ЕКОНОМІКО-СТАТИСТИЧНИЙ АНАЛІЗ РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ
Анотація
Стаття присвячена економіко-статистичному аналізу ринку освітніх послуг в сучасних умовах. Доведено істотність впливу державного фінансування, економічних криз, торговельних війн та військових конфліктів на національну систему освіти. Встановлено, що виважена бюджетна політика дозволяє оптимізувати витрати на заклади освіти та забезпечити сталий розвиток у довгостроковій перспективі. Проведено порівняльний аналіз України та розвинених країн світу за часткою державних витрат на освіту, а також обґрунтовано доцільність проведення порівняльного аналізу в абсолютних величинах. Встановлено високі позиції України у глобальному середовищі за часткою населення з вищою освітою та здобувачами бакалаврського і магістерського ступенів. Здійснено порівняння розміру середньомісячної заробітної плати викладачів за країнами Східної Європи та констатується дуже низький рівень даного показника для викладачів в Україні.
Посилання
Rumbley, L. E., Altbach, P. G., Reisberg, L., Leask, B. Trends in global higher education and the future of internationalization: Beyond 2020. The handbook of international higher education. 2023. P. 3–22.
Qudratova, G. The importance of econometric research in studying the competitiveness of higher education institutions. International Journal of Artificial Intelligence. 2025. 1(2). Р. 305–307. URL: https://www.academicpublishers.org/journals/index.php/ijai/article/view/3223 (дата звернення: 15.05.2025).
Maatuk, A.M., Elberkawi, E.K., Aljawarneh, S. et al. The COVID-19 pandemic and E-learning: challenges and opportunities from the perspective of students and instructors. J Comput High Educ. 2022. 34. P. 21–38. URL: https://doi.org/10.1007/s12528-021-09274-2 (дата звернення: 15.05.2025).
Gonzales V., Ruitval A. et al. Validation of the instrument for the evaluation of satisfaction with the quality of educational services. uct [online]. 2025. vol.29. P.30–38. URL: https://doi.org/10.47460/uct.v29i126.882 (дата звернення: 15.05.2025).
Горна, М. О., Іщук, Я. В. Використання статистичних методів для аналізу впровадження реформ Нової української школи. Статистика України. 2022. C. 95(4), 43–52. URL: https://doi.org/10.31767/su.4(95)2021.04.05 (дата звернення: 15.05.2025).
Несторенко, Т., Чукурна, О., Ромах, В. Формування ринку освітніх послуг України на сучасному етапі. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences. 2022. 304(2(2). C. 41–48. URL: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-07 (дата звернення: 15.05.2025).
Гриценко К. Г., Сидоренко А. А., Гриценко А. К. Моделювання структурними рівняннями впливу процесу цифровізації на розвиток ринку освітніх послуг. Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 4. С. 143−151. URL: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2022.4-15 (дата звернення: 15.05.2025).
Government expenditure on education, total (% of government expenditure). URL: https://data.worldbank.org/indicator/SE.XPD.TOTL.GB.ZS?end=2023&name_desc=false&start=2023&view=bar (дата звернення: 15.05.2025).
Gross domestic product 2022. URL: https://databankfiles.worldbank.org/public/ddpext_download/GDP.pdf (дата звернення: 15.05.2025).
Share of people with tertiary education in OECD and affiliated countries in 2022, by country. URL: https://www.statista.com/statistics/1227287/share-of-people-with-tertiary-education-in-oecd-countries-by-country/ (дата звернення: 15.05.2025).
Market report Ukraine. URL: https://www.educationfair.net/market-reports/europe/ukraine/ (дата звернення: 15.05.2025).
Teacher Salaries Around the World 2024. URL: https://etateach.com/teacher-salaries-around-the-world-2024.html (дата звернення: 15.05.2025).
Вища та фахова передвища освіта в Україні у 2024 році. Статистична інформація. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 15.05.2025).
Яку форму навчання обрали батьки для своїх дітей? Перші результати опитування батьків, які знаходяться в Україні. URL: https://eo.gov.ua/yaku-formu-navchannia-obraly-batky-dlia-svoikh-ditey-pershi-rezultaty-opytuvannia-batkiv-iaki-znakhodiatsia-v-ukraini/2022/08/09/ (дата звернення: 15.05.2025).
Метрошколи, школи-пансіони й ротаційні моделі дистанційного навчання: які нові види закладів освіти та формати навчання з’явилися в Україні під час війни. URL: https://nus.org.ua/2024/10/03/metroshkoly-shkoly-pansiony-j-rotatsijni-modeli-dystantsijnogo-navchannya-yaki-novi-vydy-zakladiv-osvity-ta-formaty-navchannya-z-yavylysya-v-ukrayini-pid-chas-vijny/ (дата звернення: 15.05.2025).
Менше ніж 10% українських шкіл працюють повністю дистанційно – Андрій Сташків. URL: https://nus.org.ua/2024/08/07/menshe-nizh-10-ukrayinskyh-shkil-pratsyuyut-povnistyu-dystantsijno-andrij-stashkiv/#:~: (дата звернення: 15.05.2025).
Американські освітні платформи Coursera та EdX закриваються для Росії і надають безкоштовний доступ для українців. URL: https://shotam.info/amerykanski-osvitni-platformy-coursera-ta-edx-zakryvaiutsia-dlia-rosii-i-nadaiut-bezkoshtovnyy-dostup-dlia-ukraintsiv/ (дата:
Rumbley, L. E., Altbach, P. G., Reisberg, L., & Leask, B. (2023). Trends in global higher education and the future of internationalization: Beyond 2020. The handbook of international higher education, 3–22.
Qudratova, G. (2025). The importance of econometric research in studying the competitiveness of higher education institutions. International Journal of Artificial Intelligence, 1(2), 305–307. Available at: https://www.academicpublishers.org/journals/index.php/ijai/article/view/3223 (accessed May 15, 2025).
Maatuk, A.M., Elberkawi, E.K., Aljawarneh, S. et al. (2022). The COVID-19 pandemic and E-learning: challenges and opportunities from the perspective of students and instructors. J Comput High Educ, 34, 21–38. Available at: https://doi.org/10.1007/s12528-021-09274-2 (accessed May 15, 2025).
Gonzales V., Alfredo Ruitval A. et al. (2025). Validation of the instrument for the evaluation of satisfaction with the quality of educational services. uct [online], vol.29, n.126, 30–38. Available at: https://doi.org/10.47460/uct.v29i126.882 (accessed May 15, 2025).
Horna, M. O., Ishchuk, Ya. V. (2022) Vykorystannia statystychnykh metodiv dlia analizu vprovadzhennia reform Novoi ukrainskoi shkoly [The use of statistical methods for analyzing the implementation of New Ukrainian School reforms]. Statystyka Ukrainy, no 4(95), pp. 43–52. Available at: https://doi.org/10.31767/su.4(95)2021.04.05 (accessed May 15, 2025).
Nesterenko, T., Chukurna, O., Romakh, V. (2022) Formuvannia rynku osvitnikh posluh Ukrainy na suchasnomu etapi [Formation of the market of educational services in Ukraine at the current stage]. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, no 304(2(2)), pp. 41–48. Available at: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-07 (accessed May 15, 2025).
Hrytsenko, K. H., Sydorenko, A. A., Hrytsenko, A. K. (2022) Modeliuvannia strukturnymy rivnianniamy vplyvu protsesu tsyfrovizatsii na rozvytok rynku osvitnikh posluh [Modeling the impact of the digitalization process on the development of the educational services market using structural equations]. Visnyk Sumskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomika, no 4, pp. 143–151. Available at: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2022.4-15 (accessed May 15, 2025).
Government expenditure on education, total (% of government expenditure). Available at: https://data.worldbank.org/indicator/SE.XPD.TOTL.GB.ZS?end=2023&name_desc=false&start=2023&view=bar (accessed May 15, 2025).
Gross domestic product 2022. Available at: https://databankfiles.worldbank.org/public/ddpext_download/GDP.pdf (accessed May 15, 2025).
Share of people with tertiary education in OECD and affiliated countries in 2022, by country. Available at: https://www.statista.com/statistics/1227287/share-of-people-with-tertiary-education-in-oecd-countries-by-country/ (accessed May 15, 2025).
Market report Ukraine. Available at: https://www.educationfair.net/market-reports/europe/ukraine/ (accessed May 15, 2025).
Teacher Salaries Around the World 2024. Available at: https://etateach.com/teacher-salaries-around-the-world-2024.html (accessed May 15, 2025).
Vyshcha ta fakhova peredvyshcha osvita v Ukraini u 2024 rotsi. Statystychna informatsiia [Higher and professional pre-higher education in Ukraine in 2024. Statistical information]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed May 15, 2025).
Yaku formu navchannia obraly batky dlia svoikh ditei? Pershi rezultaty opytuvannia batkiv, yaki znakhodiatsia v Ukraini [What form of education did parents choose for their children? First results of a survey of parents in Ukraine]. Available at: https://eo.gov.ua/yaku-formu-navchannia-obraly-batky-dlia-svoikh-ditey-pershi-rezultaty-opytuvannia-batkiv-iaki-znakhodiatsia-v-ukraini/2022/08/09/ (accessed May 15, 2025).
Metroshkoly, shkoly-pansiony y rotatsiini modeli dystantsiinoho navchannia: yaki novi vydy zakladiv osvity ta formaty navchannia ziavylysia v Ukraini pid chas viiny [Metro schools, boarding schools and rotational models of distance learning: what new types of educational institutions and learning formats appeared in Ukraine during the war]. Available at: https://nus.org.ua/2024/10/03/metroshkoly-shkoly-pansiony-j-rotatsijni-modeli-dystantsijnogo-navchannya-yaki-novi-vydy-zakladiv-osvity-ta-formaty-navchannya-z-yavylysya-v-ukrayini-pid-chas-vijny/ (accessed May 15, 2025).
Menshe nizh 10% ukrainskykh shkil pratsiuiut povnistiu dystantsiino – Andrii Stashkiv [Less than 10% of Ukrainian schools operate completely remotely – Andriy Stashkiv]. Available at: https://nus.org.ua/2024/08/07/menshe-nizh-10-ukrayinskyh-shkil-pratsyuyut-povnistyu-dystantsijno-andrij-stashkiv/#:~: (accessed May 15, 2025).
Amerykanski osvitni platformy Coursera ta EdX zakryvaiutsia dlia Rosii i nadaiut bezkoshtovnyi dostup dlia ukraintsiv [American educational platforms Coursera and EdX are closing to Russia and providing free access to Ukrainians]. Available at: https://shotam.info/amerykanski-osvitni-platformy-coursera-ta-edx-zakryvaiutsia-dlia-rosii-i-nadaiut-bezkoshtovnyy-dostup-dlia-ukraintsiv/ (accessed May 15, 2025).

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.