ІННОВАЦІЙНІ ІНСТРУМЕНТИ ОНЛАЙН РІТЕЙЛУ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІКИ

Ключові слова: цифрові інструменти, інноваційні інструменти, онлайн рітейл, цифрова трансформація, Інтернет-комерція, Інтернет-торгівля, онлайн покупка, Інтернет-користувачі

Анотація

У статті досліджено інноваційні траєкторії розвитку і підтримки онлайн рітейлу в Україні, серед чого названо інституційну підтримку, автоматизацію і цифровізацію продажів, віртуальну, доповнену й змішану реальності. Проаналізовано відкритті дані орієнтовних витрат покупців через Інтернет в розрізі категорій товарів у 2024 р., та ключові чинники, що спонукали до онлайн покупок населення. Аргументовано необхідність активного практичного використання інноваційних інструментів підтримки онлайн рітейлу в умовах цифрової трансформації економіки. Висунуто гіпотезу, що автоматизація та цифровізація онлайн рітейлу дає змогу заощадити час. Автори наголошують на тому, що в умовах реалізації Цілей сталого розвитку важливим є здорова соціальна позиція онлайн рітейлу, адже наразі спостерігається в суспільстві схильність до розумного, ощадливого та екологічного споживання товарів й отримання послуг.

Посилання

Тисячна Т. Українці витратили на інтернет-замовлення майже 200 млрд грн. LIGA.net, 01 березня 2024. URL: https://biz.liga.net/ua/all/all/article/ukraintsi-vytratyly-na-internet-zamovlennia-maizhe-200-mlrd-hrn (дата звернення: 15.01.2025).

Вишняков О. Вплив інфляції на ритейл: як бізнес адаптується до нових умов. Українська правда. Економічна правда, 01 жовтня 2024. URL: https://epravda.com.ua/columns/2024/10/01/719986/ (дата звернення: 15.01.2025).

Глушко С. Частина ринкової системи: про ритейл простими словами. HOLD, 07 травня 2024. URL: https://hold.com.ua/ua/pro-ritejl (дата звернення: 16.01.2025).

Botti A., Parente R., Vesci R. (eds.) How to do business in digital era?: a casebook. Second edition. Salerno-Cracow: Cracow University of Economics. 2023. URL: https://ted.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2023/12/Casebook_rev_2nd_web.pdf (accessed 10.01.2025).

Magliocca P. (eds.) Doing business digitally: a textbook. Second edition. Foggia-Cracow: Małopolska School of Public Administration, Cracow University of Economics. 2023. URL: https://ted.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2023/12/Textbook_2nd_ed.pdf (accessed 10.01.2025).

Herold D.M. (eds.) Digital Entrepreneurship: Curriculum. Vienna-Cracow: Cracow University of Economics. 2022. URL: https://ted.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2023/12/Curriculum_Book_v1.1_web.pdf (accessed 10.01.2025).

Краус К.М., Краус Н.М., Манжура О.В. Електронна комерція та інтернет-торгівля: навчально-методичний посібник. Київ: Аграр Медіа Груп, 2021. 454 с.

Краус К.М., Краус Н.М., Марченко О.В. Становлення Індустрії Х.0 на засадах інноваційно-цифрової підприємницької діяльності та віртуальної мобільності. Бізнес Інформ. 2021. № 6. С. 50–58. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-6-50-58.

Краус К.М., Краус Н.М., Кирилюк Є.М. Підприємництво. Індустрія. Економіка: імперативи інституціональних змін та феноменологія цифрової трансформації: монографія. Полтава: ПП “Астрая”, 2024. 320 с.

Лубянський О.В. Онлайн-ритейл: етимологія поняття, сутність та види. Економічний простір. 2024. Вип. 196. URL: https://economic-prostir.com.ua/wp-content/uploads/2025/01/196-193-198-lubyanskyj.pdf (дата звернення: 17.01.2025).

Ткачук С.В., Стахурська С.А., Стахурська В.О. Інновації в організації рітейл-сервісу як відповідь на вимоги розвитку ринку. Інтелект ХХІ. 2020. № 1. С. 131–136. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8801/2020-1.24.

Ткачук С.В., Стахурська С.А. Маркетингова політика просування в сфері онлайн-ритейлу. Інтернаука. 2024. № 1. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2024-1-9583.

Ткачук С. Бізнес-модель “О+О” у сфері ритейл-маркетингу. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-7.

Жук А. Товарообіг зріс на 100 млрд гривень і 487 торгових об’єктів – Жук про український ритейл. Українське радіо, 12 серпня 2024. URL: https://ukr.radio/news.html?newsID=105045 (дата звернення: 17.01.2025).

Hagen D., Spierings B., Weltevreden J., Risselada A., Atzema O. What drives consumers to use local online retail platforms? The influence of non-place-specific and place-specific motives. Journal of Retailing and Consumer Services. 2024. Vol. 77. Art. 103649. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2023.103649.

Ratchford B., Soysal G., Zentner A., Gauri D.K. Online and offline retailing: What we know and directions for future research. Journal of Retailing, 2022. Vol. 98, Iss. 1. pp. 152–177. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2022.02.007.

Ключові цифри та тренди e-commerce 2024. UA-Retail.com, 08 січня 2024. URL: https://ua-retail.com/2024/10/kliuchovi-tsyfry-ta-trendy-e-commerce-2024/ (дата звернення: 18.01.2025).

Поручинська І.В., Поручинський В.І., Слащук А.М. Сучасні тенденції розвитку мережевого ритейлу: український та світовий досвід. Наукові праці МАУП. Економічні науки. 2023. № 2 (69). DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4536/69-8.

Савицька Н.Л. Драйвери та бар’єри розвитку онлайн-ритейлу: теоретико-методичний аспект. Бізнес Інформ. 2014. № 10. С. 236–241. URL: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/16718 (дата звернення: 14.01.2025).

Tysiachna T. (2024) Ukraintsi vytratyly na internet-zamovlennia maizhe 200 mlrd hrn [Ukrainians spent almost UAH 200 billion on online orders]. LIGA.net, March 01, 2024. Available at: https://biz.liga.net/ua/all/all/article/ukraintsi-vytratyly-na-internet-zamovlennia-maizhe-200-mlrd-hrn (accessed January 15, 2025).

Vyshniakov O. (2024) Vplyv infliatsii na ryteil: yak biznes adaptuietsia do novykh umov [The impact of inflation on retail: how business adapts to new conditions]. Ukrainska pravda. Ekonomichna pravda, October 01, 2024. Available at: https://epravda.com.ua/columns/2024/10/01/719986/ (accessed January 15, 2025).

Glushko S. (2024) Chastyna rynkovoi systemy: pro ryteil prostymy slovamy [Part of the market system: about retail in simple words]. HOLD, May 07, 2024. Available at: https://hold.com.ua/ua/pro-ritejl (accessed January 16, 2025).

Botti A., Parente R., Vesci R. (Eds.) (2023) How to do business in digital era?: a casebook. Second edition. Salerno-Cracow : Cracow University of Economics. Available at: https://ted.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2023/12/Casebook_rev_2nd_web.pdf (accessed January 10, 2025).

Magliocca P. (Eds.) (2023) Doing business digitally: a textbook. Second edition. Foggia-Cracow : Małopolska School of Public Administration, Cracow University of Economics. Available at: https://ted.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2023/12/Textbook_2nd_ed.pdf (accessed January 10, 2025).

Herold D.M. (eds.) (2022) Digital Entrepreneurship: Curriculum. Vienna-Cracow: Cracow University of Economics. Available at: https://ted.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2023/12/Curriculum_Book_v1.1_web.pdf (accessed January 10, 2025).

Kraus K.M., Kraus N.M., Manzhura O.V. (2021) Elektronna komertsiia ta internet-torhivlia [E-commerce and online trading]. Kyiv : Agrar Media Group. 454 p.

