PSYCHOLOGICAL READINESS OF SUBJECTS OF INNOVATIVE ACTIVITIES DURING IMPLEMENTATION OF INNOVATION MARKETING

Keywords: innovations, subjects of innovative activity, psychological readiness, ability to innovate, barriers to the perception of innovations

Abstract

The question of the psychological readiness of consumers and other participants in the innovation process for the appearance of a future novelty is quite relevant today. We have developed a number of recommendations for the formation of psychological readiness for innovations on the part of the main subjects of the innovation process. Therefore, the first stage is the analysis and consideration of socio-psychological factors that affect the effectiveness of the innovation process. The next stage is the distribution of tasks between the subjects of the innovation process depending on their role positions and socio-psychological guidelines. Also, an important aspect is studying the causes of psychological barriers and finding ways to overcome them. It is indicated which points should be paid attention to on the path of innovative development so that there are as few barriers as possible associated with psychological unpreparedness. It was determined that the ability of subjects of innovative activity to accelerate innovation is one of the main prerequisites for innovative development.

References

Christensen Clayton M. (2000) The Innovator’s Dilemma : The Revolutionary Book that Will Change the Way You Do Business. New York : Harper Books. 336 p.

Bolshenko S. F. (2013) Development of principles and methods of spurring employees to innovative activity. Marketing and Management of Innovations. № 1. Р. 161–168.

Shipulina Yu. S. (2017) Upravlinnia formuvanniam innovatsiinoi kultury promyslovykh pidpryiemstv : monograph [Management of the formation of innovative culture of industrial enterprises: monograph]. Sumy: "Territory" LLC. 432 p (in Ukrainian).

Shulgina L. M., Yukhymenko V. V. (2015) Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv: formuvannia stratehii: monograph [Innovative development of enterprises: formation of strategies: monograph]. K.: Univest PrePress, 212 p. (in Ukrainian).

Fedulova I. V. (2009) Stratehichni napriamky innovatsiinoho rozvytku promyslovoho pidpryiemstva [Strategic directions of innovative development of an industrial enterprise]. Scientific works of the NUHT – Naukovi pratsi NUKhT. No. 29. P. 108-111.

Sytnyk Y. S. (2017) Upravlinnia znanniamy yak skladova protsesu intelektualizatsii system menedzhmentu pidpryiemstv [Knowledge management as a component of the process of intellectualization of enterprise management system]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. No. 8. P. 354-360.

Skibitsky O. M. (2009) Innovatsiinyi ta investytsiinyi menedzhment [Innovative and investment management: academic. manual] K.: Center of Educational Literature. 408 p.

Psykholohichne zabezpechennia vprovadzhennia innovatsii: kurs lektsii [Psychological support for the implementation of innovations: a course of lectures]. Kherson: OMURCH "Ukraine" HF., IPIS KhSU, 2010. 335 p.

Kutsenko T. M. (2012) Teoretychni osnovy formuvannia stratehii innovatsiinoho rozvytku v konteksti intensyfikatsii innovatsiinykh protsesiv [Theoretical basis of formation of innovative development strategy in the context of intensification of innovative processes]. Marketynh i menedzhment innovatsii – Marketing and innovation management. No. 4. P. 308-311.

Christensen Clayton M. The Innovator’s Dilemma : The Revolutionary Book that Will Change the Way You Do Business. New York : Harper Books, 2000. 336 p.

Bolshenko S. F. Development of principles and methods of spurring employees to innovative activity. Marketing and Management of Innovations. 2013. № 1. Р. 161–168.

Шипуліна Ю. С. Управління формуванням інноваційної культури промислових підприємств : монографія. Суми : ТОВ «Триторія», 2017. 432 с.

Шульгіна Л. М., Юхименко В. В. Інноваційний розвиток підприємств: формування стратегій : монографія. К.: Univest PrePress,

212 с.

Федулова І. В. Стратегічні напрямки інноваційного розвитку промислового підприємства. Наукові праці НУХТ. 2009. No29.

С. 108-111.

Ситник Й. С. Управління знаннями як складова процесу інтелектуалізації систем менеджменту підприємств. Економіка та суспільство. 2017. № 8. С. 354-360.

Скібіцький О. М. Інноваційний та інвестиційний менеджмент : навч. посіб. К. : Центр учбової літератури, 2009. 408 с.

Психологічне забезпечення впровадження інновацій: курс лекцій. Херсон : ОМУРЧ "Україна" ХФ., ІПІС ХДУ, 2010 р. 335 стор.

Куценко Т. М. Теоретичні основи формування стратегії інноваційного розвитку в контексті інтенсифікації інноваційних процесів. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. №4. С. 308-311.

Article views: 4
PDF Downloads: 1
Published
2024-08-26
How to Cite
Illiashenko, N., Korol, S., & Fedirko, A. (2024). PSYCHOLOGICAL READINESS OF SUBJECTS OF INNOVATIVE ACTIVITIES DURING IMPLEMENTATION OF INNOVATION MARKETING . Economy and Society, (66). Retrieved from https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4538
Section
MARKETING