ACCOUNTING FOR MARKETING POLICY OF MINING ENTERPRISES

Keywords: marketing policy, accounting, mining enterprises, strip mining assets, sales, minerals

Abstract

The industry-specific features of the activities of mining enterprises that affect marketing policy are presented. It was found that the industry-specific nature of the marketing and sales policy of a mining enterprise is the organization of the process of managing sales volumes in both the short-term and long-term periods based on the assessment of benefits from mineral extraction to maximize the profitability of sales and business activity. An information base for assessing the benefits of strip mining is disclosed, which allows determining the actual production indicators and justifying the planned indicators for the next period. Variants of the marketing and sales policy of the mining enterprise are given, depending on the presence or absence of benefits as a result of strip mining. It is justified to use the rhythmicity coefficient and the variation coefficient to assess the rhythmicity of mineral extraction for the year by quarters. It is substantiated that for marketing policy, the result of open pit works is completely unsuccessful when there are no benefits: available mineral reserves and better access to them, because there is no product for further sale. It is proven that in case of successful extraction of minerals, all marketing policy tools can be used for sales. It is substantiated that in case of obtaining a benefit such as improved access, there are only planned production indicators for future periods. We believe that the best option is a double benefit, when there are both reserves and proximity to a specific location of mineral reserves. In this case, there is an actual volume of minerals, and there are prospects for the same to be sold in the next period. It is proven that achieving the actual volume of production and preparing for the next planned production with confirmation of its effectiveness for the reporting period is important information for planning sales volumes. In the next period, the actual volume of production may be less, more, or equal to the planned one. It is noted that in case of failure to fulfill the plan for the extraction of minerals, achieving the expected level of sales profitability is possible due to an increase in prices for finished products.

References

Кількість діючих суб’єктів господарювання за видами економічної діяльності (2010-2023). URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2022/fin/pssg/ksg_ek_2010_2021_ue.xlsx(дата звернення: 10.06.2025).

Рентабельність операційної та всієї діяльності великих та середніх підприємств за видами економічної діяльності за січень-вересень 2024 року. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2022/fin/fin_new/ro_0324_ue.xlsx (дата звернення: 10.06.2025).

Кофанов О.Є., Зозульов О.В., Кофанова О.В. Зелені технології та маркетинговий інструментарій у забезпеченні сталого розвитку підприємств гірничодобувної промисловості. Маркетинг і цифрові технології. 2023. Т. 7, № 2. С. 19-31. DOI: 10.15276/mdt.7.2.2023.2 (дата звернення: 10.06.2025).

Ізмайлова Н.В. Передумови та перші наслідки впливу коронокризи на рентабельність гірничо-видобувних підприємств. Ефективна економіка. 2020. № 12. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.99 (дата звернення: 10.06.2025).

Волков В., Горошкова Л. Проблеми обліку експортно-імпортних операцій добувної галузі України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Геологія. 2018. Вип. 4. С. 57-62. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_geol_2018_4_10 (дата звернення: 10.06.2025).

Крупка Я.Д., Порохнавець Я.А. Облік і контроль у видобувних галузях: монографія. Тернопіль: Видавництво «Крок», 2019. 252 с.

Кузьмінська К.І. Основні аспекти методики калькулювання собівартості продукції промислового підприємства за виробничими процесами. Інфраструктура ринку. 2019. Випуск 31. С. 745-751. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/31_2019_ukr/114.pdf (дата звернення: 01.06.2025).

Тлумачення КТМФЗ 20 "Витрати на розкривні роботи на етапі добування в кар’єрі". URL: https://www.mof.gov.ua/storage/files/IFRIC-20_ukr_2016.pdf (дата звернення: 10.06.2025).

Міца В.В., Грига Я.М., Олійник А.А. Теоретичні основи формування збутової політики як складової маркетингової концепції розвитку підприємства. Формування ринкових відносин в Україні. 2023. № 7-8. С. 136-140. https://zenodo.org/badge/DOI/10.5281/zenodo.8420977.svg (дата звернення: 10.06.2025).

Боровик Т.В., Майборода О.В., Решетнікова О.В. Удосконалення збутової політики підприємств на основі взаємодії маркетингу та логістики. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Економічні науки. 2023. Вип. 3. С. 46-51. DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4536/70-7 (дата звернення: 10.06.2025).

