БРЕНДИНГ КОМПАНІЙ: ОСНОВНІ ЕТАПИ СТАНОВЛЕННЯ, РОЗВИТКУ ТА ТРЕНДИ СУЧАСНОСТІ

Ключові слова: бренд, брендинг, бренд-менеджмент, споживач, продукція, лояльність, продажі, стратегія, сталий розвиток, цифрові технології, компанія

Анотація

Досліджено основні етапи становлення брендингу та визначено основні ключові характеристики щодо його розвитку. Результати проведеного аналізу наукових досліджень показали, що переважно брендинг розглядається як важливий інструмент для впливу на споживчу лояльність, забезпечуючи високий рівень конкурентоспроможності. Розвиток активного брендингу пов’язаний із корпоративною соціальною відповідальністю, цілями сталого розвитку компанії. Сучасна концепція брендингу повинна бути гнучкою до зовнішніх та внутрішніх умов, визначати процеси розвитку підприємства та мислення персоналу. Компанії з відомими брендами мають активно займатися вирішенням суспільних проблем. Досліджено, що в умовах розвитку цифровізації відбулись зміни і в розвитку концепцій брендингу, з’явились інноваційні підходи, які використовуються міжнародними компаніями та можуть бути ефективними для вітчизняних суб’єктів господарювання. За даними Sprout Social, від часів пандемії до сьогодення соціальні медіа стали одним з основних джерел задоволення потреби у контенті, а 53% респондентів стверджують, що вони збільшили використання соцмереж упродовж останніх двох років. Водночас, аналізуючи бренди, які їм найбільше запам'яталися, 51% опитуваних відповідають споживачам у соцмережах, 38% - віддають перевагу оригінальному контенту, 37% - взаємодіють з аудиторією, аніж просто публікують багато контенту, 33% - розміщують вчасний та актуальний контент. На основі проведених досліджень автори пропонують використовувати гібридний підхід, який включає в себе створення взаємовідносин зі стейкхолдерами, є обов’язковою складовою стратегії розвитку, повинен мати свою ідентичність, але разом з тим і взаємодію з брендами інших компаній. Цифрові технології значно розширили можливості брендингу в поточній діяльності компанії, швидкій комунікації із зацікавленими сторонами та просуванні продукції компанії. Врахування важливості стратегічної спрямованості, використання новітніх інформаційних та комунікаційних технологій забезпечить конкурентоспроможність компанії на перспективу.

Посилання

Saracevic Selma, Schlegelmilch Bodo B. Activist brand perception: Conceptualization, scale development and validation, Journal of Business Research, Elsevier. 2024. vol. 180 (C). DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.114732.

Mukherjee S., Althuizen N. Brand activism: Does courting controversy help or hurt a brand? International Journal of Research in Marketing. 2020. №37 (4). P. 772-788. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2020.02.008.

Parcha M. C.Y.K. Westerman How corporate social advocacy affects attitude change toward controversial social issues Management Communication Quarterly. 2020. № 34 (3). Р. 350-383. DOI: https://doi.org/10.1177/0893318920912196.

Hydock C., Paharia N., Blair S. Should your brand pick a side? How market share determines the impact of corporate political advocacy. Journal of Marketing Research. 2020. № 57 (6). Р. 1135-1151. DOI: https://doi.org/10.1177/00222437209476

Cammarota A., D’Arco M., Marino V. Resciniti Brand activism: A literature review and future research agenda. International Journal of Consumer Studies. 2023. № 47 (5) . Р. 1669-1691. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/ijcs.12967?src=getftr (дата звернення 15.07.2024).

Bhagwat Y., Nooshin L., Beck J. Watson orporate sociopolitical activism and firm value Journal of Marketing. 2020. № 84 (5). Р.1-21. DOI: https://doi.org/10.1177/0022242920937000.

Manfredi-Sánchez.Brand activism. Communication and Society. 2019. №32 (4). P.343-359. URL: https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/58421/2/37294-109717-1-PB.pdf. (дата звернення 15.07.2024).

Самодай В., Машина Ю., Ковтун Г. Методичні засади створення бренду. Економіка та суспільство. 2023. №47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-3.

Холодна Ю. Світові практики розвитку брендів в сучасних умовах. Економіка та суспільство. 2023. №54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-37.

