МЕТОДИКА МОДЕЛЮВАННЯ СТРАТЕГІЧНИХ ДІЙ ПІДПРИЄМСТВ НА МІЖНАРОДНОМУ РИНКУ

Ключові слова: сталий розвиток, завдання лінійного програмування, цільова функція, оптимізація витрат, резервні можливості підприємства

Анотація

У сучасних умовах глобалізації та динамічних змін на міжнародних ринках підприємства стикаються з низкою викликів, що вимагають застосування ефективних стратегій управління. Постійне підвищення стохастичності основних процесів, що визначають засади функціонування підприємств на міжнародному ринку, зумовлює необхідність пошуку та апробування інноваційних методів моделювання стратегічних дій. Особливого значення набувають інструменти, що дозволяють підприємствам розробляти оптимальні плани дій з урахуванням численних факторів. Відтак метою цієї статті є обґрунтування доцільності застосування методики лінійного програмування для моделювання всіх можливих стратегічних дій підприємств на міжнародному ринку та визначення основних підходів до її реалізації. У межах дослідження констатовано, що перевагами моделювання стратегічних дій підприємств на міжнародному ринку за задачами лінійного програмування (ЗЛП) є інформативність щодо оптимізації сукупності послідовних заходів, рішень або операцій, які підприємство застосовує або планує застосувати для досягнення своїх стратегічних цілей. Основою моделювання є оптимізаційне перетворення через методи ЗЛП низки субмоделей для кожної стратегічної задачі з урахуванням чутливості їх вхідних умов до дії ключових факторів. Дієвість лінійного програмування зумовлена тим, що кожен із визначених наборів стратегічних дій завжди відповідає вимогам і обмеженням ринку. Констатовано, що за таких умов можливо побудувати алгоритми керування, релевантні змісту зовнішньоекономічної діяльності підприємств — від виробництва та логістики до маркетингу і продажів. Авторами проілюстровано, що навіть коректний запис субмоделі кожної досліджуваної стратегічної задачі допомагає керівництву підприємства швидко оцінити її ефективність та, за потреби, відкоригувати з урахуванням чутливості до змін у різних параметрах (наприклад, ціни на сировину, курсу валют, податків тощо). Коректний запис субмоделі надає можливість програмувати її поведінку та чітко контролювати кожен етап реалізації стратегічної дії підприємств на міжнародному ринку.

Посилання

Hetmantsev V.D. (2001) Liniyna alhebra i liniyne prohramuvannya [Linear algebra and linear programming]. Navchalʹnyy posibnyk [Textbook]. Kyiv.: Lybid. 256 p. (in Ukrainian).

Ivchenko I.YU. (2007) Matematychne prohramuvannya [Mathematical Programming]. Navchalʹnyy posibnyk [Textbook]. Kyiv.: Tsentr uchbovoyi literatury, 232 p. (in Ukrainian).

Krasnyak O.P., Kurylo N.F. (2018) Udoskonalennya systemy upravlinnya zovnishnʹoekonomichnoyu diyalʹnistyu pidpryyemstv Vinnytsʹkoyi oblasti [Improving the management system of foreign economic activities of enterprises of Vinnytsia region]. Efektyvna ekonomika, no 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6678 (accessed December 14, 2024).

Kuzʹmin O.YE., Horbalʹ N.I. (2004) Upravlinnya mizhnarodnoyu konkurentospromozhnistyu pidpryyemstva (orhanizatsiyi) [Management of the international competitiveness of an enterprise (organization)]. Navchalʹnyy posibnyk [Textbook]. Lviv: Lviv Polytechnic National University, 96 p. (in Ukrainian).

Liseniy, YE., Vinnychenko, L. (2023). Metodyka doslidzhennya stratehichnoyi otsinky pidpryyemstva na prykladi tov «instytut simeynoyi psykholohiyi ta konsulʹtuvannya» [Methodology of research into strategic enterprise assessment using the example of the LLC "Institute of Family Psychology and Consulting"]. Ekonomika ta suspilʹstvo, no. 50. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-73 (accessed December 14, 2024).

Nakonechnyy S.I., Savina S.S. (2005) Matematychne prohramuvannya [Mathematical Programming]. Navchalʹnyy posibnyk [Textbook], Kyiv.: KNEU, 452 p. (in Ukrainian).

Raykovsʹka I.T. (2015) Modelʹ suchasnoho stratehichnoho upravlinnya pidpryyemstvom: zmist i komponenty [Model of modern strategic management of the enterprise: content and components]. Visnyk Zhytomyrsʹkoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, no. 3(73), pp. 106–117.

Chukhlata ZH.H. (2018) Osoblyvosti stratehichnoho upravlinnya pidpryyemstvom v suchasnykh umovakh [Peculiarities of strategic enterprise management in modern conditions]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, no. 62, pp. 362–367.

Гетманцев В.Д. Лінійна алгебра і лінійне програмування.: Навчальний посібник. Київ.: Либідь. 2021, 256 с.

Івченко І.Ю. Математичне програмування.: Навчальний посібник.- Київ.:Центр учбової літератури, 2007, 232 с.

Красняк О. П., Курило Н. Ф. Удосконалення системи управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємств Вінницької області. Ефективна економіка. 2018. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6678 (дата звернення: 14.11.2024).

Кузьмін О.Є., Горбаль Н.І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства (організації). Навчальний посібник. Львів: НУ «Львівська політехніка», 2004. 96 с.

Лісений, Є., Вінниченко, Л. Методика дослідження стратегічної оцінки підприємства на прикладі тов «інститут сімейної психології та консультування». Економіка та суспільство, 2023. № 50. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-73 (дата звернення: 14.12.2024).

Наконечний С.І., Савіна С.С. Математичне програмування.: Навчальний посібник, Київ.:КНЕУ, 2025, 452с.

Райковська І.Т. Модель сучасного стратегічного управління підприємством: зміст і компоненти. Вісник Житомирського державного технологічного університету. 2015. № 3(73). С. 106–117.

Чухлата Ж.Г. Особливості стратегічного управління підприємством в сучасних умовах. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2018. № 62. С. 362–367.

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Кулініч, Т., & Обушок, І. (2025). МЕТОДИКА МОДЕЛЮВАННЯ СТРАТЕГІЧНИХ ДІЙ ПІДПРИЄМСТВ НА МІЖНАРОДНОМУ РИНКУ. Економіка та суспільство, (73). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-73-30
Розділ
МІЖНАРОДНІ ЕКОНОМІЧНІ ВІДНОСИНИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають