INNOVATIVE ONLINE RETAIL TOOLS IN THE CONDITIONS OF DIGITAL TRANSFORMATION OF THE ECONOMY
Abstract
The article explores the innovative basic trajectories of development and support of online retail in Ukraine, including institutional support, automation and digitalization of sales, virtual, augmented and mixed reality. It points out the popularization of Internet commerce and online retail, which are caused by customer orientation, the complexity of the sales system, the possibility of quick pre-sales and after-sales consultation, and prompt access to relevant information. At the same time, it is noted that the owners of this type of business are interested in reduced workloads and generally having a small staff at their disposal in order to save their own financial resources. The open data on estimated spending by buyers via the Internet in terms of some categories of goods in 2024 and the key factors that prompted the population to make online purchases are analyzed. The need for active practical use of innovative tools to support online retail in the context of the digital transformation of the economy is argued. The hypothesis is put forward that automation and digitalization of online retail allows you to save time. At the same time, business processes are improving, and the work of employees becomes more accurate and ideal in working with customers. In order for online retail to develop, it is necessary to systematically support those who implement it and train those who want to “enter” this business. To do this, it is worth supporting the online retail community through involvement in the work of the digital platforms on which they work. After all, there they conduct their business activities, implement advertising policies, analyze the latest trends in trade, and study market analytics. The authors emphasize that in the context of implementing the Sustainable Development Goals, the healthy social position of online retail remains no less important, because currently there is a tendency in society to rational, economical, and environmentally friendly consumption of goods and services. The decision to purchase goods or not is influenced by the cost of delivery and logistics. Online businesses should implement a policy of promotions, discounts, and gift draws, which could compensate for occasional inconveniences with delivery.
References
Тисячна Т. Українці витратили на інтернет-замовлення майже 200 млрд грн. LIGA.net, 01 березня 2024. URL: https://biz.liga.net/ua/all/all/article/ukraintsi-vytratyly-na-internet-zamovlennia-maizhe-200-mlrd-hrn (дата звернення: 15.01.2025).
Вишняков О. Вплив інфляції на ритейл: як бізнес адаптується до нових умов. Українська правда. Економічна правда, 01 жовтня 2024. URL: https://epravda.com.ua/columns/2024/10/01/719986/ (дата звернення: 15.01.2025).
Глушко С. Частина ринкової системи: про ритейл простими словами. HOLD, 07 травня 2024. URL: https://hold.com.ua/ua/pro-ritejl (дата звернення: 16.01.2025).
Botti A., Parente R., Vesci R. (eds.) How to do business in digital era?: a casebook. Second edition. Salerno-Cracow: Cracow University of Economics. 2023. URL: https://ted.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2023/12/Casebook_rev_2nd_web.pdf (accessed 10.01.2025).
Magliocca P. (eds.) Doing business digitally: a textbook. Second edition. Foggia-Cracow: Małopolska School of Public Administration, Cracow University of Economics. 2023. URL: https://ted.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2023/12/Textbook_2nd_ed.pdf (accessed 10.01.2025).
Herold D.M. (eds.) Digital Entrepreneurship: Curriculum. Vienna-Cracow: Cracow University of Economics. 2022. URL: https://ted.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2023/12/Curriculum_Book_v1.1_web.pdf (accessed 10.01.2025).
Краус К.М., Краус Н.М., Манжура О.В. Електронна комерція та інтернет-торгівля: навчально-методичний посібник. Київ: Аграр Медіа Груп, 2021. 454 с.
Краус К.М., Краус Н.М., Марченко О.В. Становлення Індустрії Х.0 на засадах інноваційно-цифрової підприємницької діяльності та віртуальної мобільності. Бізнес Інформ. 2021. № 6. С. 50–58. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-6-50-58.
Краус К.М., Краус Н.М., Кирилюк Є.М. Підприємництво. Індустрія. Економіка: імперативи інституціональних змін та феноменологія цифрової трансформації: монографія. Полтава: ПП “Астрая”, 2024. 320 с.
