КОРПОРАТИВНА КУЛЬТУРА МІЖНАРОДНИХ КОМПАНІЙ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ

Ключові слова: корпоративна культура, міжнародні компанії, глобалізація, культурна інтеграція, крос-культурні фреймворки

Анотація

Стаття присвячена комплексному аналізу корпоративної культури міжнародних компаній у контексті зростаючої глобалізації, цифрової трансформації та мультикультурної взаємодії. Обґрунтовано, що значення корпоративної культури стрімко зростає через ускладнення глобальних зв’язків, інтернаціоналізацію бізнесу, зростання невизначеності. Визначено, що в міжнародних корпораціях корпоративна культура має поєднувати універсальні цінності та локальну адаптацію, а ефективне управління різноманіттям забезпечує зміцнення внутрішньої комунікації і взаємодії між підрозділами різних країн. Стаття доводить, що корпоративна культура міжнародних компаній має формуватися на принципах гнучкості, мультикультурності та інклюзивності, а також бути узгодженою зі стратегією глобального розвитку. Ефективна корпоративна культура виступає вирішальним фактором інноваційності, стабільності та ефективності міжнародних корпорацій.

Посилання

Калюжна Н.Г., Мамітько Ю.С. Кластеризація країн за національними культурними особливостями як інструмент розвитку корпоративної культури міжнародних компаній. Бізнес Інформ. 2022. №6. C. 100–108. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-6-100-108 (дата звернення: 20.11.2025)

Калюжна Н.Г., Хома В.М. Типізація корпоративних культур міжнародних компаній на основі методу ОСАІ. Бізнес Інформ. 2023. №5. C. 214–222. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-5-214-222 (дата звернення: 20.11.2025)

Aguilera‐Caracuel, J., Guerrero‐Villegas, J., Vidal-Salazar, M., & Delgado-Márquez, B. International Cultural Diversification and Corporate Social Performance in Multinational Enterprises: The Role of Slack Financial Resources. Management International Review. 2015. Vol. 55. Р. 323–353. https://doi.org/10.1007/S11575-014-0225-4 (дата звернення: 22.11.2025)

Cameron, K. S., & Quinn, R. E. Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework (3rd ed.). Jossey-Bass. 2011. 242 р. URL: https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1871430 (дата звернення: 25.11.2025)

Coca-Cola Company. Official Website. URL: https://www.coca-colacompany.com (дата звернення: 20.11.2025)

David Schweiger and Philippe Very. Integration and Its Discontents: The Managerial Challenges of M&A. Journal of World Business. 2001. 1. Р. 27.

Denison, D.R. Corporate Culture and Organizational Effectiveness. Academy of Management Review. 1991. Vol. 16 (1). Р. 205–226. URL: https://www.researchgate.net/publication/274649299_Corporate_Culture_and_Organizational_Effectiveness (дата звернення: 23.11.2025)

Deresky, H. International Management: Managing Across Borders and Cultures. 9th edition. Pearson. 2023. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781292430317_A43723075/preview-9781292430317_A43723075.pdf (дата звернення: 24.11.2025)

Geert Hofstede. Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Thousand Oaks: Sage Publications. 2001. Vol. 35. URL: https://digitalcommons.usu.edu/unf_research/53/ (дата звернення: 22.11.2025)

Hofstede, G. The business of international business is culture. International Business Review. 1994. Vol. 3, Р. 1–14. https://doi.org/10.1016/0969-5931(94)90011-6 (дата звернення: 21.11.2025)

Holub, R., Ignatieva, І., Serbenivska, A., & Sydorenko, T. Corporate Culture of Companies in the Conditions of transformations. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2021. Vol. 4 (39). Р. 541–549. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i39.241441 (дата звернення: 21.11.2025)

IKEA Group. Official Website. URL: https://www.ikea.com (дата звернення: 20.11.2025)

Knowles, R., & Paredes, A. International culture and audit deficiencies: Evidence from inspection reports of non-US companies listed in the US. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation. 2023. Vol. 51. 100542. https://doi.org/10.1016/j.intaccaudtax.2023.100542 (дата звернення: 20.11.2025)

Košičiarová, I., Kádeková, Z., & Štarchoň, P. Leadership and Motivation as Important Aspects of the International Company’s Corporate Culture. Sustainability. 2021. Vol. 13(7). 3916. https://doi.org/10.3390/SU13073916 (дата звернення: 22.11.2025)

