management of sales activity» was studied in order to form methods of managerial influence on the main activity of the enterprise and the basis for the application of certain functions of management of the enterprise's sales activity. The necessity of considering the management of the sales activity of the enterprise as a certain cycle and a continuous process, which includes situational analysis, the formation of specific sales goals, the comparison of sales goals with the actual situation at the company, the selection of priority measures, the determination of sources of their financing, the planning of sales activities, the development of measures to eliminate deviations of goals from the real situation, allocation of financial and other resources to overcome deviations obtained as a result of the analysis, implementation of planned measures, control and analysis of the implementation of achieved goals. Stages of product sales management are defined, which are implemented sequentially and require control over their implementation. It is suggested that among the principles of sales activity, which are relevant in war conditions, the following should be distinguished: timeliness, the principle of comprehensiveness, the range of supplies and the rhythm of supplies. It has been proven that the financial management of the enterprise, which carries out sales activities, consists in the regular search for new management elements and action plans that have an impact on the process of realizing the modern position of the enterprise on the market.

References

Безугла Л. С. Формування маркетингової збутової політики підприємства. Інфраструктура ринку. 2018. № 24. С. 111–116.

Богданович А., Розумей С. Збут у широкому та вузькому розумінні. Наукові здобутки молоді – вирішенню проблем харчування людства у ХХІ столітті : програма і матеріали 80 Міжнар. наук. конф., молодих учених, аспірантів і студентів, 10-11 квітня 2014 р. Київ : НУХТ, 2014. Ч. 3. С. 266–268.

Бондарук Т. Г., Заїчко І. В., Бондарук І. С. Діагностика фінансового стану підприємства та його інвестиційної привабливості в системі фінансового менеджменту. Науковий вісник Національної академії статистики, обліку та аудиту. 2022. № 1-2. С. 62–75.

Бреус С. В., Буваник О. І. Основні аспекти управління збутовою діяльністю підприємства. Multidisciplinarya cademic explorations : The І International Science Conference, January 10-12, Amsterdam, Netherlands. 2022. 171 p.

Вербівська Л. В., Заїчко І. В., Тимченко Т. М. Управління інвестиційно-інноваційми ресурсами підприємств в реаліях цифрової економіки. Інвестиції: практика та досвід. 2022. № 2. С. 67–73.

Гамалій В. Ф., Романчук С. А., Фабрика І. В. Сучасні проблеми збутової політики українських підприємств. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2019. Вип. 22. Ч. 2. С. 10–13.

Герасимчук В. Г. Маркетинг: теорія і практика: навч. посіб. Київ: Вища школа, 2018. 327 с.

Гольдштейн Г. Я. Стратегічний менеджмент: консп. лекцій. 2018. 224 с.

Заїчко І. В. Фінансова стійкість підприємств як інструмент реалізації фінансової безпеки. Молодий вчений. 2019. № 10. С. 651–656.

Кислий В. М., Біловодська О. А., Олефіренко О. М. Логістика: теорія та практика. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 360 с.

Лагоцька Н. З. Уточнення змісту та актуальні принципи збутової політики підприємства. Бізнес Інформ. 2014. № 5. С. 302–306.

Ліпич Л. Г., Кощій О. В. Маркетингові дослідження споживачів продовольчих товарів. Маркетинг в Україні. 2016. № 4. С. 12–15.

Мартин О. М. Управління збутовою діяльністю підприємства в ринкових умовах. Менеджмент ХХІ століття : глобалізаційні виклики : матеріали VІ Міжнар. наук.-практ. конф., 19 травня 2022 р. Полтава : ПДАУ, 2022. С. 1057–1060.

Митрохіна Ю. П. Комплексний аналіз якості процедури збуту як елемента діагностики стратегічного маркетингового управління. Економіка: проблеми теорії та практики. 2018. Вип. 237. Т. І. С. 272–277.

Падухевич О.В. Місце та роль збуту в загальній системі управління підприємством. Науковий вісник Одеського державного економічного університету. 2009. № 9 (87). С. 82–90.

Притиченко Т.І., Щетинін В. М. Комерційна діяльність підприємств. Харків: Харківський нац. економічний ун-т, 2010. 320 с.

Сакун А. Ж., Карташова О. Г. Структура інформаційного забезпечення управління збутової діяльності підприємства. Економіка та держава. 2021. № 2. С. 112–117.

Терент’єва Н. В. Управління збутовою діяльністю в системі управління підприємством. Ефективна економіка. 2016. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_2_19.

Хрупович С., Борисова Т. Теоретичні підходи до організування процесу збуту на підприємстві. Галицький економічний вісник. 2009. № 2. С. 57–61.

Шпилик С. Управління збутовою діяльністю підприємства. Галицький економічний вісник. 2012. № 4(37). С. 88–95.

Bezuhla, L. S. (2018). Formuvannia marketynhovoi zbutovoi polityky pidpryiemstva [Formation of marketing sales policy of the enterprise]. Infrastruktura rynku – Market infrastructure, no. 24, pp. 111–116 [in Ukrainian].

Bohdanovych, A., & Rozumei, S. (2014). Zbut u shyrokomu ta vuzkomu rozuminni [Sales in a broad and narrow sense]. Naukovi zdobutky molodi – vyrishenniu problem kharchuvannia liudstva u ХХІ stolitti – Scientific achievements of youth - solving the problems of human nutrition in the 21st century: program and materials 80 International. of science conference of young scientists, graduate students and students, April 10-11, Kyiv: NUHT, pp. 266–268 [in Ukrainian].

