ANTI-CRISIS COMMUNICATIONS AS A TOOL FOR OPERATIONAL MANAGEMENT OF ORGANIZATIONS
Abstract
In today's highly dynamic external environment, market instability, information threats and global challenges, effective crisis management is becoming a critical factor in the stability and development of organizations. In today's conditions of constant turbulence in the external environment, globalization of the economy, hostilities, information wars and unpredictable social upheavals, organizations are increasingly faced with crisis situations that threaten their stability, reputation and ability to function. Traditional approaches to operational management are insufficient to effectively respond to such challenges, especially when it comes to communication with personnel, partners, customers and the public. Anti-crisis communications, as a component of management processes, are designed to ensure a quick and effective response to the crisis, minimize information threats, reduce panic and disorientation, and maintain trust in the organization from key stakeholders. The article examines the role of anti-crisis communications as a key tool of operational management, ensuring the preservation of functional integrity, adaptation to changes and minimization of the negative consequences of unforeseen situations. The essence of the concept of "anti-crisis communications" and their differences from ordinary management communications are analyzed. It is noted that in times of crisis, the importance of the speed of information transmission, its reliability, openness and ability to build trust among both internal and external stakeholders increases. Anti-crisis communications act not only as a means of informing, but also as a lever of influence on management decisions, the emotional state of personnel and the reputation of the organization. The paper analyzes the stages of building an effective anti-crisis communication strategy within operational management, including: risk assessment, planning response scenarios, creating a communication team, monitoring the information space and feedback. Examples of successful use of communication approaches during crisis situations in organizations of various fields are given.
References
Ареф’єва О., Пілецька С., Лістрова М. Формування конкурентної стратегії підприємства в системі антикризового управління. Економіка та суспільство. 2022. № 43. URL: http://eepl.at.ua/_ld/0/64_eejpl_journal_2.pdf
Бланк І. А. Управління фінансовими ризиками. Київ: Ніка-Центр, 2005. 600 с.
Камінський, Л.Р. (2024). Методичні підходи до дослідження інноваційної діяльності підприємств. Економіка та суспільство, (59).
Ковальчук, Т., Загарій, В. (2024). Інноваційні стратегії міжнародної конкурентоспроможності підприємств України. Економіка та суспільство, (59).
Лігоненко Л.О. Антикризове управління підприємством: теоретико-методологічні засади та практичний інструментарій. К.: КНТЕУ, 2001. 580 с.
Орел А.М., Шило В.В., Кравченко С.Ю. Фінансова стійкість маркетингової діяльності підприємств в умовах кризи. Журнал Інвестиції: практика та досвід. Науковий фаховий журнал. 2024. № 19. С. 80-84.
Орел В.М., Афанасьєв І.П. Роль інновацій в системі трансформації економіки. Вісник Сумського національного університету. Серія «Економіка і менеджмент». Науковий журнал. 2020. №3(85). С. 105-110.
Паламарчук Г. М., Шевченко М. М. Організаційні інновації як чинник підвищення конкурентоспроможності економіки. Проблеми науки. 2017. №2. С. 2-8.
Пухтаєвич Г.О. Аналіз національної економіки. Київ: КНЕУ, 2003. 148 с.
Романова О. О. Світовий досвід організаційних інновацій. Інвестиції: практика та досвід. № 17. 2009. С. 29-32.
Старостіна А. О., Кравченко В.А. Ризик-менеджмент: теорія та практика: навч. посіб. Київ: Кондор, 2009. 200 с.
Aref'eva O., Piletska S. and Listrova M. (2022). Formuvannya konkurentnoyi stratehiyi pidpryyemstva v systemi antykryzovoho upravlinnya [Formation of the competitive strategy of the enterprise in the anti-crisis management system]. Ekonomika ta suspil'stvo-Economy and society, vol. 43, Available at: http://www.economyandsociety.in.ua/ index.php/journal/article/view/1721/1658 (accessed April 02, 2025).
Blank I. A. (2005). Upravlinnya finansovymy ryzykamy [Management of financial risks], Nika-Center, Kyiv. (in Ukrainian)
Kaminsky L.R. (2024). Metodychni pidkhody do doslidzhennya innovatsiynoyi diyalʹnosti pidpryyemstv [Methodical approaches to the research of innovative activities of enterprises]. Ekonomika ta suspil'stvo-Economy and society, vol. (59).
Kovalchuk T. and Zaghariy V. (2024). Innovatsiyni stratehiyi mizhnarodnoyi konkurentospromozhnosti pidpryyemstv Ukrayiny [Innovative strategies of international competitiveness of Ukrainian enterprises]. Ekonomika ta suspil'stvo-Economy and society, vol. (59).
Ligonenko L. O. (2005) Antykryzove upravlinnya pidpryyemstvom [Anti-crisis management of the enterprise], KNTEU, Kyiv. (in Ukrainian)
Orel A.M. and Shilo V.V. Kravchenko S. Yu. (2024). Financial sustainability of marketing activities of enterprises in times of crisis [Financial stability of marketing activities of enterprises in crisis conditions]. Zhurnal Investytsiyi: praktyka ta dosvid- Journal Investments: practice and experience, no. 19, pp. 80-84.
Orel V. and Afanasyev I. (2020). The role of innovations in the system of economic transformation [The role of innovations in the system of economic transformation]. Visnyk Sumsʹkoho natsionalʹnoho universytetu-Bulletin of Sumy National University. Series "Economics and Management", no. 3(85). pp. 105-110.
Palamarchuk, H. M. and Shevchenko, M. M. (2017). Orhanizatsiyni innovatsiyi yak chynnyk pidvyshchennya konkurentospromozhnosti ekonomiky [Organizational innovations as a factor in increasing the competitiveness of the economy]. Problemy nauky-Problems of science, № 2. рр 2-8.
Pukhtaievych, H.O. (2003), Analiz natsionalʹnoyi ekonomiky [Analysis of the national economy]. Kyiv, KNEU. (in Ukrainian)
Romanova, O. O. (2009). Svitovyy dosvid orhanizatsiynykh innovatsiy [World experience of organizational innovation], Investytsii: praktyka ta dosvid-Investments: practice and experience, № 17. рр. 29-32.
Starostina, A.O. and Kravchenko, V.A. (2009). Ryzyk-menedzhment: teoriya ta praktyka [Risk management: theory and practice], Condor, Kyiv. (in Ukrainian).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.