TRANSFORMATION OF EUROPEAN STRATEGIC MILITARY MARKETING IN THE CONDITIONS OF A FULL-SCALE ARMED INVASION IN UKRAINE
Abstract
The article identifies key parameters for the transformation of strategic military marketing in the context of martial law in Ukraine and increased threats in Europe. It is proven that the beginning of a full-scale armed invasion significantly influenced the methods of promoting defense solutions, which forced a review of traditional marketing strategies and their adaptation to new military realities. The need to integrate marketing tools into the EU security policy is substantiated in order to strengthen the security potential and mobilize the resources of allies. It is established that between 2020 and 2023, the number of enterprises and personnel in the field of military marketing in the EU increased by more than a third, and budget expenditures for these purposes more than doubled, which coincides with a sharp increase in the total defense budget of Europe. New marketing tasks in the defense industry are characterized: primarily, communication of European security values, support for defense initiatives through information campaigns, and increasing public awareness of hybrid threats. The study shows that strategic military marketing can significantly strengthen the EU’s defense capabilities if it focuses on long-term security policy coordination and effective communication of its messages to the audience. The outbreak of the full-scale war in Ukraine has catalyzed profound changes in the strategic military marketing of the European Union. The study has determined that this process consists in transforming the marketing approaches of the defense sectors of the EU member states into more coordinated and security-challenged ones. As shown, strategic military marketing now includes a close connection with defense budgeting, the promotion of joint PESCO and EDF programs, as well as more active involvement of society through information campaigns. Accordingly, it has been proven that the integration of marketing strategies into security policy enhances the effectiveness of responding to external threats and contributes to the consolidation of Europe’s resources.
References
Жегус О. В. Маркетинг можливостей як сучасна концепція розвитку суб’єктів господарювання в умовах глобальних викликів. Бізнес Інформ. 2023. №8. C. 300– 308.
Карл фон Клаузевіц. Природа війни; пер. Руслан Герасимов. Харків : Vivat, 2018. 416 с.
Смерічевський С. Ф., Зацаринін С. А. Маркетингова стратегія просування інноваційних продуктів. Маркетинг і цифрові технології. 2022. Т. 6. № 1. С. 21–31.
Осипенко Н. О. Вплив кризових ситуацій на інтегровані маркетингові комунікації та внутрішнє середовище підприємства. Наук. вісн. Херсон. держ. ун-ту. Серія «Економічні науки». 2023. № 48. С. 25–30.
Нич-Войтан С. Інтеграція корпоративної соціальної відповідальності у діяльність вітчизняних підприємств в умовах війни. Вісник ЛТУ. Економічні науки. 2023. №73. С. 14-19.
Вовчанська, О., & Іванова, Л. Особливості реалізації інструментів маркетингу в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство, 2022. (38). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-32 (дата звернення: 04/05/2025)
Зеркаль А. В., Балабуха К. Є. Маркетинг під час воєнного стану: побудова каналів комунікації та трансформація бізнесу. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2023. №1. https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-1-8551 (дата звернення: 04/05/2025)
Штангрет А., Силкін О., Шляхетко В. Трудова міграція як зовнішня загроза для кадрової безпеки підприємства. № 10(38), 2024. Наукові інновації та передові технології. С. 190-201. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-10(38)-190-201 (дата звернення: 05/05/2025)
Войтович Н. В., Терещук О. Ю. Особливості маркетингової стратегії в умовах цифрової трансформації. Соціальна економіка. 2021. № 62. С. 122–129.
Яловега Н. І. Маркетингові комунікації в умовах війни: виклики й шляхи просування товарів. Наук. зап. Льв. ун-ту бізнесу та права. 2023. № 37. С. 373–379.
