HOSPITALITY INDUSTRY: TO THE DEFINITION OF THE CONCEPT

Keywords: hospitality industry, hospitality, satisfaction of needs, hotel and restaurant business, tourism industry, service sector

Abstract

The article analyzes the semantic content of the term "industry". The criteria for assigning enterprises (types of activity) to the industry are highlighted: size; relationship (affinity) of enterprises (types of activity); the number of employed workers; contribution to national income; growth rate. An assessment of the compliance of the set of enterprises in the global and domestic sphere of hospitality with the selected criteria was carried out; relevant conclusions have been drawn. The definitions of the concepts "hospitality" and "hospitality industry" proposed by foreign and Russian authors were studied. The problem of distinguishing and defining the relationship between the hospitality industry and the tourist industry has been revealed. The structure of the hospitality industry is considered and analyzed. The development trends of the global hospitality industry are analyzed. The etymology of the term "hospitality industry" is studied, and its definition is given. The composition of the enterprises included in this industry has been specified, and the hotel and restaurant business has been singled out as its basis. Statistical data on the activity of Ukrainian enterprises in the field of hotel and restaurant business are provided. Approaches to determining the relationship between the hospitality and tourism industries are considered. As a result of a comprehensive study of the hospitality industry, a number of its features were revealed, including: the predominance of enterprises in the service sector; customer orientation; the need for effective management of human resources; the need to take into account the specific characteristics of consumers; the volatility of the hospitality industry market, which is affected by many factors; seasonal nature of services. It was determined that consumers of hotel services are one of the factors of competitiveness of a hotel enterprise, and the factor of consumer loyalty becomes its leading element, which leads to the need to study this phenomenon. Taking into account that there is a struggle for consumer loyalty between hospitality enterprises, the authors considered four concepts that are aimed at the consumer ("4C" concept), as well as types of loyalty and objects with the help of which consumer loyalty is measured.

References

Андренко І., Шестірко А. Особливості функціонування готельних ланцюгів в Україні. Економіка та суспільство. 2022. №(40). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-6.

Василькова І О. Поняття «гостинність» вербалізоване в німецькій та українській мовних картинах світу. Вісник ЛНУ ім. Тараса Шевченка. 2014. № 3 (286). С. 58–68.

Вишневська Г. Еволюція сфери гостинності міста Києва другої половини XIX - початку XX століття в контексті розвитку українського туризму: автореф.дис… к. культурол. Київ, 2008. 22 с.

Войтович Н. М., Гримак О. Я. Традиційна гостинність українців та її значення для розвитку туризму. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2017. Вип. 48. С. 198-200.

Гарбар Г.А. Розвиток соціокультурного інституту гостинності в українському туризмі 60-х – 80-х рр. XX століття (на матеріалі Миколаївської області) Київ. нац. ун-т культури і мистец. Миколаїв: Вид-во Південнослов’ян. ін-ту Київ. славіст. ун-ту, 2007. 265 с.

Демчук Л.І., Кірейцева Г.В. Екологічний туризм у Житомирській області. Тези Міжнародної науково-практичної інтернет конференції «Екологічно сталий розвиток урббосистем : виклики і рішення», 2-3 листопада 2021. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2021. С. 157.

Комарніцький І.О. Гостинність як культурне явище: історіографічний огляд. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2012. Вип. 18. Т. ІI. C. 17–21.

Македон В. В., Валіков В. П., Рябик Г. Є. Розвиток світового ринку ділових інтелектуальних послуг під впливом економіки 4.0. Нобелівський вісник. 2019. № 1. С. 59–72. DOI: 10.32342/2616-3853-2019-2-12-7.

Міжнародний туристичний форум «Туризм в Україні: виклики та відновлення». URL: https://kneu.edu.ua/ua/mijnarodniy_turist/ (дата звернення 05.04.2024).

