НАЦІОНАЛЬНА СПЕЦИФІКА КУЛЬТУРИ ТА ЕТИКИ ВЕДЕННЯ БІЗНЕСУ НА МІЖНАРОДНОМУ РІВНІ
Анотація
Статтю присвячено національним особливостям під час ведення бізнес-діяльності в контексті культури та етики. Метою публікації є виокремлення специфічних ознак бізнес-куль¬тури та етики провідних країн світу, а також окремих аспектів їх застосування у практичній діяльності. Для дослідження використосувалися методи теоретичного узагальнення, порівняльного аналізу, абстракції та конкретизації. Актуальність дослідження зумовлена проблематикою дифузії та конвергенції культури і етики ведення бізнесу в період глобалізації. Здійснено аналіз основних характеристик суб’єктів бізнес-діяльності на прикладі провідних країн світу: Німеччини, Англії, Франції, США та Китаю, особливості взаємовідносин, які сформувалися в арабському діловому середовищі. Наведено спільні та відмінні домінанантні ознаки бізнес-етики на макрорівні, базові ментальні риси, що формують певні поведінкові моделі у сфері бізнесу, усталений бізнес-стиль ділових комунікацій, особливості ведення переговорів, ознаки колективізму чи індивідуалізму, принципи культури та етики ділових відносин. При порівнянні основних ознак культури та етики ведення бізнесу, які притаманні різним країнам, із національними реаліями в Україні акцентовано увагу на принциповій відмінності – високій значимості неформальних відносин, низькій формалізації корпоративних правил, домінуванні «усних» вказівок. У результаті проведеного дослідження, зроблено низку висновків, а саме: національна бізнес-етика є більш специфічним поняття ніж універсальним; характеристика культури та етики ведення бізнесу господарюючих суб’єктів інколи призводить до дыаметрально протилежних поглядів на те, що є прийнятним чи недопустимим в системі цінностей різних країн; національна бізнес-етика може переймати досвід провідних міжнародних організацій, оскільки вирішує схожі загальні дилеми при відмінних культурних традиціях та спільних управлінських інструментах; при глобалізаційній дифузії національні стилі етичної поведінки, переважно, успішно адаптуються; знання та розуміння базових культурно-етичних цінностей дозволяє сформувати стратегічну лінію поведінки при реалізації спільних бізнес-проектів.
Посилання
. Бойко О. М. Правила бізнес-етики: проблеми застосування. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. Випуск 32. 2022. С. 92-98.
Гуцуляк В. Р. Вплив бізнес-етики на ефективність менеджменту компанії. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. Том 32 (71). № 1. 2021. С. 42-45.
Лукін Д. А., Мазило Т. В. Нагальні питання бізнес етики в банківській галузі України. Технологічний аудит та резерви виробництва. № 3/5(23). 2015. С. 94-98.
Петрова А., Карінцева О., Тарасенко С. Бізнес-етичні аспекти для сталого розвитку: сучасний аналіз та оцінка. Економічний простір. № 190. 2024. С. 154-161.
Рейкін В.С., Найдюк П., Черняк В. Етичні та інституціональні аспекти культури бізнесу. «Економіка та суспільство». 2024. № 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-16.
Koehn D. What can Eastern philosophy teach us about business ethics? Journal of business ethics. 1999. № 19. P. 71-79.
Koestenbaum P. The Heart of Business: Ethics, Power and Philosophy. Saybrook Pub, 1987. 368 p.
Rosefielde S. Comparative Economic Systems: Culture, Wealth, and Power in the 21st Century. Wiley-Blackwell, 2008. 304 p.
Sandbu M. Just business. Arguments in business ethics. New Jersey: Prentice Hall, 2011. 206 p.
Stephen M. R. Covey, Merrill R. R. The Speed of Trust: The One Thing That Changes Everything. N.Y.: Free Press, 2008. 354 p.
Vogel D. Is US business obsessed with ethics? Across the board. 1998, November–December. P. 31-33.
Zaorski – Sikora L. Etyka w biznesie. Lodz: AHE, 2007. 96 s.
Boiko О. М. (2022). Pravyla biznes-etyky: problemy zastosuvannia [Rules of business ethics: problems of application]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava – Scientific notes of Lviv University of Business and Law. Economics Series. Law Series. Issue 32. P. 92-98. (in Ukrainian)
Hutsuliak V. R. (2021). Vplyv biznes-etyky na efektyvnist menedzhmentu kompanii [Business ethics influence on the company management effectiveness]. Naukovi zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho – Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Series: Economics and management. Vol. 32 (71). № 1. P. 42-45. (in Ukrainian)
Lukin D. А., Mazylo Т. V. (2015). Nahalni pytannia biznes etyky v bankivskii haluzi Ukrainy [Urgent issues of business ethics in the banking industry of Ukraine]. Tekhnolohichnyi audyt ta rezervy vyrobnytstva – Technological audit and production reserves. № 3/5(23). P. 94-98. (in Ukrainian)
Petrova А., Кarintseva О., Тarasenko S. (2024). Biznes-etychni aspekty dlia staloho rozvytku: suchasnyi analiz ta otsinka [Business ethical aspects for sustainable development: modern analysis and assessment]. Ekonomichnyi prostir – Economic space. № 190. P. 154-161. (in Ukrainian)
Reikin V., Naidiuk P., Cherniak V. (2024) Etychni ta instytutsionalni aspekty kultury biznesu [Ethical and institutional aspects of business culture]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. № 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-16 (in Ukrainian)
Koehn D. (1999) What can Eastern philosophy teach us about business ethics? Journal of business ethics. № 19. P. 71-79. (in English)
Koestenbaum P. (1987). The Heart of Business: Ethics, Power and Philosophy. Saybrook Pub, 368 p. (in English)
Rosefielde S. (2008). Comparative Economic Systems: Culture, Wealth, and Power in the 21st Century. Wiley-Blackwell, 304 p. (in English)
Sandbu M. (2011). Just business. Arguments in business ethics. New Jersey: Prentice Hall, 206 p. (in English)
Stephen M. R. Covey, Merrill R. R. (2008). The Speed of Trust: The One Thing That Changes Everything. N.Y.: Free Press, 354 p. (in English)
Vogel D. (1998) Is US business obsessed with ethics? Across the board. November-December. P. 31-33.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.