ДІАГНОСТИКА ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ: МЕТОДИЧНИЙ ПІДХІД
Анотація
У статті обґрунтовано необхідність проведення діагностики організаційної культури. Проведено аналіз діючих методичних інструментів діагностики, запропонованих зарубіжними і вітчизняними науковцями. Запропоновано авторський методичний підхід оцінювання рівня розвитку організаційної культури за складовими. В основу запропонованого підходу покладено поділ рівні організаційної культури, запропонований Е. Шейном: поверхневий (рівень артефактів), підповерхневий (рівень самоідентифікації) та глибинний (рівень архетипів). Експертним шляхом визначено вагомість кожного рівня та окремих критеріїв в межах рівнів організаційної культури. Рекомендовано використання 5-бальної шкали оцінювання критеріїв. Запропоновано виокремлення чотирьох граничних інтервалів рівня розвитку організаційної культури (низький, середній, підвищений, високий) та надано їх характеристику. Проведено апробацію запропонованого методичного підходу на прикладі підприємства ресторанної сфери.
Посилання
Захарчин Г. М. Формування і розвиток організаційної культури машинобудівних підприємств: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. екон. наук: спец. 08.00.04. 4. «Економіка та управління підприємствами». Львів, 2010. 45 с
Кицак Т. Г. Структура корпоративної культури та її роль у розвитку соціально-трудових відносин на підприємстві. 2010. С. 355 – 361. URL: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/d36b92f9-367c-484d-8ec7-25ac5253dba0/content.
Корпоративна культура: навч. посіб. / Г. Л. Хаєт, О. Л. Єськов. К: Центр навч. літератури, 2003. 403 с.
Корпорації: управління і культура / А. Е. Воронкова, М. М. Бабяк, Е. Н. Коренєв, І. В. Мажура. Дрогобич: Вимір, 2006. 376 с.
Кравченко В. О. Корпоративна культура як складова конкурентних переваг підприємства. Вісник соціально-економічних досліджень. Одеса. 2019. №69. С. 189-198. DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.1(69).2019.189-19
Мирошниченко Ю. В. Корпоративна культура як основний чинник сталого розвитку торговельного підприємства. Проблеми і перспективи розвитку підприємництва. 2021. № 26. С. 66-78 DOI: https://doi.org/10.30977/PPB.2226- 8820.2021.26.66
Овчаренко М. І., Червякова С. В. Методичне забезпечення оцінки стану корпоративної культури підприємства. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 2. С. 130–141. DOI: https://doi.org/10.21272
Фокіна-Мезенцева К. В. Формування корпоративної культури в умовах економічної кризи. Вісник ХНАУ. Серія: Економічні науки. 2018. № 4. С. 362-367. DOI: https://doi.org/10.31359/2312-3427
Харчишина О. В. Порівняння методологічних підходів до оцінки організаційної культури та перспективи їх використання на підприємствах харчової промисловості. Економіка. Управління. Інновації. Серія «Економічні науки». 2011. № 1. URL: http://eprints.zu.edu.ua/8425/1/Економіка.%20Управління.%20Інновації%202011.pdf
Чернух, Д. В. (2023). Існуючі методики діагностики та підходи до оцінювання рівня розвитку корпоративної культури підприємств. Економічний вісник Донбасу, 2 (72), 79–91. https://doi.org/10.12958/1817-3772-2023-2(72)-79-91
Bollinger, D. Les differences des cultures organisatinelles / D. Bollinger, G. Hofstede. – P., 1987
Cameron K. S., Ettington D. R. The conceptual foundations of organizational culture. Higher Education: Handbook of Theory and Research. New York: Agathon,1988. Р. 356-396.
Chatman J., Caldwel l., O’Reilly C., Doerr B. Parsing organizational culture: How the norm for adaptability influences the relationship between culture consensus and financial performance in high-technology firms. Journal of Organizational Behavior. 2014. Vol. 35, Is. 6. Р. 785-808. DOI: https://doi.org/10.1002/job.1928.
Glaser S. R., Zamanou S., Hacker K. Measuring and interpreting organizational culture. Management Communication Quarterly. 1987. Vol. 1 P. 173-198. DOI: https://doi.org/10.1177/0893318987001002003
Handy Ch. Understanding organizations. Penguin Books Ltd. Registered Offices: Harmondsworth. Middlesex. England. 1993. 445 p
Harris P. R., Morgan R. T. Managing Cultural Differences. Gulf Publishing Company. 1991
Hofstede G. Culture's consequences: Inter national differences in work related values. CA: Sage Publications. Beverly Hills. USA. 1980
Quinn R., Rohrbaugh J. A spacial model of effectiveness criteria: Towards a competing values approach to organizational analysis. Management Science. 1983. Vol. 29. P. 363-377. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.29.3.363
Schein E. H. The corporate culture survival guide. San Francisco. CA: Jossey-Bass, 1999
Zakharchyn, H. M. (2010). Formuvannia i rozvytok orhanizatsiinoi kultury mashynobudivnykh pidpryiemstv. [Formation and development of organizational culture of machine-building enterprises]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Lviv, 45 p. [in Ukrainian]
Kytsak, T. H. (2010). Struktura korporatyvnoi kultury ta yii rol u rozvytku sotsialno-trudovykh vidnosyn na pidpryiemstvi [The structure of corporate culture and its role in the development of social and labor relations at the enterprise]. (рp. 355 – 361). Retrieved from: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/d36b92f9-367c-484d-8ec7-25ac5253dba0/content [in Ukrainian]
Khaiet, H. L., Yeskov, O. L. (2003). Korporatyvna kultura: navch. posib [Corporate culture: education. manual]. Kyiv, Education center literature. 403 p. [in Ukrainian].