Поплавська А. Феномен гостинності у соціокультурному просторі: від витоків до сучасності: дис…. к. культур. Київ, 2017. 209 с.

Філософські нариси туризму: Науково-навчальне видання / За редакцією докт. філос. наук, проф.., члена кореспондента НАН України Пазенка В. С. Київ: Український Центр духовної культури, 2005. 328 с.

Шаповаленко Д., Соколов Д., Карюк А., Панченко К. Перспективи розвитку готельних мереж на туристичному ринку України. Молодий вчений. 2023. №3(115). С. 134-137. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-3-115-25.

Pajak K., Omelyanenko V., Makedon V., Shevchenko V., Ovcharenko I. Raising the level of financial security of the enterprise based on the basic risks differentiation. Journal of Security and Sustainability Issues. 2020. №10(1). Рр. 115–130.DOI: https://doi.org/10.9770/jssi.2020.10.1(9)

Stroumpoulis A., Kopanaki , Oikonomou M. The Impact of Blockchain Technology on Food Waste Management in the Hospitality Industry. ENTRENOVA – ENTerprise REsearch InNOVAtion. 2022. №7(1). pp. 419–428. DOI https://doi.org/10.54820/CQRJ6465.

Tai Y. F., Wang Y. C., Luo C. C. Technology-or human-related service innovation? Enhancing customer satisfaction, delight, and loyalty in the hospitality industry. Service Business. 2021. №15(4). Pp. 667. DOI https://doi.org/10.1007/s11628-021-00461.

Webster N. American Dictionary of the English Language. N.Y.: Published by S. Converse, 1993. 1094 p.

Andrenko, I., Shestirko, A. (2022). Osoblyvosti funktsionuvannya hotelʹnykh lantsyuhiv v Ukrayini [Peculiarities of the operation of hotel chains in Ukraine]. Ekonomika ta suspilʹstvo, (40). DOI https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-6. (in Ukrainian).

Vasylʹkova, I O. (2014). Ponyattya «hostynnistʹ» verbalizovane v nimetsʹkiy ta ukrayinsʹkiy movnykh kartynakh svitu [The concept of "hospitality" is verbalized in German and Ukrainian language pictures of the world]. Visnyk LNU im. Tarasa Shevchenka, 3(286), 58-68. (in Ukrainian).

Vyshnevsʹka, H. (2008). Evolyutsiya sfery hostynnosti mista Kyyeva druhoyi polovyny XIX - pochatku XX stolittya v konteksti rozvytku ukrayinsʹkoho turyzmu [volution of the hospitality sphere of the city of Kyiv in the second half of the 19th - beginning of the 20th century in the context of the development of Ukrainian tourism]: avtoref.dys… k. kulʹturol. Kyyiv. (in Ukrainian).

Voytovych, N. M., Hrymak, O. Ya. (2017). Tradytsiyna hostynnistʹ ukrayintsiv ta yiyi znachennya dlya rozvytku turyzmu [Traditional hospitality of Ukrainians and its significance for the development of tourism]. Naukovi pratsi istorychnoho fakulʹtetu Zaporizʹkoho natsionalʹnoho universytetu, Vol. 48, 198-200. (in Ukrainian).

Harbar, H.A. (2007). Rozvytok sotsiokulʹturnoho instytutu hostynnosti v ukrayinsʹkomu turyzmi 60-kh – 80-kh rr. XX stolittya (na materiali Mykolayivsʹkoyi oblasti) [Development of the socio-cultural institution of hospitality in Ukrainian tourism in the 60s - 80s of the 20th century (based on the material of the Mykolaiv region)]. Kyyiv. nats. un-t kulʹtury i mystets. Mykolayiv: Vyd-vo Pivdennoslovʺyan. in-tu Kyyiv. slavist. un-tu. (in Ukrainian).

