ETHICAL NORMS OF MARKETING MANAGEMENT IN ADVERTISING ACTIVITIES
Abstract
The article reflects the importance of adhering to ethical norms in the field of advertising management in marketing management and aims to analyze their key problems that arise as a result of violating ethical norms in these areas in the economic activities of domestic enterprises today. The role of ethics in the marketing management of enterprises and the principles of its formation are determined. Examples of ethical manifestations in advertising and marketing management of Ukrainian enterprises are given, which demonstrate the experience of successful implementation of ethical practices in marketing management. During the research, the most relevant challenges of marketing activities were outlined, such as ensuring data confidentiality, avoiding manipulative techniques, overcoming pseudo-ecological practices (greenwashing), observing ethics in advertising for vulnerable groups of consumers, and implementing the principles of social responsibility and transparency. At the same time, attention is focused on the fact that Ukrainian enterprises face additional difficulties caused by the state of war, such as emotional exhaustion of personnel, personnel shortage, the need to take into account requests for security and adaptation of veterans, which requires special attention to the moral aspects of doing business. In such conditions, the role of ethical marketing, focused on the support of local communities and the implementation of socially significant initiatives, is growing. Ethical challenges require constant control and adaptation of marketing strategies to the conditions of existence. Proposals are provided for reviewing and adapting the marketing strategies of enterprises by introducing new ethical advertising technologies and approaches in order to create a positive brand image and maintain long-term relations with consumers, bypassing the listed challenges. All proposals were submitted in 7 areas, such as social responsibility, sensitivity, countering disinformation, ethical codes, supporting local communities, adapting to global challenges and innovative tools. Scientific results from their implementation are provided for each proposal. This approach will allow businesses to maintain their reputation, adapt to difficult conditions and support communities.
References
Бартас П. Як змінилися маркетингові комунікації у 2024 ‒ дослідження. URL: https://speka.media/marketingovi-trendi-2024-klyuchovi-zmini-93l3z1?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 15.12.2024)
Безугла Л., Куваєва Т. Formation of social and ethical marketing in the organizations activities. Scientific Bulletin of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas (Series: Economics and Management in the Oil and Gas Industry). 2021. № 2(24). С. 69–77.
Вікарчук О., Пащенко О., Юшкевич О. Сучасна модель маркетинг-менеджменту виробничого підприємства. Економіка та суспільство. 2021. № 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-4
Врублевська О., Майовець Є., Сакаль О., Коваленко А., Штогрин Г., Гебрин-Байди Л. Концепція соціально етичного маркетингу: витоки й сучасні засади. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2022. № 5 (46) С. 373–386.
Куваєва Т., Пілова К., Магеррамова І. Етика маркетингу та соціальна відповідальність як основа побудови клієнтоорієнтованої стратегії підприємства. Економіка та суспільство. 2021. № 29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-13
Кушнір Т.М. Методологічні конструкції аналізу маркетингової етики. Проблеми системного підходу в економіці. 2022. № 2 (88). С. 141-147.
Логоша Р.В., Пронько Л.М. Маркетинг-менеджмент у системі управління аграрних підприємств. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2022. № 3 (61). С. 77-91.
Минко Л.М. Етика реклами в сучасному маркетингу. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-76
Остапчук Т.П., Бужимська К.О. Становлення та розвиток концепції маркетингового менеджменту в сучасних умовах: європейський досвід. Економіка, управління та адміністрування. 2024. № 2 (108). С. 42-50.
Офіційний сайт Yakaboo. URL: https://www.yakaboo.ua/ua/safety_and_protection?srsltid=AfmBOorHUZpOL4BsJfZh9EMuecPujC-eUtCtDfUurkhQ2yM67dyw3O_b (дата звернення: 04.12.2024)
Парфенюк І. Персоналізація реклами в соціальних мережах: етичні виклики та загрози. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2024. № 7(1). С. 148–158.
Принципи етичної реклами. URL: https://leadpanda.media/blog/principi-etichnoi-reklami/ (дата звернення: 11.01.2024)
Про захист персональних даних: Закон України від 01.06.2010 № 2297-VI. / Верховна Рада України.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2297-17#Text (дата звернення: 29.12.2024)
Россоха В.В. Маркетинговий менеджмент в системі управління підприємством. АГРОІНКОМ. 2012. № 10-12. С. 108-112.
Чередніченко А. Що таке фемвертайзинг і як він увірвався в українську рекламу. Березнева навала реклами для дівчат і про дівчат. URL: https://bazilik.media/shcho-take-femvertajzynh-i-iak-vin-uvirvavsia-v-ukrainsku-reklamu/ (дата звернення: 13.12.2024)
Greenwashing: як компанії маніпулюють “екологічністю”? URL: https://www.savednipro.org/greenwashing/ (дата звернення: 25.12.2024)
Share of consumers who believed that trustworthiness and transparency were the most important traits of a brand worldwide in 2021 and 2022. URL: https://www.statista.com/statistics/1332294/trustworthiness-transparency-in-marketing/ (дата звернення: 26.12.2024)
Bartas P. Yak zminylysia marketynhovi komunikatsii u 2024 ‒ doslidzhennia [How marketing communications will change in 2024 - research]. Available at: https://speka.media/marketingovi-trendi-2024-klyuchovi-zmini-93l3z1?utm_source=chatgpt.com (accessed December 15, 2024)
Bezuhla L., Kuvaieva T. (2021) Formation of social and ethical marketing in the organizations activities. Scientific Bulletin of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas (Series: Economics and Management in the Oil and Gas Industry), vol. 2(24), pp. 69–77.
Vikarchuk O., Pashchenko O., Yushkevych O. (2021) Suchasna Model Marketynh-Menedzhmentu Vyrobnychoho Pidpryiemstva [Modern model of marketing management of a production enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 34.
Vrublevska O., Maiovets Ye., Sakal O., Kovalenko A., Shtohryn H., Hebryn-Baidy L.(2022) Kontseptsiia sotsialno etychnoho marketynhu: vytoky y suchasni zasady [The concept of socially ethical marketing: origins and modern principles]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, vol. 5 (46), pp. 373–386.
Kuvaieva T., Pilova K., Maherramova I. (2021) Etyka marketynhu ta sotsialna vidpovidalnist yak osnova pobudovy kliientooriientovanoi stratehii pidpryiemstva [Marketing ethics and social responsibility as a basis for building a client-oriented enterprise strategy]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 29. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-13 (accessed December 10, 2024)
Kushnir T.M. (2022) Metodolohichni konstruktsii analizu marketynhovoi etyky [Methodological constructions of the analysis of marketing ethics]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, vol. 2 (88), pp. 141-147.
Lohosha R.V., Pronko L.M. (2022) Marketynh-menedzhment u systemi upravlinnia ahrarnykh pidpryiemstv [Marketing management in the management system of agricultural enterprises]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky, vol. 3 (61), pp. 77-91.
Mynko L.M. (2023) Etyka reklamy v suchasnomu marketynhu [Advertising ethics in modern marketing]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 47.
Ostapchuk T.P., Buzhymska K.O. (2024) Stanovlennia ta rozvytok kontseptsii marketynhovoho menedzhmentu v suchasnykh umovakh: yevropeiskyi dosvid [Formation and development of the concept of marketing management in modern conditions: European experience]. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, vol. 2 (108), pp. 42-50.
Yakaboo. Available at: https://www.yakaboo.ua/ua/safety_and_protection?srsltid =AfmBOorHUZpOL4BsJfZh9EMuecPujC-eUtCtDfUurkhQ2yM67dyw3O_b (accessed December 4, 2024)
Parfeniuk I. (2024) Personalizatsiia reklamy v sotsialnykh merezhakh: etychni vyklyky ta zahrozy [Personalization of advertising in social networks: ethical challenges and threats]. Tsyfrova platforma: informatsiini tekhnolohii v sotsiokulturnii sferi, vol. 7(1), pp. 148–158.
Pryntsypy etychnoi reklamy [Principles of ethical advertising]. Available at: https://leadpanda.media/blog/principi-etichnoi-reklami/ (accessed January 11, 2025)
Pro zakhyst personalnykh danykh [About personal data protection]: Zakon Ukrainy (2010, June 01) Vol. 2297-VI. VR. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2297-17#Text (accessed December 29, 2024)
Rossokha V.V. (2012) Marketynhovyi menedzhment v systemi upravlinnia pidpryiemstvom [Marketing management in the enterprise management system]. AHROINKOM, vol. 10-12, pp. 108-112.
Cherednichenko A. Shcho take femvertaizynh i yak vin uvirvavsia v ukrainsku reklamu. Berezneva navala reklamy dlia divchat i pro divchat [What is femvertising and how did it break into Ukrainian advertising. March flood of advertisements for girls and about girls]. Available at: https://bazilik.media/shcho-take-femvertajzynh-i-iak-vin-uvirvavsia-v-ukrainsku-reklamu/ (accessed December 13, 2024)
Greenwashing: yak kompanii manipuliuiut “ekolohichnistiu”? [Greenwashing: how do companies manipulate "environmentalism"?]. Available at: https://www.savednipro.org/greenwashing (accessed December 25, 2024)
Share of consumers who believed that trustworthiness and transparency were the most important traits of a brand worldwide in 2021 and 2022. Available at: https://www.statista.com/statistics/1332294/trustworthiness-transparency-in-marketing/ (accessed December 26, 2024)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.