MARKETING RESEARCH OF DISTRIBUTION CHANNELS

Keywords: distribution channels, distribution channel management, marketing research, wholesale, retail, budgeting

Abstract

The purpose of the article is to carry out marketing research of distribution channels in the Ukrainian market. Marketing research of distribution channels is an extremely important stage that can provide the basis for effective management of distribution channels and become the key to successful business. The efficient functioning of distribution channels affects the system of economic relations between regions, industries, determines the ways of movement of goods in the country, thereby improving the territorial division of labor, achieving proportionality in the development of regions. This determines the relevance of the chosen research topic. The theoretical and methodological basis of the study is a systematic approach to the study of scientific works of domestic scientists who have studied the distribution channels. The information base of the research is the materials of the State Statistics Committee of Ukraine and the personal research of the authors. In the process of research general scientific and economic methods were used: monographic method (in statement of a problem and definition of conclusions); graphic method (to reflect the dynamics and structure of wholesale and retail trade in Ukraine over the past 10 years). The article considers the definitions of distribution channel, supply channel, traffic channel, sales channel. An algorithm for planning and analysis of sales of finished products as a guarantee of effective management of distribution channels is presented. Wholesale and retail trade are considered as important components of distribution channels. The main functions of wholesale and retail trade are covered. The marketing research of distribution channels in the domestic market is carried out. The dynamics of volumes and structure of wholesale and retail trade in Ukraine for the last ten years are analyzed. The share of sales of goods produced in Ukraine during the study period is shown. The current state of distribution channels in Ukraine is described and recommendations are provided to ensure the efficiency of their work in the face of pandemic-related restrictions.

References

Біловодська О.А. Теоретико-методологічне обґрунтування формування маркетингових каналів з позицій інноватики. Інновації і маркетинг – рушійні сили економічного розвитку: монографія / за ред. д.е.н., професора С.М. Ілляшенка. Суми: ТОВ «Друкарський дім «Папірус», 2012. С. 324-341.

Біловодська О.А. Маркетингова політика розподілу та збуту: дослідження сутності, ролі та значення. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 2. С. 85-97.

Грянко Т. Г. Управління логістичними каналами розподілу продукції на сучасних підприємствах. Молодий вчений. 2018. № 12(1). С. 267-269. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_12(1)__66 (дата звернення 10.07.2021).

Данніков О. В. Вдосконалення процесу управління продажем з позицій маркетингового стратегічного планування. Формування ринкової економіки: зб. наук. пр. К. : КНЕУ, 2014. Вип. 32. С. 91–103.

Пилипчук В. П., Данніков О. В. Управління продажем : навч. посібник. К. : КНЕУ, 2011. 627 с.

Дядін, А. С. Канали розподілу товарів як фактор розвитку сфери обігу. Соціальна економіка. 2020. Вип. 59. С. 65-72. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2020-59-08

Розумей, С. Б. Визначення ступеня управління каналами та системами розподілу продукції підприємств. Економічний аналіз : зб. наук. праць. Тернопільський національний економічний університет. Тернопіль : Видавничо-поліграфічний центр Тернопільського національного економічного університету “Економічна думка”, 2015. Том 22. № 2. С. 114-120.

Сергєєва О.Р. Товарообіг в Україні – реалії сьогодення. Підприємництво та інновації. 2020. №11-1. С. 113-117

Окландер М. А. Методологічні аспекти формування каналів розподілу. Теорія і практика маркетингу в Україні: монографія / наук. ред. Павленко А.Ф. К.: КНЕУ, 2005.

Україна у цифрах. 2011: стат. зб. / Державна служба статистики України. Київ, 2012. 251 с.

Україна у цифрах. 2016: стат. зб. / Державна служба статистики України. Київ, 2017. 240 с.

Україна у цифрах. 2020: стат. зб. / Державна служба статистики України. Київ, 2021. 46 с.

Bilovodska O.A. (2012) Teoretyko-metodolohichne obgruntuvannia formuvannia marketynhovykh kanaliv z pozytsii innovatyky. [Theoretical and methodological substantiation of the formation of marketing channels from the standpoint of innovation]. monohrafiya [a monograph]. Sumy: TOV «Drukarskyi dim «Papirus». (in Ukrainian).

Bilovodska O.A. (2017) Marketynhova polityka rozpodilu ta zbutu: doslidzhennia sutnosti, roli ta znachennia. [Marketing policy of distribution and sale: research of essence, role and value]. Marketing and management innovation, no. 2, pp. 85-97.

Hrianko T. H. (2018) Upravlinnia lohistychnymy kanalamy rozpodilu produktsii na suchasnykh pidpryiemstvakh. [Management of logistics distribution channels at modern enterprises]. Young scientist, no. 12(1), pp. 267-269. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_12(1)__66 (accessed 10 July 2021).

Dannikov O. V. (2014) Vdoskonalennia protsesu upravlinnia prodazhem z pozytsii marketynhovoho stratehichnoho planuvannia. [Improving the sales management process from the standpoint of marketing strategic planning]. Formation of a market economy. (Vol. 32, pp. 91-103). Kyiv : KNEU. (in Ukrainian).

Pylypchuk V. P., Dannikov O. V. (2011) Upravlinnia prodazhem. [Sales management]. Kyiv : KNEU. (in Ukrainian).

Diadin, A. і Tkachenko, S. (2020) Kanaly rozpodilu tovariv yak faktor rozvytku sfery obihu. [Channels of distribution of goods as a factor in the development of the sphere of circulation]. Social economy. vol. 59, pp. 65-71. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2020-59-08 (in Ukrainian)

Rozumei S. B. (2015) Vyznachennia stupenia upravlinnia kanalamy ta systemamy rozpodilu produktsii pidpryiemstv. [Determining the degree of management of channels and distribution systems of enterprises]. Economic analysis. Ternopil: Publishing and Printing Center of Ternopil National Economic University “Ekonomichna dumka”, vol. 22, no. 2, hh.114-120.

Serhieieva O.R. (2020). Tovaroobih v Ukraini – realii sohodennia. [Trade in Ukraine - the realities of today]. Entrepreneurship and innovation, no. 11-1, pp. 113-117.

Oklander M. A. (2005) Metodolohichni aspekty formuvannia kanaliv rozpodilu. Teoriia i praktyka marketynhu v Ukraini. [Methodological aspects of distribution channel formation. Theory and practice of marketing in Ukraine]. monohrafiya [a monograph]. Pavlenko A.F. (Eds.). Kyiv: KNEU.

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2012) Ukraina u tsyfrakh. 2011 [Ukraine in figures. 2011]. Kyiv.

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2018) Ukraina u tsyfrakh. 2017 [Ukraine in figures. 2017]. Kyiv.

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2021) Ukraina u tsyfrakh. 2020 [Ukraine in figures. 2020]. Kyiv.

Article views: 597
PDF Downloads: 455
Published
2021-07-27
How to Cite
Korman, I., Semenda, O., & Osadchuk, N. (2021). MARKETING RESEARCH OF DISTRIBUTION CHANNELS. Economy and Society, (29). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-29
Section
MARKETING