INNOVATION PLANNING AS A TOOL FOR MANAGING THE COMPETITIVENESS OF RESTAURANT SERVICES
Abstract
The article examines the theoretical and methodological aspects of planning innovative activities as an effective tool for managing the competitiveness of restaurant services in a changing market environment. It has been established that, despite a significant number of studies in the field of innovation management, the issue of planning innovative activities of restaurant businesses has not yet been adequately covered in contemporary economic literature. The necessity of covering all key aspects of restaurant operations with innovative activities has been substantiated, ranging from improving recipes and food preparation technologies, optimising menu creation and product quality control to introducing modern digital customer service solutions and ensuring a comfortable interior and atmosphere of the establishment. Given that innovative measures vary significantly in terms of their scope and impact on the key components of restaurant competitiveness, as well as their investment cost, there is a need for a comparative assessment of their effectiveness in order to determine the priority of including measures in the enterprise's innovation development plan. This paper presents a method for calculating the overall impact of each innovation measure on improving the competitiveness of services. It justifies the feasibility of determining weighting coefficients for each component of competitiveness based on an analysis of the results of a survey of the target audience. The article presents the author's methodology for comparative assessment of the effectiveness of innovative measures based on the criterion of minimising the investment cost per unit of increase in the competitiveness of restaurant services. The paper provides an example of the practical application of the methodology for ranking innovative measures based on the specified criterion. The proposed methodology allows for the reasonable prioritisation of innovative measures aimed at improving the competitiveness of restaurant services and forming their optimal combination, taking into account the limited investment opportunities of the enterprise.
References
Завадинська О. Ю., Кінчур А. А., Деревицький Є. В. Сучасні тенденції впровадження інноваційних форм обслуговування в закладах ресторанного господарства. Підприємництво і торгівля. 2019. Вип. 25. С. 54–59. URL: http://www.journals-lute.lviv.ua/index.php/pidpr-torgi/article/view/11/8. [дата звернення: 6.05.25].
П'ятницька Г. Т., Найдюк В. С. Сучасні тренди розвитку ресторанного господарства в Україні. Економіка та держава. 2017. № 9. С. 66–73. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/9_2017/16.pdf [дата звернення: 22.06.25].
Гапоненко Г. І., Євтушенко О. В., Шамара І. М., Холодок В. Д. Основні тенденції розвитку ресторанного господарства України в сучасних умовах. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм». Вип 14. 2021. С. 132–141. URL: https://periodicals.karazin.ua/irtb/article/view/18353 [дата звернення: 26.06.25].
Талапа С., Поляк М. Інноваційні технології в ресторанному бізнесі: вплив на ефективність управління та якість обслуговування. Вісник Хмельницького національного університету, 2024. № 4 (339). С. 193-200. URL: https://heraldts.khmnu.edu.ua/index.php/heraldts/article/view/352/347 [дата звернення: 6.05.25].
Завадинська О. Ю. Інноваційні технології господарювання в ресторанному бізнес. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2018. №2. C. 93–102.
Ратинський В. В.. Шерстюк Р. П., Паляниця В. А. Інновації в барній справі: від CRM до обладнання готельно-ресторанного бізнесу. Економіка та суспільство. 2024. Випуск 70. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5417/5361 [дата звернення: 26.05.25].
Білецька І. М. Засоби формування інтелектуально-кадрового забезпечення інноваційних клієнтоорієнтованих підприємств ресторанного господарства. Економічний простір. 2020, № 164. С. 74–78. URL: https://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/758 [дата звернення: 12.06.25].
Гросул В. А. Лояльність споживачів як основний критерій формування конкурентних переваг підприємств ресторанного господарства. Економіка та суспільство. 2018. Випуск 15. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/15_ukr/42.pdf [дата звернення: 20.06.25].
Власюк Н. І. Організація інноваційної діяльності підприємств в умовах воєнного стану. Вісник ЛТЕУ. Економічні науки. 2024. № 79. С. 87–93. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-econom/article/view/1684/1583 [дата звернення: 5.05.25].
