ПРОБЛЕМИ ТА ПРІОРИТЕТИ РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТ
Анотація
В статті аналізуються та досліджуються теоретико-прикладні проблеми та пріоритетні напрямки розвитку інклюзивної освіти в Україні. Досліджуються їх соціальний та економічний аспекти. Проведено аналізування етимології понять «інклюзія» та «інклюзивна освіта». Акцентовано увагу на важливості своєчасного реформування інклюзивної освіти, що обумовлено загальнодержавними проблемами через втрату трудових ресурсів у зв’язку із вимушеним мігруванням через збройну агресію. Проаналізовано структуру інклюзивної освіти, зокрема деталізовано її елементи як соціально-економічного явища. Чітко розмежовано такі поняття як «особа з інвалідністю» та «особа із особливими освітніми потребами». В статті наведено схему компатибільності впливу соціальних, економічних важелів на активізування розвивання інклюзивної освіти в Україні.
Посилання
Васильєва Г.І. Формування методичної компетентності педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти в умовах інклюзивного середовища. дис. … канд. педагог. наук. 13.00.04. Київ. 2021. 253 с.
Завербний А., Кушка П., Мищишин Р. Особливості формування систем оцінювання ефективності діяльності персоналу як елемент конкурентоспроможності підприємства в умовах євроінтегрування: теоретико-прикладний аспект. Економіка та суспільство. 2023. № 58. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3308
Закон Україну «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n8
Заярнюк О.В. Інклюзивна освіта в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2015. Вип. 11. С. 190-194.
Конвенція «Про права осіб з інвалідністю» від 13.12.2006 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text
Миронова С.П. Педагогіка інклюзивної освіти: навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський, Кам’янець-Подільський національний університет ім. Івана Огієнка. 2016. 164 с.
Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. Статистичні дані. 2024. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/inklyuzivne-navchannya/statistichni-dani
Пащенко О.В., Гриценюк І.А., Софій Н.З. Інклюзивна освіта в умовах професійного-технічного навчального закладу: навчально-методичний посібник. Київ, 2012. 184 с.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» від 12 липня 2017 р. № 545. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text
Чирва Ю., Завербний А. Оцінювання рівня втрат трудових ресурсів в Україні у зв’язку із вимушеною міграцією через збройну агресію: проблеми і перспективи. Економіка та суспільство. 2022. № 45. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1931
Малишевська І. Зарубіжний досвід інклюзивних тенденцій в освіті. Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки. 2016. Вип. 10. С. 102–107.
Мартинчук О.В. Теорія та практика підготовки фахівців зі спеціальної освіти до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.03. Київ. 2019. 614 с.
Турко Б. Організація та впровадження інклюзивної освіти у Канаді: історія та сучасність. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2021. 1. C. 121–126
Шаркевич О., Кравченко Н. Інклюзивне навчання в Україні: історичний аспект, виклики та перспективи. Педагогічні обрії. 2024. № 1 (130). С. 60–65.
Bond R., Castagnera E. Peer Supports and Inclusive Education: An Underutilized Resource. Theory Into Practice. 2006. Vol. 45. No 3. Р. 58–78.
Corbet J. Inclusive education and school culture. International Journal of Inclusive Educaition. 1999. Vol. 3, No. 1. P. 53–61.
Heward W. Ten Faulty Notions About Teaching and Learning That Hinder the Effectiveness of Special Education. The journal of special education. Vol. 36. 4. 2003. 186–205.
Vasylieva, H.I. (2021). Formuvannia metodychnoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh inkliuzyvnoho seredovyshcha [Formation of methodological competence of teachers of general secondary education institutions in an inclusive environment]. dys. … kand. pedahoh. nauk. 13.00.04. 253 p. (in Ukrainian)
Zaverbnyj A., Kushka P., Myshchyshyn R. (2023). Osoblyvosti formuvannia system otsiniuvannia efektyvnosti diialnosti personalu yak element konkurentospromozhnosti pidpryiemstva v umovakh yevrointehruvannia: teoretyko-prykladnyi aspekt [Peculiarities of formation of personnel performance evaluation systems as an element of enterprise competitiveness in the context of European integration: theoretical and applied aspect]. Ekonomika ta suspilstvo. 58. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3308
The Law of Ukraine “On Education” 05.09.2017. 2145-VIII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n8
Zaiarniuk, O.V. (2015). Inkliuzyvna osvita v Ukraini: problemy ta shliakhy yikh vyrishennia [Inclusive education in Ukraine: problems and solutions]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, 11, 190-194. (in Ukrainian)
Convention on the rights of persons with disabilities. 13.12.2006. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text
Myronova, S.P. (2016). Pedahohika inkliuzyvnoi osvity: navchalno-metodychnyi posibnyk [Pedagogy of inclusive education: a study guide]. Kamianets-Podilskyi, Kamianets-Podilskyi natsionalnyi universytet im. Ivana Ohiienka. 164 p. (in Ukrainian)
Official website of the Ministry of Education and Science of Ukraine. Statistical data. 2024. Available at: https://mon.gov.ua/osvita-2/inklyuzivne-navchannya/statistichni-dani
Pashchenko, O.V., Hrytseniuk, I.A., Sofii, N.Z. (2012). Inkliuzyvna osvita v umovakh profesiinoho-tekhnichnoho navchalnoho zakladu: navchalno-metodychnyi posibnyk [Inclusive education in a vocational school: a study guide]. Kyiv. 184 p. (in Ukrainian)
Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On Approval of the Regulation on the Inclusive Resource Center”. 12.07.2017. 545. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text
Chyrva, Yu., Zaverbnyj, A. (2022). Otsiniuvannia rivnia vtrat trudovykh resursiv v Ukraini u zviazku iz vymushenoiu mihratsiieiu cherez zbroinu ahresiiu: problemy i perspektyvy [Assessing the level of labor losses in Ukraine due to forced migration due to armed aggression: problems and prospects]. Ekonomika ta suspilstvo. 45. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1931
Malyshevska, I. (2016). Zarubizhnyi dosvid inkliuzyvnykh tendentsii v osviti [Foreign experience of inclusive trends in education]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia Pedahohichni nauky. 10. 102–107. (in Ukrainian)
Martynchuk, O.V. (2019). Teoriia ta praktyka pidhotovky fakhivtsiv zi spetsialnoi osvity do profesiinoi diialnosti v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi [Theory and practice of training special education specialists for professional activity in an inclusive educational environment]: dys. … d-ra ped. nauk: 13.00.03. Kyiv. 614 p. (in Ukrainian)
Turko, B. (2021). Orhanizatsiia ta vprovadzhennia inkliuzyvnoi osvity u Kanadi: istoriia ta suchasnist [Organization and implementation of inclusive education in canada: history and present]. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly, 1, 121–126. (in Ukrainian)
Sharkevych, O., Kravchenko. N. (2024). Inkliuzyvne navchannia v Ukraini: istorychnyi aspekt, vyklyky ta perspektyvy [Inclusive education in Ukraine: historical aspect, challenges and prospects]. Pedahohichni obrii, 1 (130), 60–65. (in Ukrainian)
Bond, R., Castagnera, E. (2006). Peer Supports and Inclusive Education: An Underutilized Resource. Theory Into Practice. Vol. 45. No 3. Р. 58–78.
Corbet, J. (1999). Inclusive education and school culture. International Journal of Inclusive Educaition. Vol. 3, No. 1. P. 53–61.
Heward, W. (2003). Ten Faulty Notions About Teaching and Learning That Hinder the Effectiveness of Special Education. The journal of special education. Vol. 36. 4. P. 186–205.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.