THE INFLUENCE OF SMM MARKETING AND PERSONNEL COMPETENCE ON THE DEVELOPMENT OF LOGISTICS MANAGEMENT OF MODERN DOMESTIC ENTERPRISES
Abstract
Globalization, digitalization, and wartime challenges have forced Ukrainian enterprises to seek new solutions for strengthening the efficiency and resilience of logistics systems. The article is devoted to the study of the impact of SMM marketing and personnel competence on the development of logistics management in modern Ukrainian enterprises of construction sector of the economy under the conditions of global economic transformations and wartime challenges. The research highlights the importance of social media tools in ensuring effective communication with clients and partners, promoting innovative products, and improving demand management and forecasting of consumer needs. The paper also emphasizes the decisive role of personnel competence, which determines the ability of employees to apply digital technologies, coordinate logistics processes, and adapt to dynamic changes in the business environment. The methodology is based on a systematic and comparative analysis of modern approaches to logistics management, marketing communications, and digitalization of supply chains. The research integrates both Ukrainian and foreign scientific perspectives, highlighting the importance of combining theoretical knowledge with practical experience in logistics management. The research highlights the importance of social media tools in ensuring effective communication with clients and partners, promoting innovative products, and improving demand management and forecasting of consumer needs. The paper also emphasizes the decisive role of personnel competence, which determines the ability of employees to apply digital technologies, coordinate logistics processes, and adapt to dynamic changes in the business environment. The integration of SMM marketing into logistics management, combined with continuous professional development of personnel, is a prerequisite for successful adaptation of Ukrainian enterprises to dynamic market conditions. Human capital and digital marketing tools become decisive drivers of supply chain efficiency, competitiveness, and long-term business sustainability during the post-war recovery period.
References
Семикіна М. В., Нісфоян С. С. Логістичний менеджмент у торговельному підприємництві: від оптимізації витрат до розвитку професійної компетентності. Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (економічні науки). 2025. № 2. С. 101-108. URL: https://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/17002 (дата звернення: 19.08.2025)
Мостова А.Д. Оцінювання ефективності просування бізнесу в соціальних мережах. Економіка та суспільство. 2022. № 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-27 (дата звернення: 20.08.2025)
Дайновський Ю.А., Семак Б.Б., Вовчанська О.М. Стратегічне значення комунікацій як складової маркетингового потенціалу підприємства. Підприємництво і торгівля. 2018. № 22. С. 69-74.
Lupak R., Mizyuk B., Zaychenko V., Kunytska-Iliash M., Vasyltsiv T. Migration processes and socio-economic development: interactions and regulatory policy. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal. 2022. Vol. 8 № 1. Р. 70-88.
Возний Н.Р., Левко М.М., Черниш Р.Е. Проблеми та перспективи регулювання світової торгівлі товарами в Україні. Науковий вісник НЛТУ. 2012. Вип. 22.7. С. 151-159.
Гриненко О.М., Пічугіна Т.С. Маркетингова стратегія зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Вісник НТУ «ХПІ». 2013. № 24 (997). С. 23-28.
Красовська О.Ю. Маркетингові інструменти в діяльності підприємства. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 29. С. 104-108.
