ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОРГАНІЗАЦІЇ ТУРИСТИЧНИХ ПОДОРОЖЕЙ
Анотація
Досліджено сучасні тенденції цифровізації туризму, встановлено взаємозв’язок між рівнем технологічної інтеграції та якістю туристичного сервісу. Виявлено, що застосування ГІС, аналітики великих даних і мобільних платформ забезпечує формування динамічних маршрутів, оптимізацію транспортних потоків та підвищення клієнтоорієнтованості. Доведено, що ефективна цифрова екосистема туризму потребує інтероперабельності даних, відкритих API, інтелектуальної аналітики й автоматизованого моніторингу якості послуг.Встановлено, що цифровізація туризму є ключовим чинником підвищення якості сервісу, прозорості управління й конкурентоспроможності дестинацій. Виявлено основні бар’єри - фрагментація нормативної бази, технічну несумісність систем і низьку координацію між державним та приватним секторами. Доведено необхідність переходу до системного управління туристичною інфраструктурою на основі даних та когнітивної аналітики.
Посилання
Petrukha N., Zhmaiev A., Synkevych M. Innovative Approaches to IT Project Management Using Agile Project and Management Methods. Science and Technology Today. 2024. № 8(36). P. 824–839. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2024-8(36)-824-839.
Долинська О. Сучасні тенденції організації туристичних подорожей у контексті цифрової трансформації та сталого розвитку. Економікатасуспільство. 2025. Вип. 77. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-77-15.
Паньків Н., Гуменяк В. Діджиталізація туристичних маршрутів в Україні: сучасний стан та тенденції розвитку. Development Service Industry Management. 2024. Вип. 1. С. 253–267. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2024-5(37).
Токмакова І. В., Войтов І. М., Стратієнко Т. І., Давидова К. О. Цифровізація як нова парадигма управління підприємствами туристичної індустрії. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2022. Вип. 78–79. С. 167–178. DOI: https://doi.org/10.18664/btie.78-79.282628.
Цвілий С., Жилко О., Зайцева В. Використання цифрових технологій в післявоєнному відновленні індустрії туризму. Вісник СНАУ. Економіка і менеджмент. 2023. Вип. 3, № 95. С. 21–25. DOI: https://doi.org/10.32782/bsnau.2023.3.3.
Тищук І., Ільїна О. Digital-технології у сучасному туристичному бізнесі: особливості розвитку та перспективи. Економічний форум. 2023. Т. 13, № 4. С. 38–49. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2023-4-5.
Кучай О. Інтернет-технології та міжнародний туристичний бізнес. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія Історія, економіка, філософія. 2021. Вип. 26. С. 44–56. DOI: https://doi.org/10.32589/2412-9321.26.2021.269887.
Воронкова В. Г., Череп А. В. Креативні цифрові технології як мегатренди розвитку туристичного бізнесу: поширення європейського досвіду в Україні. Humanities Studies. 2020. Вип. 6, № 83. С. 165–179. DOI: https://doi.org/10.26661/hst-2020-6-83-12.
Pencarelli T. The digital revolution in the travel and tourism industry. Information Technology & Tourism. 2020. Vol. 22. P. 455–476. DOI: https://doi.org/10.1007/s40558-019-00160-3.
Opute A., Irene B., Iwu G. Tourism service and digital technologies: A value creation perspective. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure. 2020. Vol. 9(2). P. 1–18. URL: https://pureportal.coventry.ac.uk/en/publications/tourism-service-and-digital-technologies-a-value-creation-perspec. (дата звернення: 01.11.2025)
Ammirato S., Felicetti A. M., Linzalone R., Carlucci D. Digital business models in cultural tourism. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 2022. Vol. 28, № 8. P. 1940–1961. DOI: https://doi.org/10.1108/IJEBR-01-2021-0070.
Gössling S. Technology, ICT and tourism: From big data to the big picture. Journal of Sustainable Tourism. 2020. Vol. 29, № 5. P. 849–858. DOI: https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1865387.
Almeida-Santana A., David-Negre T., Moreno-Gil S. New digital tourism ecosystem: understanding the relationship between information sources and sharing economy platforms. International Journal of Tourism Cities. 2020. Vol. 6, № 2. P. 335–345. DOI: https://doi.org/10.1108/IJTC-09-2019-0173.