Постова В. Перспективи впровадження інтелектуальної автоматизації в ресторанний бізнес в умовах післявоєнного відновлення України. Економіка та суспільство. 2023. № 49. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2331/2253
Касенін В., Ткаченко Т. Проблеми розвитку ресторанного господарства в Україні. К. : Економіка України, 2011. С. 41–46.
Силівейстр В. Організація контролю якості у ресторані. URL: https://joinposter.com/ua/post/kontrol-yakosti-v-restorani [дата звернення: 8.06.25].
Шамара І. Мерчандайзингові підходи до формування концепції закладів ресторанного господарства. Сучасні тенденції розвитку готельно-ресторанного бізнесу: міжнародний та національний досвід : колективна монографія / за заг.ред. А. Ю. Парфіненка. Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2017. С. 307–324.
Стамат В. М., Шаркова В. Ю. Розвиток маркетингу ресторанного бізнесу в Україні. Modern Economics. 2024. № 43(2024). С. 110-117. URL: https://doi.org/10.31521/modecon.V43(2024)-15 [дата звернення: 19.06.25].
Нагернюк Д.В. Основні чинники, що формують конкурентоспроможність підприємств ресторанного господарства. Ефективна економіка. 2016. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5142 [Дата звернення: 12.06.25].
Kitchen Display System від Eat Scan Pay: прискорення та оптимізація процесів на кухні. URL: https://eatscanpay.com/ru/articles/21 [Дата звернення: 18.06.25].
Єгупов Ю. А., Літвінова В. О. Оцінка порівняльної ефективності шляхів підвищення конкурентоспроможності продукції. Конкурентоспроможність підприємства : оцінка рівня та напрями підвищення : [монографія / за заг. ред. О. Г. Янкового]. Одеса : Атлант, 2013. 470 с.
Zavadynska O. Yu., Kinchur A. A., Derevytskyi Ye. V. (2019). Suchasni tendentsii vprovadzhennia innovatsiinykh form obsluhovuvannia v zakladakh restorannoho hospodarstva [Modern trends in the implementation of innovative forms of service in restaurant establishments]. Pidpryiemnytstvo i torhivlia, no. 25, p. 54–59. Available at: http://www.journals-lute.lviv.ua/index.php/pidpr-torgi/article/view/11/8 (accessed: 6.05.2025)
Piatnytska H. T., Naidiuk V. S. (2017). Suchasni trendy rozvytku restorannoho hospodarstva v Ukraini [Modern trends in the development of the restaurant industry in Ukraine]. Ekonomika ta derzhava, no 9, p. 66–73. Available at: http://www.economy.in.ua/pdf/9_2017/16.pdf (accessed: 22.06.2025)
Haponenko H. I., Yevtushenko O. V., Shamara I. M., Kholodok V. D. (2021). Osnovni tendentsii rozvytku restorannoho hospodarstva Ukrainy v suchasnykh umovakh [Main trends in the development of the restaurant industry in Ukraine in modern conditions]. Visnyk KhNU imeni V. N. Karazina. Seriia «Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm», no 14, p. 132–141. Available at: https://periodicals.karazin.ua/irtb/article/view/18353 (accessed: 26.06.2025)
Talapa S., Poliak M. (2024). Innovatsiini tekhnolohii v restorannomu biznesi: vplyv na efektyvnist upravlinnia ta yakist obsluhovuvannia [Innovative technologies in the restaurant business: impact on management efficiency and quality of service]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no 4 (339), p. 193–200. Available at: https://heraldts.khmnu.edu.ua/index.php/heraldts/article/view/352/347 (accessed: 6.05.2025)
Zavadynska O. Yu. (2018). Innovatsiini tekhnolohii hospodariuvannia v restorannomu biznes [Innovative management technologies in the restaurant business]. Restorannyi i hotelnyi konsaltynh. Innovatsii, no 2, p. 93–102.
