РОЛЬ ГАСТРОНОМІЧНОГО ТУРИЗМУ У СТАЛОМУ РОЗВИТКУ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОЇ СПРАВИ ТА ПІДВИЩЕННІ ПРИВАБЛИВОСТІ РЕГІОНІВ УКРАЇНИ

  • Лариса Семенюк Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0001-8681-0060
  • Алла Рудич Полтавський державний аграрний університет https://orcid.org/0000-0002-5416-4508
  • Олександра Бірюкова Український державний університет імені Михайла Драгоманова; Київський фаховий коледж туризму та готельного господарства https://orcid.org/0000-0003-2168-9225
Ключові слова: гастрономічний туризм, кулінарія, дестинація, готельно-ресторанний бізнес, брендинг, регіони України, етнічна кухня, культурна спадщина, гастрономічні події

Анотація

Гастрономічний туризм є важливим напрямом сучасної туристичної індустрії, що сприяє міжкультурному діалогу та економічному зростанню. Він орієнтується на регіони з кулінарними традиціями, місцевим виробництвом, оригінальними закладами та подіями, такими як фестивалі. Підтримуючи місцевий бізнес, гастротуризм просуває локальну продукцію на глобальному рівні, відкриваючи нові можливості для регіонів. Ця галузь трансформує індустрію гостинності через нові бізнес-моделі, розширення послуг і зростання економічної активності. У готельно-ресторанному секторі вона збільшує потоки туристів, середній чек, співпрацю з місцевими виробниками та покращує стандарти сервісу; оптимізує сезонні навантаження та створює унікальний бренд території, сприяючи збереженню кулінарної спадщини та сталому розвитку дестинацій.

Посилання

Фесенко Г. О. Гастротуризм як актуальний тренд сучасного розвитку сфери туризму в Україні. Ефективна економіка. 2021. № 5. DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.200

Darius L. Gastronomy tourism as a tool for the development of regions. Tourism & Heritage Journal. 2023. №.5. С. 100-119.

Коркуна О.І., Никига О.В., Підвальна О.Г. Гастрономічний туризм як чинник соціально-економічного розвитку територіальних громад. Економічний простір. 2020. №155. C.40-43.

Paunić M., Pivarski B. K., Tešanović D., Novaković D., Šmugović S. Identity Factors in the Function of Sustainable Gastronomy: A Case Study of Tourist Destinations in the Republic of Serbia and Bosnia and Herzegovina. Ustainability. 2024. № 16(19). URL: https://doi.org/10.3390/su16198493 (дата звернення: 12.06.2025).

Бурачек І. В., Панасюк Д. С., Ярмолюк Д. І., Гастрономічний туризм в Україні під час війни. ЕКОНОМІКА ТА СУСПІЛЬСТВО. 2025. № 71. DOI: doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-92

Трішин Ф. А., Крупіца І. В., Байрачна О. К., Шведюк К. Г. Аналіз привабливості гастрономічного туризму в Україні та в Одеській області. Економічний вісник Дніпровської політехніки. 2020. № 4. С. 126-132. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001228679 (дата звернення: 12.06.2025).

Zatsepina, N. Trends and factors in the development of world tourism in the post-pandemic period. Smart Tourism. 2024. №l. URL: https://aber.apacsci.com/index.php/st/article/view/2338 (дата звернення: 12.06.2025) doi: dx.doi.org/10.54517/st.v4i1.2338

Кушнірук Г. В., Цьолковська І. Р. Гастрономічний бренд туристичної дестинації. Туристичний бренд як фактор формування позитивного іміджу України на світовому ринку: Зб. матер. Всеукр. наук.-практ. Інтернет конф. Львів : ЛІЕТ, 2019. С. 68–70.

Паска М.З., Радзімовська О.В. Ресторанний туризм як новий напрям на туристичному ринку Львівщини. Scientific Notes of Sumy State Pedagogical University. Geographical Sci. 2022. № 2 (3). С. 65–70. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.6544119

Безхлібна А. П. Стратегія розвитку готельно-ресторанного бізнесу в Україні. Інноваційний розвиток туризму та готельно-ресторанного господарства: монографія / колектив авторів ; за заг. ред. проф. В. М. Зайцевої. Запоріжжя : НУ «Запорізька політехніка», 2024. С. 190–201.