How Google Travel helps with travel planning. Google Travel: вебсайт. 2025. URL: https://travel.google/ (датазвернення: 01.11.2025).
Ryanair Holdings Plc – Digital Transformation Strategies report.GlobalData: вебсайт. 2023. URL: https://www.globaldata.com/store/report/ryanair-holdings-plc-enterprise-tech-analysis/ (датазвернення: 01.11.2025).
Online Travel Booking Statistics 2024.TravelPerk Blog: вебсайт. 2024. URL: https://www.travelperk.com/blog/online-travel-booking-statistics/ (дата звернення: 01.11.2025).
Artificial Intelligence (AI) in Tourism Market Size, Share & Trends Report 2024–2030.Grand View Research: вебсайт. 2024. URL: https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/artificial-intelligence-ai-tourism-market-report (датазвернення: 01.11.2025).
Environmental impact report 2023.Google: вебсайт. 2023. URL: https://blog.google/outreach-initiatives/sustainability/environmental-impact-report-2023/ (дата звернення: 01.11.2025).
More ways to drive sustainably and save money with eco-friendly routing.Google Blog: вебсайт. 2022. URL: https://blog.google/around-the-globe/google-europe/eco-friendly-routing-in-europe/ (датазвернення: 01.11.2025).
Travel more sustainably in Europe with Google Maps.Google Blog:вебсайт. 2025. URL: https://blog.google/products/maps/new-maps-updates-for-sustainable-travel-europe/ (датазвернення: 01.11.2025).
Rome2Rio – discover how to get anywhere (агрегованіпоказникимережі).Rome2Rio: вебсайт. 2025. URL: https://www.rome2rio.com/ (датазвернення: 01.11.2025).
Route Planner Tips and Tricks / Tour characteristics (поверхнітапрофільвисот).Komoot: вебсайт. 2024–2025. URL: https://www.komoot.com/help/routeplanner; https://www.komoot.com/tour-characteristics (датазвернення: 01.11.2025).
Petrukha, N., Zhmaiev, A., &Synkevych, M. (2024). Innovative approaches to IT project management using Agile project and management methods. Science and Technology Today, 8(36), 824–839. Available at: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2024-8(36)-824-839 (accessed November 4, 2025).
Dolynska, O. (2025). Suchasnitendentsiiorhanizatsiiturystychnykhpodorozhei u kontekstitsyfrovoitransformatsii ta stalohorozvytku [Modern trends in the organization of tourist travel in the context of digital transformation and sustainable development]. Ekonomika ta suspilstvo, 77. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-77-15. (accessed November 4, 2025).
Pankiv, N., &Humeniak, V. (2024). Didzhytalizatsiiaturystychnykhmarshrutiv v Ukraini: suchasnyistan ta tendentsiirozvytku [Digitalization of tourist routes in Ukraine: current state and development trends]. Development Service Industry Management, 1, 253–267.Available at: https://doi.org/10.31891/dsim-2024-5(37). (accessed November 1, 2025).
Tokmakova, I. V., Voitov, I. M., Stratienko, T. I., &Davydova, K. O. (2022). Tsyfrovizatsiiaiak nova paradyhmaupravlinniapidpryiemstvamyturystychnoiindustrii [Digitalization as a new paradigm of enterprise management in the tourism industry]. Visnykekonomikytransportuipromyslovosti, 78–79, 167–178.Available at: https://doi.org/10.18664/btie.78-79.282628. (accessed November 1, 2025).
Tsvylii, S., Zhylko, O., &Zaitseva, V. (2023). Vykorystanniatsyfrovykhtekhnolohii v pisliavoiennomuvidnovlenniindustriituryzmu [Use of digital technologies in the post-war recovery of the tourism industry]. Visnyk SNAU. Ekonomikaimenedzhment, 3(95), 21–25. Available at: https://doi.org/10.32782/bsnau.2023.3.3. (accessed November 3, 2025).