Касич А., Рафальська І. Імплементація концепції бренду в практику корпоративного управління: підходи та зарубіжний досвід. Ефективна економіка. 2021. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2021/19.pdf (дата звернення 16.07.2024).

Білик І., Погиба А., Маргіта М. Важливість брендингу для підприємств та його вплив на створення споживчої лояльності. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2024. Вип 20. Т.2. С.150-159. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.2.20.150-159.

Schlegelmilch B., Saracevic S. Corporate activism in Europe, India and the US: Diagnostic framework and future research agenda. Proceedings of the Academy of International Business. Conference. Miami. 2022, July 6-9. URL: https://research.wu.ac.at/en/publications/corporate-activism-in-europe-india-and-the-us-diagnostic-framewor (дата звернення 18.07.2024).

Каламан О., Мандрикін Д. Комплексний аналіз ролі концепцій бренду у формуванні бізнес-стратегії. Підприємництво та інновації. 2020. №15. С. 21-26. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/15.3 (дата звернення 16.07.2024).

Ейнвіллер С., Воля М. На шляху до інтегрованого підходу до корпоративного брендингу – емпіричне дослідження. Корпоративні комунікації. 2002. № 7(2). С. 100–109.

Закрижевська І., Нянько В., Поліщук Ю. Інноваційні стратегії цифрового брендингу в українському бізнесі: аналіз та рекомендації. Економіка та суспільство. 2024. №60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-31.

Плисенко Г.П. Еволюція теорії брендингу як фактор формування конкурентних переваг на ринку освітніх послуг. Науковий вісник Херсонського державного університету. Економічні науки. 2016. Вип. 18 (2). С.38–40. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdu_en_2016_18%282%29__10. (дата звернення 16.07.2024).

George Kofi Amoako, Kwasi Dartey-Baah, Felicia Naatu, Innocent Senyo Kwasi Acquah, Antoinette Yaa Benewaa Gabrah. Corporate social responsibility and brand performance: Evidence from Ghana. Journal of International Management. 2024. Volume 30. Issue 4. DOI: https://doi.org/10.1016/j.intman.2024.101161.

Oliver Koll, Sylvia von Wallpach, Borislav Uzelac, Stakeholder-oriented brand management: A Venn-diagram approach to monitor brand associations. European Management Journal. 2023.Volume 41., Issue 3. P. 437-444. DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2022.03.004.

Riad Shams, Sheshadri Chatterjee, Ranjan Chaudhuri, Developing brand identity and sales strategy in the digital era: Moderating role of consumer belief in brand. Journal of Business Research. 2024. Volume 179. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.114689.

Актуальні тенденції у розвитку брендів. URL: https://hub.kyivstar.ua/articles/aktualni-tendencziyi-u-rozvitku-brendivhttps://hub.kyivstar.ua/articles/aktualni-tendencziyi-u-rozvitku-brendiv (дата звернення 19.07.2024).

Saracevic Selma, Schlegelmilch Bodo B. Activist brand perception: Conceptualization, scale development and validation, Journal of Business Research, Elsevier. 2024. vol. 180 (C). DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.114732.

Mukherjee S., Althuizen N. Brand activism: Does courting controversy help or hurt a brand? International Journal of Research in Marketing. 2020. №37 (4). P. 772-788. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2020.02.008.

Parcha M. C.Y.K. Westerman How corporate social advocacy affects attitude change toward controversial social issues Management Communication Quarterly. 2020. № 34 (3). Р. 350-383. DOI: https://doi.org/10.1177/0893318920912196.

Hydock C., Paharia N., Blair S. Should your brand pick a side? How market share determines the impact of corporate political advocacy. Journal of Marketing Research. 2020. № 57 (6). Р. 1135-1151. DOI: https://doi.org/10.1177/00222437209476

Cammarota A., D’Arco M., Marino V. Resciniti Brand activism: A literature review and future research agenda. International Journal of Consumer Studies. 2023. № 47 (5) . Р. 1669-1691. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/ijcs.12967?src=getftr (дата звернення 15.07.2024).

Bhagwat Y., Nooshin L., Beck J. Watson orporate sociopolitical activism and firm value Journal of Marketing. 2020. № 84 (5). Р.1-21. DOI: https://doi.org/10.1177/0022242920937000.

Manfredi-Sánchez.Brand activism. Communication and Society. 2019. №32 (4). P.343-359.

Samodai V., Mashyna Yu., Kovtun H. (2023) Metodychni zasady stvorennia brendu [Methodical principles of brand creation.]. Ekonomika ta suspilstvo. vol. 47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-3.

