PROBLEMS AND PRIORITIES FOR THE DEVELOPMENT OF INCLUSIVE EDUCATION IN UKRAINE: ECONOMIC ASPECT

Keywords: economic levers, educational institutions, inclusion, inclusive education, organization, education, staff

Abstract

The article analyzes and studies theoretical and applied problems and priority areas of inclusive education development in Ukraine. the social and economic aspects of these problems are investigated. The main goals of the article are to study the problems and potential of inclusive education in Ukraine in terms of economic levers of influence on this process, to study the structure of inclusive education. The current development of Ukraine, European integration, and the war have a significant impact on the formation of various types of policy, including educational policy. Inclusive education is a topical issue in this area. The article analyzes the etymology of the concepts of “inclusion” and “inclusive education”. The work emphasizes the importance of timely reform of domestic (Ukrainian) inclusive education, which is due to national problems due to the loss of labor resources due to forced migration due to armed aggression. The structure of inclusive education is analyzed, in particular, its elements as a socio-economic phenomenon are detailed. In particular, the values of inclusive education, the subjects of an inclusive environment, social resources, economic resources, etc. are highlighted. The concepts of “person with disabilities” and “person with special educational needs” are clearly distinguished. It is necessary to clearly distinguish between these concepts, because inclusive education is clearly aimed at people with special educational needs. And this category is much broader than the first one (which is included in it). Therefore, when studying and improving national inclusive education, it is advisable to focus on people with special educational needs. The article presents a scheme of comparability of the influence of social and economic levers on the intensification of the development of inclusive education in Ukraine Inclusive education is extremely relevant for Ukraine, because it demonstrates not only the success of the psychological or educational development of a child with special educational needs (and not only with a “disability”, as is the case in), but also shows the level of civil society, the state, and human tolerance.

References

Васильєва Г.І. Формування методичної компетентності педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти в умовах інклюзивного середовища. дис. … канд. педагог. наук. 13.00.04. Київ. 2021. 253 с.

Завербний А., Кушка П., Мищишин Р. Особливості формування систем оцінювання ефективності діяльності персоналу як елемент конкурентоспроможності підприємства в умовах євроінтегрування: теоретико-прикладний аспект. Економіка та суспільство. 2023. № 58. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3308

Закон Україну «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n8

Заярнюк О.В. Інклюзивна освіта в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2015. Вип. 11. С. 190-194.

Конвенція «Про права осіб з інвалідністю» від 13.12.2006 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text

Миронова С.П. Педагогіка інклюзивної освіти: навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський, Кам’янець-Подільський національний університет ім. Івана Огієнка. 2016. 164 с.

Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. Статистичні дані. 2024. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/inklyuzivne-navchannya/statistichni-dani

Пащенко О.В., Гриценюк І.А., Софій Н.З. Інклюзивна освіта в умовах професійного-технічного навчального закладу: навчально-методичний посібник. Київ, 2012. 184 с.

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» від 12 липня 2017 р. № 545. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text

Чирва Ю., Завербний А. Оцінювання рівня втрат трудових ресурсів в Україні у зв’язку із вимушеною міграцією через збройну агресію: проблеми і перспективи. Економіка та суспільство. 2022. № 45. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1931

Малишевська І. Зарубіжний досвід інклюзивних тенденцій в освіті. Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки. 2016. Вип. 10. С. 102–107.

Мартинчук О.В. Теорія та практика підготовки фахівців зі спеціальної освіти до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.03. Київ. 2019. 614 с.

Турко Б. Організація та впровадження інклюзивної освіти у Канаді: історія та сучасність. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2021. 1. C. 121–126

Шаркевич О., Кравченко Н. Інклюзивне навчання в Україні: історичний аспект, виклики та перспективи. Педагогічні обрії. 2024. № 1 (130). С. 60–65.

Bond R., Castagnera E. Peer Supports and Inclusive Education: An Underutilized Resource. Theory Into Practice. 2006. Vol. 45. No 3. Р. 58–78.

Corbet J. Inclusive education and school culture. International Journal of Inclusive Educaition. 1999. Vol. 3, No. 1. P. 53–61.

Heward W. Ten Faulty Notions About Teaching and Learning That Hinder the Effectiveness of Special Education. The journal of special education. Vol. 36. 4. 2003. 186–205.

