ANALYSIS OF NEGOTIATION STRATEGIES IN THE FIELD OF MARKETING PROJECT MANAGEMENT

Keywords: negotiations, negotiation strategies, marketing, marketing project, management of marketing projects

Abstract

The article is devoted to the study of the main negotiation strategies in the field of marketing project management, emphasizing their specificity and importance in achieving successful results. Management of marketing projects is characterized by its complexity, as it covers the entire process – from the development of the concept to the implementation of the project. Marketing, as a dynamic and rapidly changing industry, requires detailed planning, careful execution and application of modern project management methods. Thanks to this, marketing teams are able to better coordinate their action, which leads to more effective campaigns and the achievement of set goals. Negotiations in the field of marketing projects play an important role in ensuring the successful completion of tasks. The main goal of such negotiations is to reach a mutually acceptable agreement between the project participants. This process of exchanging ideas and proposals allows the parties to present their interests, find a common solution and ensure a compromise that satisfies everyone. Achieving such an agreement contributes to the effective implementation of the project, improves mutual understanding between the parties and allows you to focus on common interests. One of the key characteristics of negotiations in marketing projects is their flexibility. Participants must be prepared to quickly adapt their strategies and positions depending on the circumstances. Important elements of the negotiation process are careful preparation and research of all possible options for solving the problem. Successful preparation includes a clear definition of goals, studying the interests and needs of the opposing party, as well as assessing possible risks and alternatives. Negotiation strategies in marketing projects are often based on a “win-win” approach, where both parties benefit from the results. To achieve this, it is necessary to use such key tactics as active listening, which helps to better understand the interlocutor’s position, and empathy, which strengthens trust and cooperation. It is also important to manage emotions during negotiations, as emotional decisions can lead to conflict or ineffective outcomes. Flexibility in decision-making, focus on finding mutually beneficial solutions and the ability to manage the emotional aspects of negotiations are key success factors. Evaluation of alternative options and the ability to clearly formulate your proposals allows you to strengthen the positions of each of the parties. It is also important to ensure that agreements reached are clearly documented to minimize the risk of misunderstandings in the future. Thus, effective negotiation strategies in marketing project management are an important tool for reaching compromises and common goals. Implementation of these strategies helps not only to improve cooperation between participants, but also to increase the probability of success of the project as a whole.

References

Біловодська О.А., Кириченко Т.В. Управління конфліктами в системі управління людським потенціалом підприємств. Економіка і суспільство. 2017. № 10. С. 177–182. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/10_ukr/33.pdf

Бойко І.А., Турчина М.П., Тур О.В. Маркетингові проєкти: сутність та класифікація. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2023. Вип. 4 (96). С. 19–25. URL: https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/42817

Гарькава В. Ф., Славкова О. П., Волотовська Т. П. Управління ризиками в умовах нестабільності: виклики для менеджменту в Україні. Актуальні питання економічних наук. 2024. № 1. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13347958

Глущенко О., Глізнуца М., Перерва П. Ділові переговори в системі маркетингових комунікацій. Маркетинг в Україні = Marketing in Ukraine : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. Інтернет. конф., м. Київ, 20 жовт. 2023 р. / М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана, Каф. маркетингу імені А. Ф. Павленко [та ін.] ; [редкол.: Федорченко А. В. (голова) [та ін.]. Київ : КНЕУ, 2023. С. 481–484. URL: https://drive.google.com/file/d/1Iglyp1Pe_BrwCvI5M2kHiQvAQIbEi011/view?pli=1

Голіцин А.М. Управління маркетинговими проєктами як стратегічна необхідність розвитку сучасного бізнесу. Інституціалізація як фактор забезпечення розвитку системи інвестиційно-інноваційної безпеки України : колективна монографія / За заг. ред. О.Л. Гальцової. Запоріжжя : Видавничий дім «Гельветика», 2019. С. 365–381. URL: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/36800

Данченко О.Б., Лепский В.В. Сучасні моделі та методи управління проєктами, портфелями проєктів та програмами. Управління розвитком складних систем. Київ : вид-во Київський національний університет будівництва і архітектури, 2017. № 29. С. 46–54. URL: https://urss.knuba.edu.ua/ua/zbirnyk-29/article-998

Заволічна Т.Р., Зрибнєва І.П. Синергія впливу лідерських компетенцій та навичок ведення переговорів на ефективність проектного менеджменту. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія Економіка. 2021. № 830. С. 89–96. URL: https://drive.google.com/file/d/1HrMhvlFDwoexhsgndAZRb7hWzPk86aZM/view

Кухарська Н.О., Смирнова Н.В. Стратегія ділових переговорів : навчальний посібник. Одеса : ДУІТЗ, 2024. 260 с. URL: https://metod.suitt.edu.ua/download/840

Пепчук С., Бурцева Т., Ганжала І. Порівняльний аналіз моделей та методів управління маркетинговими проєктами. Економічний простір. 2024. № 190. С. 28–32. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-5

Стренковська А.Ю. Комунікативні компетенції ведення ділових переговорів в умовах діджиталізації. Маркетинг і цифрові технології. 2022. № 6(3). С. 80–89. URL: https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/265

Шевченко Н.В., Давиденко М.В. Особливості реалізації маркетингових проєктів у системі проєктного менеджменту. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2017. Вип. 47. С. 41–47. URL: http://nv.knutkt.edu.ua/index.php/2306-4420/article/view/119880

Bilovodska, O.A., & Kyrychenko, T.V. (2017). Upravlinnia konfliktamy v systemi upravlinnia liudskym potentsialom pidpryiemstv [Conflict management in the human resources management system of enterprises]. Ekonomika i suspilstvo, no 10, pp. 177–182. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/10_ukr/33.pdf (in Ukrainian)

Boiko, I.A., Turchyna, M.P., & Tur, O.V. (2023). Marketynhovi proiekty: sutnist ta klasyfikatsiia [Marketing projects: essence and classification]. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu, no 4 (96), pp. 19–25. Available at: https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/42817 (in Ukrainian)

Harkava, V.F., Slavkova, O.P., & Volotovska, T.P. (2024). Upravlinnia ryzykamy v umovakh nestabilnosti: vyklyky dlia menedzhmentu v Ukraini [Risk management in conditions of instability: challenges for management in Ukraine]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk, no 1. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13347958 (in Ukrainian)

Hlushchenko, O., Hliznutsa, M., & Pererva, P. (2023). Dilovi perehovory v systemi marketynhovykh komunikatsii [Business negotiations in the marketing communications system]. Marketynh v Ukraini = Marketing in Ukraine : zb. materialiv Mizhnar. nauk.-prakt. Internet. konf., m. Kyiv, 20 zhovt. 2023 r, pp. 481–484. Available at: https://drive.google.com/file/d/1Iglyp1Pe_BrwCvI5M2kHiQvAQIbEi011/view?pli=1 (in Ukrainian)

Holitsyn, A.M. (2019). Upravlinnia marketynhovymy proiektamy yak stratehichna neobkhidnist rozvytku suchasnoho biznesu [Management of marketing projects as a strategic necessity for the development of modern business]. Instytutsializatsiia yak faktor zabezpechennia rozvytku systemy investytsiino-innovatsiinoi bezpeky Ukrainy : kolektyvna monohrafiia / Za zah. red. O.L. Haltsovoi. Zaporizhzhia : Vydavnychyi dim «Helvetyka», pp 365–381. Available at: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/36800 (in Ukrainian)

Danchenko, O.B., & Lepskyi, V.V. (2017). Suchasni modeli ta metody upravlinnia proektamy, portfeliamy proektiv ta prohramamy [Modern models and methods of managing projects, project portfolios and programs]. Upravlinnia rozvytkom skladnykh system. Kyiv : vyd-vo Kyivskyi natsionalnyi universytet budivnytstva i arkhitektury, no 29, pp. pp. 46–54. Available at: https://urss.knuba.edu.ua/ua/zbirnyk-29/article-998 (in Ukrainian)

Zavolichna, T.R., & Zrybnieva, I.P. (2021). Synergy of the influence of leadership competencies and negotiation skills on the effectiveness of project management. Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Economy series, (830), 89–96. Available at: https://drive.google.com/file/d/1HrMhvlFDwoexhsgndAZRb7hWzPk86aZM/view (in Ukrainian)

Kukharska, N.O., & Smyrnova, N.V. (2024). Stratehiia dilovykh perehovoriv : navchalnyi posibnyk [Strategy of business negotiations: study guide]. Odesa : DUITZ. 260 p. Available at: https://metod.suitt.edu.ua/download/840 (in Ukrainian)

Pepchuk, S., Burtseva, T., & Hanzhala, I. (2024). Porivnialnyi analiz modelei ta metodiv upravlinnia marketynhovymy proektamy [Comparative analysis of models and methods of management of marketing projects]. Ekonomichnyi prostir, no 190, pp. 28–32. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-5 (in Ukrainian)

Strenkovska, A.Yu. (2022). Komunikatyvni kompetentsii vedennia dilovykh perehovoriv v umovakh didzhytalizatsii [Communicative competences of conducting business negotiations in conditions of digitalization]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, no 6(3), pp. 80–89. Available at: https://mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/265 (in Ukrainian)

Shevchenko, N.V., & Davydenko M.V. (2017). Osoblyvosti realizatsii marketynhovykh proektiv u systemi proektnoho menedzhmentu [Peculiarities of implementation of marketing projects in the project management system]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, no 47, pp. 41–47. Available at: http://nv.knutkt.edu.ua/index.php/2306-4420/article/view/119880 (in Ukrainian)

Article views: 7
PDF Downloads: 0
Published
2024-10-28
How to Cite
Zrybnieva, I. (2024). ANALYSIS OF NEGOTIATION STRATEGIES IN THE FIELD OF MARKETING PROJECT MANAGEMENT. Economy and Society, (68). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-10
Section
MARKETING