DEVELOPMENT OF DOMESTIC RETAIL TRADE: CURRENT TRENDS AND PERSPECTIVES

Keywords: retail trade, retail, trading enterprise, retail network, retail turnover, development strategy, digital technologies

Abstract

The role of retail trade in the development of the national economy is noted. Attention is focused on the fact that the full-scale invasion, the conditions of martial law have significantly changed business activities. And modern retail operates in conditions of fierce competition, increased risk and unpredictability. It was established that despite the existing problems (loss of facilities in temporarily occupied territories, numerous shelling and destruction, logistical problems, decreased consumer demand, significant population migration, problems with electricity, etc.), after a significant decline during the full-scale invasion, the industry adapted to the difficult working conditions during martial law, demonstrating a gradual increase in the volume of trade turnover and, according to the results of 2023, increased it by 32.6%, exceeding the figure for 2021. And the number of business entities operating in this area increased by 8.1% compared to last year. The specifics of the functioning and development of retail trade in Ukraine have been studied. The main trends that have developed in this area as a reflection of modern global trends have been identified. Among them: diversification of formats of trading enterprises, the spread of stores with a small area that sell goods of daily demand; the development of small branded retail chains of domestic manufacturers (local and regional); active use of marketing tools; emphasis on increasing the level of service; the growth of the role of network retail in the domestic FMCG market; the spread of the practice of selling food products and consumer goods under its own brands. Special attention is paid to increasing technological capabilities and the application of digital technologies. It has been established that the level of use of information and communication technologies by enterprises of the industry in 2023 was 88.5% and generally corresponds to the overall level in the country. This allowed the introduction of relevant innovations. Attention is focused on global expectations and priorities in the industry and promising development directions for domestic retail have been formed.

References

Оптовий та роздрібний товарооборот підприємств оптової та роздрібної торгівлі у січні – червні 2023. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ operativ/operativ 2023/sr/roz/arh_roz23_u.html (дата звернення 12.07.2024).

Статистичний щорічник України – 2023; за ред. І.Є Вернера. Київ: Державна служба статистики України, 2024. 269 с.

Антонюк Я. М., Шиндировський І. М. Тенденції розвитку ритейлу в Україні. Підприємництво і торгівля. 2019. Вип. 24. С. 22–30. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2019-24-03.

Апопій В. В. Актуальні проблеми розвитку внутрішньої торгівлі України. Торгівля, комерція, підприємництво: збірник наукових праць. 2015. Вип. 18. С. 5-11.

Інноваційний розвиток підприємств сфери торгівлі: світові тенденції та практика в Україні : монографія / [С. А. Давимука, Л. І. Федулова, Н. М. Попадинець та ін.; за заг. ред. С. А. Давимуки]; ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2016. 432 с.

Кучанський О. Сучасний стан роздрібної торгівлі в Україні: орієнтир для удосконалення управлінського обліку. Економіка та суспільство. 2024. № 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-36.

Лиса С. С. Класифікація форматів та особливості розвитку роздрібної торгівлі України. Вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. 2017. Вип. 15. C. 254–258.

Миколайчук І. П., Силкіна Ю. О. Сучасні тренди розвитку мережевого ритейлу в Україні. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2019. Вип. 57. С. 39–46. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1205-2019-57-06.

Щербак А. Роздрібні торговельні мережі в Україні: тенденції розвитку та проблеми домінування. Економіка: реалії часу. 2022. № 4 (62). С. 52-59.

Купалова Г., Гончаренко Н., Шмалій Н. Світові тренди розвитку роздрібної торгівлі. Development Service Industry Management. 2024. № 5. С. 74-81. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2024-5(10)

Слободянюк Н. О., Юнацький М. О., Сіраш С. С. Огляд сучасних тенденцій розвитку торгівлі в Україні та світі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2019. Вип. 25. Ч. 2. С. 128-132

Кирильєва Л., Поливана Л., Кащена Н., Наумова Т., Акімова Н. Організаційні аспекти фор¬мування інформаційно-аналітичного сервісу управління підприємствами торгівлі в період цифровізації. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2023. № 3(50). С.127-138. DOI: https://doi.org/10.55643/ fcaptp.3.50.2023.3996.

Кучер Л. Ю., Русин-Гриник Р. Р., Парасюк О. В. Сутність і види ритейлу як середовища розвитку е-комерції. Ефективна економіка. 2023. № 11. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.11.20.

Цурська Б. Зміни формату підприємств ритейлу під впливом факторів макро-маркетинго¬вого середовища. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2022. № 6. Том 2. С. 150-159. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-312-6(2)-27.

Відновлення і трансформація роздрібної торгівлі під час війни. RAU Analytics. URL: https://rau.ua/novyni/torgovelni-merezhi-17-misjaciv/ (дата звернення 24.09.2024).

Ринок FMCG в Україні: збільшення обороту на 25 % у 2023 році. URL: https://pro-consulting.ua/pressroom/rynok-fmcg-v-ukraine-uvelichenie-oborota- na-25-v-2023-godu (дата звернення 25.10.2024).

Deloitte Global Retail Outlook 2024 URL: https://www.deloitte.com/ content/dam/assets-shared/docs/indus¬tries/consumer/2024/global-retail-outlook-2024.pdf. (дата звернення 10.11.2024).

Ukrstat. (2023). Optovyi ta rozdribnyi tovarooborot pidpryiemstv optovoi ta rozdribnoi torhivli u sichni – chervni 2023. [Wholesale and retail turnover of wholesale and retail trade enterprises in January - June 2023]. Retrieved from https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2023/sr/roz/arh_roz23_u.html (accessed 12.07.2024). [in Ukrainian].

Verner, I.Ie. (2024). Statystychnyi shchorichnyk Ukrainy – 2023 [Statistical Yearbook of Ukraine – 2023]. Kyiv: Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy, 2024. 269 s. [in Ukrainian].

Antoniuk, Ya. M., Shyndyrovskyi, I. M. (2019). Tendentsii rozvytku ryteilu v Ukraini [Trends in the development of retail in Ukraine]. Pidpryiemnytstvo i torhivlia, 24, 22-30. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2019-24-03. [in Ukrainian].

Apopii, V. V. (2015). Aktualni problemy rozvytku vnutrishnoi torhivli Ukrainy [Current problems in the development of domestic trade in Ukraine]. Torhivlia, komertsiia, pidpryiemnytstvo: zbirnyk naukovykh prats, 18, 5-11. [in Ukrainian].

Davymuka, S. A. et al. (2016). Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv sfery torhivli: svitovi tendentsii ta praktyka v Ukraini: monohrafiia; za zah. red. S. A. Davymuky [Innovative development of enterprises in the sphere of trade: world trends and practice in Ukraine: monograph]; DU “Instytut rehionalnykh doslidzhen imeni M. I. Dolishnoho NAN Ukrainy”. Lviv. 432 s. [in Ukrainian].

Kuchanskyi, O. (2024). Suchasnyi stan rozdribnoi torhivli v Ukraini: oriientyr dlia udoskonalennia upravlinskoho obliku [The current state of retail trade in Ukraine: a guideline for improving management accounting]. Ekonomika ta suspilstvo, 62. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-36. [in Ukrainian].

Lysa, S. S. (2017). Klasyfikatsiia formativ ta osoblyvosti rozvytku rozdribnoi torhivli Ukrainy [Classification of formats and features of the development of retail trade in Ukraine]. Visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho, 15, 254-258. [in Ukrainian].

Mykolaichuk, I. P., Sylkina, Yu. O. (2019). Suchasni trendy rozvytku merezhevoho ryteilu v Ukraini [Modern trends in the development of network retail in Ukraine]. Visnyk Lvivskoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky, 57, 39–46. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1205-2019-57-06. [in Ukrainian].

Shcherbak, A. (2022). Rozdribni torhovelni merezhi v Ukraini: tendentsii rozvytku ta problemy dominuvannia [Retail chains in Ukraine: development trends and problems of dominance]. Ekonomika: realii chasu, 4 (62), 52-59. [in Ukrainian].

Kupalova, H., Honcharenko, N., Shmalii, N. (2024). Svitovi trendy rozvytku rozdribnoi torhivli [Development Service Industry Management]. Development Service Industry Management, 5, 74-81. DOI: https://doi.org/ 10.31891/dsim-2024-5(10). [in Ukrainian].

Slobodianiuk, N. O., Yunatskyi, M. O., Sirash, S. S. (2019). Ohliad suchasnykh tendentsii rozvytku torhivli v ukraini ta sviti [Review of modern trends in trade development in Ukraine and the world]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, 25, 2, 128-132. [in Ukrainian].

Kyrylieva, L., Polyvana, L., Kashchena, N., Naumova, T., Akimova, N. (2023). Orhanizatsiini aspekty for¬muvannia informatsiino-analitychnoho servisu upravlinnia pidpryiemstvamy torhivli v period tsyfrovizatsii [Organizational aspects of the formation of information and analytical service for the management of trade enterprises in the period of digitalization]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 3 (50), 127-138. DOI: https://doi.org/10.55643/ fcaptp.3.50.2023.3996. [in Ukrainian].

Kucher, L. Yu., Rusyn-Hrynyk, R. R., Parasiuk, O. V. (2023). Sutnist i vydy ryteilu yak seredovyshcha rozvytku e-komertsii [The essence and types of retail as an environment for the development of e-commerce]. Efektyvna ekonomika, 11. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.11.20. [in Ukrainian].

Tsurska, B. (2022). Zminy formatu pidpryiemstv ryteilu pid vplyvom faktoriv makro-marketynho¬voho seredovyshcha [Changes in the format of retail enterprises under the influence of macro-marketing environment factors]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, 6, 2, 150-159. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-312-6(2)-27. [in Ukrainian].

Rau. (2023). Vidnovlennia i transformatsiia rozdribnoi torhivli pid chas viiny. RAU Analytics. [Restoration and transformation of retail trade during the war. RAU Analytics]. Retrieved from https://rau.ua/novyni/torgovelni-merezhi-17-misjaciv/ (accessed 24.09.2024). [in Ukrainian].

Pro-Consulting (2024). Rynok FMCG v Ukraini: zbilshennia oborotu na 25 % u 2023 rotsi [FMCG market in Ukraine: 25% increase in turnover in 2023]. Retrieved from https://pro-consulting.ua/pressroom/rynok-fmcg-v-ukraine-uvelichenie-oborota- na-25-v-2023-godu (accessed 25.10.2024). [in Ukrainian].

Deloitte. (2024). Deloitte Global Retail Outlook 2024. Retrieved from https://www.deloitte.com/content/dam/assets-shared/docs/indus¬tries/consumer/ 2024/ global-retail-outlook-2024.pdf . (accessed 10.11.2024).

Article views: 3
PDF Downloads: 5
Published
2024-12-30
How to Cite
Chupryna, O., Arakelova, I., & Popova, Y. (2024). DEVELOPMENT OF DOMESTIC RETAIL TRADE: CURRENT TRENDS AND PERSPECTIVES. Economy and Society, (70). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-104
Section
ECONOMICS