Voronkova, A. E., Babiak, M. M., Koreniev, E. N., Mazhura, I. V. (2006). Korporatsii: upravlinnia i kultura [Corporations: management and culture]. Drohobych, Vymir. 376 p. [in Ukrainian].
Kravchenko, V. O. (2019). Korporatyvna kultura yak skladova konkurentnykh perevah pidpryiemstva [Corporate culture as a component of the company's competitive advantages]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen – Herald of socio-economic researc, Odesa, no. 69, pp. 189-198. DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.1(69).2019.189-198 [in Ukrainian].
Myroshnychenko, Yu. V. (2021). Korporatyvna kultura yak osnovnyi chynnyk staloho rozvytku torhovelnoho pidpryiemstva [Corporate culture as the main factor of sustainable development of a trade enterprise]. Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryiemnytstva – Problems and prospects of entrepreneurship development, no. 26, pp. 66-78. DOI: https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2021.26.66 [in Ukrainian].
Ovcharenko, M. I., Cherviakova, S. V. (2013). Metodychne zabezpechennia otsinky stanu korporatyvnoi kultury pidpryiemstva [Methodical support for assessing the state of corporate culture of the enterprise]. Marketynh i menedzhment innovatsii – Marketing and innovation management, no. 2, pp. 130–141. DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2013.3-12 [in Ukrainian].
Fokina-Mezentseva, K. V. (2018). Formuvannia korporatyvnoi kultury v umovakh ekonomichnoi kryzy [Formation of corporate culture in conditions of economic crisis]. Visnyk KhNAU. Seriia: Ekonomichni nauky – KHNAU Bulletin. Series: Economic Sciences, no. 4, pp. 362-367. DOI: https://doi.org/110.31359/2312-3427-2018-4-362 [in Ukrainian].
Kharchyshyna, O. V. (2011). Porivniannia metodolohichnykh pidkhodiv do otsinky orhanizatsiinoi kultury ta perspektyvy yikh vykorystannia na pidpryiemstvakh kharchovoi promyslovosti [Comparison of methodological approaches to the assessment of organizational culture and prospects for their use at food industry enterprises]. Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii. Seriia «Ekonomichni nauky» – Economy. Management. Innovations. Series "Economic Sciences", no. 1. Retrieved from: http://eprints.zu.edu.ua/8425/1/Економіка.%20Управління.%20Інновації%202011.pdf. [in Ukrainian].
Chernukh, D. V. (2023). Isnuiuchi metodyky diahnostyky ta pidkhody do otsiniuvannia rivnia rozvytku korporatyvnoi kultury pidpryiemstv. EKONOMIChNYI VISNYK DONBASU, (2 (72), 79–91. https://doi.org/10.12958/1817-3772-2023-2(72)-79-91[in Ukrainian].
Bollinger, D. (1987). Les differences des cultures organisatinelles / D. Bollinger, G. Hofstede.
Cameron, K. S., Ettington, D. R. (1988). The conceptual foundations of organizational culture. Higher Education: Handbook of Theory and Research. (pp. 356-396). New York, Agathon
Chatman, J., Caldwel, l., O’Reilly, C., Doerr, B. (2014). Parsing organizational culture: How the norm for adaptability influences the relationship between culture consensus and financial performance in high-technology firms. Journal of Organizational Behavior, vol. 35, no. 6, pp. 785-808. DOI: https://doi.org/10.1002/job.1928.
Glaser, S. R., Zamanou, S., Hacker, K. (1987). Measuring and interpreting organizational culture. Management Communication Quarterly, vol. 1, pp. 173-198. DOI: https://doi.org/10.1177/0893318987001002003.
Handy, Ch. (1993). Understanding organizations. Penguin Books Ltd. Registered Offices: Harmondsworth. Middlesex. England. 445 p.
Harris, P. R., Morgan, R. T. (1991). Managing Cultural Differences. Gulf Publishing Company.
Hofstede, G. (1980). Culture's consequences: Inter national differences in work related values. CA: Sage Publications. Beverly Hills. USA.
Quinn, R., Rohrbaugh, J. (1983). Aspacial model of effectiveness criteria: Towards a competing values approach to organizational analysis. Management Science, vol. 29, pp. 363-377. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.29.3.363
Schein, E. H. (1999). The corporate culture survival guide. San Francisco. CA: Jossey-Bass
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.