ІНТЕГРАЦІЯ ПРИНЦИПІВ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В ДІЯЛЬНОСТІ УНІВЕРСИТЕТІВ УКРАЇНИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: забезпечення якості вищої освіти, сталий розвиток, цілі сталого розвитку, університети України, європейська інтеграція

Анотація

У статті розглядається важливість імплементації цілей сталого розвитку (ЦСР) у системі забезпечення якості освіти в університетах України. Сьогодні, в умовах глобальних викликів, таких як зміни клімату, соціально-економічні трансформації та війна, питання сталого розвитку набувають особливої актуальності. Сталий розвиток вимагає інтеграції принципів економічної, екологічної та соціальної сталості у всі сфери діяльності, зокрема в освіті. У статті наголошено, що для успішної інтеграції ЦСР в освітню практику університетів України необхідно здійснити комплексний підхід, який включає як зміни на рівні навчальних програм, так і на інституційному рівні, так і в інфраструктурі навчальних закладів. Одним із важливих аспектів є введення міждисциплінарних навчальних програм, які зосереджуються на сталому розвитку і охоплюють питання екології, економіки, соціальних наук і технологій. Це дозволить формувати у студентів не тільки необхідні професійні навички, а й глибоке розуміння важливості сталого розвитку. Також, особливу увагу приділено необхідності створення стратегій сталого розвитку для кожного університету, які повинні охоплювати усі аспекти його діяльності, від навчальних програм до використання ресурсів і енергії. Розробка стратегій університетів щодо сталого розвитку дозволить не лише підвищити якість освіти, а й зменшити негативний вплив на навколишнє середовище. Крім того, в статті підкреслюється важливість створення систем моніторингу та оцінки, що дозволяють вимірювати прогрес у впровадженні ЦСР. Таким чином, імплементація ЦСР в освітню діяльність університетів має стати не лише одним із аспектів навчання, а й важливим елементом управління університетами. Важливим кроком до ефективної реалізації сталого розвитку є також співпраця університетів з державними органами, бізнесом та громадськими організаціями. Така співпраця дозволить не тільки забезпечити науково-практичне підґрунтя для реалізації сталого розвитку, але й підготувати фахівців, здатних вирішувати комплексні проблеми, що постають перед суспільством у контексті сталого розвитку. Отже, інтеграція цілей сталого розвитку в систему забезпечення якості освіти є необхідною для підготовки нового покоління фахівців, які здатні вирішувати актуальні глобальні проблеми, а також для підвищення якості освітнього процесу в Україні в умовах інтеграції до європейської та глобальної системи сталого розвитку.

Посилання

Чайковська, Г. (2023). Інтеграція освіти для сталого розвитку у закладі вищої освіти: проблеми та перспективи. Social Work and Education, Vol. 10, No. 1. pp. 123-133. DOI: 10.25128/2520-6230.23.1.11

Булатова О., Мітюшкіна К., Кошман Д. (2023). Впровадження концепції зеленого університету в контексті практичної реалізації принципів сталого розвитку. (2023). Серія: Економіка, 26, 104-114. https://doi.org/10.34079/2226-2822-2023-13-26-104-114

Farinha, C.S., Caeiro, S., & Azeiteiro, U.M. (2019). Sustainability Strategies in Portuguese Higher Education Institutions: Commitments and Practices from Internal Insights. Sustainability. URL:https://www.mdpi.com/2071-1050/11/11/3227 (дата звернення 19.12.2024).

Stepura, T., & Kuzmak, O. (2023). Capability of higher education in overcoming digital inequality in the conditions of the crisis in Ukraine. ECONOMICS – Innovative and Economics Research Journal, 11(2). URL: https://doi.org/10.2478/eoik-2023-0028 (дата звернення 19.12.2024).

Kuzmak O. (2023). Quality of education for ensuring sustainable development in Ukraine. National Interest, 3(11), 41–47. Retrieved from https://sc01.tci-thaijo.org/index.php/NIT/article/view/240394

17 українських вишів закладів вищої освіти увійшли до світового рейтингу за досягнення у сфері сталого розвитку URL: https://zaxid.net/17_ukrayinskih_vishiv_uviyshli_do_svitovogo_reytingu_zadosyagnennya_u_sferi_stalogo_rozvitku_n1599848(дата звернення 19.12.2024).