Лубянський О.В. Онлайн-ритейл: етимологія поняття, сутність та види. Економічний простір. 2024. Вип. 196. URL: https://economic-prostir.com.ua/wp-content/uploads/2025/01/196-193-198-lubyanskyj.pdf (дата звернення: 17.01.2025).
Ткачук С.В., Стахурська С.А., Стахурська В.О. Інновації в організації рітейл-сервісу як відповідь на вимоги розвитку ринку. Інтелект ХХІ. 2020. № 1. С. 131–136. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8801/2020-1.24.
Ткачук С.В., Стахурська С.А. Маркетингова політика просування в сфері онлайн-ритейлу. Інтернаука. 2024. № 1. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2024-1-9583.
Ткачук С. Бізнес-модель “О+О” у сфері ритейл-маркетингу. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-7.
Жук А. Товарообіг зріс на 100 млрд гривень і 487 торгових об’єктів – Жук про український ритейл. Українське радіо, 12 серпня 2024. URL: https://ukr.radio/news.html?newsID=105045 (дата звернення: 17.01.2025).
Hagen D., Spierings B., Weltevreden J., Risselada A., Atzema O. What drives consumers to use local online retail platforms? The influence of non-place-specific and place-specific motives. Journal of Retailing and Consumer Services. 2024. Vol. 77. Art. 103649. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2023.103649.
Ratchford B., Soysal G., Zentner A., Gauri D.K. Online and offline retailing: What we know and directions for future research. Journal of Retailing, 2022. Vol. 98, Iss. 1. pp. 152–177. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2022.02.007.
Ключові цифри та тренди e-commerce 2024. UA-Retail.com, 08 січня 2024. URL: https://ua-retail.com/2024/10/kliuchovi-tsyfry-ta-trendy-e-commerce-2024/ (дата звернення: 18.01.2025).
Поручинська І.В., Поручинський В.І., Слащук А.М. Сучасні тенденції розвитку мережевого ритейлу: український та світовий досвід. Наукові праці МАУП. Економічні науки. 2023. № 2 (69). DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4536/69-8.
Савицька Н.Л. Драйвери та бар’єри розвитку онлайн-ритейлу: теоретико-методичний аспект. Бізнес Інформ. 2014. № 10. С. 236–241. URL: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/16718 (дата звернення: 14.01.2025).
Tysiachna T. (2024) Ukraintsi vytratyly na internet-zamovlennia maizhe 200 mlrd hrn [Ukrainians spent almost UAH 200 billion on online orders]. LIGA.net, March 01, 2024. Available at: https://biz.liga.net/ua/all/all/article/ukraintsi-vytratyly-na-internet-zamovlennia-maizhe-200-mlrd-hrn (accessed January 15, 2025).
Vyshniakov O. (2024) Vplyv infliatsii na ryteil: yak biznes adaptuietsia do novykh umov [The impact of inflation on retail: how business adapts to new conditions]. Ukrainska pravda. Ekonomichna pravda, October 01, 2024. Available at: https://epravda.com.ua/columns/2024/10/01/719986/ (accessed January 15, 2025).
Glushko S. (2024) Chastyna rynkovoi systemy: pro ryteil prostymy slovamy [Part of the market system: about retail in simple words]. HOLD, May 07, 2024. Available at: https://hold.com.ua/ua/pro-ritejl (accessed January 16, 2025).
Botti A., Parente R., Vesci R. (Eds.) (2023) How to do business in digital era?: a casebook. Second edition. Salerno-Cracow : Cracow University of Economics. Available at: https://ted.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2023/12/Casebook_rev_2nd_web.pdf (accessed January 10, 2025).
Magliocca P. (Eds.) (2023) Doing business digitally: a textbook. Second edition. Foggia-Cracow : Małopolska School of Public Administration, Cracow University of Economics. Available at: https://ted.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2023/12/Textbook_2nd_ed.pdf (accessed January 10, 2025).
Herold D.M. (eds.) (2022) Digital Entrepreneurship: Curriculum. Vienna-Cracow: Cracow University of Economics. Available at: https://ted.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2023/12/Curriculum_Book_v1.1_web.pdf (accessed January 10, 2025).
