ORGANIZATIONAL ASPECTS OF IMPROVING THE QUALITY OF HOTEL SERVICES IN MODERN ECONOMIC CONDITIONS
Abstract
The level of quality of hotel services is always related to organizational aspects in the activities of hotel and restaurant business establishments and necessitates constant comprehensive study, analytical prediction of the consequences of various factors of influence, forms and means of production and services, staff qualifications and management levers, marketing and management tools, etc. Organizational aspects of improving the quality of hotel services in the current economic environment are a set of problematic issues and the necessary project solutions to be implemented in the business environment, the implementation of systemic innovations, taking into account the needs and changing trends both in terms of the priorities for the development of the hospitality industry and the consumer market with the full range of its features, and in accordance with the needs of the time, the conditions of crisis and uncertainty. The purpose of the scientific article is to systematize research on the essence of organizational levers in the hospitality industry on the example of the activities of Ukrainian hotel enterprises to improve the quality of hotel services in modern economic conditions. Among the identified tasks, a significant place is occupied by consideration of the issues of quality management and conditions for its improvement during martial law in Ukraine and in the post-war period. The article presents a detailed list of the main aspects characterizing the organizational framework for improving the quality of hotel services. The characteristic features of economic conditions are determined, taking into account the influence of external and internal factors on the level of quality in the hotel business. The concepts of crisis management in the hotel business are considered in terms of the quality of application of modern management and marketing tools. The importance of rational use of resources of a hotel enterprise and intensification of development and implementation of innovative solutions in the hotel and restaurant business is emphasized. To optimize the organizational levers of management and improve the quality in the hotel business, it is proposed to pay special attention to the importance of using the technology of automation and personalization of services. Given the significant amount of data required for the analysis of generalized and specific indicators of organizational aspects to improve the quality of hotel services in the current economic environment, this study focuses on priority areas for further research.
References
Бабіцький Р. Сутність та відмінності організаційно-економічного механізму управління підприємством. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2022. № 5–6 (294–295). C. 64–72. DOI: 10.32680/2409-9260-2022-5-6-294-295-64-72
Вівсюк І. О. Особливості структуризації економічного потенціалу підприємства готельного господарства. Економіка і регіон. Національний університет ім. Юрія Кондратюка. 2024. №1(92). С. 109–114. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2024.1(92).3316
Галасюк, С. Кондо-готель як новий формат провадження готельного бізнесу в Україні. Економіка та суспільство, №60. 2024. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-14
Графська О. І. Проблеми сертифікації та управління якістю у HORECA. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2023. № 9. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-9-12-04
Гриневич Л. В., Смотрова Д. В. Як організаційно забезпечити омніканальність підприємству? Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2023. № 7. DOI: https://doi.org/10.54929/ 2786-5738-2023-7-04-13
Громяк С. Система управління якістю як чинник формування національного багатства. Економіка та суспільство, 2024. №63. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-103
Дроздова В., Таранова Д., Кара Г. Ділове адміністрування процесів організації діяльності підприємств в умовах діджиталізації. Економіка харчової промисловості. 2024. Том 16, Випуск 1. С. 62–67. https://doi.org/10.15673/fie.v16i1.2891
Іщенко С. В., Шкаран В. Б., Ткач В. П. Теоретичні аспекти організації управління формуванням, використанням та розвитком потенціалу фінансово-економічної стійкості підприємств. Актуальні проблеми економіки. 2024. № 7(277). URL: https://eco-science.net/wp-content/ uploads/2024/07/.pdf
Лявинець Г. Антикризовий менеджмент у готельно-ресторанному бізнесі. Економіка та суспільство, 2024. №66. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-129