Kholodna Yu. (2023) Svitovi praktyky rozvytku brendiv v suchasnykh umovakh [Global practices of brand development in modern conditions]. Ekonomika ta suspilstvo. vol. 54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-37.

Kasych A., Rafalska I. (2021) Implementatsiia kontseptsii brendu v praktyku korporatyvnoho upravlinnia: pidkhody ta zarubizhnyi dosvid [Implementation of the brand concept in the practice of corporate management: approaches and foreign experience]. Efektyvna ekonomika. vol. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2021/19.pdf (accessed 16.07.2024).

Bilyk I., Pohyba A., Marhita M. (2024) Vazhlyvist brendynhu dlia pidpryiemstv ta yoho vplyv na stvorennia spozhyvchoi loialnosti [The importance of branding for enterprises and its impact on creating consumer loyalty]. Aktualni problemy rozvytku ekonomiky rehionu. vol. 20. T.2. pp.150–159. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.2.20.150-159.

Schlegelmilch B., Saracevic S. Corporate activism in Europe, India and the US: Diagnostic framework and future research agenda. Proceedings of the Academy of International Business. Conference. Miami. 2022, July 6-9. URL: https://research.wu.ac.at/en/publications/corporate-activism-in-europe-india-and-the-us-diagnostic-framewor (дата звернення 18.07.2024).

Kalaman O., Mandrykin D. (2020) Kompleksnyi analiz roli kontseptsii brendu u formuvanni biznes-stratehii [Comprehensive analysis of the role of the brand concept in the formation of business strategy]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii. vol. 15. pp. 21–26. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/15.3 (accessed 16.07.2024).

Einviller S., Volia M. Na (2002) shliakhu do intehrovanoho pidkhodu do korporatyvnoho brendynhu – empirychne doslidzhennia [ways to an integrated approach to corporate branding - an empirical study]. Korporatyvni komunikatsii. № 7(2). pp. 100–109.

Zakryzhevska I., Nianko V., Polishchuk Yu. (2024) Innovatsiini stratehii tsyfrovoho brendynhu v ukrainskomu biznesi: analiz ta rekomendatsii [Innovative digital branding strategies in Ukrainian business: analysis and recommendations.]. Ekonomika ta suspilstvo. vol. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-31.

Plysenko H.P. (2016) Evoliutsiia teorii brendynhu yak faktor formuvannia konkurentnykh perevah na rynku osvitnikh posluh [The evolution of the theory of branding as a factor in the formation of competitive advantages in the market of educational services]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ekonomichni nauky. vol. 18 (2). pp.38–40. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdu_en_2016_18%282%29__10. (accessed 16.07.2024).

George Kofi Amoako, Kwasi Dartey-Baah, Felicia Naatu, Innocent Senyo Kwasi Acquah, Antoinette Yaa Benewaa Gabrah. Corporate social responsibility and brand performance: Evidence from Ghana. Journal of International Management. 2024. Volume 30. Issue 4. DOI: https://doi.org/10.1016/j.intman.2024.101161.

Oliver Koll, Sylvia von Wallpach, Borislav Uzelac, Stakeholder-oriented brand management: A Venn-diagram approach to monitor brand associations. European Management Journal. 2023.Volume 41., Issue 3. P. 437-444. DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2022.03.004.

Riad Shams, Sheshadri Chatterjee, Ranjan Chaudhuri, Developing brand identity and sales strategy in the digital era: Moderating role of consumer belief in brand. Journal of Business Research. 2024. Volume 179. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.114689.

Aktualni tendentsii u rozvytku brendiv [Current trends in brand development]. Availale at: https://hub.kyivstar.ua/articles/aktualni-tendencziyi-u-rozvitku-brendivhttps://hub.kyivstar.ua/articles/aktualni-tendencziyi-u-rozvitku-brendiv (accessed 19.07.2024).

Переглядів статті: 11
Завантажень PDF: 3
Опубліковано
2024-06-24
Як цитувати
Тарасюк, Г., & Ковба, О. (2024). БРЕНДИНГ КОМПАНІЙ: ОСНОВНІ ЕТАПИ СТАНОВЛЕННЯ, РОЗВИТКУ ТА ТРЕНДИ СУЧАСНОСТІ. Економіка та суспільство, (64). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-122
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають