STARTUP MANAGEMENT IN THE CONTEXT OF ECONOMIC AND MATHEMATICAL RISK MODELING IN STRATEGIC MARKETING
Abstract
The article has a comprehensive generalization of theoretical and methodological approaches to the study of the essence of startups and the features of their functioning in the modern business environment, characterized by a high level of uncertainty, rapid change of market conditions and increasing competition. The relevance of the use of economic and mathematical risks in strategic marketing is substantiated, which is explained by the need to improve the efficiency of management decisions and minimize the likelihood of negative consequences in the implementation of launch forecasts. In the early stages of development of entrepreneurial initiatives, the key task is to effectively manage risks, which directly affects the stability of the business model, access to investment resources and long-term competitiveness. The essence of marketing risks is determined, their main types are systematized and the specifics of manifestations at different stages of the life cycle - from generating the idea and attracting investments to the stages of entering the market, scaling and strategic development. Methodical approaches to quantitative risk assessment by multicriteria analysis, modeling and statistical forecasting methods are offered. The methodology of startup management in the context of economic and mathematical risks in strategic marketing, which combines analytical, optimization and digital tools aimed at improving the efficiency of management decision making. It is proved that the use of economic and mathematical models allows to provide the reason for the choice of marketing strategies, to increase the efficiency of resource allocation, to form scripts of adaptive development and to ensure flexibility of management in a dynamic competitive environment. The results can be used in the field of research for the further development of the theory of strategic startup management, as well as in the practical activity of enterprises for the formation of innovative marketing strategies aimed at reducing risks, increasing competitiveness and ensuring sustainable development.
References
Управління стартапами: підручник для здобувачів вищої освіти за економічними спеціальностями / О. А. Гавриш, К. О. Бояринова, М. О. Кравченко, К. О. Копішинська; за заг. ред. О. А. Гавриша. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Видавництво «Політехніка», 2020. 716 с.
Гарафонова О. І., Лазаренко Ю. О., Маргасова В. Г., Ященко І. В. Розробка стартап-проєкту як основа розвитку інтелектуального капіталу, менеджменту та підвищення конкурентоспроможності. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. №6. С. 187-193. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-31
Дергач А. В., Дюгованець О. М., Гончар Г. П. Механізм управління діяльністю стартапів. Економіка та держава. 2021. № 8. С. 79-84.
Бланк С., Дорф Б. Священна книга стартапера. Як збудувати успішну компанію. Київ : Наш формат, 2019. 512 с.
Skare M., Gavurova B., Polishchuk V. A decision-making support model for financing start-up projects by venture capital funds on a crowdfunding platform. Journal of Business. Volume 158. March 2023. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296323000772 (дата звернення: 27.09.2025)
Rainer L., Malinauskaite L., Marinova I. The vital role of business processes for a business model: the case of a startup company. Problems and Perspectives in Management. 2014. Vol. 12, No. 4. P. 213-220.
Івашко Л.М. Економіко-математичне моделювання вибору оптимальної стратегії розвитку підприємства з урахуванням факторів ризику. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2020. Т. 19. №2(45), 210-233. DOI: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2020.2(45).201431
Математичні моделі в менеджменті та маркетингу: навчальний посібник / за заг. ред. О. В. Кузьменко. Суми : видавництво «Ярославна», 2020. 214 с.
Гобела В. В., Леськів Г. З. Менеджмент стартапів: навчальний посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2024. 188 с.
Технології розробки стартапів: навчальний посібник / за ред. Н. Ю. Подольчака та Т. В. Шаповалової. Київ, 2021. 129 с.
Drucker P. The Theory of the Business. Harvard Business Review. 1994. September/October. P. 95-106.
Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the AIS. 2005. Vol. 15. P. 2-40.
Бідюк П.І., Тимощук О.Л., Коваленко А.Є. Системи і методи підтримки прийняття рішень. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. 610 с.
Економіко-математичне моделювання: навчальний посібник / За ред. О. Т. Іващука. Тернопіль : ТНЕУ «Економічна думка», 2008. 704 с.
REFERENCES:
Havrysh, O. A., Boiarynova, K. O., Kravchenko, M. O., & Kopishynska, K. O. (2020). Upravlinnia startapamy: pidruchnyk dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity za ekonomichnymy spetsialnostiamy [Startup management: Textbook for higher education students in economic specialties] (O. A. Havrysh, Ed.). Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, Vydavnytstvo «Politekhnika», 716 p. (in Ukrainian)
Harafonova, O. I., Lazarenko, Yu. O., Marhasova, V. H., & Yashchenko, I. V. (2020). Rozrobka startap-proiektu yak osnova rozvytku intelektualnoho kapitalu, menedzhmentu ta pidvyshchennia konkurentospromozhnosti [Development of a startup project as the basis for intellectual capital development, management and increasing competitiveness]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, (6), pp. 187–193. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-31 (in Ukrainian)
Derhach, A. V., Duhovanets, O. M., & Honchar, H. P. (2021). Mekhanizm upravlinnia diialnistiu startapiv [Mechanism for managing startup activities]. Ekonomika ta derzhava, (8), pp. 79–84. (in Ukrainian)
Blank, S., & Dorf, B. (2019). Sviashchenna knyha startapera. Yak zbuduvaty uspishnu kompaniiu [The startup owner’s manual: How to build a successful company]. Kyiv: Nash format, 512 p. (in Ukrainian)
Skare, M., Gavurova, B., & Polishchuk, V. (2023). A decision-making support model for financing start-up projects by venture capital funds on a crowdfunding platform. Journal of Business, vol. 158. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296323000772 (accessed: 27.09.2025).
Rainer, L., Malinauskaite, L., & Marinova, I. (2014). The vital role of business processes for a business model: The case of a startup company. Problems and Perspectives in Management, 12(4), pp. 213–220.
Ivashko, L. M. (2020). Ekonomiko-matematychne modeliuvannia vyboru optymalnoi stratehii rozvytku pidpryiemstva z urakhuvanniam faktoriv ryzyku [Economic and mathematical modeling of choosing the optimal enterprise development strategy considering risk factors]. Rynkova ekonomika: suchasna teoriia i praktyka upravlinnia, 19(2(45)), pp. 210–233. DOI: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2020.2(45).201431 (in Ukrainian)
Kuzmenko, O. V. (Ed.). (2020). Matematychni modeli v menedzhmenti ta marketynhu: navchalnyi posibnyk [Mathematical models in management and marketing: Textbook]. Sumy: Vydavnytstvo «Yaroslava», 214 p. (in Ukrainian)
Hobela, V. V., & Leskiv, H. Z. (2024). Menedzhment startapiv: navchalnyi posibnyk [Startup management: Textbook]. Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav, 188 p. (in Ukrainian)
Podolchak, N. Yu., & Shapovalova, T. V. (Eds.). (2021). Tekhnolohii rozrobky startapiv: navchalnyi posibnyk [Startup development technologies: Textbook]. Kyiv, 129 p. (in Ukrainian)
Drucker, P. (1994). The theory of the business. Harvard Business Review, September/October, pp. 95–106.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the AIS, 15, pp. 2–40.
Bidiuk, P. I., Tymoshchuk, O. L., & Kovalenko, A. Ye. (2020). Systemy i metody pidtrymky pryiniattia rishen [Systems and methods of decision support]. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, 610 p. (in Ukrainian)
Ivashchuk, O. T. (Ed.). (2008). Ekonomiko-matematychne modeliuvannia: navchalnyi posibnyk [Economic and mathematical modeling: Textbook]. Ternopil: TNEU «Ekonomichna dumka», 704 p. (in Ukrainian)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

