MANAGERIAL PREVENTIVE ACTIVITIES TO THE PROFESSIONAL BURNOUT SYNDROME IN MODERN CONDITIONS
Abstract
The article studies the theoretical-methodical and practical aspects of management activities focused on preventing and overcoming the syndrome of professional burnout. It proves that the problem of professional burnout is relevant for every manager: since every manager is interested in the effective work of subordinates, he or she should know the stages and symptoms of professional burnout, be able to recognize them, diagnose the level of professional burnout, and neutralize the factors that lead to the development of burnout. The article analyzes the organizational, operational and personal factors causing the appearance of professional burnout, as well as the most common methods of diagnosing professional burnout, their advantages and disadvantages. It concludes that the manager should begin the diagnosis of professional burnout with the usual observation of subordinates, which makes it possible to detect symptoms of professional burnout in them; use questionnaires to confirm the results of observation; and interview them to find out the root causes of burnout, which are very individual. The article characterizes the individual and organizational methods of overcoming professional burnout and its prevention. It presents the results of the diagnosis of professional burnout of the employees of MEDHELS Medical Center LLC according to the methodology of A. Rukavishnikov. It also presents a questionnaire to determine the level of employee satisfaction with work. The correlation between the level of stress and professional burnout was investigated by calculating the Pearson correlation coefficient. The article clarifies the factors, which led to the development of professional burnout among employees: the excessive workload and the specificity of work, which requires a lot of direct contact with people who have health problems (including terminally ill); constant immersion in the experiences of others; a service-oriented nature of interaction on the part of medical personnel; a large number of ethical issues and the need for strict adherence to medical deontology; in some cases (especially among young workers), the lack of experience and knowledge in work; and stress caused by war and related events. The article substantiates the main directions and measures of preventing and combating professional burnout on the part of the organization's management: periodic research, collection and analysis of data on staff burnout; control over the workload of employees; improvement of the working environment; creation of a culture of support; improvement of the employee motivation system; providing employees with psychological assistance.
References
Олійник М. Дослідження синдрому вигорання. КПТорієнтована модель допомоги при емоційному вигоранні. Львів : Український інститут когнітивно-поведінкової терапії, 2021. 51 с.
Freundberger H.J. Staff burnout. Social Scienes. 1974. Vol. 30(1). P. 159–165.
Maslach C., Jackson S. The measurement of experienced burnout. Journal of occupational behaviour. 1981. Vol. 2. P. 99–113.
Maslach C., Schaufeli W., Leiter M. Job Burnout. Annual Review of Psychology. 2001. Vol. 52. P. 397–422.
Величко В.О. Проблеми виявлення та профілактики професійного вигорання керівників в органах місцевого самоврядування. Державне будівництво та самоврядування. 2017. Вип. 34. С. 130–143.
Ануфрієв М.І., Капля О.М. Професійне вигорання, як проблема сучасних трудових відносин: зарубіжні та вітчизняні підходи до її вирішення. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. № 12. С. 450–453.
Burn-out an "occupational phenomenon": International Classification of Diseases. World Health Organization : веб-сайт. https://www.who.int/news/item/28-05-2019-burn-out-an-occupational-phenomenon-international-classification-of-diseases (дата звернення: 12.09.2024).
Мирончук Н.М. Професійне вигорання викладача вищої школи: чинники, ознаки, способи протидії. Теоретичні і методичні засади розвитку і самовдосконалення особистості педагога-новатора в контексті модернізації нової української школи : зб. наук.-метод. праць / за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир, 2017. С. 62–67.
Дідик С.С. Особливості синдрому професійного вигорання в різних країнах світу. Соціально-етичні та деонтологічні проблеми сучасної медицини (немедичні проблеми в медицині) : збірник матер. IІ всеукр. наук.-практ. конф., 18-19 лютого 2021 р. Запоріжжя : ЗДМУ, 2021. С. 93–95.
Леженіна Л. М. Методи дослідження емоційного вигорання. Наука і освіта. 2008. № 8–9. С. 37–49.
Льошенко О., Кондратьєва В. Діагностика, профілактика, корекція синдрому «емоційного вигорання». Вісник Львівського університету. Серія «Психологічні науки». 2021. Вип. 10. С. 105–112.
Kristensen T., Borritz M., Villadsen E., Christensen K. The Copenhagen Burnout Inventory: A new tool for the assessment of burnout. Work & Stress. 2005. Vol. 19. Is. 3. P. 192-207.