Bondaruk, T. H., Zaichko, I. V., & Bondaruk, I. S. (2022). Diahnostyka finansovoho stanu pidpryiemstva ta yoho investytsiinoi pryvablyvosti v systemi finansovoho menedzhmentu [Diagnostics of the financial state of the enterprise and its investment attractiveness in the financial management system]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi akademii statystyky, obliku ta audytu – Scientific Bulletin of the National Academy of Statistics, Accounting and Auditing, no. 1-2, pp. 62–75 [in Ukrainian].

Breus S. V., Buvanyk, O. I. (2022) Osnovni aspekty upravlinnia zbutovoiu diialnistiu pidpryiemstva [Basic aspects of management of sales activities of the enterprise]. Multidisciplinarya cademic explorations : The І International Science Conference, January 10-12, Amsterdam, Netherlands. 171 p. [in Ukrainian].

Verbivska, L. V., Zaichko, I. V., & Tymchenko, T. M. (2022). Upravlinnia investytsiino-innovatsiimy resursamy pidpryiemstv v realiiakh tsyfrovoi ekonomiky [Management of investment and innovation resources of enterprises in the realities of the digital economy]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, no. 2, pp. 67–73 [in Ukrainian].

Hamalii, V. F., Romanchuk, S. A., & Fabryka, I. V. (2019). Suchasni problemy zbutovoi polityky ukrainskykh pidpryiemstv [Modern problems of sales policy of Ukrainian enterprises]. Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky – Scientific works of the Kirovohrad National Technical University. Economic sciences, Vol. 22, P. 2, pp. 10–13 [in Ukrainian].

Herasymchuk, V. H. (2018). Marketynh: teoriia i praktyka [Marketing: theory and practice: teaching]. Kyiv: Vyshcha shkola, 327 р. [in Ukrainian].

Holdshtein, H. Ya. (2018). Stratehichnyi menedzhment [Strategic management]. 2018. 224 р. [in Ukrainian].

Zaichko, I. V. (2019). Finansova stiikist pidpryiemstv yak instrument realizatsii finansovoi bezpeky [Financial stability of enterprises as a tool for realizing financial security]. Molodyi vchenyi – A young scientist, no. 10, pp. 651–656 [in Ukrainian].

Kyslyi, V. M., Bilovodska, O. A., & Olefirenko, O. M. (2010). Lohistyka: teoriia ta praktyka [Logistics: theory and practice]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 360 р.

Lahotska, N. Z. (2014). Utochnennia zmistu ta aktualni pryntsypy zbutovoi polityky pidpryiemstva [Clarifying the content and current principles of the company's sales policy]. Biznes Inform – Business Inform, no. 5, pp. 302–306 [in Ukrainian].

Lipych, L. H., & Koshchii, O. V. (2016). Marketynhovi doslidzhennia spozhyvachiv prodovolchykh tovariv [Marketing research of consumers of food products]. Marketynh v Ukraini – Marketing in Ukraine, no. 4, pp. 12–15 [in Ukrainian].

Martyn, O. M. (2022). Upravlinnia zbutovoiu diialnistiu pidpryiemstva v rynkovykh umovakh [Management of sales activities of the enterprise in market conditions]. Menedzhment ХХІ stolittia : hlobalizatsiini vyklyky – Management of the 21st century: globalization challenges: materials of the VI International science and practice conference, May 19, 2022. Poltava: PDAU, рр. 1057–1060 [in Ukrainian].

Mytrokhina, Yu. P. (2018). Kompleksnyi analiz yakosti protsedury zbutu yak elementa diahnostyky stratehichnoho marketynhovoho upravlinnia [Complex analysis of the quality of the sales procedure as an element of diagnostics of strategic marketing management]. Ekonomika: problemy teorii ta praktyky – Economics: problems of theory and practice, Vol. 237, P. 1, pp. 272–277 [in Ukrainian].

Padukhevych, O. V. (2009). Mistse ta rol zbutu v zahalnii systemi upravlinnia pidpryiemstvom [The place and role of sales in the overall management system of the enterprise]. Naukovyi visnyk Odeskoho derzhavnoho ekonomichnoho universytetu – Scientific Bulletin of Odessa State University of Economics, no. 9 (87), pp. 82–90 [in Ukrainian].

Prytychenko, T. I., & Shchetynin, V. M. (2010). Komertsiina diialnist pidpryiemstv [Commercial activity of enterprises]. Kharkiv : Kharkivskyi nats. ekonomichnyi un-t, 320 р.

Sakun, A. Zh., & Kartashova, O. H. (2021). Struktura informatsiinoho zabezpechennia upravlinnia zbutovoi diialnosti pidpryiemstva [The structure of information support for the management of sales activities of the enterprise]. Ekonomika ta derzhava – Economy and the state, no. 2, pp. 112–117 [in Ukrainian].

Terent’ieva, N. V. (2016). Upravlinnia zbutovoiu diialnistiu v systemi upravlinnia pidpryiemstvom [Management of sales activities in the enterprise management system]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, no. 2. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_2_19 [in Ukrainian].

Khrupovych, S., & Borysova, T. (2009). Teoretychni pidkhody do orhanizuvannia protsesu zbutu na pidpryiemstvi [Theoretical approaches to the organization of the sales process at the enterprise]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician Economic Bulletin, no. 2, pp. 57–61 [in Ukrainian].

Shpylyk, S. (2012). Upravlinnia zbutovoiu diialnistiu pidpryiemstva [Management of sales activities of the enterprise]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician Economic Bulletin, no. 4(37), pp. 88–95 [in Ukrainian].

Article views: 262
PDF Downloads: 237
Published
2022-11-29
How to Cite
Zaichko, I., & Bohrinovtseva, L. (2022). THEORETICAL ASPECTS OF THE MANAGEMENT OF SALES ENTERPRISES. Economy and Society, (45). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-24
Section
FINANCE, BANKING AND INSURANCE