ВИЩА ОСВІТА В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: ВИКЛИКИ ТА ПРІОРИТЕТИ

  • Степан Сідлецький Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0000-0001-6624-8146
  • Анна Шандар Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0000-0002-7363-9038
Ключові слова: вища освіта, якість вищої освіти, виклики, ризики вищої освіти, трансформація, пріоритети розвитку, воєнний стан, післявоєнне відновлення

Анотація

У статті досліджено особливості розвитку вищої освіти в Україні в умовах воєнного стану. Визначено, що викликами для вищої освіти України в умовах воєнного стану, є: невідповідність системи вищої освіти потребам економіки; слабка інтеграція у світовий освітній простір; незадовільний стан кадрового забезпечення університетів; незадовільний рівень матеріального та фінансового забезпечення; неефективність управління вищою освітою; загроза життю і здоров’ю здобувачів та персоналу закладів вищої освіти; відсутність можливостей рівного доступу до вищої освіти, порушення безперервності навчального процесу; масштабні руйнування та пошкодження інфраструктури; вимушене переміщення закладів вищої освіти. Здійснено класифікацію ризиків вищої освіти за такими групами: політико-правові, соціально-економічні, фінансові, кадрові, організаційно-технічні, безпекові. Встановлено, що в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення пріоритетними завданнями розвитку вищої освіти України, є: забезпечення інтеграції системи вищої освіти у світовий освітній простір; сприяння високому рівню кооперації між освітніми та науковими установами; формування системи оцінювання якості освіти; покращення фінансування і управління вищою освітою; розвиток інноваційного середовища разом із роботодавцями та бізнесом; прогнозування потреб ринку праці; удосконалення форм здобуття вищої освіти; наукової та науково-технічної діяльності у закладах вищої освіти; впровадження нових освітніх технологій.

Посилання

Конкурентні моделі управління якістю вищої освіти у XXI столітті: монографія / Д. Г. Лук’яненко, Л. Л. Антонюк, Н. В. Василькова, Д. О. Ільницький та ін.; за ред. д.е.н., проф. Д. Г. Лук’яненка та д.е.н., проф. Л. Л. Антонюк. К. : КНЕУ, 2019. 380 c.

Гринькевич О. С. Управління конкурентоспроможністю вищої освіти в Україні: інституційний аналіз і моніторинг: монографія. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2018. 462 с.

Кремень В. Г., Луговий В. І., Саух П. Ю. Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді: За матеріалами загальних зборів Національної академії педагогічних наук України, 17 листопада, 2023 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. Том 5. №2. С. 1–5.

Механізми оцінювання якості вищої освіти в умовах євроінтеграції: монографія / Авт.: О. Воробйова, М. Дебич, В. Луговий, О. Оржель, О. Слюсаренко, Ж. Таланова, К. Трима; за ред. В. Лугового, Ж. Таланової. Київ: Ін-т вищої освіти НАПН України, 2020. 220 с.

Оршанський Л., Нищак І., Матвісів Я., Юрків М. Вища освіта України в умовах воєнного стану: виклики та шляхи подолання. Молодь і ринок. 2024. №1 (221). С.29–35.

Вища освіта в Україні: зміни через війну: аналітичний звіт / Є. Ніколаєв, Г. Рій, І. Шемелинець. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 94 с.

Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді: науково-аналітична доповідь / за заг. ред. В.Г. Кременя. Київ: Педагогічна думка, 2023. 172 с.

Концепція забезпечення якості вищої освіти. Портал забезпечення якості вищої освіти. URL: http://dovira.eu/images/QA_concept_Final.pdf.

Освіта в умовах воєнного стану: виклики, розвиток повоєнні перспективи: інформаційно-аналітичний збірник. Київ, Міністерство освіти і науки України, Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики», 2023. 64 с.

Освіта України в умовах воєнного стану: інформаційно-аналітичний збірник. Київ, Міністерство освіти і науки України, Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики», 2022. 358 с.

Результати загальнонаціонального опитування «Перспективи та потреби розвитку університетів України у процесі реформування вищої освіти у контексті європейської інтеграції» / Авторський колектив; за заг. ред С. Калашнікової. Київ: Інститут вищої освіти НАПН України, 2019. 77 с.

Стратегії вищої освіти в умовах інтернаціоналізації для стійкого розвитку суспільства: методичні рекомендації / В. Зінченко, Л. Горбунова, С. Курбатов, Ю. Мєлков; за ред. В. Зінченка. Київ: Прінтеко, 2020. 107 с.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. Київ, Міністерство освіти і науки України, 2020. 71 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf.

