PROBLEMS AND PROSPECTS OF CHOOSING DIGITAL PARTNERS IN THE CONTEXT OF GLOBALIZATION

Keywords: digitalization, globalization, digital economy, digital partners, optimization, partnership

Abstract

The article is devoted to the issues of choosing digital partners in the context of globalization. The aims of the article are to study the information aspect of the transformation of management systems in the context of digitalization and globalization, and also to study the problems and prospects of choosing digital partners in the context of globalization. The author emphasizes the peculiarity of digitalization of modern economic relations: not only the installation of new, modern equipment and software, but also the implementation of fundamental changes in approaches to management, corporate culture, and communication. In the period of active development of the digital economy, the digital transformation (digitalization) of an enterprise becomes a matter not only of competitiveness, but also of its survival in general. That is why it is important to study the features, problems and prospects of choosing digital partners in the context of globalization. This issue is extremely relevant, timely and important. The article uses the following research methods: abstraction, analysis, synthesis, modeling, morphological analysis. Modern globalization trends lead to the transformation of all aspects of society's life. The paper proposes a step-by-step process of establishing compatibility of digital partners for an enterprise when it enters foreign markets in the context of globalization. Domestic businesses cannot achieve significant success on the Internet using only one digital field. It is necessary to skillfully diversify this activity. Choosing reliable digital partners will help them create effective and, most importantly, customized digital solutions for a particular business, ensuring its support, development, and growth. The digital partnership system will ensure the development of strategic cooperation with global technology leaders, startups, system integrators, suppliers, consumers, and other stakeholders. Digital partnerships will allow the enterprise to effectively implement modern digital technologies, providing a reliable level of support and development of the implemented innovative solutions.

References

Голобородько А.Ю. Організаційно-економічне плато формування цифрового стратегічного партнерства. Проблеми економіки. 2024. № 4 (48). С. 5–17.

Гусєва О.Ю., Легомінова С.В. Діджиталізація – як інструмент удосконалення бізнеспроцесів, їх оптимізація. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2018. № 1(28). С. 33–39.

Жовква І.І. Моделі стратегічного партнерства. Актуальні проблеми міжнародних відносин. 2024. № 41. Ч. ІІ. С. 32–38.

Завербний А.С., Залізна Л.В., Жук О.О. Особливості формування методів прийняття рішень вітчизняними підприємствами у зовнішньоекономічній діяльності: інформаційний аспект. Економіка та суспільство. 50. 2023. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2400

Завербний А.C., Залізна Л.B., Трач М. Діджиталізація як важливий фактор формування конкурентоспроможності експортно-орієнтованого підприємства: інформаційний аспект. Економіка та суспільство. 60. 2024. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3560

Завербний А.С., Сало К.Р. Проблеми та перспективи розвитку індустрії 4.0 в Україні за умов євроінтегрування. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку № 2 (8), 2022. C. 374–382.

Кахович Ю.О., Доценко Н.В., Саксаганська О.Р. Вибір зовнішньоекономічних партнерів – основа успішного бізнесу. Ефективна економіка. № 1. 2011. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=448

Макарова Г.В., Ушакова І.О. Створення алгоритму підбору бізнес-партнерів за допомогою методів Data Science. Системи обробки інформації, 2018, випуск 2 (153). С. 69–74.

Лігоненко Л.О., Хріпко А.В., Доманський А.О. Зміст та механізм формування стратегії діджиталізації в бізнес-організаціях. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». 2018. № 22(62), 2 т. С. 20–25

Наторіна А.О. Digital-трансформація діяльності підприємств. Економіка та держава. 2023. 4. С. 5–7.

Пешко М., Завербний А.С. Діджиталізація української економіки в умовах євроінтеграції. Економіка та суспільство. 47. 2023. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2136

Роєва О., Онешко С., Суліма Н., Саєнко В., Макурін А. Ідентифікація диджиталізації як напряму інноваційного розвитку сучасного підприємства. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 2023. 1(48). С. 312–325.

Семенець Ю.О. Партнерство бізнесу, держави та університетів як стратегічний ресурс інноваційного розвитку України. Ефективна економіка № 2, 2016. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4798

Узунов Ф.В. Соціальне партнерство як форма взаємодії бізнесу і влади на регіональному рівні. Інвестиції: практика та досвід. 2014. № 3. С. 133–136.

Хамініч С.Ю., Сокол П.М., Бабіч А.Д. Digital-маркетинг як сучасний засіб просування товарів та послуг. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2019. № 6 (111). С. 45–50.

Юрченко К.М. Розвиток партнерства публічної влади та бізнесу в умовах діджиталізації. Вчені записки: зб. наук. пр. М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана. 2023. Вип. 32. С. 278–289.

Arefieva O.V., Piletska S.T., Miahkykh I.M., Arefiev S.O. Development of the Innovation Activity of Enterprises in the Digital Economy. International Journal of Advanced Science and Technology. 2020. Vol. 29. No. 8s. P. 2304–2311. URL: http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/14703

Brecher J. Partnership charter helps clarify the roles, responsibilities and expectations of each partner. Toronto. October, 31. 2008. URL: http://www.lawyersweekly.ca/index.php?section=article&articleid=794

Holoborodko, A.Iu. (2024). Orhanizatsiino-ekonomichne plato formuvannia tsyfrovoho stratehichnoho partnerstva [Organizational and economic plateau of digital strategic partnership formation]. Problemy ekonomiky. No. 4 (48). P. 5–17. (in Ukrainian)