Лисюк Т. Інноваційні рішення в готельно-ресторанному бізнесі: технології автоматизації та персоналізації послуг. Економіка та суспільство. 2024. №67. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-13
Мітяєва Т., Горішевський П. Війна та готельно-ресторанна сфера: виклики та адаптація. Економіка та суспільство. 2024. №62. https://doi.org/ 10.32782/2524-0072/2024-62-146
Непочатенко В., Нагернюк Д. Готельний ринок України в умовах війни та перспективи його розвитку. Економіка та суспільство. 2024. №67. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-133
Ніколайчук О. А., Ауліна Р. І., Миснік Я. С. Удосконалення управління якістю обслуговування у готельному закладі. Торгівля і ринок України. 2024. №1(53). https://doi.org/10.33274/2079-4762-2023-53-1-64-80
Носань Н. Інтеграція інноваційних управлінських практик в аналіз організаційних структур підприємства. Економіка та суспільство. 2024. №66. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-77
Самодай В., Рибальченко С., Орищенко Є. (2022). Антикризове управління готельним підприємством в умовах війни. Економіка та суспільство. 2022. №44. С. 173–179. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-35
Седікова І., Москвічова О. Застосування концепцій антикризового управління в готельному бізнесі. Економіка та суспільство. 2024. №63. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-89
Халіна В., Колбасинський Ю. Теоретичне підґрунтя адаптивного управління підприємством. Економіка та суспільство. 2024. №63. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-127
Шматковська Т., Мостовенко Н. Організаційно-економічні та фінансові засади відновлення конкурентоспроможності сфери гостинності України. Економіка та суспільство. 2024. №63. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-130
Debela I. (2023). Conceptual model of the management optimization problem. Znanstveni bilten Tavrian. Serija: Sklop: Ekonomija. №16. Рр. 114–118. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.16.15
Luchko H., Duhin O. (2024). The paradoxical nature of organizational change company: a theoretical foundation and key concepts. Economy and society. №64. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-78
Pandyak I., Kushniruk H., Telish P. (2023). Hotel chains in ukraine: structural and spatial organization and the trends in the hotel business corporatization. Economics and Region. №13. Рр. 81–90. DOI: 10.26906/EiR.2023.1(88).2876
Sultanova R. P., Bakhishova S. N. (2024). Methods for assessing the quality of hotel services. Actual problems of economics. № 6 (276). Рр. 16–22. DОІ: 10.32752/1993-6788-2024-1-276-16-22
Yingbin Ya. (2024). Strategic planning of structural transformations within the context of corporate organizational development. Actual problems of economics. № 4(274). DОІ: 10.32752/1993-6788-2024-1-274-14-21
Babitsky R. (2022). Doslidzhennia suchasnykh form ta metodiv obsluhovuvannia v zakladakh restorannoho hospodarstva: vitchyznianyi ta mizhnarodnyi dosvid [The essence and differences of the organizational and economic mechanism of enterprise management]. Znanstveni bilten Odesa National Economic University. № 5–6 (294–295). Рр. 64–72. DOI: 10.32680/2409-9260-2022-5-6-294-295-64-72 [in Ukrainian]
Vivsiuk I. (2024). Osoblyvosti strukturyzatsii ekonomichnoho potentsialu pidpryiemstva hotelnoho hospodarstva [Značilnosti strukturiranje gospodarskega potenciala podjetja hotelske industrije.]. Economics and Region. №1(92). Рр. 109–114. https://doi.org/10.26906/EiR.2024.1(92).3316 [in Ukrainian]
Galasyuk S. (2024). Teoretychni osnovy motyvatsii personalu turystychnoho pidpryiemstva [Condo-hotel as a new format of hotel business in Ukraine]. Economy and society. №60. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-14 [in Ukrainian]
Hrafska O. (2023). Problemy sertyfikatsii ta upravlinnia yakistiu u HORECA [Problems of certification and quality management in HORECA]. Problemi sodobnih preoblikovanj. Serija: Ekonomija in upravljanje. №9. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-9-12-04 [in Ukrainian]
Grynevych L., Smotrova D. (2023). Yak orhanizatsiino zabezpechyty omnikanalnist pidpryiemstvu? [How to organizationally ensure omnichannel for the enterprise?]. Problemi sodobnih preoblikovanj. Serija: Ekonomija in upravljanje. №7. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-04-13 [in Ukrainian]
Hromyak S. Systema upravlinnia yakistiu yak chynnyk formuvannia natsionalnoho bahatstva [Quality management system as a factor in the formation of national wealth]. Economy and society. №63. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-103 [in Ukrainian]
