THE METHOD OF THE INTEGRAL INDICATOR IN ASSESSING THE LEVEL OF COMPETITIVENESS OF CAFE

Keywords: competitiveness, the institution of restaurant business, cafe, the method of the integral indicator

Abstract

The type of the institution of restaurant business is an important factor, which influences the choice of indicators to assess competitiveness. However, most scientific works do not take this into account. Given this, the establishment of the most important criteria for the competitiveness of restaurants, which belong to the type of "cafe" is relevant. The research used the method of integral indicator for assessing the level of competitiveness of cafes, which provides a comprehensive approach to evaluation, taking into account both the technical parameters of service in cafes and their economic component. In addition, the method of group survey of experts was used to determine the importance of each group of indicators of cafe competitiveness. The purpose of this article is to adapt the method of integral indicator for assessing the level of competitiveness of cafes by determining the list of the most important factors of competitiveness and describing the features of their definition. According to the results of research, to assess the level of competitiveness of restaurants such as "cafe" it is advisable to assess such key components of competitiveness as assortment (quality of dishes, width of the range of dishes, drinks and additional services), communication (corporate identity, advertising, interior, exterior, total atmosphere), geographical (location and work schedule), personnel (staff qualifications, speed of service, quality of service) and economic (cost of the average check). To determine all the criteria, except for the economic component, it is advisable to use a 5-point evaluation system, where a score of 5 means the best position of the cafe, and a score of 1 – the worst result. The cost of the average check would be calculated in UAH as of the date of determining the level of competitiveness. According to the authors, the importance of competitiveness factors would be distributed as follows: economic component – 0.3, assortment component – 0.25, geographical component – 0.2, personnel component – 0.15, communication component – 0.1. This approach allows you to take into account the specifics of the restaurant business type "cafe", more objectively calculate the level of their competitiveness and suggest possible ways to increase competitiveness.

References

Chiu C.-N. Leveraging competitiveness to develop optimal strategies: evidence from the restaurant industry. Competitiveness Review. 2022. Vol. 32 No. 4, pp. 525–545. DOI: https://doi.org/10.1108/CR-04-2020-0058 (дата звернення: 15.06.2022).

Cho M., Bonn M.A., Jung H.S. What drives restaurant competitive productivity (CP): a comprehensive examination at meso-micro levels". International Journal of Contemporary Hospitality Management. 2021. Vol. 33. No. 9. pp. 3065–3090. DOI: https://doi.org/10.1108/IJCHM-09-2020-1040 (дата звернення: 15.06.2022)

García Ramírez, María Magdalena, López Torres, Virginia Guadalupe. Evaluación de la competitividad de los restaurantes de cocina internacional (assessing the competitiveness in international cuisine restaurants). Revista Internacional Administración & Finanzas. 2014. v. 7 (1). p. 79–88. URL: https://ssrn.com/abstract=2327829 (дата звернення: 15.06.2022)

Wang H., Gao S., Yin P., Liu J.N.-K. Competitiveness analysis through comparative relation mining: Evidence from restaurants’ online reviews. Industrial Management & Data Systems. 2017. Vol. 117 No. 4, pp. 672–687. DOI: https://doi.org/10.1108/IMDS-07-2016-0284 (дата звернення: 16.06.2022)

Барна М.Ю., Гліненко Л.К., Дайновський Ю.А. Фактори конкурентоспроможності підприємств ресторанного господарства. Інфраструктура ринку. 2020. Випуск 39. С. 415–421. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/39_2020_ukr/71.pdf (дата звернення: 16.06.2022)

Войчак А.В. Маркетингові дослідження [Текст] : навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. Київ : КНЕУ, 2001. 119 с.

Галасюк С.С., Наймарк К.А. Оцінка конкурентного профілю підприємств ресторанного господарства. Теоретичні, методологічні та практичні аспекти конкурентоспроможності підприємств : монографія / за ред. О. Г. Янкового. Одеса : Атлант, 2017. С. 247–260. URL: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6943 (дата звернення: 14.06.2022)

Дзисюк Ю.В. Фактори, що визначають конкурентоспроможність закладу ресторанного господарства. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції "Стратегічні перспективи туристичної та готельно-ресторанної індустрії в Україні: теорія, практика та інновації розвитку". Умань : Візаві, 2019. С .329–331. URL: https://tourlib.net/statti_ukr/dzysjuk.htm (дата звернення: 17.06.2022)

Дмитрук А.О., Фєдотова Н.М. Фірмовий стиль закладу харчування – італійського ресторану «FLOUR». Регіональні ЗМІ України: історія, сучасний стан та перспективи розвитку: Матеріали регіональної науково-практичної Інтернет-конференції, 20–22 березня 2017 року, м. Старобільськ. С. 111–115. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/1776/RegionalniZMI.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=112 (дата звернення: 15.06.2022).

ДСТУ 4281:2004. Заклади ресторанного господарства. Класифікація. Київ : Держспоживстандарт, 2004. 16 с.

Кирніс Н.І. Інтегральний метод оцінки конкурентоспроможності кейтерингових підприємств. Модернізація економіки в умовах зростання суспільної свідомості: туризм, людиномірність, партнерство, кооперація: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (м. Полтава 14 грудня 2017 р.). Полтава : ПУЕТ, 2017. С. 301–303. URL: http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/9806/1/%D0%9A%D0%B8%D1%80%D0%BD%D1%96%D1%81.pdf (дата звернення: 19.06.2022).