Перевозова І.В., Тимошенко Д.В., Кравчук Р.С. Управління обмеженнями інтелектуально-ресурсного потенціалу працівника на основі теорії обмеження систем. International Journal of Innovative Technologies in Economy. June 2018. 5(17), Vol. 1. С. 69–77
Штангрет А., Силкін О. Безпекові аспекти управління персоналом в умовах гіпердинамічного зовнішнього середовища. № 9(37), 2024. Наукові інновації та передові технології. С. 227-237. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-9(37)-227-237 (дата звернення: 05/05/2025)
Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat (дата звернення: 05/05/2025)
Zhehus, O. V. (2023). Marketynh mozhlyvostei yak suchasna kontseptsiia rozvytku subiektiv hospodariuvannia v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Opportunity marketing as a modern concept of development for business entities under global challenges]. Biznes Inform, (8), 300–308. [in Ukrainian].
Klauzevits, K. von. (2018). Pryroda viiny [On war] (R. Herasymov, Trans.). Kharkiv: Vivat. [in Ukrainian].
Smerichevskyi, S. F., & Zatsarynіn, S. A. (2022). Marketynhova stratehiia prosuvannia innovatsiinykh produktiv [Marketing strategy for promoting innovative products]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, 6(1), 21–31. [in Ukrainian].
Osypenko, N. O. (2023). Vplyv kryzovykh sytuatsii na intehrovani marketynhovi komunikatsii ta vnutrishnie seredovyshche pidpryiemstva [The impact of crisis situations on integrated marketing communications and the internal environment of the enterprise]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, (48), 25–30. [in Ukrainian].
5.nych-Voitan, S. (2023). Intehratsiia korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti u diialnist vitchyznianykh pidpryiemstv v umovakh viiny [Integration of corporate social responsibility into the activities of domestic enterprises under wartime conditions]. Visnyk LTU. Ekonomichni nauky, (73), 14–19. [in Ukrainian].
Vovchanska, O., & Ivanova, L. (2022). Osoblyvosti realizatsii instrumentiv marketynhu v umovakh voiennoho stanu [Features of marketing tool implementation under martial law]. Ekonomika ta suspilstvo, (38). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-32 [in Ukrainian].
Zerkal, A. V., & Balabukha, K. Ye. (2023). Marketynh pid chas voiennoho stanu: pobudova kanaliv komunikatsii ta transformatsiia biznesu [Marketing during martial law: communication channel construction and business transformation]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal "Internauka". Seriia: Ekonomichni nauky, (1). https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-1-8551 [in Ukrainian].
Shtangret, A., Silkin, O., & Shliakhetko, V. (2024). Trudova migratsiia yak zovnishnia zahroza dlia kadrovoi bezpeky pidpryiemstva [Labor migration as an external threat to the staffing security of an enterprise]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, (10(38)), 190–201. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-10(38)-190-201 [in Ukrainian].
Voitovych, N. V., & Tereshchuk, O. Yu. (2021). Osoblyvosti marketynhovoi stratehii v umovakh tsyfrovoi transformatsii [Peculiarities of marketing strategy under conditions of digital transformation]. Sotsialna ekonomika, (62), 122–129. [in Ukrainian].
Yaloveha, N. I. (2023). Marketynhovi komunikatsii v umovakh viiny: vyklyky y shliakhy prosuvannia tovariv [Marketing communications in wartime: challenges and ways of product promotion]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava, (37), 373–379. [in Ukrainian].
Perevozova, I. V., Tymoshenko, D. V., & Kravchuk, R. S. (2018). Upravlinnia obmezhennyamy intelektualno-resursnoho potentsialu pratsivnyka na osnovi teorii obmezhennia system [Managing constraints of the intellectual-resource potential of employees based on the theory of constraints]. International Journal of Innovative Technologies in Economy, 5(17), Vol. 1, 69–77. [in Ukrainian].
Shtangret, A., & Silkin, O. (2024). Bezpekovі aspekty upravlinnia personalom v umovakh hiperdynamichnoho zovnishnoho seredovyshcha [Security aspects of personnel management in a hyperdynamic external environment]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, (9(37)), 227–237. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-9(37)-227-237 [in Ukrainian].
Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat (date of access: 05/05/2025) [in English].

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.