Drozdova V., Taranova D., Kara G. (2024). Teoretychni aspekty orhanizatsii upravlinnia formuvanniam, vykorystanniam ta rozvytkom potentsialu finansovo-ekonomichnoi stiikosti pidpryiemstv [Business administration of the processes of organizing the activities of enterprises in the conditions of digitalization.]. Food Industry Economics. №16(1). Рр. 62–67. https://doi.org/10.15673/fie.v16i1.2891 [in Ukrainian]
Іщенко С. В., Шкаран В. Б., Ткач В. П. (2024). Teoretychni aspekty orhanizatsii upravlinnia formuvanniam, vykorystanniam ta rozvytkom potentsialu finansovo-ekonomichnoi stiikosti pidpryiemstv [Teoretični vidiki organizacije upravljanja oblikovanja, uporabe in razvoja potenciala finančne in ekonomske vzdržnosti podjetij]. Aktualna gospodarska vprašanja. № 7(277). URL: https://eco-science.net/wp-content/uploads/2024/07/.pdf [in Ukrainian]
Лявинець Г. (2024). Antykryzovyi menedzhment u hotelno-restorannomu biznesi [Krizno upravljanje v hotelirstvu in gostinstvu]. Economy and society. №66. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-129 [in Ukrainian]
Лисюк, Т. (2024). Innovatsiini rishennia v hotelno-restorannomu biznesi: tekhnolohii avtomatyzatsii ta personalizatsii posluh [Inovativne rešitve v hotelih in restavracijah: tehnologije za avtomatizacijo in personalizacijo]. Economy and society. №67. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-13 [in Ukrainian]
Mitiaieva T., Gorishevskyy P. (2024). Viina ta hotelno-restoranna sfera: vyklyky ta adaptatsiia [War and the hotel and restaurant industry: challenges and adaptation]. Economy and society. №62. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-146 [in Ukrainian]
Nepochatenko V., Naherniuk D. (2024). Hotelnyi rynok Ukrainy v umovakh viiny ta perspektyvy yoho rozvytku [The hotel market of Ukraine in the conditions of war and prospects of its development]. Economy and society. №.67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-133 [in Ukrainian]
Nikolaichuk О. А., Aulina R.I., Mysnik Ya. S. (2024). Udoskonalennia upravlinnia yakistiu obsluhovuvannia u hotelnomu zakladi. [Improvement of service quality managementin a hotel institution]. Trade and the Ukrainian market. №1(53). https://doi.org/10.33274/2079-4762-2023-53-1-64-80 [in Ukrainian]
Nosan N. Intehratsiia innovatsiinykh upravlinskykh praktyk v analiz orhanizatsiinykh struktur pidpryiemstva [Integration of innovative management practices into the analysis of enterprise organizational structures]. Economy and society. №66. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-77 [in Ukrainian]
Samoday V., Rybalchenko S., Oryshchenko Ye. (2022). Antykryzove upravlinnia hotelnym pidpryiemstvom v umovakh viiny [Anti-crisis management of hotel enterprises in the conditions of war.]. Economy and society. №44. Рр. 173–179. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-35 [in Ukrainian]
Sedikova I., Moskvichova O. (2024). Zastosuvannia kontseptsii antykryzovoho upravlinnia v hotelnomu biznesi [Application of anti-crisis management concepts in the hotel business]. Economy and society. №63. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-89 [in Ukrainian]
Khalina V., Kolbasinsky Yu. (2024). Teoretychne pidgruntia adaptyvnoho upravlinnia pidpryiemstvom [Theoretical of adaptive enterprise management]. Economy and society. №63. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-127 [in Ukrainian]
Shmatkovska T., Mostovenko N. (2024). Orhanizatsiino-ekonomichni ta finansovi zasady vidnovlennia konkurentospromozhnosti sfery hostynnosti Ukrainy [Organizational, economic and financial basis of restoration of the competitiveness of the hospitality sphere of Ukraine]. Economy and society. №63. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-130 [in Ukrainian]
Debela I. (2023). Conceptual model of the management optimization problem. Znanstveni bilten Tavrian. Serija: Sklop: Ekonomija. №16. Рр. 114–118. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.16.15
Luchko H., Duhin O. (2024). The paradoxical nature of organizational change company: a theoretical foundation and key concepts. Economy and society. №64. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-78
Pandyak I., Kushniruk H., Telish P. (2023). Hotel chains in ukraine: structural and spatial organization and the trends in the hotel business corporatization. Economics and Region. №13. Рр. 81–90. DOI: 10.26906/EiR.2023.1(88).2876
Sultanova R. P., Bakhishova S. N. (2024). Methods for assessing the quality of hotel services. Actual problems of economics. № 6 (276). Рр. 16–22. DОІ: 10.32752/1993-6788-2024-1-276-16-22
Yingbin Ya. (2024). Strategic planning of structural transformations within the context of corporate organizational development. Actual problems of economics. № 4(274). DОІ: 10.32752/1993-6788-2024-1-274-14-21

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.