Tyshchuk, I., &Ilina, O. (2023). Digital-tekhnolohii u suchasnomuturystychnomubiznesi: osoblyvostirozvytku ta perspektyvy [Digital technologies in modern tourism business: features of development and prospects]. Ekonomichnyi forum, 13(4), 38–49. Available at: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2023-4-5(accessed November 3, 2025).
Kuchai, O. (2021). Internet-tekhnolohii ta mizhnarodnyiturystychnyibiznes [Internet technologies and international tourism business]. VisnykKyivskohonatsionalnoholinhvistychnohouniversytetu. Seriia: Istoriia, ekonomika, filosofiia, 26, 44–56. Available at: https://doi.org/10.32589/2412-9321.26.2021.269887(accessed November 1, 2025).
Voronkova, V. H., &Cherep, A. V. (2020). Kreatyvnitsyfrovitekhnolohiiiakmehatrendyrozvytkuturystychnohobiznesu: poshyrenniaievropeiskohodosvidu v Ukraini [Creative digital technologies as megatrends of tourism business development: dissemination of European experience in Ukraine]. Humanities Studies, 6(83), 165–179. Available at: https://doi.org/10.26661/hst-2020-6-83-12. (accessed November 5, 2025).
Pencarelli, T. (2020). The digital revolution in the travel and tourism industry. Information Technology & Tourism, 22, 455–476Available at:https://doi.org/10.1007/s40558-019-00160-3 (accessed November 1, 2025).
Opute, A., Irene, B., &Iwu, G. (2020). Tourism service and digital technologies: A value creation perspective. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 9(2), 1–18. Available at: https://pureportal.coventry.ac.uk/en/publications/tourism-service-and-digital-technologies-a-value-creation-perspec(accessed November 2, 2025).
Ammirato, S., Felicetti, A. M., Linzalone, R., & Carlucci, D. (2022). Digital business models in cultural tourism. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 28(8), 1940–1961. Available at: https://doi.org/10.1108/IJEBR-01-2021-0070 (accessed November 1, 2025).
Gössling, S. (2020). Technology, ICT and tourism: From big data to the big picture. Journal of Sustainable Tourism, 29(5), 849–858. Available at: https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1865387 (accessed November 2, 2025).
Almeida-Santana, A., David-Negre, T., & Moreno-Gil, S. (2020). New digital tourism ecosystem: Understanding the relationship between information sources and sharing economy platforms. International Journal of Tourism Cities, 6(2), 335–345. Available at: https://doi.org/10.1108/IJTC-09-2019-0173 (accessed November 1, 2025).
Google Travel. (2025). How Google Travel helps with travel planning. Available at: https://travel.google/(accessed November 1, 2025).
GlobalData. (2023). Ryanair Holdings Plc – Digital Transformation Strategies Report.Available at: https://www.globaldata.com/store/report/ryanair-holdings-plc-enterprise-tech-analysis/(accessed November 1, 2025).
TravelPerk Blog. (2024). Online Travel Booking Statistics 2024.Available at:https://www.travelperk.com/blog/online-travel-booking-statistics/(accessed November 5, 2025).
Grand View Research. (2024). Artificial Intelligence (AI) in Tourism Market Size, Share & Trends Report 2024–2030.Available at: https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/artificial-intelligence-ai-tourism-market-report(accessed November 1, 2025).
Google. (2023). Environmental Impact Report 2023.Available at: https://blog.google/outreach-initiatives/sustainability/environmental-impact-report-2023/(accessed November 3, 2025).
Google Blog. (2022). More ways to drive sustainably and save money with eco-friendly routing.Available at: https://blog.google/around-the-globe/google-europe/eco-friendly-routing-in-europe/(accessed November 1, 2025).
Google Blog. (2025). Travel more sustainably in Europe with Google Maps.Available at: https://blog.google/products/maps/new-maps-updates-for-sustainable-travel-europe/(accessed November 1, 2025).
Rome2Rio. (2025). Rome2Rio – discover how to get anywhere (aggregated network metrics).Available at: https://www.rome2rio.com/(accessed November 1, 2025)
Komoot. (2024–2025). Route Planner Tips and Tricks / Tour characteristics (surface and elevation profile).Available at: https://www.komoot.com/help/routeplanner; https://www.komoot.com/tour-characteristics (accessed November 4, 2025).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