Я. Панюшкіна. 32 університети України увійшли до рейтингу Times Higher Education URL: https://marieclaire.ua/fashion/32-universiteti-ukrayini-uvijshli-do-rejtingu-times-higher-education/ (дата звернення 19.12.2024).

QS World University Rankings: Sustainability 2025. URL: https://www.topuniversities.com/sustainability-rankings (дата звернення 19.12.2024).

Доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства у 2022 році / за ред. А. Бутенка, О. Єременко, Н. Стукало. Київ: Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2023. 59 с. ISBN 978-966-991-010-3

Національне агенство із забезпечення якості вищої освіти України. URL: https://naqa.gov.ua/ (дата звернення 19.12.2024).

Chaykovsʹka, H. (2023). Intehratsiya osvity dlya staloho rozvytku u zakladi vyshchoyi osvity: problemy ta perspektyvy. Social Work and Education, Vol. 10, No. 1. pp. 123-133. DOI: 10.25128/2520-6230.23.1.11 (in Ukrainian)

Bulatova O., Mityushkina K., Koshman D. (2023). Vprovadzhennya kontseptsiyi zelenoho universytetu v konteksti praktychnoyi realizatsiyi pryntsypiv staloho rozvytku. (2023). Seriya: Ekonomika, 26, 104-114. https://doi.org/10.34079/2226-2822-2023-13-26-104-114 (in Ukrainian).

Farinha, C.S., Caeiro, S., & Azeiteiro, U.M. (2019). Sustainability Strategies in Portuguese Higher Education Institutions: Commitments and Practices from Internal Insights. Sustainability. URL:https://www.mdpi.com/2071-1050/11/11/3227.

Stepura, T., & Kuzmak, O. (2023). Capability of higher education in overcoming digital inequality in the conditions of the crisis in Ukraine. ECONOMICS – Innovative and Economics Research Journal, 11(2). URL: https://doi.org/10.2478/eoik-2023-0028 (дата звернення 19.12.2024).

Kuzmak O. (2023). Quality of education for ensuring sustainable development in Ukraine. National Interest, 3(11), 41–47. Retrieved from https://sc01.tci-thaijo.org/index.php/NIT/article/view/240394

17 ukrayinsʹkykh vyshiv zakladiv vyshchoyi osvity uviyshly do svitovoho reytynhu za dosyahnennya u sferi staloho rozvytku URL: https://zaxid.net/17_ukrayinskih_vishiv_uviyshli_do_svitovogo_reytingu_zadosyagnennya_u_sferi_stalogo_rozvitku_n1599848 (in Ukrainian).

YA. Panyushkina. 32 universytety Ukrayiny uviyshly do reytynhu Times Higher Education URL: https://marieclaire.ua/fashion/32-universiteti-ukrayini-uvijshli-do-rejtingu-times-higher-education/ (in Ukrainian).

QS World University Rankings: Sustainability 2025. URL: https://www.topuniversities.com/sustainability-rankings.

Dopovidʹ pro yakistʹ vyshchoyi osvity v Ukrayini, yiyi vidpovidnistʹ zavdannyam staloho innovatsiynoho rozvytku suspilʹstva u 2022 rotsi / za red. A. Butenka, O. Yeremenko, N. Stukalo. Kyyiv: Natsionalʹne ahent·stvo iz zabezpechennya yakosti vyshchoyi osvity, 2023. 59 s. ISBN 978-966-991-010-3 (in Ukrainian).

Natsionalʹne ahenstvo iz zabezpechennya yakosti vyshchoyi osvity Ukrayiny. URL: https://naqa.gov.ua/ (in Ukrainian).

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2024-11-25
Як цитувати
Кузьмак, О. (2024). ІНТЕГРАЦІЯ ПРИНЦИПІВ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В ДІЯЛЬНОСТІ УНІВЕРСИТЕТІВ УКРАЇНИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Економіка та суспільство, (69). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-27
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