ОРГАНІЗАЦІЯ ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ ЯК ФУНКЦІЯ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

Ключові слова: організація як функція управління, права споживачів медичних послуг, захист прав пацієнтів, заклад охорони здоров’я, система забезпечення прав пацієнтів

Анотація

Стаття присвячена актуальному питанню організації захисту прав споживачів медичних послуг у закладах охорони здоров’я. Проаналізовано публікації, які висвітлюють особливості захисту прав пацієнтів в Україні та за кордоном. Обґрунтовано необхідність створення системи забезпечення прав пацієнтів як важливої складової якісного медичного обслуговування. Наведено предмет, суб’єкти та об’єкти управління системою забезпечення прав пацієнтів у закладах охорони здоров’я. Охарактеризовано основні етапи процесу організації захисту прав споживачів медичних послуг як функції управління закладом охорони здоров’я починаючи від етапу формулювання цілей організації системи забезпечення прав споживачів медичних послуг і закінчуючи необхідністю прийняття рішень за результатами контролю задоволеності пацієнтів. Окреслено доцільність визначення рівня задоволеності споживачів медичних послуг з точки зору дотримання їх прав.

Посилання

Abidova A, da Silva PA, Moreira S. Predictors of Patient Satisfaction and the Perceived Quality of Healthcare in an Emergency Department in Portugal. West J Emerg Med. 2020 Jan 27; 21(2). P. 391–403. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7081842/ (дата звернення: 22.08.2022).

Batbaatar E., Dorjdagva J., Luvsannyam A., Savino M.M., Amenta P. Determinants of patient satisfaction: a systematic review. Perspectives in Public Health. 2017. № 137(2). Р. 89–101. URL: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1757913916634136 (дата звернення: 29.08.2022).

Hawthorne G., Sansoni J., Hayes L., Marosszeky N., Sansoni E. Measuring patient satisfaction with health care treatment using the Short Assessment of Patient Satisfaction measure delivered superior and robust satisfaction estimates. Journal of clinical epidemiology. 2014. Vol. 67. Issue 5. P. 527–537. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2013.12.010 (дата звернення: 30.08.2022).

Inês Vieira, Diogo Ferreira, Maria Isabel Pedro. The satisfaction of healthcare consumers: analysis and comparison of different methodologies. International trnsactions in operational research. 2022. Vol. 30. Issue 1. P. 545–571. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/itor.13098 (дата звернення: 21.09.2022).

Myrhorod-Karpova V.V., Shlapko T.V., Starynskyi M.V. Legislative basis of functioning of the sphere of ensuring the rights of healthcare consumers. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. № 10. С. 232–235. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-10/58 (дата звернення: 22.09.2022).

Young S.W., Bonsu K.O., Lee T. et al. Patient satisfaction with quality of care of a multidisciplinary thrombosis service – a cross sectional survey. BMC Health Services Research. 2022. № 22. URL: https://bmchealthservres.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12913-022-08089-w#citeas (дата звернення: 10.09.2022)

Дроздюк Д.В., Обривкіна О.М. Перспективні способи захисту прав пацієнтів. Актуальні питання захисту прав споживачів: матеріали Всеукраїнського круглого столу, м. Ірпінь, 20 грудня 2018 року. Ірпінь: Університет ДФС України, 2019. С. 101–106. URL: https://www.nusta.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A_2019-1-2.pdf#page=101 (дата звернення: 22.09.2022).

Лазеба Є. Основні функції управління підприємством та їх взаємозв’язок. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. Серія: Економічні науки. 2012. № 1. С. 81–85. URL: https://www.pdau.edu.ua/sites/default/files/nppdaa/4.3/81.pdf (дата звернення: 30.08.2022)

Харківський В.С. Контроверсійна правова основа формування уявлення майбутніх фахівців медичної галузі про захист прав пацієнта під час проведення медичних досліджень. Науковий журнал Хортицької національної академії (Серія: Педагогіка. Соціальна робота). 2021. Випуск 1 (4). URL: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-4 (дата звернення: 10.09.2022).

Abidova, A, da Silva, PA & Moreira, S (2020) Predictors of Patient Satisfaction and the Perceived Quality of Healthcare in an Emergency Department in Portugal. West J Emerg Med., 21 (2), 391–403. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7081842/

Batbaatar, E., Dorjdagva, J., Luvsannyam, A., Savino, M.M. & Amenta, P. (2017) Determinants of patient satisfaction: a systematic review. Perspectives in Public Health? 137 (2), 89–101. Available at: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1757913916634136

Hawthorne, G., Sansoni, J., Hayes, L., Marosszeky, N. & Sansoni, E. (2014) Measuring patient satisfaction with health care treatment using the Short Assessment of Patient Satisfaction measure delivered superior and robust satisfaction estimates. Journal of clinical epidemiology, 67 (5), 527–537. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2013.12.010

Vieira, I., Ferreira, D. & Pedro, M.I. (2022) The satisfaction of healthcare consumers: analysis and comparison of different methodologies. International trnsactions in operational research, 30 (1), 545–571. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/itor.13098

Myrhorod-Karpova, V.V., Shlapko, T.V. & Starynskyi, M.V. (2021) Legislative basis of functioning of the sphere of ensuring the rights of healthcare consumers. Юридичний науковий електронний журнал, 10, 232–235. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-10/58

Young, S.W., Bonsu, K.O., Lee, T. et al. (2022) Patient satisfaction with quality of care of a multidisciplinary thrombosis service – a cross sectional survey. BMC Health Services Research. 22, 685. Available at: https://bmchealthservres.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12913-022-08089-w#citeas

Drozdiuk, D.V. & Obryvkina, O.M. (2019) Perspektyvni sposoby zakhystu prav patsiientiv [Promising ways to protect patients' rights]. Aktualni pytannia zakhystu prav spozhyvachiv: materialy Vseukrainskoho kruhloho stolu, m. Irpin, 20 hrudnia 2018 roku. Irpin: Universytet DFS Ukrainy, 101–106. Available at: https://www.nusta.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A_2019-1-2.pdf#page=101 (in Ukrainian)

Lazeba, Y. (2012) Osnovni funktsii upravlinnia pidpryiemstvom ta yikh vzaiemozviazok [The main functions of enterprise management and their relationship]. Naukovi pratsi Poltavskoi derzhavnoi ahrarnoi akademii. Seriia: Ekonomichni nauky, 1, 81–85. Available at: https://www.pdau.edu.ua/sites/default/files/nppdaa/4.3/81.pdf (in Ukrainian)

Kharkivskyi, V.S. (2021) Kontroversiina pravova osnova formuvannia uiavlennia maibutnikh fakhivtsiv medychnoi haluzi pro zakhyst prav patsiienta pid chas provedennia medychnykh doslidzhen [Controversial legal basis for the formation of ideas of future specialists in the medical field about the protection of the patient's rights during medical research]. Naukovyi zhurnal Khortytskoi natsionalnoi akademii (Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota), 1 (4). Available at: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-4 (in Ukrainian)

Переглядів статті: 245
Завантажень PDF: 164
Опубліковано
2022-08-30
Як цитувати
Машта, Н., Жданюк, В., & Паш, Р. (2022). ОРГАНІЗАЦІЯ ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ ЯК ФУНКЦІЯ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я. Економіка та суспільство, (42). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-29
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