ІНДУСТРІЯ ГОСТИННОСТІ: ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ
Анотація
У статті проаналізовано смисловий зміст терміна «індустрія». Виділено критерії віднесення підприємств (видів діяльності) до індустрії: розмір; взаємозв'язок (спорідненість) підприємств (видів діяльності); кількість зайнятих працівників; внесок у національний дохід; темпи зростання. Проведено оцінку відповідності сукупності підприємств світової та вітчизняної сфери гостинності виділеним критеріям; зроблено відповідні висновки. Вивчено визначення понять «гостинність» та «індустрія гостинності», запропоновані зарубіжними та російськими авторами. Виявлено проблему розмежування та визначення взаємовідносин індустрії гостинності та туристської індустрії. Розглянуто і проаналізовано структуру індустрії гостинності. Проаналізовано тенденції розвитку світової індустрії гостинності. Вивчено етимологію поняття «індустрія гостинності», наведено його визначення. Уточнено склад підприємств, що входять до цієї індустрії, готельний і ресторанний бізнес виділено як її основу. Наведено статистичні дані діяльності українських підприємств сфери готельного та ресторанного бізнесу. Розглянуто підходи до визначення взаємозв'язку індустрій гостинності та туризму. У результаті комплексного вивчення індустрії гостинності виявлено низку її особливостей, серед яких: переважання підприємств сфери послуг; клієнтоорієнтованість; необхідність ефективного управління людськими ресурсами; необхідність врахування специфічних характеристик споживачів; нестабільність ринку індустрії гостинності, що зазнає впливу безлічі факторів; сезонний характер послуг. Визначено, що споживачі готельних послуг є одним із чинників конкурентоспроможності готельного підприємства, а фактор лояльності споживача стає її провідним елементом, що призводить до необхідності вивчення цього явища. Враховуючи, що між підприємствами гостинності йде боротьба за лояльність споживачів, авторами було розглянуто чотири концепції, які спрямовані на споживача (концепція «4С»), а також види лояльності та об'єкти, за допомогою яких вимірюють лояльність споживачів.
Посилання
Андренко І., Шестірко А. Особливості функціонування готельних ланцюгів в Україні. Економіка та суспільство. 2022. №(40). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-6.
Василькова І О. Поняття «гостинність» вербалізоване в німецькій та українській мовних картинах світу. Вісник ЛНУ ім. Тараса Шевченка. 2014. № 3 (286). С. 58–68.
Вишневська Г. Еволюція сфери гостинності міста Києва другої половини XIX - початку XX століття в контексті розвитку українського туризму: автореф.дис… к. культурол. Київ, 2008. 22 с.
Войтович Н. М., Гримак О. Я. Традиційна гостинність українців та її значення для розвитку туризму. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2017. Вип. 48. С. 198-200.
Гарбар Г.А. Розвиток соціокультурного інституту гостинності в українському туризмі 60-х – 80-х рр. XX століття (на матеріалі Миколаївської області) Київ. нац. ун-т культури і мистец. Миколаїв: Вид-во Південнослов’ян. ін-ту Київ. славіст. ун-ту, 2007. 265 с.
Демчук Л.І., Кірейцева Г.В. Екологічний туризм у Житомирській області. Тези Міжнародної науково-практичної інтернет конференції «Екологічно сталий розвиток урббосистем : виклики і рішення», 2-3 листопада 2021. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2021. С. 157.
Комарніцький І.О. Гостинність як культурне явище: історіографічний огляд. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2012. Вип. 18. Т. ІI. C. 17–21.
Македон В. В., Валіков В. П., Рябик Г. Є. Розвиток світового ринку ділових інтелектуальних послуг під впливом економіки 4.0. Нобелівський вісник. 2019. № 1. С. 59–72. DOI: 10.32342/2616-3853-2019-2-12-7.
Міжнародний туристичний форум «Туризм в Україні: виклики та відновлення». URL: https://kneu.edu.ua/ua/mijnarodniy_turist/ (дата звернення 05.04.2024).
Поплавська А. Феномен гостинності у соціокультурному просторі: від витоків до сучасності: дис…. к. культур. Київ, 2017. 209 с.
Філософські нариси туризму: Науково-навчальне видання / За редакцією докт. філос. наук, проф.., члена кореспондента НАН України Пазенка В. С. Київ: Український Центр духовної культури, 2005. 328 с.
Шаповаленко Д., Соколов Д., Карюк А., Панченко К. Перспективи розвитку готельних мереж на туристичному ринку України. Молодий вчений. 2023. №3(115). С. 134-137. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-3-115-25.
Pajak K., Omelyanenko V., Makedon V., Shevchenko V., Ovcharenko I. Raising the level of financial security of the enterprise based on the basic risks differentiation. Journal of Security and Sustainability Issues. 2020. №10(1). Рр. 115–130.DOI: https://doi.org/10.9770/jssi.2020.10.1(9)
Stroumpoulis A., Kopanaki , Oikonomou M. The Impact of Blockchain Technology on Food Waste Management in the Hospitality Industry. ENTRENOVA – ENTerprise REsearch InNOVAtion. 2022. №7(1). pp. 419–428. DOI https://doi.org/10.54820/CQRJ6465.
Tai Y. F., Wang Y. C., Luo C. C. Technology-or human-related service innovation? Enhancing customer satisfaction, delight, and loyalty in the hospitality industry. Service Business. 2021. №15(4). Pp. 667. DOI https://doi.org/10.1007/s11628-021-00461.
Webster N. American Dictionary of the English Language. N.Y.: Published by S. Converse, 1993. 1094 p.
Andrenko, I., Shestirko, A. (2022). Osoblyvosti funktsionuvannya hotelʹnykh lantsyuhiv v Ukrayini [Peculiarities of the operation of hotel chains in Ukraine]. Ekonomika ta suspilʹstvo, (40). DOI https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-6. (in Ukrainian).