Kraus K.M., Kraus N.M., Marchenko O.V. (2021) Stanovlennia Industrii Kh.0 na zasadakh innovatsiino-tsyfrovoi pidpryiemnytskoi diialnosti ta virtualnoi mobilnosti [The formation of Industry X.0 on the basis of innovative digital entrepreneurship and virtual mobility]. Biznes Inform, no. 6, pp. 50–58. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-6-50-58.

Kraus K.M., Kraus N.M., Kyryliuk Ye.M. (2024) Pidpryiemnytstvo. Industriia. Ekonomika: imperatyvy instytutsionalnykh zmin ta fenomenolohiia tsyfrovoi transformatsii [Entrepreneurship. Industry. Economy: Imperatives of Institutional Change and Phenomenology of Digital Transformation]. Poltava: PP “Astraya”. 320 p.

Lubyansky O.V. (2024) Onlain-ryteil: etymolohiia poniattia, sutnist ta vydy [Online retail: etymology of the concept, essence and types]. Ekonomichnyi prostir, vol. 196. Available at: https://economic-prostir.com.ua/wp-content/uploads/2025/01/196-193-198-lubyanskyj.pdf (accessed January 17, 2025).

Tkachuk S.V., Stakhurska S.A., Stakhurska V.O. (2020) Innovatsii v orhanizatsii riteil-servisu yak vidpovid na vymohy rozvytku rynku [Innovations in the organization of retail service as a response to the requirements of market development]. Intelekt ХХІ, no. 1, pp. 131–136. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8801/2020-1.24.

Tkachuk S.V., Stakhurska S.A. (2024) Marketynhova polityka prosuvannia v sferi onlain-ryteilu [Marketing promotion policy in the field of online retail]. Internauka, no. 1. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2024-1-9583.

Tkachuk S. (2023) Biznes-model “O+O” u sferi ryteil-marketynhu [“O+O” business model in retail marketing]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-7.

Zhuk A. (2024) Tovaroobih zris na 100 mlrd hryven i 487 torhovykh obiektiv – Zhuk pro ukrainskyi ryteil [Trade turnover increased by 100 billion hryvnias and 487 retail outlets – Zhuk about Ukrainian retail]. Ukrainske radio, August 12, 2024. Available at: https://ukr.radio/news.html?newsID=105045 (accessed January 17, 2025).

Hagen D., Spierings B., Weltevreden J., Risselada A., Atzema O. (2024) What drives consumers to use local online retail platforms? The influence of non-place-specific and place-specific motives. Journal of Retailing and Consumer Services, vol. 77, Art. 103649. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2023.103649.

Ratchford B., Soysal G., Zentner A., Gauri D.K. (2022) Online and offline retailing: What we know and directions for future research. Journal of Retailing, vol. 98, Iss. 1, pp. 152–177. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2022.02.007.

Kliuchovi tsyfry ta trendy e-commerce 2024 (2024) [Key figures and e-commerce trends 2024]. UA-Retail.com, January 08, 2024. Available at: https://ua-retail.com/2024/10/kliuchovi-tsyfry-ta-trendy-e-commerce-2024/ (accessed January 18, 2025).

Poruchynska I.V., Poruchynskyi V.I., Slashchuk A.M. (2023) Suchasni tendentsii rozvytku merezhevoho ryteilu: ukrainskyi ta svitovyi dosvid [Modern trends in the development of network retail: Ukrainian and global experience]. Naukovi pratsi MAUP. Ekonomichni nauky, no. 2 (69). DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4536/69-8.

Savytska N.L. (2014) Draivery ta bariery rozvytku onlain-ryteilu: teoretyko-metodychnyi aspekt [Drivers and barriers to the development of online retail: theoretical and methodological aspect]. Biznes Inform, no. 10, pp. 236–241. Available at: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/16718 (accessed January 14, 2025).

Переглядів статті: 17
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2025-01-27
Як цитувати
Радзіховська, Ю., & Вознюк, А. (2025). ІННОВАЦІЙНІ ІНСТРУМЕНТИ ОНЛАЙН РІТЕЙЛУ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІКИ. Економіка та суспільство, (71). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-174
Розділ
ЕКОНОМІКА