Fesenko H. O. (2021) Hastroturyzm yak aktualnyi trend suchasnoho rozvytku sfery turyzmu v Ukraini [Gastrotourism as an actual trend of modern development of the tourism sector in Ukraine]. Efektyvna ekonomika – Effective economy, vol. 5. DOI: 10.32702/2307-2105-2021.5.200 (in Ukrainian)

Darius L. (2023) Gastronomy tourism as a tool for the development of regions. Tourism & Heritage Journal, vol.5, рр. 100-119.

Korkuna O.I., Nykyha O.V., Pidvalna O.H. (2020) Hastronomichnyi turyzm yak chynnyk sotsialno-ekonomichnoho rozvytku terytorialnykh hromad [Gastronomic tourism as a factor of socio-economic development of territorial communities]. Ekonomichnyi prostir – Economic space, vol. 155, рр. 40-43. (in Ukrainian)

Paunić M., Pivarski B. K., Tešanović D., Novaković D., Šmugović S. (2024) Identity Factors in the Function of Sustainable Gastronomy: A Case Study of Tourist Destinations in the Republic of Serbia and Bosnia and Herzegovina. Ustainability, vol. 16(19), рр. 8493. https://doi.org/10.3390/su16198493

Burachek I. V., Panasiuk D. S., Yarmoliuk D. I. (2025) Hastronomichnyi turyzm v ukraini pid chas viiny [Gastronomic tourism in Ukraine during the war]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 71. DOI: doi.org/10.32782/2524-0072/2025-71-92 (in Ukrainian)

Trishyn F. A., Krupitsa I. V., Bairachna O. K., Shvediuk K. H. (2020) Analiz pryvablyvosti hastronomichnoho turyzmu v Ukraini ta v Odeskii oblasti [Analysis of the attractiveness of gastronomic tourism in Ukraine and Odesa region]. Ekonomichnyi visnyk Dniprovskoi politekhniky – Economic Bulletin of Dnipro Polytechnic, vol. 4, рр. 126-132. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001228679 (in Ukrainian)

Zatsepina, N. (2024) Trends and factors in the development of world tourism in the post-pandemic period [Trends and factors in the development of world tourism in the post-pandemic period]. Smart Tourism, vol. L. URL: https://aber.apacsci.com/index.php/st/article/view/2338 doi: dx.doi.org/10.54517/st.v4i1.2338 (in Ukrainian)

Kushniruk H. V., Tsolkovska I. R. (2019) Hastronomichnyi brend turystychnoi destynatsii [Gastronomic brand of a tourist destination]. Turystychnyi brend yak faktor formuvannia pozytyvnoho imidzhu Ukrainy na svitovomu rynku –Tourist brand as a factor in the formation of a positive image of Ukraine in the world market. Lviv : LIET, рр. 68–70. (in Ukrainian)

Paska M.Z., Radzimovska O.V. (2022) Restorannyi turyzm yak novyi napriam na turystychnomu rynku Lvivshchyny [Restaurant tourism as a new direction in the tourist market of Lviv region]. Scientific Notes of Sumy State Pedagogical University. Geographical Sci. vol. 2 (3), рр. 65–70. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.6544119 (in Ukrainian)

Bezkhlibna A. P. (2024) Stratehiia rozvytku hotelno-restorannoho biznesu v ukraini. Innovatsiinyi rozvytok turyzmu ta hotelno-restorannoho hospodarstva [Strategy of development of hotel and restaurant business in Ukraine.] Innovatsiinyi rozvytok turyzmu ta hotelno-restorannoho hospodarstva – Innovative development of tourism and hotel and restaurant business. Zaporizhzhia : NU «Zaporiz-ka politekhnika», рр. 190–201. (in Ukrainian)

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Семенюк, Л., Рудич, А., & Бірюкова, О. (2025). РОЛЬ ГАСТРОНОМІЧНОГО ТУРИЗМУ У СТАЛОМУ РОЗВИТКУ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОЇ СПРАВИ ТА ПІДВИЩЕННІ ПРИВАБЛИВОСТІ РЕГІОНІВ УКРАЇНИ. Економіка та суспільство, (75). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-75-56