Lukianenko D., Antoniuk L. (eds.) (2019) Konkurentni modeli upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity u XXI stolitti: monohrafiia [Competitive models of higher education quality management in the XXI century: monograph]. Kyiv: KNEU, 380 p. (in Ukrainian)

Hrynkevych O. S. (2018) Upravlinnia konkurentospromozhnistiu vyshchoi osvity v Ukraini: instytutsiinyi analiz i monitorynh: monohrafiia [Management of the competitiveness of higher education in Ukraine: institutional analysis and monitoring: monograph]. Lviv: LNU imeni Ivana Franka, 462 p. (in Ukrainian)

Kremen V. H., Luhovyi V. I., Saukh P. Yu. (2023) Vyshcha osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta pisliavoiennoho vidnovlennia: vyklyky i vidpovidi: Za materialamy zahalnykh zboriv Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 17 lystopada, 2023. [Higher education of Ukraine in the conditions of martial law and post-war reconstruction: challenges and answers: According to the materials of the general meeting of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, November 17, 2023.] Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, vol. 5, no. 2, pp. 1–5. (in Ukrainian)

Luhovyi V., Talanova Zh. (eds.) (2020) Mekhanizmy otsiniuvannia yakosti vyshchoi osvity v umovakh yevrointehratsii: monohrafiia [Mechanisms for evaluating the quality of higher education in the conditions of European integration: monograph]. Kyiv: In-t vyshchoi osvity NAPN Ukrainy, 220 p. (in Ukrainian)

Orshanskyi L., Nyshchak I., Matvisiv Ya., Yurkiv M. (2024) Vyshcha osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu: vyklyky ta shliakhy podolannia [Higher education of Ukraine under martial law: challenges and ways to overcome them]. Molod i rynok, no. 1 (221), pp. 29–35. (in Ukrainian)

Nikolaiev Ye., Rii H., Shemelynets I. (2023) Vyshcha osvita v Ukraini: zminy cherez viinu: analitychnyi zvit [Higher education in Ukraine: changes due to the war: analytical report]. Kyiv: Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka, 94 p. (in Ukrainian)

Kremen V. H. (ed.) (2023) Vyshcha osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta pisliavoiennoho vidnovlennia: vyklyky i vidpovidi: naukovo-analitychna dopovid [Higher education of Ukraine in the conditions of martial law and post-war reconstruction: challenges and answers: scientific and analytical report]. Kyiv: Pedahohichna dumka, 172 p. (in Ukrainian)

Kontseptsiia zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. Portal zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity [The concept of ensuring the quality of higher education. Higher education quality assurance portal]. Available at: http://dovira.eu/images/QA_concept_Final.pdf. (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science of Ukraine, State Scientific Institution «Institute of Educational Analytics» (2023) Osvita v umovakh voiennoho stanu: vyklyky, rozvytok povoienni perspektyvy: informatsiino-analitychnyi zbirnyk [Education under martial law: challenges, development, post-war perspectives: informational and analytical collection]. Kyiv, Ministry of Education and Science of Ukraine, State Scientific Institution «Institute of Educational Analytics», 64 p. (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science of Ukraine, State Scientific Institution «Institute of Educational Analytics» (2022) Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu: informatsiino-analitychnyi zbirnyk [Education of Ukraine under martial law: an informational and analytical collection]. Kyiv, Ministry of Education and Science of Ukraine, State Scientific Institution «Institute of Educational Analytics», 358 p. (in Ukrainian)

Kalashnikova S. (ed.) (2019) Rezultaty zahalnonatsionalnoho opytuvannia «Perspektyvy ta potreby rozvytku universytetiv Ukrainy u protsesi reformuvannia vyshchoi osvity u konteksti yevropeiskoi intehratsii» [Results of the national survey «Prospects and needs of the development of Ukrainian universities in the process of reforming higher education in the context of European integration»]. Kyiv: Instytut vyshchoi osvity NAPN Ukrainy, 77 p. (in Ukrainian)

Zinchenko V. (ed.) (2020) Stratehii vyshchoi osvity v umovakh internatsionalizatsii dlia stiikoho rozvytku suspilstva: metodychni rekomendatsii [Strategies of higher education in conditions of internationalization for sustainable development of society: methodical recommendations]. Kyiv: Printeko, 107 p. (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science of Ukraine (2020) Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2021-2031 roky [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021-2031]. Kyiv, Ministry of Education and Science of Ukraine, 71 p. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf.

Переглядів статті: 46
Завантажень PDF: 17
Опубліковано
2024-06-24
Як цитувати
Сідлецький, С., & Шандар, А. (2024). ВИЩА ОСВІТА В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: ВИКЛИКИ ТА ПРІОРИТЕТИ . Економіка та суспільство, (64). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-151
Розділ
ЕКОНОМІКА