ANALYSIS OF THE IMPACT OF DIGITAL MARKETING ON CONSUMER BEHAVIOR IN ELECTRONIC COMMERCE

Keywords: consumer behavior, personalization of offers, digital marketing, digital technologies, market environment, e-commerce

Abstract

The article is devoted to topical issues of the impact of digital marketing on consumer behavior in e-commerce. Digital marketing affects e-commerce consumers in many ways. In particular, it helps to improve the connection between the brand and the consumer through a personalized approach, analyzing user behavior and providing convenience in the process of purchasing goods or services. Also, digital marketing helps to increase brand awareness, increase conversion and increase sales through advertising campaigns on the Internet. Successful trading platforms actively use digital tools to attract customers and increase their loyalty. It is noted that the main trends in changing consumer behavior are the growth of opportunities and willingness to purchase goods and services online. Digital marketing, in addition to these aspects, also changes the way consumers perceive information about goods and services. With a variety of digital channels such as social media, search engines, websites and mobile apps, consumers have more opportunities to obtain information and compare products before purchasing. It is also important to note that digital marketing allows brands to collect and analyze large amounts of consumer data. This allows you to more accurately adjust marketing strategies aimed at specific audience segments, ensuring greater efficiency and effectiveness of advertising campaigns. With the help of digital marketing, consumers become more informed and independent in the process of making purchasing decisions. They actively use various digital channels to obtain information about goods and services, compare prices, reviews and ratings, which allows them to make a more informed choice. In addition, the collection and analysis of consumer data allows brands to personalize their marketing communications and offers, making them more relevant to each individual customer. This may include individual offers, product recommendations, or personalized advertising messages. Finally, with increased interaction between brands and consumers at all stages of the purchase process, consumers become more engaged and dependent on the brand, which can lead to increased loyalty and more frequent repeat purchases.

References

Краус Н. М., Краус К. М. Цифровізація в умовах інституційної трансформації економіки: базові складові та інструменти цифрових технологій. Інтелект ХХІ. 2018. № 1. С. 211–214. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/int_XXI_2018_1_48 (дата звернення: 15.04.2024).

Цифровий маркетинг – модель маркетингу ХХІ сторіччя: монографія / авт. кол.: М.А. Окландер, Т.О. Окландер, О.І. Яшкіна [та ін.]; за ред. д.е.н., проф. М.А. Окландера. Одеса: Астропринт, 2017. 292 с. URL: https://oklander.info/?p=1803 (дата звернення 12.04.2024).

Косенко О.П., Затинайченко А.В. Чи буде реклама повністю цифровою: тенденції до змін. Теоретичні та практичні дослідження молодих вчених: матер. XVІI Міжнар. наук.-практ. конф. магістрантів та аспірантів, 28-30 листопада 2023 року, м.Харків. Харків: НТУ «ХПІ», 2023. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/74319 (дата звернення 12.04.2024).

Піжук О. І. Цифрова трансформація економіки як основа формування її конкурентоспроможності. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2018. № 6(17). С. 79–83. URL: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/1922 (дата звернення 12.04.2024).

Проскурніна Н. В. Концепція трансформування функцій маркетингу на засадах інноваційної економіки. Бізнес Інформ. 2019. № 2. С. 308–316. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/21584 (дата звернення 12.04.2024).

Рубан В. В. Цифровий маркетинг: роль та особливості використання. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2017. № 2–2 (08). С. 20–25. URL: http://e-visnyk.dniprondise.in.ua/journals/2-08-2017_2/5.pdf (дата звернення 12.04.2024).

Руденко М. В. Цифровізація економіки: нові можливості та перспективи. Економiка та держава. 2018. № 11. С. 61–65. DOI: 10.32702/2306-6806.2018.11.61.

Січкаренко К. О. Цифровізація як фактор зміну міжнародних економічних відносинах. Приазовський економічний вісник. 2018. № 3(08). С. 30–34. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2018/3_08_uk/8.pdf (дата звернення 12.04.2024).

Бутенко Н. В., Кощук А. Г. Цифрова трансформація підприємницької діяльності в розрізі реалізації концепції «Індустрія 4.0». Проблеми економіки. 2018. № 4. С. 7–12. URL: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2018-4-7-12 (дата звернення 12.04.2024).

Гринько П. Л. Управління інноваційним розвитком бізнесу в умовах цифрової економіки: теорія, методологія, практика: монографія. Харків: Видавництво Іванченка І. С., 2020. 342 с.

Kannan, P. K., Hongshuang, L. Digital marketing: A framework, review and research agenda. International Journal of Research in Marketing. 2016. Vol. 34. №. 1. P. 22-45. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3000712 (дата звернення 12.04.2024).

E–Commerce Directive. European Union: офіційний вебсайт ЄС. European Commission. URL: https://ec.europa.eu/digital–single– market/en/ecommerce–directive (дата звернення 12.04.2024).

E–Commerce Directive. European Union: офіційний вебсайт ЄС. European Commission. URL: https://ec.europa.eu/digital–single– market/en/ecommerce–directive (дата звернення 12.04.2024).

Жмуркевич А. Є., Гуменюк П. О. Інтернет-торгівля: сутність, проблеми та шляхи їх вирішення на сучасному етапі. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». 2018. №19. URL: https://www.inter-nauka.com/ru/issues/2018/19/4336 (дата звернення 12.04.2024).

Kraus N. M. & Kraus K. M. (2018). Cifrovizaciya v umovah institucijnoyi transformaciyi ekonomiki: bazovi skladovi ta instrumenti cifrovih tehnologij [Digitization in conditions of institutional transformation of the economy: basic components and tools of digital technologies]. Intelekt XXI – Intelligence XXI. vol. 1, pp. 211–214. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/int_XXI_2018_1_48 (accessed April 15, 2024).

Cifrovij marketing – model marketingu XXI storichchya [Digital marketing - a marketing model of the 21st century]: a monograph (2017). M.A. Aucklander (Eds.). Odesa: Astroprint. 292 р. Available at: http://dspace.opu.ua/jspui/bitstream/123456789/7012/1/Digital_marketing.pdf (accessed April 12, 2024).

Kosenko O.P. & Zatynaichenko A.V. (2023) Chi bude reklama povnistyu cifrovoyu: tendenciyi do zmin [Will advertising be fully digital: trends towards changes]. Teoretychni ta praktychni doslidzhennia molodykh vchenykh: XVII Mizhnarodna naukovo-praktichna konferenciya mahistrantiv ta aspirantiv – Theoretical and practical research of young scientists: XVII International science and practice conf. master's and postgraduate students (Kharkiv, November 28-30, 2023). Kharkiv: KhPI National Technical University. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/74319 (accessed April 12, 2024).

Pizhuk O. I. (2018) Cifrova transformaciya ekonomiki yak osnova formuvannya yiyi konkurentospromozhnosti [Digital transformation of the economy as a basis for the formation of its competitiveness]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia – Eastern Europe: Economy, Business and Management. vol. 6(17), рр. 79–83. Available at: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/1922 (accessed April 12, 2024).

Proskurnina N. V. (2019) Koncepciya transformuvannya funkcij marketingu na zasadah innovacijnoyi ekonomiki [The concept of transformation of marketing functions on the basis of innovative economy]. Biznes Inform – Business Inform. vol. 2, рр. 308–316. Available at: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/21584 (accessed April 12, 2024).

Ruban V. V. (2017) Cifrovij marketing: rol ta osoblivosti vikoristannya [Digital marketing: role and features of use]. Ekonomichnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii – Economic Bulletin of the Zaporizhzhya State Engineering Academy. vol. 2–2 (08), рр. 20–25. Available at: http://e-visnyk.dniprondise.in.ua/journals/2-08-2017_2/5.pdf (accessed April 12, 2024).

Rudenko M. V. (2018) Cifrovizaciya ekonomiki: novi mozhlivosti ta perspektivi [Digitization of the economy: new opportunities and prospects]. Ekonomika ta derzhava – Economy and the state. vol. 11, рр. 61–65. DOI: 10.32702/2306-6806.2018.11.61.

Sichkarenko K. O. (2018) Cifrovizaciya yak faktor zminu mizhnarodnih ekonomichnih vidnosinah [Digitization as a factor of change in international economic relations]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk – Pryazovsky Economic Bulletin. vol. 3(08). рр. 30–34. Available at: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2018/3_08_uk/8.pdf (accessed April 12, 2024).

Butenko N. V. & Koshchuk A. G. (2018) Cifrova transformaciya pidpriyemnickoyi diyalnosti v rozrizi realizaciyi koncepciyi «Industriya 4.0» [Digital transformation of business activity in the context of the implementation of the concept «Industry 4.0»]. Problemy ekonomiky – Problems of the economy. vol. 4. рр. 7–12. Available at: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2018-4-7-12 (accessed April 12, 2024).

Grynko P. L. (2020) Upravlinnya innovacijnim rozvitkom biznesu v umovah cifrovoyi ekonomiki: teoriya, metodologiya, praktika [Management of innovative business development in the conditions of the digital economy: theory, methodology, practice]: monograph. Kharkiv: I. S. Ivanchenko Publishing House.

Kannan P. K. & Hongshuang L. (2016) Digital marketing: A framework, review and research agenda. International Journal of Research in Marketing. vol. 34. рр. 22-45. Available at: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3000712 (accessed April 12, 2024).

E–Commerce Directive. European Union: official website of the EU. European Commission. Available at: https://ec.europa.eu/digital–single– market/en/ecommerce–directive (accessed April 12, 2024).

E–Commerce Directive. European Union: official website of the EU. European Commission. Available at: https://ec.europa.eu/digital–single– market/en/ecommerce–directive

Zhmurkevich A. E. & Gumenyuk P. O. (2018) Internet–torgivlya: sutnist, problemi ta shlyahi yih virishennya na suchasnomu etapi [Internet trading: the essence, problems and directions of their development at the current stage]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka» – International scientific journal «Interscience». vol. 19. Available at: https://www.inter-nauka.com/ru/issues/2018/19/4336 (accessed April 12, 2024).

Article views: 28
PDF Downloads: 21
Published
2024-03-25
How to Cite
Balyk, U., & Khyliuk, V. (2024). ANALYSIS OF THE IMPACT OF DIGITAL MARKETING ON CONSUMER BEHAVIOR IN ELECTRONIC COMMERCE. Economy and Society, (61). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-129
Section
MARKETING