Kilkist diiuchykh subiektiv hospodariuvannia za vydamy ekonomichnoi diialnosti (2010-2023) [Number of actions of business entities by type of economic activity (2010-2023)]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2022/fin/pssg/ksg_ek_2010_2021_ue.xlsx (accessed June 10, 2025) (in Ukrainian).

Rentabelnist operatsiinoi ta vsiiei diialnosti velykykh ta serednikh pidpryiemstv za vydamy ekonomichnoi diialnosti za sichen-veresen 2024 rokuv [Profitability of operating and all activities of large and medium-sized enterprises by type of economic activity for January-September 2024]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2022/fin/fin_new/ro_0324_ue.xlsx (accessed June 10, 2025) (in Ukrainian).

Kofanov O. Ie., Zozulov O. V., Kofanova O. V. (2023) Zeleni tekhnolohii ta marketynhovyi instrumentarii u zabezpechenni staloho rozvytku pidpryiemstv hirnychodobuvnoi promyslovosti [Green technologies and marketing tools in ensuring sustainable development of mining enterprises]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii – Marketing and digital technologies, vol. 7, no. 2, pp. 19-31. Available at: DOI: 10.15276/mdt.7.2.2023.2 (accessed June 10, 2025) (in Ukrainian).

Izmailova N. V. (2020) Peredumovy ta pershi naslidky vplyvu koronokryzy na rentabelnist hirnycho-vydobuvnykh pidpryiemstv [Prerequisites and first consequences of the impact of the corona crisis on the profitability of mining enterprises]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, no 12. Available at: DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.99 (accessed June 10, 2025) (in Ukrainian).

Volkov V., Horoshkova L. (2018) Problemy obliku eksportno-importnykh operatsii dobuvnoi haluzi Ukrainy [Problems of accounting for export-import operations in the mining industry of Ukraine]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Heolohiia – Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv. Geology, vol. 4, pp. 57-62. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_geol_2018_4_10 (accessed June 10, 2025) (in Ukrainian).

Krupka Ya. D., Porokhnavets Ya. A. (2019) Oblik i kontrol u vydobuvnykh haluziakh: monohrafiia [Accounting and control in extractive industries: monograph]. Ternopil: Vydavnytstvo «Krok». 252 p. (in Ukrainian).

Kuzminska K. I. (2019) Osnovni aspekty metodyky kalkuliuvannia sobivartosti produktsii promyslovoho pidpryiemstva za vyrobnychymy protsesamy [Main aspects of the methodology for calculating the cost of production of an industrial enterprise by production processes]. Infrastruktura rynku – Market infrastructure, vol. 31, pp. 745-751. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/31_2019_ukr/114.pdf (accessed June 10, 2025) (in Ukrainian).

Tlumachennia KTMFZ 20 "Vytraty na rozkryvni roboty na etapi dobuvannia v karieri" [IFRIC 20 «Stripping costs in the production phase of a surface mine»]. Available at: https://www.mof.gov.ua/storage/files/IFRIC-20_ukr_2016.pdf (accessed June 10, 2025) (in Ukrainian).

Mitsa V. V., Hryha Ya. M., Oliinyk A. A. (2023) Teoretychni osnovy formuvannia zbutovoi polityky yak skladovoi marketynhovoi kontseptsii rozvytku pidpryiemstva [Theoretical foundations of the formation of sales policy as a component of the marketing concept of enterprise development]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini – Formation of market relations in Ukraine, no. 7-8, pp. 136-140. Available at: https://zenodo.org/badge/DOI/10.5281/zenodo.8420977.svg (accessed June 10, 2025) (in Ukrainian).

Borovyk T. V., Maiboroda O. V., Reshetnikova O. V. (2023) Udoskonalennia zbutovoi polityky pidpryiemstv na osnovi vzaiemodii marketynhu ta lohistyky [Improving the sales policy of enterprises based on the interaction of marketing and logistics]. Naukovi pratsi Mizhrehionalnoi akademii upravlinnia personalom. Ekonomichni nauky – Scientific works of the Interregional Academy of Personnel Management. Economic Sciences, vol. 3, pp. 46-51. Available at: DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4536/70-7 (accessed June 10, 2025) (in Ukrainian).

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2025-05-26
How to Cite
Lagovska, O., Polishchuk, I., & Seletska, D. (2025). ACCOUNTING FOR MARKETING POLICY OF MINING ENTERPRISES. Economy and Society, (75). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-75-38
Section
ACCOUNTING AND TAXATION

Most read articles by the same author(s)