Demchuk, L.I., Kireytseva, H.V. (2021). Ekolohichnyy turyzm u Zhytomyrsʹkiy oblasti. Tezy Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi internet konferentsiyi «Ekolohichno stalyy rozvytok urbbosystem : vyklyky i rishennya» [Ecological tourism in Zhytomyr region. Abstracts of the International Scientific and Practical Internet Conference "Ecologically Sustainable Development of Urban Systems: Challenges and Solutions"], 2-3 lystopada 2021. Kharkiv : KHNUMH im. O. M. Beketova, 157. (in Ukrainian).

Komarnitsʹkyy, I.O. (2012). Hostynnistʹ yak kulʹturne yavyshche: istoriohrafichnyy ohlyad. Ukrayinsʹka kulʹtura: mynule, suchasne, shlyakhy rozvytku [Hospitality as a cultural phenomenon: a historiographical review. Ukrainian culture: past, present, ways of development]. Naukovi zapysky Rivnensʹkoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu, Vol. 18, Iss. II, 17-21. (in Ukrainian).

Makedon, V. V., Valikov, V. P., Ryabyk, G. E. (2019). Rozvytok svitovoho rynku dilovykh intelektualʹnykh posluh pid vplyvom ekonomiky 4.0 [Development of the world market of business intellectual services under the influence of economy 4.0]. Nobelevskiy vestnik, no. 1, 59-72. DOI: 10.32342/2616-3853-2019-2-12-7. (in Ukrainian).

Mizhnarodnyi turystychnyi forum [Tourism in Ukraine: challenges and recovery]. Available at: https://kneu.edu.ua/ua/mijnarodniy_turist/ (Accessed 05 April 2024). (in Ukrainian).

Poplavsʹka, A. (2017). Fenomen hostynnosti u sotsiokulʹturnomu prostori: vid vytokiv do suchasnosti [he phenomenon of hospitality in the sociocultural space: from the origins to the present]: dys…. k. kulʹtur. Kyyiv.

Pazenko, V. (2005). Filosofsʹki narysy turyzmu: Naukovo-navchalʹne vydannya [Philosophical essays on tourism: Scientific and educational edition]. Kyyiv, Ukrayinsʹkyy Tsentr dukhovnoyi kulʹtury. (in Ukrainian).

Shapovalenko, D., Sokolov, D., Karyuk, A., & Panchenko, K. (2023). Perspektyvy rozvytku hotelʹnykh merezh na turystychnomu rynku ukrayiny [Prospects for the development of hotel chains in the tourist market of Ukraine]. Molodyy vchenyy, 3 (115), 134-137. DOI https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-3-115-25. (in Ukrainian).

Pajak, K., Omelyanenko, V., Makedon, V., Shevchenko, V., Ovcharenko, I. (2020). Raising the level of financial security of the enterprise based on the basic risks differentiation. Journal of Security and Sustainability Issues, 10(1), 115-130. DOI https://doi.org/10.9770/jssi.2020.10.1(9). (in English).

Stroumpoulis, A., Kopanaki, B, Oikonomou, M. (2022). The Impact of Blockchain Technology on Food Waste Management in the Hospitality Industry. ENTRENOVA – ENTerprise REsearch InNOVAtion, 7(1), 419–428. Available at: https://doi.org/10.54820/CQRJ6465 (Accessed 15 March 2024).(in English).

Tai, Y. F., Wang, Y. C., Luo, C. C. (2021). Technology-or human-related service innovation? Enhancing customer satisfaction, delight, and loyalty in the hospitality industry. Service Business, 15(4), 667. https://doi.org/10.1007/s11628-021-00461. (in English).

Webster, N. (1993). American Dictionary of the English Language. N.Y., Published by S. Converse. (in English).

Article views: 29
PDF Downloads: 42
Published
2024-03-25
How to Cite
Demchuk, L., Tarasiuk, H., & Kalenska, V. (2024). HOSPITALITY INDUSTRY: TO THE DEFINITION OF THE CONCEPT. Economy and Society, (61). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-89