Наумець І. Психодинамічна терапія: здатність людини творчо працювати і повноцінно любити як маркер ефективності. НЕЙРОNEWS. Психоневрологія та психіатрія. 2017. № 1(85). С. 7–10.
Цимбала О. Профілактика професійного вигорання засобами арт-терапії. Простір арт-терапії: мінливість і стабільність – пошуки балансу : матеріали ХVІ міжнар. міждисциплінарної наук.-практ. конф., 15–17 лютого 2019 р. Харків, 2019. С. 83–85.
Войтенко О.В. Організаційна культура як чинник професійного благополуччя особистості. Вісник Національного університету оборони України. 2024. № 1(77). С. 38–44.
Технології роботи організаційних психологів : навч. посібник / за наук. ред. Л.М. Карамушки. Київ : ІНКОС, 2005. 366 c.
Емоційне вигорання педагогів : методичні рекомендації / укладачі: А.В. Коняхіна, І.Л. Гаврик, Н.В. Гриценко, Д.М. Гутенко, Н.М. Коропченко, О.М. Обравит, В.С. Полякова, Л.Г. Сухомлин, Ю.С. Усик, О.І. Чорний. Суми: методичний кабінет відділу освіти Сумської районної державної адміністрації, 2016. 60 с.
Пашко А.О. Статистичний аналіз даних : метод. матеріали до курсу «Інтелектуальна обробка даних» для студентів. Київ : КНУ ім. Тараса Шевченка, 2019. 55 с.
Perceived Stress Scale (PSS-10). Child Outcomes Research Consortium : веб-сайт. URL: https://www.corc.uk.net/outcome-experience-measures/perceived-stress-scale-pss-10/ (дата звернення 12.09.2024).
Ретявко О.В. Проблема вигорання у медичних працівників та способи корекції. ITMED. Information Technologies in Medicine : веб-сайт. URL: https://itmed.org/clinik_articles/problema_vigorannya_u_medichnikh_pratsivnikiv_ta_sposobi_korektsii_/ (дата звернення 12.09.2024).
Профілактика синдрому вигорання у медичного персоналу неонатальних відділень. ГО «Ранні пташки» : веб-сайт. URL: https://ranniptashky.org/library/burnout_syndrome_prevention.pdf (дата звернення 12.09.2024).
Oliinyk M. (2021) Doslidzhennia syndromu vyhorannia. KPToriientovana model dopomohy pry emotsiinomu vyhoranni [Study of burnout syndrome. CPT-oriented model of help with emotional burnout]. Lviv : Ukrainskyi instytut kohnityvno-povedinkovoi terapii, 51 p. (in Ukrainian).
Freundberger H.J. (1974) Staff burnout. Social Scienes, vol. 30(1), pp. 159–165.
Maslach C. & Jackson S. (1981) The measurement of experienced burnout. Journal of occupational behaviour, vol. 2, pp. 99-113.
Maslach C., Schaufeli W. & Leiter M. (2001) Job Burnout. Annual Review of Psychology, vol. 52, pp. 397-422.
Velychko V.O. (2017) Problemy vyiavlennia ta profilaktyky profesiinoho vyhorannia kerivnykiv v orhanakh mistsevoho samovriaduvannia [Problems of detection and prevention professional burnout of managers in local government]. Derzhavne budivnytstvo ta samovriaduvannia, vol. 34, pp. 130–143.
Anufriiev M.I., Kaplia O.M. (2021) Profesiine vyhorannia, yak problema suchasnykh trudovykh vidnosyn: zarubizhni ta vitchyzniani pidkhody do yii vyrishennia [Professional burnout as a problem of modern labor relations: foreign and domestic approaches to its solution]. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal, vol. 12, pp. 450–453.
Burn-out an "occupational phenomenon": International Classification of Diseases. World Health Organization. Available at: https://www.who.int/news/item/28-05-2019-burn-out-an-occupational-phenomenon-international-classification-of-diseases (accessed September 12, 2024).
Myronchuk N.M. (2017) Profesiine vyhorannia vykladacha vyshchoi shkoly: chynnyky, oznaky, sposoby protydii [Professional burnout of a higher school teacher: factors, signs, countermeasures]. In O.A. Dubaseniuk (Eds.). Teoretychni i metodychni zasady rozvytku i samovdoskonalennia osobystosti pedahoha-novatora v konteksti modernizatsii novoi ukrainskoi shkoly : zb. nauk.-metod. prats [Theoretical and methodological foundations of the development and self-improvement of innovative teachers in the context of the modernization of the new Ukrainian school: a collection of scientific and methodological works]. Zhytomyr, pp. 62–67 (in Ukrainian).
Didyk S.S. (2021) Osoblyvosti syndromu profesiinoho vyhorannia v riznykh krainakh svitu [Peculiarities of the syndrome of professional burnout in different countries across the world]. Sotsialno-etychni ta deontolohichni problemy suchasnoi medytsyny (nemedychni problemy v medytsyni) : zbirnyk mater. II vseukr. nauk.-prakt. konf. (Zaporizhzhia, February 18th-19th 2021). Zaporizhzhia: ZDMU, pp. 93–95. (in Ukrainian).
Lezhenina L.M. (2008) Metody doslidzhennia emotsiinoho vyhorannia [Research methods of emotional burnout]. Nauka i osvita, vol. 8–9, pp. 37–49.
Loshenko O., Kondratieva V. (2021) Diahnostyka, profilaktyka, korektsiia syndromu «emotsiinoho vyhorannia» [Diagnosis, prevention, correction of the “emotional burning” syndrome]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia “Psykholohichni nauky”, vol. 10, pp. 105–112.
Kristensen T., Borritz M., Villadsen E. & Christensen K. (2005) The Copenhagen Burnout Inventory: A new tool for the assessment of burnout. Work & Stress, vol. 19, is. 3, pp. 192-207.
Naumets I. (2017) Psykhodynamichna terapiia: zdatnist liudyny tvorcho pratsiuvaty i povnotsinno liubyty yak marker efektyvnosti [Psychodynamic therapy: a person's ability to work creatively and love fully as a marker of effectiveness]. NEIRONEWS. Psykhonevrolohiia ta psykhiatriia, vol. 1(85), pp. 7–10.
Tsymbala O. (2019) Profilaktyka profesiinoho vyhorannia zasobamy art-terapii [Professional burnout prevention by means of art therapy]. Prostir art-terapii: minlyvist i stabilnist – poshuky balansu : materialy XVI mizhnar. mizhdystsyplinarnoi nauk.-prakt. konf. (Kharkiv, February 15th–17th, 2019). Kharkiv, pp. 83–85 (in Ukrainian).
Voitenko O.V. (2024) Orhanizatsiina kultura yak chynnyk profesiinoho blahopoluchchia osobystosti [Organizational culture as a factor of personal professional well-being]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy, vol. 1(77), pp. 38–44.
Karamushka L.M. (ed) (2005) Tekhnolohii roboty orhanizatsiinykh psykholohiv : navch. posibnyk [Work technologies of organizational psychologists: a study guide]. Kyiv : INKOS, 366 p. (in Ukrainian).
Koniakhina A.V., Havryk I.L., Hrytsenko N.V., Hutenko D.M., Koropchenko N.M., Obravyt O.M., Poliakova V.S., Sukhomlyn L.H., Usyk Yu.S., Chornyi O.I. (2016) Emotsiine vyhorannia pedahohiv : metodychni rekomendatsii [Teachers’ emotional burnout: methodical recommendations]. Sumy: metodychnyi kabinet viddilu osvity Sumskoi raionnoi derzhavnoi administratsii, 60 p. (in Ukrainian).
Pashko A.O. (2019) Statystychnyi analiz danykh : metod. materialy do kursu «Intelektualna obrobka danykh» dlia studentiv [Statistical data analysis: study materials from the course ‘Intelligent data processing’ for students]. Kyiv : KNU im. Tarasa Shevchenka, 55 p. (in Ukrainian).
Perceived Stress Scale (PSS-10). Child Outcomes Research Consortium. Available at: https://www.corc.uk.net/outcome-experience-measures/perceived-stress-scale-pss-10/ (accessed September 12, 2024).
Retiavko O.V. (2021) Problema vyhorannia u medychnykh pratsivnykiv ta sposoby korektsii [Burnout in health care workers and methods to correct it]. Available at: https://itmed.org/clinik_articles/problema_vigorannya_u_medichnikh_pratsivnikiv_ta_sposobi_korektsii_/ (accessed September 12, 2024).
Profilaktyka syndromu vyhorannia u medychnoho personalu neonatalnykh viddilen [Burnout syndrome prevention in the medical stuff of neonatal departments]. Available at: https://ranniptashky.org/library/burnout_syndrome_prevention.pdf (accessed September 12, 2024).