ЕТИЧНІ ТА ІНСТИТУЦІОНАЛЬНІ АСПЕКТИ КУЛЬТУРИ БІЗНЕСУ

Ключові слова: етика, культура бізнесу, інституціоналізм, кодекс, мораль

Анотація

Метою публікації є здійснення теоретичного аналізу та виокремлення базових етичних та інституціональних засад бізнес-культури у практичній діяльності. Актуальність обраної тематики зумовлена вигодою у дотриманні загальноприйнятих морально-етичних принципів та правил у ринковій системі суб’єктами господарювання, оскільки у довгостроковій перспективі це формує позитивний імідж, нівелює репутаційні ризики, а також дозволяє підтримувати стабільне економічне зростання для суспільства загалом. В основу статті покладено загальнонаукові та фундаментальні положення і принципи мейнстрим-теорії – неоінституціоналізму. У процесі дослідження були використані такі загальнонаукові методи: аналіз, порівняння, абстрагування та конкретизація, теоретичного узагальнення. Відображено генезу досліджуваної проблематики та взаємозв’язок із працями стародавніх філософів. Деталізовано найбільш актуальні елементи проблеми етики та культури ведення бізнесу прикладного спрямування. Акцентовано увагу на базовому принципі вигідності дотримання певних етичних правил, внаслідок систематизації бізнес-відносин та отримання конкурентних переваг. Констатовано, що етична культура бізнесу – це своєрідний товар, який має свою цінність та ринкову вартість. Подано трактування поняття «корпоративна бізнес-етика». Наведено перелік універсальних етичних норм корпоративних Кодексів бізнес-організацій та показані переваги їх реалізації за рахунок репутаційної, менеджерської та функції розвитку загальної корпоравної культури. Акцентовано увагу, що застосування етичних корпоративних кодексів пов’язане з певними труднощами, оскільки не існує єдиних вимог щодо їх наповнення. Подальші перспективи полягають у дослідженні національної специфіки ведення бізнесу в контексті морально-етичної проблематики.

Посилання

Арістотель. Нікомахова етика. К. : Аквілон-Плюс, 2002. 480 с.

Бойко О. М. Правила бізнес-етики: проблеми застосування. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. Випуск 32. 2022. С. 92–98.

Вебер М. Протестанська етика та дух капіталізму. К.: Наш формат, 2023. 216 с.

Гуцуляк В. Р. Вплив бізнес-етики на ефективність менеджменту компанії. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. Том 32 (71). № 1. 2021. С. 42–45.

Лукін Д. А., Мазило Т. В. Етичні аспекти бізнесу українських банків. Вісник НБУ. 2004. № 2. С. 22–24.

Лукін Д. А., Мазило Т. В. Нагальні питання бізнес етики в банківській галузі України. Технологічний аудит та резерви виробництва. № 3/5(23). 2015. С. 94–98.

Петрова А., Карінцева О., Тарасенко С. Бізнес-етичні аспекти для сталого розвитку: сучасний аналіз та оцінка. Економічний простір. № 190. 2024. С. 154–161.

Ціцерон М. Т. Тускуланські бесіди. Про обов’язки. К.: Апріорі, 2021. 440 с.

De Clerck F. Ethical Banking. Ethical Prospects. Netherlands: Springer, 2009. P. 209–227. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9821-5_10.

Koestenbaum P. The Heart of Business: Ethics, Power and Philosophy. Saybrook Pub, 1987. 368 p.

Nash L. Good intentions aside: a manager's guide to resolving ethical problems. Boston: Harvard Business School Press, 1993. 259 p.

North D. Institutions, Institutional Change and Economic Perfomance. Cambridge University Press, 1990. 152 p.

Rosefielde S. Comparative Economic Systems: Culture, Wealth, and Power in the 21st Century. Wiley-Blackwell, 2008. 304 p.

Sandbu M. Just business. Arguments in business ethics. New Jersey: Prentice Hall, 2011. 206 p.

Smith A. The Theory of Moral Sentiments. London: A. Millar, 1759.

Stephen M. R. Covey, Merrill R. R. The Speed of Trust: The One Thing That Changes Everything. N.Y.: Free Press, 2008. 354 p.

Sztompka P. Trust: A Sociological Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. 214 p.

Zaorski – Sikora L. Etyka w biznesie. Lodz: AHE, 2007. 96 s.

Aristotel (2002). Nikomakhova etyka [Nicomachean ethics]. Кyiv : Akvilon-Plus, 480 p. (in Ukrainian)

Boiko О. М. (2022). Pravyla biznes-etyky: problemy zastosuvannia [Rules of business ethics: problems of application]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava – Scientific notes of Lviv University of Business and Law. Economics Series. Law Series. Issue 32. pp. 92–98. (in Ukrainian)

Veber М. (2023). Protestantska etyka ta dukh kapitalizmu [Protestant ethics and spirit of capitalism]. Кyiv: Nash format, 216 p. (in Ukrainian)

Hutsuliak V. R. (2021). Vplyv biznes-etyky na efektyvnist menedzhmentu kompanii [Business ethics influence on the company management effectiveness]. Naukovi zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho – Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Series: Economics and management, vol. 32 (71), no. 1. pp. 42–45. (in Ukrainian)

Lukin D. А., Mazylo Т. V. (2004). Etychni aspekty biznesu ukrayinskykh bankiv [Ethical aspects of business of Ukrainian banks]. Visnyk NBU – Bulletin of the NBU, no. 2, pp. 22–24. (in Ukrainian)

Lukin D. А., Mazylo Т. V. (2015). Nahalni pytannia biznes etyky v bankivskii haluzi Ukrainy [Urgent issues of business ethics in the banking industry of Ukraine]. Tekhnolohichnyi audyt ta rezervy vyrobnytstva – Technological audit and production reserves, no. 3/5(23). pp. 94–98. (in Ukrainian)

Petrova А., Кarintseva О., Тarasenko S. (2024). Biznes-etychni aspekty dlia staloho rozvytku: suchasnyi analiz ta otsinka [Business ethical aspects for sustainable development: modern analysis and assessment]. Ekonomichnyi prostir – Economic space. № 190. pp. 154–161. (in Ukrainian)

Tsitseron М. Т. (2021). Tuskulanski besidy. Pro oboviazky [Tusculan talks. About duties]. Кyiv: Apriori, 440 p. (in Ukrainian)

De Clerck F. (2009). Ethical Banking. Ethical Prospects. Netherlands: Springer, pp. 209–227. DOI:https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9821-5_10. (in English)

Koestenbaum P. (1987). The Heart of Business: Ethics, Power and Philosophy. Saybrook Pub, 368 p. (in English)

Nash L. (1993). Good intentions aside: a manager's guide to resolving ethical problems. Boston: Harvard Business School Press, 259 p. (in English)

North D. (1990). Institutions, Institutional Change and Economic Perfomance. Cambridge University Press, 152 p. (in English)

Rosefielde S. (2008). Comparative Economic Systems: Culture, Wealth, and Power in the 21st Century. Wiley-Blackwell, 304 p. (in English)

Sandbu M. (2011). Just business. Arguments in business ethics. New Jersey: Prentice Hall, 206 p. (in English)

Smith A. (1759). The Theory of Moral Sentiments. London: A. Millar. (in English)

Stephen M. R. Covey, Merrill R. R. (2008). The Speed of Trust: The One Thing That Changes Everything. N.Y.: Free Press, 354 p. (in English)

Sztompka P. (1999). Trust: A Sociological Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 214 p. (in English)

Zaorski – Sikora L. (2007). Etyka w biznesie. Lodz: AHE, 96 s. (in Polish)

Переглядів статті: 2
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2024-07-29
Як цитувати
Рейкін , В., Найдюк , П., & Черняк, В. (2024). ЕТИЧНІ ТА ІНСТИТУЦІОНАЛЬНІ АСПЕКТИ КУЛЬТУРИ БІЗНЕСУ. Економіка та суспільство, (65). вилучено із https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4389
Розділ
МАРКЕТИНГ