Нагернюк Д.В. Основні чинники, що формують конкурентоспроможність підприємств ресторанного господарства. Ефективна економіка. 2016. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5142 (дата звернення: 15.06.2022).

Наказ Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України №219 від 24.07.2002 р. «Про затвердження Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0680-02#top (дата звернення: 12.06.2022).

Chiu, C.-N. (2022). Leveraging competitiveness to develop optimal strategies: evidence from the restaurant industry. Competitiveness Review, 32 (4), 525–545. DOI: https://doi.org/10.1108/CR-04-2020-0058

Cho, M., Bonn, M.A. & Jung H.S. (2021). What drives restaurant competitive productivity (CP): a comprehensive examination at meso-micro levels". International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33 (9), 3065–3090. DOI: https://doi.org/10.1108/IJCHM-09-2020-1040

Ramírez, G., Magdalena, M., Torres, L. & Guadalupe, V. (2014). Evaluación de la competitividad de los restaurantes de cocina internacional (assessing the competitiveness in international cuisine restaurants). Revista Internacional Administración & Finanzas, 7 (1), 79–88. Available at: https://ssrn.com/abstract=2327829

Wang, H., Gao, S., Yin, P. & Liu, J.N.-K. (2017). Competitiveness analysis through comparative relation mining: Evidence from restaurants’ online reviews. Industrial Management & Data Systems, 117 (4), 672–687. DOI: https://doi.org/10.1108/IMDS-07-2016-0284

Barna, M.Y., Hlinenko, L.K. & Dainovskyi, Y.A. (2020). Faktory konkurentospromozhnosti pidpryiemstv restorannoho hospodarstva [Factors of competitiveness of restaurant enterprises]. Infrastruktura rynku, 39, 415–421. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/39_2020_ukr/71.pdf (in Ukrainian)

Voichak, A.V. (2001). Marketynhovi doslidzhennia [Marketing researches]: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia samostiinoho vyvchennia dystsypliny. Kyiv: KNEU, 119. (in Ukrainian)

Halasiuk, S.S. & Naimark, K.A. (2017). Otsinka konkurentnoho profiliu pidpryiemstv restorannoho hospodarstva. Teoretychni, metodolohichni ta praktychni aspekty konkurentospromozhnosti pidpryiemstv: monohrafiia [Assessment of the competitive profile of restaurant enterprises. Theoretical, methodological and practical aspects of enterprise competitiveness: monograph] / za red. O.H. Yankovoho. Odesa: Atlant, 247–260. Available at: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6943 (in Ukrainian)

Dzysiuk, Y.V. (2019). Faktory, shcho vyznachaiut konkurentospromozhnist zakladu restorannoho hospodarstva [Factors that determine the competitiveness of the restaurant]. Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii "Stratehichni perspektyvy turystychnoi ta hotelno-restorannoi industrii v Ukraini: teoriia, praktyka ta innovatsii rozvytku". Uman: Vizavi, 329–331. Available at: https://tourlib.net/statti_ukr/dzysjuk.htm (in Ukrainian)

Dmytruk, A.O. & Fiedotova, N.M. (2017). Firmovyi styl zakladu kharchuvannia – italiiskoho restoranu «FLOUR» [Corporate identity of the restaurant - Italian restaurant "FLOUR"]. Rehionalni ZMI Ukrainy: istoriia, suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku: Materialy rehionalnoi naukovo-praktychnoi Internet-konferentsii, 20–22 bereznia 2017 roku, m. Starobilsk. 111–115. Available at: http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/1776/RegionalniZMI.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=112 (in Ukrainian)

DSTU 4281:2004. Zaklady restorannoho hospodarstva. Klasyfikatsiia [Restaurants. Classification]. Kyiv: Derzhspozhyvstandart, 2004. 16. (in Ukrainian)

Kyrnis, N.I. (2017). Intehralnyi metod otsinky konkurentospromozhnosti keiterynhovykh pidpryiemstv [An integrated method for assessing the competitiveness of catering companies]. Modernizatsiia ekonomiky v umovakh zrostannia suspilnoi svidomosti: turyzm, liudynomirnist, partnerstvo, kooperatsiia: materialy II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (m. Poltava 14 hrudnia 2017 r.). Poltava: PUET, 301–303. Available at: http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/9806/1/%D0%9A%D0%B8%D1%80%D0%BD%D1%96%D1%81.pdf (in Ukrainian)

Naherniuk, D.V. (2016). Osnovni chynnyky, shcho formuiut konkurentospromozhnist pidpryiemstv restorannoho hospodarstva [The main factors that shape the competitiveness of restaurants]. Efektyvna ekonomika. № 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5142 (in Ukrainian)

Nakaz Ministerstva ekonomiky ta z pytan yevropeiskoi intehratsii Ukrainy №219 vid 24.07.2002 r. «Pro zatverdzhennia Pravyl roboty zakladiv (pidpryiemstv) restorannoho hospodarstva» [About the statement of Rules of work of establishments (enterprises) of restaurant buisness]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0680-02#top (in Ukrainian)

Article views: 26
PDF Downloads: 24
Published
2022-05-31
How to Cite
Mashta, N., Polishchuk, O., & Savchenko, O. (2022). THE METHOD OF THE INTEGRAL INDICATOR IN ASSESSING THE LEVEL OF COMPETITIVENESS OF CAFE. Economy and Society, (39). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-50
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS