MANAGEMENT OF INNOVATIVE PROJECTS AS A TOOL FOR INCREASING THE COMPETITIVENESS OF METAL STRUCTURE ENTERPRISES IN PUBLIC CONSTRUCTION
Abstract
Continuous partial or complete improvement of a production process or service can lead to higher quality products at lower costs and to a significant increase in productivity over time. Many companies successfully implement continuous improvement through the introduction and proper management of innovations. The task of management is to increase the competitiveness of the enterprise compared to other enterprises in the same industry. The main purpose of this article is to clarify the essence of the innovation management process, the competitiveness of the enterprise and determine the relationship between them for the successful development of the company and achieving greater competitiveness compared to other companies. The biggest innovation of the next decade may be the recognition and development of innovation project management as a specialized position within project management. There are differences between traditional and innovative project management. People avoid using the words “innovation” and “project management” in the same sentence because of these differences. Even some organizations that offer certification in innovation practices do not use the word “project management.” There is limited research examining the relationship between innovation and project management. In the course of conducting research and calculations on the implementation of innovative measures in the activities of Elpol LLC, a comprehensive analysis of economic efficiency, risks and opportunities for the enterprise was carried out. The main task was to assess how much the proposed measures can improve the company's financial performance, in particular the payback period of investments, revenue growth and increased competitiveness in the market. The results of the study showed that the introduction of the latest technologies is an extremely promising. The implementation of innovative projects at Elpol LLC has led to significant positive changes in the company's activities, in particular, to increased productivity, reduced costs, increased sales volumes, and improved product quality.
References
Охріменко О.О., Скоробогатова Н.Є., Манаєнко І.М., Яресько Р.С. 2018: Управління інноваційними проектами в умовах міжнародної інтеграції : монографія. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського. 262 с.
Chen Y. 1997: Marketing innovation. Journal of Economics and Management Strategy. №1. 101–123.
Новошинська Л.В. 2008: Інновації у стратегічному маркетингу . Механізм регулювання економіки. №4(1). 122-128.
Elpol. https://elpol.com.ua/uk/ (дата звернення: 15.10.2025)
Разводовська В. О., Заяц О. В., Парохненко О. С., Гнатенко І. А. 2021: Інноваційність в підприємницькій діяльності в системі ефективного управління операційною діяльністю, конкурентоспроможністю та маркетингом. Український журнал прикладної економіки.. Т. 6, № 1. С. 290-297.
Собко О., Крисоватий І. 2021: Вдосконалення управління інноваційними проєктами та пожвавлення інноваційної активності підприємств України. Вісник Економіки, (3), с. 84–97 URL: https://doi.org/10.35774/visnyk 2021.03.084 (дата звернення: 15.10.2025)
Завербний А., Шаровський Я. 2024: Застосування інноваційних інструментів оптимізування бізнес-процесівпідприємств в умовах євро інтегрування: виклики і перспективи. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. №2(12). URL: https://doi.org/10.23939/smeu2024.02.048 (дата звернення: 15.10.2025)
Летуновська Н. Є., Сигида Л. О. 2019: Маркетингові дослідження як інструмент визначення стратегічних напрямів інноваційного розвитку промислового підприємства у сфері товарної політики. Бізнес Інформ. № 4 (495.). С. 97-105
Гнатенко І. А. 2021: Моделювання сценаріїв стійкого розвитку підприємств в умовах глобалізації та діджиталізації: управлінський аспект. Інвестиції: практика та досвід. № 16. С. 20-25.
Гамідов Г.С., Тепсаєв А.М., Гаджимуратова Д.З. 2009: Інновації та конкурентоспроможність - головні фактори сталого розвитку промислових підприємств. Інновації. 14 с.
Микитюк, П. П, Крисько, Ж. Л., Овсянюк-Бердадіна, О. Ф., Скочиляс, С.М. 2015: Інноваційний розвиток підприємства. Навчальний посібник. Тернопіль: Принтер Інформ. 224 с.
Лозовський, О. М., Іванцова, І. В. Інноваційний проект як пріоритетний напрям розвитку сучасного підприємства. Молодий вчений. 2018. № 2 (54).С. 723–726.
Okhrimenko O.O., Skorobohatova N.Ye., Manaienko I.M., Yaresko R.S. (2018) [Management of innovation projects in the context of international integration]. Upravlinnia innovatsiinymy proektamy v umovakh mizhnarodnoi intehratsii : monohrafiia. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho. 262 s. (in Ukrainian)
Chen, Y. (1997). Marketing innovation. Journal of Economics and Management Strategy, (1), 101–123.
Novoshynska, L. V. (2008). Innovatsii u stratehichnomu marketynhu [Innovations in strategic marketing]. Mekhanizm rehulyuvannya ekonomiky, 4(1), 122–128. (in Ukrainian)
Elpol. (n.d.). Retrieved from https://elpol.com.ua/uk/ (date of application: 10/15/2025)
Razvodovska, V. O., Zayats, O. V., Parokhnenko, O. S., & Hnatenko, I. A. (2021). Innovatsiynist v pidpryyemnytskiy diyalnosti v systemi efektyvnoho upravlinnya operatsiynoyu diyalnistyu, konkurentospromozhnistyu ta marketynhom [Innovativeness in entrepreneurial activity in the system of effective management, competitiveness, and marketing]. Ukrayinskyy Zhurnal Prykladnoyi Ekonomiky, 6(1), 290–297. (in Ukrainian)
Sobko, O., & Krysovatyy, I. (2021). Vdoskonalennya upravlinnya innovatsiynymy proyektamy ta pozhvavlennya innovatsiynoyi aktyvnosti pidpryyemstv Ukrayiny [Improving innovation project management and revitalizing innovation activity of Ukrainian enterprises]. Visnyk Ekonomiky, (3), 84–97. https://doi.org/10.35774/visnyk2021.03.084 (date of application: 10/15/2025) (in Ukrainian)
Zaverbnyy, A., & Sharovskyy, Ya. (2024). Zastosuvannya innovatsiynykh instrumentiv optymizuvannya biznes-protsesiv pidpryyemstv v umovakh yevro intehruvannya: vyklyky i perspektyvy [Application of innovative tools for optimizing business processes of enterprises in the context of European integration: Challenges and prospects]. Menedzhment ta Pidpryyemnytstvo v Ukrayini: Etapy Stanovlennya ta Problemy Rozvytku, 2(12). https://doi.org/10.23939/smeu2024.02.048 (date of application: 10/15/2025) (in Ukrainian)
Letunovska, N. Ye., & Syhyda, L. O. (2019). Marketynhovi doslidzhennya yak instrument vyznachennya stratehichnykh napryamiv innovatsiynoho rozvytku promyslovoho pidpryyemstva u sferi tovarnoyi polityky [Marketing research as a tool for defining strategic directions of innovative development of an industrial enterprise in product policy]. Biznes Inform, 4(495), 97–105. (in Ukrainian)
Hnatenko, I. A. (2021). Modelyuvannya stsenariyiv stiykoho rozvytku pidpryyemstv v umovakh hlobalizatsiyi ta didzhytalizatsiyi: upravlinskyy aspekt [Modeling scenarios of sustainable enterprise development under globalization and digitalization: managerial aspect]. Investytsiyi: Praktyka ta Dosvid, (16), 20–25. (in Ukrainian)
Hamidov, H. S., Tepsaev, A. M., & Gadzhimuratova, D. Z. (2009). Innovatsii ta konkurentospromozhnist - holovni faktory staloho rozvytku promyslovykh pidpryyemstv [Innovation and competitiveness as the main factors of sustainable development of industrial enterprises]. Innovatsii, 14 s. (in Ukrainian)
Mykytyuk, P. P., Krysko, Zh. L., Ovsyanyuk-Berdadina, O. F., & Skochylias, S. M. (2015). Innovatsiynyi rozvytok pidpryyemstva: Navchalnyi posibnyk [Innovative development of the enterprise: A textbook]. Ternopil: Printer Inform, 224 s. (in Ukrainian)
Lozovskyi, O. M., & Ivantsova, I. V. (2018). Innovatsiinyi proekt yak priorytetnyi napryam rozvytku suchasnoho pidpryyemstva [Innovation project as a priority direction of modern enterprise development]. Molodyi Vchenyi, 2(54), 723–726. (in Ukrainian)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