Vasylʹkova, I O. (2014). Ponyattya «hostynnistʹ» verbalizovane v nimetsʹkiy ta ukrayinsʹkiy movnykh kartynakh svitu [The concept of "hospitality" is verbalized in German and Ukrainian language pictures of the world]. Visnyk LNU im. Tarasa Shevchenka, 3(286), 58-68. (in Ukrainian).
Vyshnevsʹka, H. (2008). Evolyutsiya sfery hostynnosti mista Kyyeva druhoyi polovyny XIX - pochatku XX stolittya v konteksti rozvytku ukrayinsʹkoho turyzmu [volution of the hospitality sphere of the city of Kyiv in the second half of the 19th - beginning of the 20th century in the context of the development of Ukrainian tourism]: avtoref.dys… k. kulʹturol. Kyyiv. (in Ukrainian).
Voytovych, N. M., Hrymak, O. Ya. (2017). Tradytsiyna hostynnistʹ ukrayintsiv ta yiyi znachennya dlya rozvytku turyzmu [Traditional hospitality of Ukrainians and its significance for the development of tourism]. Naukovi pratsi istorychnoho fakulʹtetu Zaporizʹkoho natsionalʹnoho universytetu, Vol. 48, 198-200. (in Ukrainian).
Harbar, H.A. (2007). Rozvytok sotsiokulʹturnoho instytutu hostynnosti v ukrayinsʹkomu turyzmi 60-kh – 80-kh rr. XX stolittya (na materiali Mykolayivsʹkoyi oblasti) [Development of the socio-cultural institution of hospitality in Ukrainian tourism in the 60s - 80s of the 20th century (based on the material of the Mykolaiv region)]. Kyyiv. nats. un-t kulʹtury i mystets. Mykolayiv: Vyd-vo Pivdennoslovʺyan. in-tu Kyyiv. slavist. un-tu. (in Ukrainian).
Demchuk, L.I., Kireytseva, H.V. (2021). Ekolohichnyy turyzm u Zhytomyrsʹkiy oblasti. Tezy Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi internet konferentsiyi «Ekolohichno stalyy rozvytok urbbosystem : vyklyky i rishennya» [Ecological tourism in Zhytomyr region. Abstracts of the International Scientific and Practical Internet Conference "Ecologically Sustainable Development of Urban Systems: Challenges and Solutions"], 2-3 lystopada 2021. Kharkiv : KHNUMH im. O. M. Beketova, 157. (in Ukrainian).
Komarnitsʹkyy, I.O. (2012). Hostynnistʹ yak kulʹturne yavyshche: istoriohrafichnyy ohlyad. Ukrayinsʹka kulʹtura: mynule, suchasne, shlyakhy rozvytku [Hospitality as a cultural phenomenon: a historiographical review. Ukrainian culture: past, present, ways of development]. Naukovi zapysky Rivnensʹkoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu, Vol. 18, Iss. II, 17-21. (in Ukrainian).
Makedon, V. V., Valikov, V. P., Ryabyk, G. E. (2019). Rozvytok svitovoho rynku dilovykh intelektualʹnykh posluh pid vplyvom ekonomiky 4.0 [Development of the world market of business intellectual services under the influence of economy 4.0]. Nobelevskiy vestnik, no. 1, 59-72. DOI: 10.32342/2616-3853-2019-2-12-7. (in Ukrainian).
Mizhnarodnyi turystychnyi forum [Tourism in Ukraine: challenges and recovery]. Available at: https://kneu.edu.ua/ua/mijnarodniy_turist/ (Accessed 05 April 2024). (in Ukrainian).
Poplavsʹka, A. (2017). Fenomen hostynnosti u sotsiokulʹturnomu prostori: vid vytokiv do suchasnosti [he phenomenon of hospitality in the sociocultural space: from the origins to the present]: dys…. k. kulʹtur. Kyyiv.
Pazenko, V. (2005). Filosofsʹki narysy turyzmu: Naukovo-navchalʹne vydannya [Philosophical essays on tourism: Scientific and educational edition]. Kyyiv, Ukrayinsʹkyy Tsentr dukhovnoyi kulʹtury. (in Ukrainian).
Shapovalenko, D., Sokolov, D., Karyuk, A., & Panchenko, K. (2023). Perspektyvy rozvytku hotelʹnykh merezh na turystychnomu rynku ukrayiny [Prospects for the development of hotel chains in the tourist market of Ukraine]. Molodyy vchenyy, 3 (115), 134-137. DOI https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-3-115-25. (in Ukrainian).
Pajak, K., Omelyanenko, V., Makedon, V., Shevchenko, V., Ovcharenko, I. (2020). Raising the level of financial security of the enterprise based on the basic risks differentiation. Journal of Security and Sustainability Issues, 10(1), 115-130. DOI https://doi.org/10.9770/jssi.2020.10.1(9). (in English).
Stroumpoulis, A., Kopanaki, B, Oikonomou, M. (2022). The Impact of Blockchain Technology on Food Waste Management in the Hospitality Industry. ENTRENOVA – ENTerprise REsearch InNOVAtion, 7(1), 419–428. Available at: https://doi.org/10.54820/CQRJ6465 (Accessed 15 March 2024).(in English).
Tai, Y. F., Wang, Y. C., Luo, C. C. (2021). Technology-or human-related service innovation? Enhancing customer satisfaction, delight, and loyalty in the hospitality industry. Service Business, 15(4), 667. https://doi.org/10.1007/s11628-021-00461. (in English).
Webster, N. (1993). American Dictionary of the English Language. N.Y., Published by S. Converse. (in English).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.