Ratynskyi V. V., Sherstiuk R. P., Palianytsia V. A. (2024). Innovatsii v barnii spravi: vid CRM do obladnannia hotelno-restorannoho biznesu [Innovations in the bar business: from CRM to equipment for the hotel and restaurant business]. Ekonomika ta suspilstvo, no 70. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5417/5361 (accessed: 26.05.2025)
Biletska I. M. (2020). Zasoby formuvannia intelektualno-kadrovoho zabezpechennia innovatsiinykh kliientooriientovanykh pidpryiemstv restorannoho hospodarstva [Means of forming intellectual and human resources support for innovative customer-oriented restaurant enterprises]. Ekonomichnyi prostir, no 164, p. 74–78. Available at: https://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/758 (accessed: 12.06.2025)
Hrosul V. A. (2018). Loialnist spozhyvachiv yak osnovnyi kryterii formuvannia konkurentnykh perevah pidpryiemstv restorannoho hospodarstva [Consumer loyalty as the main criterion for forming competitive advantages of restaurant enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo, no 15. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/15_ukr/42.pdf (accessed: 20.06.2025)
Vlasiuk N. I. (2024). Orhanizatsiia innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstv v umovakh voiennoho stanu [Organization of innovative activity of enterprises under martial law]. Visnyk LTEU. Ekonomichni nauky, no 79, p. 87–93. Available at: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-econom/article/view/1684/1583 (accessed: 5.05.2025)
Postova V. (2023). Perspektyvy vprovadzhennia intelektualnoi avtomatyzatsii v restorannyi biznes v umovakh pisliavoiennoho vidnovlennia Ukrainy [Prospects for introducing intellectual automation into the restaurant business in the conditions of post-war reconstruction of Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, no 49. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2331/2253 (accessed: 6.05.2025)
Kasenin V., Tkachenko T. (2011). Problemy rozvytku restorannoho hospodarstva v Ukraini [Problems of restaurant development in Ukraine]. Kyiv : Ekonomika Ukrainy, p. 41–46.
Syliveistr V. Orhanizatsiia kontroliu yakosti u restorani [Organization of quality control in a restaurant]. Available at: https://joinposter.com/ua/post/kontrol-yakosti-v-restorani (accessed: 8.06.2025)
Shamara I. (2017). Merchandaizynhovi pidkhody do formuvannia kontseptsii zakladiv restorannoho hospodarstva [Merchandising approaches to forming the concept of restaurant establishments]. Suchasni tendentsii rozvytku hotelno-restorannoho biznesu: mizhnarodnyi ta natsionalnyi dosvid : kolektyvna monohrafiia / za zah.red. A. Yu. Parfinenka. Kharkiv : KhNU imeni V. N. Karazina, p. 307–324.
Stamat V. M., Sharkova V. Yu. (2024). Rozvytok marketynhu restorannoho biznesu v Ukraini [Development of restaurant business marketing in Ukraine]. Modern Economics, no 43(2024), p. 110–117. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V43(2024)-15 (accessed: 19.06.2025)
Naherniuk D. V. (2016). Osnovni chynnyky, shcho formuiut konkurentospromozhnist pidpryiemstv restorannoho hospodarstva [Main factors shaping the competitiveness of restaurant enterprises]. Efektyvna ekonomika, no 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5142 (accessed: 12.06.2025)
Kitchen Display System vid Eat Scan Pay: pryskorennia ta optymizatsiia protsesiv na kukhni [Kitchen Display System by Eat Scan Pay: Acceleration and Optimization of Kitchen Processes]. Available at: https://eatscanpay.com/ru/articles/21 (accessed: 18.06.2025)
Yehupov Yu. A., Litvinova V. O. (201)3. Otsinka porivnialnoi efektyvnosti shliakhiv pidvyshchennia konkurentospromozhnosti produktsii [Assessment of comparative efficiency of ways to increase product competitiveness]. Konkurentospromozhnist pidpryiemstva : otsinka rivnia ta napriamy pidvyshchennia : [monohrafiia / za zah. red. O. H. Yankovoho]. Odesa : Atlant, 470 p.
Copyright (c) 2025 Юрій Єгупов, Ірина Єгупова

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.