Husieva, O.Iu., Lehominova, S.V. (2018). Didzhytalizatsiia – yak instrument udoskonalennia biznesprotsesiv, yikh optymizatsiia [Digitalization as a tool for improving business processes and optimizing them]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes. No. 1(28). Рр. 33–39. (in Ukrainian)

Zhovkva, I.I. (2024). Modeli stratehichnoho partnerstva. Aktualni problemy mizhnarodnykh vidnosyn [Strategic partnership models]. No. 41. P. ІІ. Pp. 32–38. (in Ukrainian)

Zaverbnyi, A.S., Zalizna, L.V., Zhuk, O.O. (2023). Osoblyvosti formuvannia metodiv pryiniattia rishen vitchyznianymy pidpryiemstvamy u zovnishnoekonomichnii diialnosti: informatsiinyi aspekt [Peculiarities of formation of methods of decision-making by domestic enterprises in foreign economic activity: information aspect]. Ekonomika ta suspilstvo. No. 50. Available at: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2400

Zaverbnyi, A.S., Zalizna, L.V., Trach, M. (2024). Didzhytalizatsiia yak vazhlyvyi faktor formuvannia konkurentospromozhnosti eksportno-oriientovanoho pidpryiemstva: informatsiinyi aspekt [Digitalization as an important factor in the formation of competitiveness of an export-oriented enterprise: information aspect]. Ekonomika ta suspilstvo. 60. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3560

Zaverbnyi, A.S., Salo, K.R. (2022). Problemy ta perspektyvy rozvytku industrii 4.0 v Ukraini za umov yevrointehruvannia [Problems and prospects for the development of industry 4.0 in Ukraine in the context of European integration]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku. No. 2 (8). Pp. 374–382. (in Ukrainian)

Kakhovych, Yu.O., Dotsenko, N.V., Saksahanska, O.R. (2011). Vybir zovnishnoekonomichnykh partneriv – osnova uspishnoho biznesu [Choosing foreign economic partners is the basis for successful business]. Efektyvna ekonomika. No. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=448

Makarova, H.V., Ushakova, I.O. (2018). Stvorennia alhorytmu pidboru biznes-partneriv za dopomohoiu metodiv Data Science [Creating an algorithm for selecting business partners using Data Science methods]. Systemy obrobky informatsii. No. 2 (153). Pp. 69–74. (in Ukrainian)

Lihonenko, L.O., Khripko, A.V., Domanskyi, A.O. (2018). Zmist ta mekhanizm formuvannia stratehii didzhytalizatsii v biznes-orhanizatsiiakh [Content and mechanism of digitalization strategy formation in business organizations]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka». No. 22(62), 2 t. Pp. 20–25. (in Ukrainian)

Natorina, A.O. (2023). Digital-transformatsiia diialnosti pidpryiemstv [Digital transformation of enterprises]. Economy and state. No. 4. Pp. 5–7. (in Ukrainian)

Peshko, M., Zaverbnyi, A.S. (2023). Didzhytalizatsiia ukrainskoi ekonomiky v umovakh yevrointehratsii [Digitalization of the Ukrainian economy in the context of European integration]. Ekonomika ta suspilstvo. No. 47. Available at: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2136

Roieva, O., Oneshko, S., Sulima, N., Saienko, V., Makurin, A. (2023). Identyfikatsiia dydzhytalizatsii yak napriamu innovatsiinoho rozvytku suchasnoho pidpryiemstva [Identification of digitalization as a direction of innovative development of a modern enterprise]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. No. 1(48). Pp. 312–325. (in Ukrainian)

Semenets, Yu.O. (2016). Partnerstvo biznesu, derzhavy ta universytetiv yak stratehichnyi resurs innovatsiinoho rozvytku Ukrainy [Partnership of business, government and universities as a strategic resource for innovative development of Ukraine]. Efektyvna ekonomika. No. 2. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4798

Uzunov, F. (2014). Sotsialne partnerstvo yak forma vzaiemodii biznesu i vlady na rehionalnomu rivni [Social partnership as a form of interaction of business and government at the regional level]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 3. Pp. 133–136. (in Ukrainian)

Khaminich, S.Iu., Sokol, P.M., Babich, A.D. (2019). Digital-marketynh yak suchasnyi zasib prosuvannia tovariv ta posluh [Digital marketing as a modern means of promoting goods and services]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo. No. 6 (111). Pp. 45–50. (in Ukrainian)

Iurchenko, K.M. (2023). Rozvytok partnerstva publichnoi vlady ta biznesu v umovakh didzhytalizatsii [Development of partnership between public authorities and business in the context of digitalization]. Vcheni zapysky: zb. nauk. pr. M-vo osvity i nauky Ukrainy, Kyiv. nats. ekon. un-t im. Vadyma Hetmana. No. 32. Pp. 278–289. (in Ukrainian).

Arefieva, O.V., Piletska, S.T., Miahkykh, I.M., Arefiev, S.O. (2020). Development of the Innovation Activity of Enterprises in the Digital Economy. International Journal of Advanced Science and Technology. Vol. 29. No. 8s. P. 2304–2311. Available at: http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/14703

Brecher, J. (2008). Partnership charter helps clarify the roles, responsibilities and expectations of each partner. Toronto. October 31. Available at: http://www.lawyersweekly.ca/index.php?section=article&articleid=794

Article views: 17
PDF Downloads: 9
Published
2024-06-24
How to Cite
Prokipchuk, L. (2024). PROBLEMS AND PROSPECTS OF CHOOSING DIGITAL PARTNERS IN THE CONTEXT OF GLOBALIZATION. Economy and Society, (64). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-34
Section
MANAGEMENT