Lincoln, S. From the Individual to the World: How the Competing Values Framework Can Help Organizations Improve Global Strategic Performance. Emerging Leadership Journeys. 2010. Vol. 3 (1). URL: https://www.researchgate.net/publication/229020466_From_the_Individual_to_the_World_How_the_Competing_Values_Framework_Can_Help_Organizations_Improve_Global_Strategic_Performance (дата звернення: 25.11.2025)

McDonald’s Corporation. Official Website. URL: https://www.mcdonalds.com (дата звернення: 20.11.2025)

Miroshnik, V. Culture and international management: a review», Journal of Management Development. 2002. Vol. 21 (7), Р. 521–544. https://doi.org/10.1108/02621710210434647 (дата звернення: 21.11.2025)

Miroshnik, V., & Basu, D. International Transfer of Corporate Culture. 2014. Р. 91–119. https://doi.org/10.1057/9781137447661_8 (дата звернення: 20.11.2025)

Nestlé S.A. Official Website. URL: https://www.nestle.com (дата звернення: 23.11.2025)

Otenko, I. Formation of an Innovating Culture for International Companies in the Context of Global Development. Business Inform. 2023. Vol. 12. Р. 65–76. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-12-65-76 (дата звернення: 22.11.2025)

Schein, E. H. Organizational Culture and Leadership (4th ed.). Jossey-Bass. 2010. 436 р. URL: https://ia800805.us.archive.org/9/items/EdgarHScheinOrganizationalCultureAndLeadership/Edgar_H_Schein_Organizational_culture_and_leadership.pdf (дата звернення: 22.11.2025)

Salah H.Ghumiem, Nahg A.M.Alawi, Abd A.-A.Al-Refaei, and Khairi A.R. Masaud. Corporate Culture and Its Effects on Organizational Performance: Multi-Group Analysis Evidence from Developing Countries. EJBMR. 2023. Vol. 8 (2). Р. 142–148. https://doi.org/10.24018/ejbmr.2023.8.2.1890 (дата звернення: 24.11.2025)

Trompenaars, F., & Hampden-Turner, C. Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business. McGraw-Hill. 1998. URL: https://www.researchgate.net/publication/238710832_Riding_the_Waves_of_Culture (дата звернення: 20.11.2025)

Tytarenko, L., Levchenko, I., & Potkalo, K. Priorities of corporate culture in the conditions of international transformations. Economics and region. 2024. Р. 79–86. https://doi.org/10.26906/eir.2024.1(92).3312 (дата звернення: 21.11.2025)

Zhang-Zhang, Y., & Rohlfer, S. Culture and international innovation: a theoretical approach. Management Decision. 2024. Vol. 62 (10). https://doi.org/10.1108/md-06-2023-0984 (дата звернення: 24.11.2025)

Kaliuzhna, N. H., & Mamitko, Yu. S. (2022). Klasteryzatsiia krain za natsionalnymy kulturnymy osoblyvostiamy yak instrument rozvytku korporatyvnoi kultury mizhnarodnykh kompanii [Clustering countries based on national cultural characteristics as a tool for developing corporate culture of international companies]. Business Inform, (6), 100–108. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-6-100-108 (accessed 20 November, 2025)

Kaliuzhna, N. H., & Khoma, V. M. (2023). Typizatsiia korporatyvnykh kultur mizhnarodnykh kompanii na osnovi metodu OSAI [Typification of corporate cultures of international companies based on the OCAI method]. Business Inform, (5), 214–222. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-5-214-222 (accessed 20 November, 2025)

Aguilera‐Caracuel, J., Guerrero‐Villegas, J., Vidal-Salazar, M., & Delgado-Márquez, B. International Cultural Diversification and Corporate Social Performance in Multinational Enterprises: The Role of Slack Financial Resources. Management International Review. 2015. Vol. 55. Р. 323–353. https://doi.org/10.1007/S11575-014-0225-4 (accessed 22 November, 2025)

Cameron, K. S., & Quinn, R. E. Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework (3rd ed.). Jossey-Bass. 2011. 242 р. URL: https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1871430 (accessed 25 November, 2025)

Coca-Cola Company. Official Website. URL: https://www.coca-colacompany.com (accessed 20 November, 2025)

David Schweiger and Philippe Very. Integration and Its Discontents: The Managerial Challenges of M&A. Journal of World Business. 2001. 1. Р. 27.

Denison, D.R. Corporate Culture and Organizational Effectiveness. Academy of Management Review. 1991. Vol. 16 (1). Р. 205–226. URL: https://www.researchgate.net/publication/274649299_Corporate_Culture_and_Organizational_Effectiveness (accessed 23 November, 2025)

Deresky, H. International Management: Managing Across Borders and Cultures. 9th edition. Pearson. 2023. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781292430317_A43723075/preview-9781292430317_A43723075.pdf (accessed 20 November, 2025)

Geert Hofstede. Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Thousand Oaks: Sage Publications. 2001. Vol. 35. URL: https://digitalcommons.usu.edu/unf_research/53/ (accessed 20 November, 2025)

Hofstede, G. The business of international business is culture. International Business Review. 1994. Vol. 3, Р. 1–14. https://doi.org/10.1016/0969-5931(94)90011-6 (accessed 21 November, 2025)

Holub, R., Ignatieva, І., Serbenivska, A., & Sydorenko, T. Corporate Culture of Companies in the Conditions of transformations. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2021. Vol. 4 (39). Р. 541–549. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i39.241441 (accessed 21 November, 2025)

IKEA Group. Official Website. URL: https://www.ikea.com (accessed 20 November, 2025)

Knowles, R., & Paredes, A. International culture and audit deficiencies: Evidence from inspection reports of non-US companies listed in the US. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation. 2023. Vol. 51. 100542. https://doi.org/10.1016/j.intaccaudtax.2023.100542 (accessed 20 November, 2025)

Košičiarová, I., Kádeková, Z., & Štarchoň, P. Leadership and Motivation as Important Aspects of the International Company’s Corporate Culture. Sustainability. 2021. Vol. 13(7). 3916. https://doi.org/10.3390/SU13073916 (accessed 22 November, 2025)

Lincoln, S. From the Individual to the World: How the Competing Values Framework Can Help Organizations Improve Global Strategic Performance. Emerging Leadership Journeys. 2010. Vol. 3 (1). URL: https://www.researchgate.net/publication/229020466_From_the_Individual_to_the_World_How_the_Competing_Values_Framework_Can_Help_Organizations_Improve_Global_Strategic_Performance (accessed 25 November, 2025)

McDonald’s Corporation. Official Website. URL: https://www.mcdonalds.com (дата звернення: 20.11.2025)

Miroshnik, V. Culture and international management: a review», Journal of Management Development. 2002. Vol. 21 (7), Р. 521–544. https://doi.org/10.1108/02621710210434647 (accessed 21 November, 2025)

Miroshnik, V., & Basu, D. International Transfer of Corporate Culture. 2014. Р. 91–119. https://doi.org/10.1057/9781137447661_8 (дата звернення: 20.11.2025)

Nestlé S.A. Official Website. URL: https://www.nestle.com (accessed 23 November, 2025)

Otenko, I. Formation of an Innovating Culture for International Companies in the Context of Global Development. Business Inform. 2023. Vol. 12. Р. 65–76. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-12-65-76 (accessed 22 November, 2025)

Schein, E. H. Organizational Culture and Leadership (4th ed.). Jossey-Bass. 2010. 436 р. URL: https://ia800805.us.archive.org/9/items/EdgarHScheinOrganizationalCultureAndLeadership/Edgar_H_Schein_Organizational_culture_and_leadership.pdf (accessed 22 November, 2025)

Salah H.Ghumiem, Nahg A.M.Alawi, Abd A.-A.Al-Refaei, and Khairi A.R. Masaud. Corporate Culture and Its Effects on Organizational Performance: Multi-Group Analysis Evidence from Developing Countries. EJBMR. 2023. Vol. 8 (2). Р. 142–148. https://doi.org/10.24018/ejbmr.2023.8.2.1890 (accessed 24 November, 2025)

Trompenaars, F., & Hampden-Turner, C. Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business. McGraw-Hill. 1998. URL: https://www.researchgate.net/publication/238710832_Riding_the_Waves_of_Culture (accessed 20 November, 2025)

Tytarenko, L., Levchenko, I., & Potkalo, K. Priorities of corporate culture in the conditions of international transformations. Economics and region. 2024. Р. 79–86. https://doi.org/10.26906/eir.2024.1(92).3312 (accessed 21 November, 2025)

Zhang-Zhang, Y., & Rohlfer, S. Culture and international innovation: a theoretical approach. Management Decision. 2024. Vol. 62 (10). https://doi.org/10.1108/md-06-2023-0984 (accessed 24 November, 2025)

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-10-27
Як цитувати
Бурачек, І., Ярмолюк, Д., & Біляк, Т. (2025). КОРПОРАТИВНА КУЛЬТУРА МІЖНАРОДНИХ КОМПАНІЙ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ. Економіка та суспільство, (80). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-80-111
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають