HIGHER EDUCATION OF UKRAINE UNDER THE CONDITIONS OF THE MARTIAL LAW: CHALLENGES AND PRIORITIES
Abstract
The article studies the peculiarities of the development of higher education in Ukraine under martial law. It was determined that the challenges for the higher education of Ukraine in the conditions of martial law are: inconsistency of the higher education system with the needs of the economy; weak integration into the global educational space; distortions in the formation of the contingent of acquirers; the unsatisfactory state of university staffing; unsatisfactory level of material and financial support; inefficiency of higher education management; threat to life and health of applicants and staff of higher education institutions; lack of opportunities for equal access to higher education, violation of the continuity of the educational process; large-scale destruction and damage to infrastructure; forced relocation of higher education institutions. Risks of higher education were classified according to the following groups: political-legal, socio-economic, financial, personnel, organizational-technical, security. It was established that in the conditions of martial law and post-war reconstruction, the priority tasks of the development of higher education in Ukraine are: ensuring the integration of the higher education system into the world educational space; promotion of a high level of cooperation between educational and scientific institutions; formation of a system for evaluating the quality of education; improvement of financing and management of higher education; development of an innovative environment together with employers and business; forecasting labor market needs; improvement of forms of obtaining higher education; scientific and scientific and technical activities in institutions of higher education; as well as the development of smart specializations and Industry 4.0 clusters. Higher education in Ukraine faces many challenges that need to be solved, including creating conditions for learning in conditions of war and forced migration, fighting corruption, ensuring European integration processes and taking into account globalization trends.
References
Конкурентні моделі управління якістю вищої освіти у XXI столітті: монографія / Д. Г. Лук’яненко, Л. Л. Антонюк, Н. В. Василькова, Д. О. Ільницький та ін.; за ред. д.е.н., проф. Д. Г. Лук’яненка та д.е.н., проф. Л. Л. Антонюк. К. : КНЕУ, 2019. 380 c.
Гринькевич О. С. Управління конкурентоспроможністю вищої освіти в Україні: інституційний аналіз і моніторинг: монографія. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2018. 462 с.
Кремень В. Г., Луговий В. І., Саух П. Ю. Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді: За матеріалами загальних зборів Національної академії педагогічних наук України, 17 листопада, 2023 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. Том 5. №2. С. 1–5.
Механізми оцінювання якості вищої освіти в умовах євроінтеграції: монографія / Авт.: О. Воробйова, М. Дебич, В. Луговий, О. Оржель, О. Слюсаренко, Ж. Таланова, К. Трима; за ред. В. Лугового, Ж. Таланової. Київ: Ін-т вищої освіти НАПН України, 2020. 220 с.
Оршанський Л., Нищак І., Матвісів Я., Юрків М. Вища освіта України в умовах воєнного стану: виклики та шляхи подолання. Молодь і ринок. 2024. №1 (221). С.29–35.
Вища освіта в Україні: зміни через війну: аналітичний звіт / Є. Ніколаєв, Г. Рій, І. Шемелинець. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 94 с.
Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді: науково-аналітична доповідь / за заг. ред. В.Г. Кременя. Київ: Педагогічна думка, 2023. 172 с.
Концепція забезпечення якості вищої освіти. Портал забезпечення якості вищої освіти. URL: http://dovira.eu/images/QA_concept_Final.pdf.
Освіта в умовах воєнного стану: виклики, розвиток повоєнні перспективи: інформаційно-аналітичний збірник. Київ, Міністерство освіти і науки України, Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики», 2023. 64 с.
Освіта України в умовах воєнного стану: інформаційно-аналітичний збірник. Київ, Міністерство освіти і науки України, Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики», 2022. 358 с.
Результати загальнонаціонального опитування «Перспективи та потреби розвитку університетів України у процесі реформування вищої освіти у контексті європейської інтеграції» / Авторський колектив; за заг. ред С. Калашнікової. Київ: Інститут вищої освіти НАПН України, 2019. 77 с.
Стратегії вищої освіти в умовах інтернаціоналізації для стійкого розвитку суспільства: методичні рекомендації / В. Зінченко, Л. Горбунова, С. Курбатов, Ю. Мєлков; за ред. В. Зінченка. Київ: Прінтеко, 2020. 107 с.
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. Київ, Міністерство освіти і науки України, 2020. 71 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf.
Lukianenko D., Antoniuk L. (eds.) (2019) Konkurentni modeli upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity u XXI stolitti: monohrafiia [Competitive models of higher education quality management in the XXI century: monograph]. Kyiv: KNEU, 380 p. (in Ukrainian)
Hrynkevych O. S. (2018) Upravlinnia konkurentospromozhnistiu vyshchoi osvity v Ukraini: instytutsiinyi analiz i monitorynh: monohrafiia [Management of the competitiveness of higher education in Ukraine: institutional analysis and monitoring: monograph]. Lviv: LNU imeni Ivana Franka, 462 p. (in Ukrainian)
Kremen V. H., Luhovyi V. I., Saukh P. Yu. (2023) Vyshcha osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta pisliavoiennoho vidnovlennia: vyklyky i vidpovidi: Za materialamy zahalnykh zboriv Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 17 lystopada, 2023. [Higher education of Ukraine in the conditions of martial law and post-war reconstruction: challenges and answers: According to the materials of the general meeting of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, November 17, 2023.] Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, vol. 5, no. 2, pp. 1–5. (in Ukrainian)
Luhovyi V., Talanova Zh. (eds.) (2020) Mekhanizmy otsiniuvannia yakosti vyshchoi osvity v umovakh yevrointehratsii: monohrafiia [Mechanisms for evaluating the quality of higher education in the conditions of European integration: monograph]. Kyiv: In-t vyshchoi osvity NAPN Ukrainy, 220 p. (in Ukrainian)
Orshanskyi L., Nyshchak I., Matvisiv Ya., Yurkiv M. (2024) Vyshcha osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu: vyklyky ta shliakhy podolannia [Higher education of Ukraine under martial law: challenges and ways to overcome them]. Molod i rynok, no. 1 (221), pp. 29–35. (in Ukrainian)
Nikolaiev Ye., Rii H., Shemelynets I. (2023) Vyshcha osvita v Ukraini: zminy cherez viinu: analitychnyi zvit [Higher education in Ukraine: changes due to the war: analytical report]. Kyiv: Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka, 94 p. (in Ukrainian)
Kremen V. H. (ed.) (2023) Vyshcha osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta pisliavoiennoho vidnovlennia: vyklyky i vidpovidi: naukovo-analitychna dopovid [Higher education of Ukraine in the conditions of martial law and post-war reconstruction: challenges and answers: scientific and analytical report]. Kyiv: Pedahohichna dumka, 172 p. (in Ukrainian)
Kontseptsiia zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. Portal zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity [The concept of ensuring the quality of higher education. Higher education quality assurance portal]. Available at: http://dovira.eu/images/QA_concept_Final.pdf. (in Ukrainian)
Ministry of Education and Science of Ukraine, State Scientific Institution «Institute of Educational Analytics» (2023) Osvita v umovakh voiennoho stanu: vyklyky, rozvytok povoienni perspektyvy: informatsiino-analitychnyi zbirnyk [Education under martial law: challenges, development, post-war perspectives: informational and analytical collection]. Kyiv, Ministry of Education and Science of Ukraine, State Scientific Institution «Institute of Educational Analytics», 64 p. (in Ukrainian)
Ministry of Education and Science of Ukraine, State Scientific Institution «Institute of Educational Analytics» (2022) Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu: informatsiino-analitychnyi zbirnyk [Education of Ukraine under martial law: an informational and analytical collection]. Kyiv, Ministry of Education and Science of Ukraine, State Scientific Institution «Institute of Educational Analytics», 358 p. (in Ukrainian)
Kalashnikova S. (ed.) (2019) Rezultaty zahalnonatsionalnoho opytuvannia «Perspektyvy ta potreby rozvytku universytetiv Ukrainy u protsesi reformuvannia vyshchoi osvity u konteksti yevropeiskoi intehratsii» [Results of the national survey «Prospects and needs of the development of Ukrainian universities in the process of reforming higher education in the context of European integration»]. Kyiv: Instytut vyshchoi osvity NAPN Ukrainy, 77 p. (in Ukrainian)
Zinchenko V. (ed.) (2020) Stratehii vyshchoi osvity v umovakh internatsionalizatsii dlia stiikoho rozvytku suspilstva: metodychni rekomendatsii [Strategies of higher education in conditions of internationalization for sustainable development of society: methodical recommendations]. Kyiv: Printeko, 107 p. (in Ukrainian)
Ministry of Education and Science of Ukraine (2020) Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2021-2031 roky [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021-2031]. Kyiv, Ministry of Education and Science of Ukraine, 71 p. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.