Кривешко О.В., Замроз М.В., Кундицька Г.С. Сучасна концепція маркетингу на вітчизняних підприємствах. Ефективна економіка. 2021. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8977 (дата звернення: 22.08.2025)
Шпилик С.В. Маркетинговий процес як основа розробки конкурентної стратегії. Соціально-економічні проблеми і держава. 2011. Вип. 1 (4). URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2011/11ssvrks.pdf (дата звернення: 23.08.2025)
Голюк В.Я, Нерянова І.В. Сучасний стан і перспективи розвитку українського ринку будівельних матеріалів. Економіка та суспільство. 2024. № 68. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-70 (дата звернення: 23.08.2025)
Локалізація відновлення в Україні. URL: https://era-ukraine.org.ua/wp-content/uploads/2023/05/Ukraine-ERA-Reconstruction-Capacity-Report-BFO_web_ua.pdf (дата звернення: 23.08.2025)
Аналіз ринку будівництва та будівельних матеріалів в Україні. 2024 рік. PROCONSULTING. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-70 (дата звернення: 23.08.2025)
Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання. URL: https://hub.kyivstar.ua/articles/doslidzhennya-stanu-ukrayinskyh-industrij-pid-chas-vijny-nayavni-problemy-strategichni-fokusy-zavdannya (дата звернення: 23.08.2025)
Структурні зміни та виклики в будівельній індустрії України: аналіз та прогнози. URL: https://kse.ua/wp-content/uploads/2024/09/02_09_24_Zvit_Strukturni_zmini_ta_vikliki_v_budivelnii--_industrii--.pdf (дата звернення: 24.08.2025)
Аналіз ринку DIY в Україні. URL: https://pro-consulting.ua/ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka-diy-v-ukraine-2023-i-pol-2024-gg (дата звернення: 24.08.2025)
В епіцентрі бізнесу: які торговельні напрямки та підприємства розвиває група Епіцентр К. URL: https://rau.ua/novyni/novini-partneriv/biznes-grupa-epitsentr-k/ (дата звернення: 24.08.2025)
Semykina M.V., Nisfoyan S.S. (2025) Logistics management in trade entrepreneurship: from cost optimization to professional competence development. Bulletin of the National Technical University «KhPI». Economic Sciences. № 2, рр. 101-108. Available at: https://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/17002 (accessed August 19. 2025)
Mostova A.D. (2022) Evaluation of the efficiency of business promotion in social media. Economy and society. № 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-27 (accessed August 20.2025)
Daynovskyy Y.A., Semak B.B., Vovchanska O.M. (2018) Strategic significance of communications as enterprise’s marketing potential constituen. Entrepreneurship and trade. № 22, pp. 69-74.
Lupak R., Mizyuk B., Zaychenko V., Kunytska-Iliash M., Vasyltsiv T. (2022). Migration processes and socio-economic development: interactions and regulatory policy. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, vol. 8 № 1, pp. 70-88.
Voznyi N.R., Levko M.M. and Chernysh R.E. (2012) Problems and prospects of regulation of world trade in Ukraine. Scientific Bulletin of UNFU, vol. 22.7, pp. 151-159.
Grynenko O.M., Pichugina T.S. (2013) Marketing strategy of foreign economic activity of an enterprise. Bulletin of NTU «KhPI». № 24 (997), рр. 23-28.
Krasovska O.Yu. (2018) Modern marketing tools in the enterprise’s activity. Black Sea Economic Studies, vol. 29, рр. 104-108.
Kryveshko O., Zamroz M. and Kynditska G. (2021) Modern concept of marketing at domestic enterprises. Efficient economy, vol. 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8977 (accessed August 22.2025).
Shpylyk S.V. (2011) Marketing process as a basis for developing a competitive strategy. Socio-economic problems and the state, vol. 1 (4). Available at: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2011/11ssvrks.pdf (accessed August 22.2025)
Holiuk V.Ya., Nerianova I.V. (2024). Current state and development prospects of the Ukrainian construction materials market. Economy and society. № 68. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-70 (accessed August 23.2025)
Localization of recovery in Ukraine. Available at: https://era-ukraine.org.ua/wp-content/uploads/2023/05/Ukraine-ERA-Reconstruction-Capacity-Report-BFO_web_ua.pdf (accessed August 23.2025)
Market research report on construction and building materials in Ukraine. 2024 year. PROCONSULTING. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-70 (accessed August 23.2025)
Research on the state of Ukrainian industries during the war: existing problems, strategic focuses, tasks. Kyivstar Business Hub. Available at: https://hub.kyivstar.ua/articles/doslidzhennya-stanu-ukrayinskyh-industrij-pid-chas-vijny-nayavni-problemy-strategichni-fokusy-zavdannya (accessed August 23.2025)
Structural changes and challenges in the construction industry of Ukraine: analysis and forecasts. Available at: https://kse.ua/wp-content/uploads/2024/09/02_09_24_Zvit_Strukturni_zmini_ta_vikliki_v_budivelnii--_industrii--.pdf (accessed August 24.2025)
Analysis of the DIY market in Ukraine. Available at: https://pro-consulting.ua/ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka-diy-v-ukraine-2023-i-pol-2024-gg (accessed August 24.2025)
Structural changes and challenges in the construction industry of Ukraine: analysis and forecasts. Available at: https://rau.ua/novyni/novini-partneriv/biznes-grupa-epitsentr-k/ (accessed August 24.2025)
Copyright (c) 2025 Юрій Березовський, Наталія Ляліна, Антоніна Самойленко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.