Kraus K.M., Kraus N.M., Manzhura O.V. (2021) Elektronna komertsiia ta internet-torhivlia [E-commerce and online trading]. Kyiv : Agrar Media Group. 454 p.
Kraus K.M., Kraus N.M., Marchenko O.V. (2021) Stanovlennia Industrii Kh.0 na zasadakh innovatsiino-tsyfrovoi pidpryiemnytskoi diialnosti ta virtualnoi mobilnosti [The formation of Industry X.0 on the basis of innovative digital entrepreneurship and virtual mobility]. Biznes Inform, no. 6, pp. 50–58. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-6-50-58.
Kraus K.M., Kraus N.M., Kyryliuk Ye.M. (2024) Pidpryiemnytstvo. Industriia. Ekonomika: imperatyvy instytutsionalnykh zmin ta fenomenolohiia tsyfrovoi transformatsii [Entrepreneurship. Industry. Economy: Imperatives of Institutional Change and Phenomenology of Digital Transformation]. Poltava: PP “Astraya”. 320 p.
Lubyansky O.V. (2024) Onlain-ryteil: etymolohiia poniattia, sutnist ta vydy [Online retail: etymology of the concept, essence and types]. Ekonomichnyi prostir, vol. 196. Available at: https://economic-prostir.com.ua/wp-content/uploads/2025/01/196-193-198-lubyanskyj.pdf (accessed January 17, 2025).
Tkachuk S.V., Stakhurska S.A., Stakhurska V.O. (2020) Innovatsii v orhanizatsii riteil-servisu yak vidpovid na vymohy rozvytku rynku [Innovations in the organization of retail service as a response to the requirements of market development]. Intelekt ХХІ, no. 1, pp. 131–136. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8801/2020-1.24.
Tkachuk S.V., Stakhurska S.A. (2024) Marketynhova polityka prosuvannia v sferi onlain-ryteilu [Marketing promotion policy in the field of online retail]. Internauka, no. 1. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2024-1-9583.
Tkachuk S. (2023) Biznes-model “O+O” u sferi ryteil-marketynhu [“O+O” business model in retail marketing]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 54. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-54-7.
Zhuk A. (2024) Tovaroobih zris na 100 mlrd hryven i 487 torhovykh obiektiv – Zhuk pro ukrainskyi ryteil [Trade turnover increased by 100 billion hryvnias and 487 retail outlets – Zhuk about Ukrainian retail]. Ukrainske radio, August 12, 2024. Available at: https://ukr.radio/news.html?newsID=105045 (accessed January 17, 2025).
Hagen D., Spierings B., Weltevreden J., Risselada A., Atzema O. (2024) What drives consumers to use local online retail platforms? The influence of non-place-specific and place-specific motives. Journal of Retailing and Consumer Services, vol. 77, Art. 103649. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2023.103649.
Ratchford B., Soysal G., Zentner A., Gauri D.K. (2022) Online and offline retailing: What we know and directions for future research. Journal of Retailing, vol. 98, Iss. 1, pp. 152–177. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2022.02.007.
Kliuchovi tsyfry ta trendy e-commerce 2024 (2024) [Key figures and e-commerce trends 2024]. UA-Retail.com, January 08, 2024. Available at: https://ua-retail.com/2024/10/kliuchovi-tsyfry-ta-trendy-e-commerce-2024/ (accessed January 18, 2025).
Poruchynska I.V., Poruchynskyi V.I., Slashchuk A.M. (2023) Suchasni tendentsii rozvytku merezhevoho ryteilu: ukrainskyi ta svitovyi dosvid [Modern trends in the development of network retail: Ukrainian and global experience]. Naukovi pratsi MAUP. Ekonomichni nauky, no. 2 (69). DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4536/69-8.
Savytska N.L. (2014) Draivery ta bariery rozvytku onlain-ryteilu: teoretyko-metodychnyi aspekt [Drivers and barriers to the development of online retail: theoretical and methodological aspect]. Biznes Inform, no. 10, pp. 236–241. Available at: https://repo.btu.kharkov.ua//handle/123456789/16718 (accessed January 14, 2025).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.