Vasylieva, H.I. (2021). Formuvannia metodychnoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh inkliuzyvnoho seredovyshcha [Formation of methodological competence of teachers of general secondary education institutions in an inclusive environment]. dys. … kand. pedahoh. nauk. 13.00.04. 253 p. (in Ukrainian)

Zaverbnyj A., Kushka P., Myshchyshyn R. (2023). Osoblyvosti formuvannia system otsiniuvannia efektyvnosti diialnosti personalu yak element konkurentospromozhnosti pidpryiemstva v umovakh yevrointehruvannia: teoretyko-prykladnyi aspekt [Peculiarities of formation of personnel performance evaluation systems as an element of enterprise competitiveness in the context of European integration: theoretical and applied aspect]. Ekonomika ta suspilstvo. 58. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3308

The Law of Ukraine “On Education” 05.09.2017. 2145-VIII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n8

Zaiarniuk, O.V. (2015). Inkliuzyvna osvita v Ukraini: problemy ta shliakhy yikh vyrishennia [Inclusive education in Ukraine: problems and solutions]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, 11, 190-194. (in Ukrainian)

Convention on the rights of persons with disabilities. 13.12.2006. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text

Myronova, S.P. (2016). Pedahohika inkliuzyvnoi osvity: navchalno-metodychnyi posibnyk [Pedagogy of inclusive education: a study guide]. Kamianets-Podilskyi, Kamianets-Podilskyi natsionalnyi universytet im. Ivana Ohiienka. 164 p. (in Ukrainian)

Official website of the Ministry of Education and Science of Ukraine. Statistical data. 2024. Available at: https://mon.gov.ua/osvita-2/inklyuzivne-navchannya/statistichni-dani

Pashchenko, O.V., Hrytseniuk, I.A., Sofii, N.Z. (2012). Inkliuzyvna osvita v umovakh profesiinoho-tekhnichnoho navchalnoho zakladu: navchalno-metodychnyi posibnyk [Inclusive education in a vocational school: a study guide]. Kyiv. 184 p. (in Ukrainian)

Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On Approval of the Regulation on the Inclusive Resource Center”. 12.07.2017. 545. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text

Chyrva, Yu., Zaverbnyj, A. (2022). Otsiniuvannia rivnia vtrat trudovykh resursiv v Ukraini u zviazku iz vymushenoiu mihratsiieiu cherez zbroinu ahresiiu: problemy i perspektyvy [Assessing the level of labor losses in Ukraine due to forced migration due to armed aggression: problems and prospects]. Ekonomika ta suspilstvo. 45. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1931

Malyshevska, I. (2016). Zarubizhnyi dosvid inkliuzyvnykh tendentsii v osviti [Foreign experience of inclusive trends in education]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia Pedahohichni nauky. 10. 102–107. (in Ukrainian)

Martynchuk, O.V. (2019). Teoriia ta praktyka pidhotovky fakhivtsiv zi spetsialnoi osvity do profesiinoi diialnosti v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi [Theory and practice of training special education specialists for professional activity in an inclusive educational environment]: dys. … d-ra ped. nauk: 13.00.03. Kyiv. 614 p. (in Ukrainian)

Turko, B. (2021). Orhanizatsiia ta vprovadzhennia inkliuzyvnoi osvity u Kanadi: istoriia ta suchasnist [Organization and implementation of inclusive education in canada: history and present]. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly, 1, 121–126. (in Ukrainian)

Sharkevych, O., Kravchenko. N. (2024). Inkliuzyvne navchannia v Ukraini: istorychnyi aspekt, vyklyky ta perspektyvy [Inclusive education in Ukraine: historical aspect, challenges and prospects]. Pedahohichni obrii, 1 (130), 60–65. (in Ukrainian)

Bond, R., Castagnera, E. (2006). Peer Supports and Inclusive Education: An Underutilized Resource. Theory Into Practice. Vol. 45. No 3. Р. 58–78.

Corbet, J. (1999). Inclusive education and school culture. International Journal of Inclusive Educaition. Vol. 3, No. 1. P. 53–61.

Heward, W. (2003). Ten Faulty Notions About Teaching and Learning That Hinder the Effectiveness of Special Education. The journal of special education. Vol. 36. 4. P. 186–205.

Article views: 6
PDF Downloads: 2
Published
2024-09-30
How to Cite
Mykoliuk, A. (2024). PROBLEMS AND PRIORITIES FOR THE DEVELOPMENT OF INCLUSIVE EDUCATION IN UKRAINE: ECONOMIC ASPECT. Economy and Society, (67). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-42
Section
ECONOMICS